PDA

View Full Version : De betere mid/high-end studio reverbs/fx?



Speeddemon
24 augustus 2009, 17:01
Ik vroeg me af wat men hier de betere mid- en high-end reverbs/fx vindt?

Ik lees de laatste tijd veel over Bricasti en hun M7 (3200 euro!) schijnt geweldig te zijn... maar ja, voor +/- 1000 euro heb je ook een nieuwe TC M3000 of een 2e hands Lexicon PCM90.

Iemand ook ervaring met de Kurzweil Rumour, Lexicon MPX1, etc?

Ik heb zelf momenteel een Sony DPS-V55M en een TC M-One XL, dus een volgende verb zou wel beduidend een upgrade moeten zijn, denk ik.

berolios
24 augustus 2009, 17:33
Wil je het live of in de studio gebruiken?

Die Bricasti is inderdaad tegek en ook live te gebruiken (fijne hardware bak), maar plug-ins zoals Alti-Verb kosten een fractie (ong. 600) en klinken ook echt extreem goed.

Succes in ieder geval!

arcane
24 augustus 2009, 17:47
3200 euro voor een reverb???

Han S
24 augustus 2009, 17:48
3200 euro voor een reverb???

De Lexicon 960 kost meer dan tien keer zoveel.

skanky
24 augustus 2009, 17:55
De Lexicon 960 kost meer dan tien keer zoveel.

En dan hebben we het nog niet over de kosten van het namaken van de Sunset Sound Echo Chambers.......:p

Voor mooie natuurlijk ruimtesimulaties zou ik voor een TC-electronics m3000 gaan. Maar wil je gewoon een lekkere dikke vette galm dan kom je bij de Lexicons uit. (bv de PCM's)

Voor minder geld kan je kijken naar de Kurzweil, ik hoor er goede verhalen over maar zelf nog niet gehoord.
Een andere mogelijkheid is een Lexicon MX300/400. Ik heb zelf een mx400 in m'n live rackje omdat ie 2 stereo in/outputs heeft in 1HE formaat. Ik heb er wat 480l presets in nagemaakt en het klinkt uitstekend. Het heeft dus wel echt dikke lexicon sound en geen natuurlijke ruimte simulatie.

Die kurzweil zit volgens mij een beetje tussen lexicon en tc in qua klank, maar dat weet ik dus niet zeker.

Han S
24 augustus 2009, 17:58
Maar ook de Lexicon MPX series klinken heel lekker hoor, kost een drol en niet alleen galmen, maar bijna zes seconden echo, vette chorus, rotary effecten en meerdere effecten tegelijk, pitch shifting, geweldig en dat allemaal voor een paar honderd euro.

skanky
24 augustus 2009, 18:12
Maar ook de Lexicon MPX series klinken heel lekker hoor, kost een drol en niet alleen galmen, maar bijna zes seconden echo, vette chorus, rotary effecten en meerdere effecten tegelijk, pitch shifting, geweldig en dat allemaal voor een paar honderd euro.

Maar die worden niet meer gemaakt toch?
Han brengt me op een idee: je kan ook op zoek naar een oude lxp15 II. Dat is zeg maar de voorloper nog van de mpx serie, die klinkt ook echt geweldig. Hij is tweedehands wel voor een 250 euro oid te krijgen.

arcane
24 augustus 2009, 18:15
Hmm, nooit geweten dat er reverbs zijn in zulke prijsklasses. Waarom zijn die dingen zo enorm duur dan?

skanky
24 augustus 2009, 18:19
Hmm, nooit geweten dat er reverbs zijn in zulke prijsklasses. Waarom zijn die dingen zo enorm duur dan?

Ze zijn echt volgepropt met dsp's omdat de galm algoritmes allemaal berekend moeten worden. Deze algoritmes zijn bij de dure galmen zo uitgebreid dat er heel veel rekenkracht voor nodig is, maar daardoor klinken ze ook wel echt prachtig.
En vergeet natuurlijk niet de R&D kosten, ze zijn jaren bezig geweest met de ontwikkeling ervan en dat moet ook betaald worden.

Speeddemon
24 augustus 2009, 18:32
Maar ook de Lexicon MPX series klinken heel lekker hoor, kost een drol en niet alleen galmen, maar bijna zes seconden echo, vette chorus, rotary effecten en meerdere effecten tegelijk, pitch shifting, geweldig en dat allemaal voor een paar honderd euro.
Han, denk je niet dat een MPX400XL of een MPX550 meer een stap zijwaarts is, aangezien ik al een TC M-One XL heb, welke in dat gebied zit?

Han S
24 augustus 2009, 18:37
Ik heb een MPX100 en een MPX110, de een gebruik ik voor een korte room op de snare en de ander voor delay, chorus oid. Ik heb ook een PCM90, maar het verschil is echt klein hoor. Die MPX110 kocht ik via marktplaats voor 100 euro geloof ik, nog heel netjes en niks mis mee.

