PDA

View Full Version : mesa mark IV preamp buizen mysterie...en wat vind ik?



Dootch
24 augustus 2009, 21:32
Hoi,

Een paar jaar trotse bezitter van een tweedehands MARK IV maar sukkel steeds met een modderige/reutelende klank. Ik heb echt wel al veel gedraaid aan de knopjes en settings geprobeerd van het net maar het lukt niet echt...

Dus gooi ik me maar eens op de buizen dacht ik. Ik heb ze nog niet vervangen en misschien zijn ze wel oud als de straat.

Dus de zaklamp genomen en wat zit er in?
positie volgens de manual blz 17 http://www.mesaboogie.com/manuals/Mark%204.pdf
Preamp
V4 = 12AT7
V3 = 12AX7
V2 = 12AX7
V1 = ? (zit onder een kapje en zal ik er afhalen als ik de power tubes vervang)
V5 = 12AX7

Power tubes
A = B = C = D = 6L6 GC STR420 (elk met een gele stip) van mesa

Ik zou een wat meer gedefinieerde klank willen en dacht laat ik de gitaarnetters hun advies vragen.

Wat me echter "verontrust" is die 12AT7 op positie V4.

mogen/moeten die preamps verschillende lampen/buizen zijn? In de manual staat het type van de preamps als 12AX7


Dit vind ik over de 12AT7
http://www.dwmusicstore.com/mesa-boogie-mesa-boogie-12at7-p-8016.html?cPath=16_127_360

Mijn boogie heeft als serienummer IV en dan duizendriehonderd ongeveer. Dus misschien een oud model?

arcane
24 augustus 2009, 21:37
Hoi,

Een paar jaar trotse bezitter van een tweedehands MARK IV maar sukkel steeds met een modderige/reutelende klank. Ik heb echt wel al veel gedraaid aan de knopjes en settings geprobeerd van het net maar het lukt niet echt...

Dus gooi ik me maar eens op de buizen dacht ik. Ik heb ze nog niet vervangen en misschien zijn ze wel oud als de straat.

Dus de zaklamp genomen en wat zit er in?
positie volgens de manual blz 17 http://www.mesaboogie.com/manuals/Mark%204.pdf
Preamp
V4 = 12AT7
V3 = 12AX7
V2 = 12AX7
V1 = ? (zit onder een kapje en zal ik er afhalen als ik de power tubes vervang)
V5 = 12AX7

Power tubes
A = B = C = D = 6L6 GC STR420 (elk met een gele stip) van mesa

Ik zou een wat meer gedefinieerde klank willen en dacht laat ik de gitaarnetters hun advies vragen.

Wat me echter "verontrust" is die 12AT7 op positie V4.

mogen/moeten die preamps verschillende lampen/buizen zijn? In de manual staat het type van de preamps als 12AX7


Dit vind ik over de 12AT7
http://www.dwmusicstore.com/mesa-boogie-mesa-boogie-12at7-p-8016.html?cPath=16_127_360

Mijn boogie heeft als serienummer IV en dan duizendriehonderd ongeveer. Dus misschien een oud model?

Reverb? (tien tekens)

iWishmaster
24 augustus 2009, 21:56
Mark IV modderig (op het lead kanaal)? Wat voor een geluid zoek je? Probeer zoiets eens (mocht je dat nog niet gedaan hebben): Draai de bas er helemaal uit: op nul dus. Dan met de treble, gain en presence hoog (>6) gaan spelen en de GEQ in een milde V-patroon (bas weer terugboosten ter compensatie en wat mids eruit). Wanneer dat modderig en reutelend klinkt, is er echt iets mis.
V4 is de reverb: dat moet ook echt een 12AT7 zijn, anders overstuurde deze en krijg je een hele nasty zwerm bijen over je geluid heen (als je reverb gebruikt dan).

Over buizenmerken en hun geluid weet ik heel weinig, dus zal ik me niet aan wagen.

sjaak1990
24 augustus 2009, 22:18
12at7 is een 12ax7 met minder gain, vaak gebruikt voor effects loop en reverb. Dat metalen kapje draai je er zo af ;) Wat voor merk buizen zit erin?

