PDA

View Full Version : 15 of 30 watt amp?



Tele-freak
24 augustus 2009, 19:46
Hey,
K had een vraagje over het volume verschil tussen amps. Zit er een groot verschil tussen een 15 watt amp met 8" speaker en een 30 watt amp met 10" speaker? K zoek een practice amp en k twijfel tussen de vermogens.:???:

Eko
24 augustus 2009, 20:33
Echt veel verschil zit er niet tussen. Veel hangt af van het rendement van de speakers. Wattage geeft meer een indicatie hoe lang een amp clean zou kunnen blijven. Een practice-amp hoeft helemaal niet hard te kunnen. Als je met een klein randje wilt spelen ( of meer) dan is het makkelijk een amp te kiezen met een mastervolume.
Als je een transistor amp zoekt maakt het niet echt veel uit. Drive komt dan waarschijnljk niet uit een natuurlijke oversturing maar uit een effectsectie. Een grotere speaker geeft wel een beter laag af en zal met de meeste gitaren wat warmer klinken.

sjaak1990
24 augustus 2009, 22:20
De speaker maakt bij deze vergelijking meer verschil dan het vermogen... 150 watt gaat 2 keer zo hard als 15 watt. 30 watt heeft meer clean headroom maar veel volume verschil is er niet als je dezelfde speakers gebruikt.

Psychomantis
24 augustus 2009, 22:49
als je dezelfde speaker gebruikt zou het verschil tussen 15 en 30 watt iets minder dan 3 db moeten zijn.

Midwolda
25 augustus 2009, 00:12
8" speakers vind ik niet echt lekker klinken voor een beetje enthousiast gitaarspel.
Het geluid is vaak te dun, te iel, te klein, niet stevig genoeg. Krijgt waarschijnlijk niet genoeg lucht in beweging?
Bij de 10" speakers heb je er genoeg bij die die beperking niet hebben, maar het is soms wel even zoeken.
Ik heb in m'n Fender SCXD de standaard 10" vervangen door een Eminence Ragin' Cajun, en dat is echt een enorme verbetering.
Eigenlijk klinken 12" speakers het lekkerst, en daar heb je ook de meeste keus in geloof ik.
Maar daar wordt een combo ook al weer wat forser mee, zowel in formaat als in gewicht.