PDA

View Full Version : Brug vervangen



Bellator
24 augustus 2009, 19:02
Hee,

Ik wil graag de brug op mn Ibanez RGT42FM vervangen, tis een Edge Pro II.

Ik lees dat niet alle bruggen passen. Mn vraag is nu: zijn er bruggen die wel passen (andere Edge Pro's)?

Zo niet, wat zou er moeten gebeuren als ik er een Schaller op wil zetten?

Alvast bedankt! :cooler:

Bram+
24 augustus 2009, 19:33
Voor zover alle documentatie die ik er over heb klopt (ik heb zelf nooit een Edge Pro II verwisseld), gaat een Schaller inderdaad niet één op één passen. Wat wel schijnt te passen is een OFR (of een getrouwe kopie). Voor Schallers is de tremoloruimte te kort voor zover ik begrepen heb, hier een plaatje:
http://www.guitarmigi.it/schemi-foto/ponti/comp/Schaller-EdgePro_2.jpg

Een andere optie is een Edge Pro, maar die schijnen ook niet altijd 100% te passen.

Gothra
24 augustus 2009, 20:19
Maar waarom zou een OFR wel passen en de schaller niet, die gebaseerd is op de OFR?


http://www.jemsite.com/forums/f21/edge-pro-ii-more-like-edge-pro-or-edge-iii-88152.html hier lees ik trouwens dat de edge pro precies moet passen.

Bram+
24 augustus 2009, 20:24
Omdat een Schaller groter is blijkbaar. Gebaseerd betekent niet één op één kopie. Je ziet zelf ook op het plaatje dat het niet zo heel veel scheelt, en aangezien die Edge Pro's best kort zijn heeft het niet zo heel veel extra nodig om te groot te zijn.

Over die Edge Pro: wat ik zei is dat ze niet altijd passen. Er wordt ook een hoop geluld op internet. Aan de ene kant geloof je wel iemand op een ander forum dat EP's altijd passen, maar je gelooft weer niet dat een Schaller niet past, dus zo zie je maar weer :D

Bellator
2 september 2009, 18:07
Bram en Gothra, bedankt voor de reacties.

Weet iemand misschien hoe ik aan de afmetingen van de Edge pro II kan komen, op de Ibanez site staat geen ene conjo.

Bram+
2 september 2009, 18:11
Ibanez en informatie :(
Maar euh, je hebt toch zelf een Edge Pro II? Dan denk ik dat je met een lineaaltje best ver kan komen :D

Wat betreft die Edge Pro en Edge Pro II: het grootste probleem wordt de 'pull up range' als je een EP in een EP2-holte stopt. EP's schijnen iets meer ruimte nodig te hebben.

mesaman
2 september 2009, 22:41
het is aan te passen...moet je wat hout er onder weg halen.....ik zou er niet aan beginnen...gooi hem op MP en koop een RG oid met een tremmelo wat jou gewoon goed bevalt.dan zitten er mischien ook betere pu's in.ik denk dat die stap meer logisch is.je verkoopt het nu nog ,een verbouwde gitaar is moeilijk te verkopen.en een gebruikte rg van kwaliteit heb je rond de 500 zeker wel.
tis een idee,maar zo zou ik het doen.want het blijft net niets na verbouwing.
succes:punk:

Bram+
2 september 2009, 22:47
Op zich zijn die RGT42's wel nette RG's, met een doorlopende halsconstructie (incl. vijfdelige hals) en die koreanen weten ook heus wel hoe je een gitaar in elkaar moet schroeven. Een RG uit het 'hogere' segment' met vergelijkbare specs is toch moeilijker te vinden, en zeker niet voor de prijs van RG570's van begin jaren 90.

Zo'n gitaar verdient m.i. juist wel een betere tremolo (en set pickups).

mesaman
3 september 2009, 07:50
ik zeg niet dat het geen 'goede' gitaar is, maar ik zeg niet dat hij gelijk een dure prestige rgt (220)moet halen maar het is een overweging.ik ken zn gitaar en vind het net wat minder met de gelakte hals en onderdelen.tis natuurlijk wel een fijne neck thru.maar het is het wel een dure tremmelo die hij wil halen +-200€ en als je de pickups ook wil doen a +-100/250€ dan is het kosten plaatje bijna het zelfde als de gitaar verkopen en er 200/400 bij leggen voor een prestige oid.ben je net zoveel geld kwijt of minder en je bent vooruit gegaan met je gitaar en hij is nog orgineel.ik begrijp het als hij zn gitaar wil houden maar ik krijg het petje met verlaagde golf ll met sportuitlaat gevoel bij.terwijl iedereen een stijlvolle bmw/lexus/passat eingelijk mooier vind.wat is de TS zn mening?:punk:

Bellator
3 september 2009, 17:58
Naar mijn mening is dit een beest van een gitaar!

De neckthrough wizard II hals speelt echt heerlijk en zelden heb ik een gitaar zo horen brullen, serieus. Een mooiere ibanez heb ik btw ook nog nooit gezien :D

Het enige is die verdomde tremolo en die wil ik dus graag vervangen.

Maar je zegt dat het niet de moeite waard is om er hout uit te laten halen. Waarom niet? deze gitaar verkopen doe ik sowieso niet.

mesaman
3 september 2009, 19:00
kijk dat is duidelijke taal.kunnen we wat mee toch?
de diepte van de brug is dieper heb ik begrepen.ik heb een keer een trs vervangen voor een lo pro edge...maar jij hebt die nieuwe brug he....ik wil je er graag mee helpen.dat is het probleem niet..maar ik durf te zeggen dat ik bijna alles weet van de edge/lo pro edge.maar ik heb eingelijk alleen maar ibanezzen van 1987-1993,

mesaman
3 september 2009, 19:01
dus kan eingelijk weinig zeggen over de nieuwe bruggen...ik zou zeggen..meten is weten.kan je een brug lenen van iemand?dan hoef je niets te kopen en als het past koop je wat en weet je wat je moet doen.

Gothra
3 september 2009, 21:44
zal een jackson licensed lo profile FR de moeite waard zijn om te proberen?

mesaman
4 september 2009, 07:33
nee..ik denk dat dat het zelfde of minder zou zijn...er zullen wel wat jackson vrienden zijn met een mening en ervaring.ibanez onderdelen zou he tmooiste zijn toch?

Gothra
4 september 2009, 10:34
Ja klopt, maar als t goed is kan ik die jackson vervangen voor een OFR, dus zou die misschien ook op die ibanez kunnen dacht ik