Dootch
24 augustus 2009, 22:42
Mark IV modderig (op het lead kanaal)? Wat voor een geluid zoek je? Probeer zoiets eens (mocht je dat nog niet gedaan hebben): Draai de bas er helemaal uit: op nul dus. Dan met de treble, gain en presence hoog (>6) gaan spelen en de GEQ in een milde V-patroon (bas weer terugboosten ter compensatie en wat mids eruit). Wanneer dat modderig en reutelend klinkt, is er echt iets mis.
V4 is de reverb: dat moet ook echt een 12AT7 zijn, anders overstuurde deze en krijg je een hele nasty zwerm bijen over je geluid heen (als je reverb gebruikt dan).

.

Zal ik eens proberen overdag, nu is het wat laat voor de buurvrouw

Ondertussen gevonden op De mesa website dat ze 12AT7 niet meer gebruiken in de marks (behalve de mark I)

Het is inderdaad vooral op de lead. Welke sound ik zoek is moeilijk want ik wil me niet op 1 genre vastpinnen. momenteel zoeken we iets petrucci achtig want ik ben met mijn zoon glasgow kiss aan het instuderen.

Hij speelt echter ook graag Satriani en zo; dus een shred sound is een van de gewenste. OK misschien is de MESA dan niet de beste keus maar we willen ook metal en god-weet-ik-wat-nog-allemaal.
De clean is goddelijk hoor!!! het is maar het geborrel dat zo tegenstaat in de high gain (inderdaad minder bassen hebben we recent ontdekt doet een grote stap in de goede richting!) (staat nu op 3 geloof ik)

Ik denk niet dat de luidspreker gescheurd is of zo want dat geluid zou ik herkennen denk ik.

Dootch
24 augustus 2009, 22:44
12at7 is een 12ax7 met minder gain, vaak gebruikt voor effects loop en reverb. Dat metalen kapje draai je er zo af ;) Wat voor merk buizen zit erin?



De power tubes zijn van het merk MESA. de preamp is moeilijk te zien (zitten allemaal met de tekst naar achter:mad:)

Dootch
24 augustus 2009, 22:48
Dat metalen kapje draai je er zo af ;) Wat voor merk buizen zit erin?

Ik moet eens leren hoe je multi-quote in één bericht:makeup:

Dat kapje afdraaien is voor later want ik heb ondertussen al twee trappisten achter de kiezen en dan is het handje iets minder stabiel :)

Wist trouwens niet dat het schroefde! thanx voor de tip dat ik er niet begon aan te wringen.

AART
24 augustus 2009, 22:55
Wat voor Mark IV heb je? Oudere 'A' modellen hebben een 12ax7 als reverb driver. Ik weet even niet meer uit mijn hoofd welke positie, maar v4 kan heel goed. Volgens mij ben ik alleen de handleiding kwijt van mijn oude Marks. Heb nu een 'B' die enkel 12ax7's heeft.

Als het een 'a' is heeft die 12at7 enkel invloed op de reverb.

Oh, 13xx is zeker een vroege, waarschijnlijk een 1990/1991. Die heeft standaard een 12at7. Je kan die zonder problemen vervangen door een 12ax7, maar het beinvloedt volgens mij enkel de reverb.

Probeer dit voor petrucci sounds, dit zijn petrucci's eigen settings op zijn Mark IV's:

http://johnpetrucci.com/images/gear/BottomMK4Settings.jpg

Marks zijn op het lead kanaal lastig in te stellen als je andere amps gewend bent, met alles op 5 klinkt het als een natte krant, alles goed ingesteld is metal mayhem.

Basisregels:

Bass: niet hoger dan 3, anders wordt het rommelig.
Treble: Hoe hoger, hoe meer gain en hoe strakker de sound.
Middle: haalt weinig uit, instellen naar eigen voorkeur (het blijven nuances)

Gain: Dit regelt het verzadigingsgehalte van de overdrive. Met drive bepaal je vervolgens hoeveel oversturing je werkelijk in je sound terughoort.