Een PCM kan veel meer, maar daar maak ik nauwelijks gebruik van en ik gebruik maar een paar galmen van de vele honderden die er in zitten.

arcane
24 augustus 2009, 18:41
Ze zijn echt volgepropt met dsp's omdat de galm algoritmes allemaal berekend moeten worden. Deze algoritmes zijn bij de dure galmen zo uitgebreid dat er heel veel rekenkracht voor nodig is, maar daardoor klinken ze ook wel echt prachtig.
En vergeet natuurlijk niet de R&D kosten, ze zijn jaren bezig geweest met de ontwikkeling ervan en dat moet ook betaald worden.

Dus het is gewoon puur digitaal allemaal?

Is het dan niet zo dat een analoge reverb mooier is? (Niet dat ik daar verstand van heb, maar de discussies over buizen/trans/modeling amps eindigen altijd op het punt dat moddeling (dus digitaal) zuigt zeg maar.)

bert k
24 augustus 2009, 18:51
Nee, analoog klinkt echt nergens naar, tenzij je het geluid van een verengalm wilt, en dat is uiteraard een analoog ding.
Misschien dat een echte echokelder mooier klinkt, dat is dus alleen te doen met een gigantische kelder onder je studio, maar dan nog heb je maar een beperkt aantal galmen.

skanky
24 augustus 2009, 18:55
Bert, vergeet de plaatgalmen niet. Een mooie EMT 140 plaatgalm is nog steeds erg gewild en klinkt prachtig. Maar ook deze is beperkt qua mogelijkheden.

arcane
24 augustus 2009, 19:06
Nee, analoog klinkt echt nergens naar, tenzij je het geluid van een verengalm wilt, en dat is uiteraard een analoog ding.
Misschien dat een echte echokelder mooier klinkt, dat is dus alleen te doen met een gigantische kelder onder je studio, maar dan nog heb je maar een beperkt aantal galmen.

Ja ik bedoelde ook een verengalm. Die vind ik dus persoonlijk echt goed klinken. De digitale stomboxen en reverbs in modelers zijn vaak beduidend minder vind ik.

skanky
24 augustus 2009, 19:26
Ja ik bedoelde ook een verengalm. Die vind ik dus persoonlijk echt goed klinken. De digitale stomboxen en reverbs in modelers zijn vaak beduidend minder vind ik.

Voor gitaar ja, maar we hebben het hier over galmen die ook voor vocalen/drums/blazers etc. Dit gaat dus over een hele andere toepassing.

Han S
24 augustus 2009, 19:59
Bert, vergeet de plaatgalmen niet. Een mooie EMT 140 plaatgalm is nog steeds erg gewild en klinkt prachtig. Maar ook deze is beperkt qua mogelijkheden.

Je stuurt je assistent naar beneden met een talkback lijntje en geeft hem op het moment supreme opdracht om een schop tegen die plaat te geven. Een onweer is er niks bij en dat kan nou niet met een digitale galm.

arcane
24 augustus 2009, 20:44
Voor gitaar ja, maar we hebben het hier over galmen die ook voor vocalen/drums/blazers etc. Dit gaat dus over een hele andere toepassing.

Ah ok. (tien tekens)

skanky
24 augustus 2009, 21:00
Je stuurt je assistent naar beneden met een talkback lijntje en geeft hem op het moment supreme opdracht om een schop tegen die plaat te geven. Een onweer is er niks bij en dat kan nou niet met een digitale galm.

Talkback is zo modern, vroeger ging het gewoon met een interne telefoonlijn hoor. :p


Owww maar kan dat niet? ik loop al jaren tegen 960l te trappen maar er gebeurt niks.....

Han S
24 augustus 2009, 21:11
Nee, analoog klinkt echt nergens naar, tenzij je het geluid van een verengalm wilt, en dat is uiteraard een analoog ding.
Misschien dat een echte echokelder mooier klinkt, dat is dus alleen te doen met een gigantische kelder onder je studio, maar dan nog heb je maar een beperkt aantal galmen.

Bert, heb je wel eens een AKG BX15 gehoord, is echt een verengalm en heel behoorlijk, net als The Great British Spring, ook een veer in een stuk rioleringbuis, maar ook helemaal niet verkeerd.

De palingsound van o a The Cats hangt om de EMT galmplaat en ik moet nog heel lang in een Lexicon spitten om iets te vinden dat er een beetje op lijkt. We zijn aardig verwend tegenwoordig met al die preset apparaten, zelfs in een heel goedkoop Behringer paneeltje zitten al heel aardige effecten.

skanky
24 augustus 2009, 21:17
Bert, heb je wel eens een AKG BX15 gehoord, is echt een verengalm en heel behoorlijk, net als The Great British Spring, ook een veer in een stuk rioleringbuis, maar ook helemaal niet verkeerd.

De palingsound van o a The Cats hangt om de EMT galmplaat en ik moet nog heel lang in een Lexicon spitten om iets te vinden dat er een beetje op lijkt. We zijn aardig verwend tegenwoordig met al die preset apparaten, zelfs in een heel goedkoop Behringer paneeltje zitten al heel aardige effecten.