Zonder EQ klinkt het vervolgens redelijk fel, daarom zit er ook een grafische eq op, deze zal je eigenlijk altijd nodig hebben voor een lekkere metalsound, de 'californian smile' oftewel de V is de meest gebruikte instelling. De bas draai je terug in je sound, de mids dim je wat en het hoog haal je terug of dim je wat, afhankelijk van de presence instelling.

Dootch
24 augustus 2009, 23:05
Wat voor Mark IV heb je? Oudere 'A' modellen hebben een 12ax7 als reverb driver. Ik weet even niet meer uit mijn hoofd welke positie, maar v4 kan heel goed. Volgens mij ben ik alleen de handleiding kwijt van mijn oude Marks. Heb nu een 'B' die enkel 12ax7's heeft.

Als het een 'a' is heeft die 12at7 enkel invloed op de reverb.



Even opgezocht wat het verschil is en het is inderdaad een A (geen footswitchable reverb)

Dootch
24 augustus 2009, 23:09
.

Probeer dit voor petrucci sounds, dit zijn petrucci's eigen settings op zijn Mark IV's:

http://johnpetrucci.com/images/gear/BottomMK4Settings.jpg

Marks zijn op het lead kanaal lastig in te stellen als je andere amps gewend bent, met alles op 5 klinkt het als een natte krant, alles goed ingesteld is metal mayhem.

Basisregels:

Bass: niet hoger dan 3, anders wordt het rommelig.
Treble: Hoe hoger, hoe meer gain en hoe strakker de sound.
Middle: haalt weinig uit, instellen naar eigen voorkeur (het blijven nuances)

Gain: Dit regelt het verzadigingsgehalte van de overdrive. Met drive bepaal je vervolgens hoeveel oversturing je werkelijk in je sound terughoort.

Zonder EQ klinkt het vervolgens redelijk fel, daarom zit er ook een grafische eq op, deze zal je eigenlijk altijd nodig hebben voor een lekkere metalsound, de 'californian smile' oftewel de V is de meest gebruikte instelling. De bas draai je terug in je sound, de mids dim je wat en het hoog haal je terug of dim je wat, afhankelijk van de presence instelling.



Man man man, was het maar al morgenavond; dit wil ik proberen. het internet roelt.:cheerup:

AART
24 augustus 2009, 23:16
Even opgezocht wat het verschil is en het is inderdaad een A (geen footswitchable reverb)

Mesa/Boogie heeft de Mark IV in 1990 geïntroduceerd, dat eerste model is de 'revision A'. Deze heeft 2 FX loops (een schakelbare en een niet schakelbare) en de reverb is zoals je zelf al ontdekt heb niet voetschakelbaar.

Ergens in 1994 heeft Mesa/Boogie wat wijzigingen aangebracht in het ontwerp: De reverb werd voetschakelbaar (weliswaar met een apart 1-switch pedaal) en de 2 fx loops maakten plaats voor een stereo FX loop (send, return left, return right), de stereo optie was bruikbaar in combinatie met een satellite combo of externe eindversterker (in normaal gebruik is ie gewoon mono).

Daarnaast heeft de B versie wat meer gain in rythm 2 en is ie wat strakker/feller in dat kanaal. In het lead kanaal is de B iets droger en compressed dan de A, hij heeft ook iets meer gain lijkt het, maar dat kan ook door de extra compressie komen. Het lead kanaal komt op mij ook iets 'strakker' over dan de A. Deze verschillen zijn echter heel subtiel, het is bijna niet op te merken tenzij je ze grondig test/vergelijkt.

Edit: aanvulling: Als laatste is ook nog het uiterlijk gerestyled. De Mark IV B's hebben hetzelfde tolex als de rectifiers gekregen (black taurus ipv black bronco) en de losse faceplates verdwenen: het chassis was nu geverfd en voorzien van labels. De eerste B's hebben echter nog de 'A' styling. Op die manier kan je op basis van de voorkant vaak al zeggen wat voor versie het is, maar vanwege de vroege B's in A-styling is dat nooit 100% zeker.

AART
24 augustus 2009, 23:18
Man man man, was het maar al morgenavond; dit wil ik proberen. het internet roelt.:cheerup:

Succes, als het goed is rockt dat de pan uit. Vergeet niet dat de amp wel wat volume nodig heeft om tot zijn recht te komen. Ergens rond 2/2 (master en output) zit de sweet spot ( net voorbij de plotselinge volumetoename in de output regelaar).

Dootch
31 augustus 2009, 17:32
OK,
beetje tijd nodig gehad
Maar de voorgestelde condities toch getest nu. De Petrucci settings waren (van het) beste dat ik er ooit uit gekregen heb. Dat is een verademing. Nu heb ik echter een ander probleem opgemerkt in lead mode

Nu het geluid meer gedefineerd klinkt valt het volgende me op: als ik in het hoge gebied (zeg 12de fret) 1 noot speel: mooie sound. Maar als ik een tweede noot er bij speel dan gaan beide noten een ongedefinieerde "reutel" produceren. Heel gek is dat. 1 noot OK; twee noten geeft een brei en weg is de mooie sound. (en ja het is de juiste noot :dontgeti:)

Is dat normaal?????

TimmU
31 augustus 2009, 18:00
Is je gitaar goed geïntoneerd? Probeer het eens op de vijfde positie met 2 noten , in dezelfde toonladder.

Dootch
31 augustus 2009, 20:44
Ik denk niet dat intonatie het probleem is.
Het is niet zomaar een kleine zweving.

De gitaar is goed afgesteld.

Het is alleen in de hoge noten. Het is niet vals, het is alleen een modderig scheurklank die er in komt.

Ik zal eens met een andere gitaar proberen. maar dat is een gans andere...

De ene is een Gibson LP Studio. De andere een ongedefineerde el cheapo strat kloon

Nocki
31 augustus 2009, 21:06
Ik weet niet meer uit mn hoofd welke het was. ik dacht V5. Dat is de fasedraaier. Gooi daar een gebalanceerde of andere om te testen even je v2 in en als het over is is dat de boosdoener.

Ik heb wel eens te maken gehad met een slechte buis als fasedraaier en dat gaf hele gekke geluiden. Een beetje zoals je het beschrijft.
Probeer het eens zou ik zeggen.

Dootch
31 augustus 2009, 21:16
Gooi daar een gebalanceerde of andere om te testen even je v2 in en als het over is is dat de boosdoener.

Ik heb wel eens te maken gehad met een slechte buis als fasedraaier en dat gaf hele gekke geluiden. Een beetje zoals je het beschrijft.
Probeer het eens zou ik zeggen.

Bedoel je dat ik V5 en V2 van plaats moet wisselen? Dan zal ik het eens proberen!

Over fase draaier gesproken: het geluid zou wel kunnen omschreven worden als iets dat uit fase gaat.

Ik heb net nog eens geprobeerd en het gebeurt niet altijd onmiddellijk. als ik de noten laat klinken bouwt de vervorming op. Maar in een snelle solo op hoge positie treed de soep wel onmiddellijk op als de ene noot nog naklinkt als ik de volgende al speel...

Ik zet mijn gitaart altijd op max output. kan dat meespelen?

Kan het een soort van feedback zijn? met een grote mesaboogie en een gibson op een zolderkamer? Ik zet de boogie niet harder dan 2 a 2.5 want ik wil mijn oren sparen. Het klinkt wel luid maar niet schandalig dat de oren zouden tuiten.

Dootch
31 augustus 2009, 21:47
Ondertussen al eens geprobeerd:

V2 verwisseld met V5: zeker niet beter, eerder slechter. maar mogelijk alle lampen op het eind van hun leven? (zie ook begin van deze topic)

Geprobeerd met strat kloon: nog slechter

Het is een modulerend geluid. Steve Vai heeft dat effect soms ook in bad horsy (maar daar is het gewild natuurlijk).

iWishmaster
31 augustus 2009, 22:57
Modulerend? Enige wat ik me daarbij kan voorstellen is dat de noten vals zijn.
Pak eens een stemapparaat en speel de 12e harmonische en daarna de 12e gefrette noot. Die moeten bijna tot op de 1/100 noot hetzelfde zijn (intonatie dus).