Ik heb wat impulse repsonses van de united western plates voor de TL Space convolutiegalm, dat klinkt wel te gek hoor.

Het lijkt me zo cool om een EMT plaat een keer live bij FOH te gebruiken en dan achter me te zetten zodat ik af en toe tijdens de show een trap naar achter kan geven. En de trillingen van de subkasten die dan weer opgepikt worden door de elementen.
Toch denk ik niet dat het heel praktisch is.......;)

bert k
24 augustus 2009, 21:23
Frits heeft zo'n GBS staan, en hij wist me te vertellen dat daar gewoon de zelfde veren inzitten die je ook in een Fender Twin aantreft.

skanky
24 augustus 2009, 21:25
Frits heeft zo'n GBS staan, en hij wist me te vertellen dat daar gewoon de zelfde veren inzitten die je ook in een Fender Twin aantreft.

Dat zou heel goed kunnen, maar de drivers hebben natuurlijk ook een grote invloed op het geluid. En de Fender Twin heeft natuurlijk ook gewoon een mooie galm.

Speeddemon
5 oktober 2009, 15:01
Iemand hier wel eens een PCM70 en een PCM90 vergeleken?

Ik lees veel goeds over de 70; hij schijnt vanwege de 'tiled room' preset z'n geld al dubbel en dwars waard te zijn. (ding is 2e hands ook vaak even duur als een PCM90).

skanky
5 oktober 2009, 21:08
Ik vind de pcm90 een hele mooi allround galm, klinkt overal wel goed op. De pcm70 is meer een 'lush' reverb, dus uitermate geschikt voor een mooie gekleurde warme galmdeken. Met geen van beiden kan je je een buil vallen.

Speeddemon
6 oktober 2009, 12:32
Ik vind de pcm90 een hele mooi allround galm, klinkt overal wel goed op. De pcm70 is meer een 'lush' reverb, dus uitermate geschikt voor een mooie gekleurde warme galmdeken. Met geen van beiden kan je je een buil vallen.
Yep, die indruk kreeg ik dus ook.
Wat het dilemma als volgt maakt:
koop ze allebei, en je hebt nu 'best of both worlds', MAAR...op het moment dat ik over een paar jaar een hele serieuze galm zou kopen (Reverb4000, Bricasti M7, of die Kurzweil KSP8), dan is die Lexicon PCM90 waarschijnlijk 'overbodig', doordat die andere galmen zijn allround-functionaliteit en kwaliteit overnemen, terwijl de PCM70 -naar wat ik overal hoor en lees- echt meer een eigen sound heeft.

Keuzes... :dontgeti:

Skanky, is volgens jou de sound van een PCM90 wel verschillend genoeg t.o.v. m'n TC M-One XL om het interessant te maken, of is het 'lush' Lexicon karakter ingeruild voor meer realisme (=dichter bij TC sound)?

Speeddemon
9 oktober 2009, 19:31
nog een bump voor SKanky (aangaande m'n laatste vraag).

skanky
9 oktober 2009, 20:02
Sorry, drukke week gehad.

De PCM90 en de M-one zitten in een hele verschillende klasse. De M-One is een uitstekende budget-galm die qua klank aan de transparante kant is.
De PCM90 is een stuk duurder en dat hoor je ook duidelijk. Als je de PCM vergelijkt met bijvoorbeeld de klassieke lexicon 480 dan klinkt de PCM redelijk transparant maar vergeleken bij de M-one klinkt ie weer behoorlijk warm en 'lush'.

De PCM90 en de M-One kunnen een prima aanvulling op elkaar zijn.

Speeddemon
13 oktober 2009, 18:21
Goed om te horen! Heb zojuist een PCM90 binnen met de Dual Algoritm kaart. ;)

Het wordt nog wel eens wat met die 'home' studio van mij... :seriousf:

skanky
13 oktober 2009, 18:52
Goed om te horen! Heb zojuist een PCM90 binnen met de Dual Algoritm kaart. ;)

Het wordt nog wel eens wat met die 'home' studio van mij... :seriousf:

Gefeliciteerd! en je weet het he? Feauteau's!
Heb je er al een beetje mee gespeeld? Laat maar weten wat je eigen bevindingen zijn.

Speeddemon
17 oktober 2009, 15:38
Gefeliciteerd! en je weet het he? Feauteau's!
Heb je er al een beetje mee gespeeld? Laat maar weten wat je eigen bevindingen zijn.

Bij deze!

http://img.photobucket.com/albums/v700/hotwireaudio/FXrack.jpg


en de hele setup

http://img.photobucket.com/albums/v700/hotwireaudio/Studiosetup.jpg

Die Sansui CD-speler gaat er uit en ik zit te denken om er nog een Focusrite Compounder aan toe te voegen; er is ook een 1HE patchbay onderweg.

Heb zojuist wat presets van de PCM90 kunnen testen op m'n drumcomputer; maar ik bemerk een lichte latency, welke niet echt wenselijk is, op het moment dat de Lex in bypass staat. Voor de rest klinkt ie goed; heb 'm nog niet kunnen A/B-en met de M-One XL.