Wacht even: je weet dat bij het gebruik van distortion 2 noten die niet in elkaars 'verlengde' liggen valsklinkende (dissonante) tonen produceren?

Neem het geluid anders even op, want in woorden omschrijven is nu eenmaal moeilijk...

Nocki
1 september 2009, 08:09
Goed dat je het even geprobeerd hebt. Ik weet zo verder ook niet waar het aan kan liggen behalve dan aan intonatie en wat iwishmaster zegt.

Vraag eens of je van iemand wat buizen mag proberen... Check ook even of het aan je instellingen kan liggen. Je hebt een schakelaar aan de achterkant waarbij je kunt kiezen tussen meer harmonischen of meer drive. weet even niet meer hoe die heet. Zelf koos ik altijd voor de harmonischen en speelde ik het liefste met volledig wattage en in simul class.

Dootch
1 september 2009, 19:06
OK,
Hier komt een sample
http://www.youtube.com/watch?v=uYMUWzTkNk0

Jammer genoeg zat ik wat dicht bij de versterker waardoor hij gaat doorzingen; maar dat is dus niet het probleem. Het probleem zit hem rond 18 en 30 seconden.
Wat verder nog een klein solotje waarin je dat probleem dus doorhoort als twee noten simultaan klinken (laatste noot bvb.)

Ik heb mijn Gibson nog eens opnieuw afgesteld. De intonatie in de hogere fretten was verlopen. Nu staat hij weer perfect maar het probleem is dus niet opgelost.

Wel gemerkt dat het probleem sterk optreed bv als ik re (D) en mi (E) gelijktijdig speel en dat de "reutel" er uit gaat als ik de re (D) opdruk tot de mi (E). Twee gelijke noten geven het probleem dus niet

Mr.Bluesbreaker
1 september 2009, 20:09
Dit is vrij normaal. Het heeft te maken met (in muziek) intervallen.
Sommige intervallen (octaaf en kwint met name) klinken erg "strak": veel minder zwevingen wanneer tegelijk gespeeld dan bijvoorbeeld een grote terts. Je speelt hier een grote secunde, een hele toonafstand. Dit "zweeft" vrij veel, en dit principe wordt nog meer versterkt naarmate je met meer gain speelt.

Natuurkundig gezien heet dit het "beating principe": http://en.wikipedia.org/wiki/Beat_(acoustics)

Interssante materie. Vergelijk het maar eens wanneer je je gitaar stemt op flageoletten positie 5 E snaar, en positie 7 A snaar. Flinke distortion en de zwevingen hoor je veel beter dan wanneer je clean speelt.

AART
1 september 2009, 21:05
Bij mij doet ie op die positie hetzelfde, niks aan de hand dus.

iWishmaster
1 september 2009, 21:07
Inderdaad heel normaal. Oplossing: netter leren spelen zodat je in een solo nooit 2 noten tegelijk speelt, tenzij je juist dit geluid wilt horen. Power chords zijn een goed voorbeeld van het juist gebruiken van dit geluid om een 'crunch' effect te creëeren waar rock en metal zo beroemd om zijn geworden.

Probeer na het spelen van de noot je vinger rustiger los te laten van de snaar, zodat hij niet natrilt als je vinger er helemaal vanaf is. Soms helpt het ook met 1 van de vingers die je 'over hebt' heel lichtjes op de snaren te houden: de snaar die je fret druk je dan verder naar beneden, waardoor alleen die kan klinken. Minder gain gebruiken werkt ook tot op zekere hoogte, maar dat veranderd natuurlijk ook de klank.

sjaak1990
2 september 2009, 00:48
Klinkt niet alsof er wat mis is met de amp :) Gewoon minder slordig spelen... Ik denk dat je de amp aan mij moet geven ;)