PDA

View Full Version : It might get loud. Docu met Page, The Edge en Jack White



Clox
24 augustus 2009, 14:55
Kwam vandaag toevallig de trailer tegen in de iTunes store. Lijkt me erg interessant om deze 3 mannen samen te zien spelen en te horen praten over hun muziek. Wat ik persoonlijk wel weer minder vind is de hele 'dit zijn de 3 beste rockgitaristen ooit' sfeer die er omheen hangt. Ok, veel mede'goden' zijn helaas al niet meer onder ons, maar de bombast had wat minder gemogen. Desondanks blijven het natuurlijk wel 3 grote gitaristen uit een eigen tijdperk en met hun eigen sound en invloeden.

Wat data betreft is ie volgens mij net uit in de VS. Over releasedates in NL heb ik nog niets kunnen vinden. Het is in ieder geval wel duidelijk dat dit eerst een bioscooprelease is, waarna er een dvd versie van komt.

linkje naar de trailer (http://www.apple.com/trailers/sony/itmightgetloud/) (HD versie is echt een aanrader)

dennis_rhcp
24 augustus 2009, 23:59
ik had filmpje eerder gezien,

heel erg vet! maar ofdat dit nu de rock helden zijn?
ik vind jack white een goede gitarist, maar als je aan gitaar helden denkt,
denk ik niet direct aan hem, meer aan slash, frusciante, steve vai en joe satriani, etc.

maar ik wil de film wel heel graag zien.

joskedentweede
25 augustus 2009, 11:13
Volgens mij noemen ze deze mannen helden omdat ze hun gitaarspel hebben overbrugd naar het grotere publiek. Ze hebben stuk voor stuk hun eigen 'vernieuwende' stijl van spelen tot in de hitparades gekregen en daardoor krijg je meer aanzien.

Satriani en Vai zijn ook grote helden, zeker op het gebied van techniek, maar persoonlijk hoor ik hun namen enkel van anderen die ook gitaar spelen of geïnteresseerd zijn in gitaren. De namen Led Zeppelin, U2, White Stripes krijg je vaker te horen bij mensen die niets van gitaren weten.. Maar dat is mijn visie.

(En daarnaast, wat ook mijn eigen mening is maar ik wil het toch even kwijt, frusciante is nooit zo goed als een van die mannen die je hebt opgenoemd. Eeuwig respect voor wat die man heeft gedaan en hij schrijft echt mooie stukjes, maar de vergelijking aangaan met Jimmy Page, Jack White, The Edge, Satriani en Vai vind ik wat overdreven)

Maar ook ik ben razend benieuwd naar deze film!

marc_o
25 augustus 2009, 11:21
Ik denk niet dat het belangrijk is hoe goed wij nu toevallig vinden dat de heren kunnen spelen, maar als je Page en the Edge niet kan erkennen als helden, of in ieder geval als gitaristen die heel wat teweeg hebben gebracht, kom je van een andere planeet. Eerlijk gezegd snap ik het White verhaal niet, maar wellicht is dat om een breder publiek aan te spreken. Wellicht heeft ie toch een hoop te vertellen, het moet wel een interessante docu zijn, ik wil 'm heel graag zien.

joskedentweede
25 augustus 2009, 11:28
Even rechtzetten: ik ben een grote fan van alledrie deze mannen hoor, erkenning krijgen ze van mij genoeg.

Maar dat White verhaal, ik denk persoonlijk dat hij erbij zit omdat hij tegenwoordig toch een van dé muzikanten is die een volledig eigen geluid heeft (hoewel Mayer en Bellamy dat ook hebben) en zo het verhaal toch wat willen aandikken. Page voor de periode '70, The Edge voor '80 - '90 en Jack White als modern en zo laten zien wat voor overeenkomsten en verschillen ze hebben. Dat is wat ik afleid uit trailers.

EuroCinema
25 augustus 2009, 13:12
Ik denk dat de rode draad is dat ze ieder een aparte rol voor hun instrument hebben gedefinieerd: Page met zijn dubbelnek en aparte stemmingen, Edge met zijn gebruik van delay etc. en White die live het gemis van een bassist op zijn gitaar compenseert. Je kunt voor alledrie vast wel voorbeelden vinden van minder beroemde gitaristen die ze voorgingen, of overtreffen (Charlie Hunter die bas en gitaar tegelijk speelt op z'n 8-snaar bijvoorbeeld) maar daar is dan weer geen groot publiek voor. Ik deel wel Clox zijn gevoel, dat enorme voetstuk waarop sommige rockers worden gezet staat me wat tegen. It's only rock 'n' roll he?

M Kactus
25 augustus 2009, 13:26
Dan moet ik het hier toch even opnemen voor Jack White, een van mijn absolute gitaarhelden. Hij is echt wel meer dan een gitarist die een bas deed vergeten in zijn groepje.
Voor mij is Jack White een hypercreatieveling die een nieuwe vorm van blues inluidt -daarom nog geen nieuw genre of tijdperk, zo ver wil ik niet gaan. Hij grijpt terug naar de oude Delta Blues (Son House, Lead Belly) en giet die in een rockvorm, maar met een uiterst eigen klank. Hij is voor mij de beste hedendaagse bluesgitarist. De solo van Icky Thump bevat alles wat ik zo geweldig vind aan hem. Die creativiteit, die assonantie en die frasering die zo meeslepend en dreunend zijn.

Clox
25 augustus 2009, 14:53
Ze willen het met White volgens mij inderdaad meer focussen op het de classic rock/blues. Bellamy, Frusciante, Vai enz. zijn te modern qua muziek. Mayer zal net op het randje zitten. White sluit dan eigenlijk perfect aan als gitaristen van de huidige generatie. Verder heeft hij natuurlijk de hele sfeer om zijn persoon. Hij is gewoon op en top amerikaan, wat zich uit in zijn kleding en natuurlijk vooral muziek.

EuroCinema
26 augustus 2009, 13:02
Dan moet ik het hier toch even opnemen voor Jack White, een van mijn absolute gitaarhelden. Hij is echt wel meer dan een gitarist die een bas deed vergeten in zijn groepje.
Voor mij is Jack White een hypercreatieveling die een nieuwe vorm van blues inluidt -daarom nog geen nieuw genre of tijdperk, zo ver wil ik niet gaan. Hij grijpt terug naar de oude Delta Blues (Son House, Lead Belly) en giet die in een rockvorm, maar met een uiterst eigen klank. Hij is voor mij de beste hedendaagse bluesgitarist. De solo van Icky Thump bevat alles wat ik zo geweldig vind aan hem. Die creativiteit, die assonantie en die frasering die zo meeslepend en dreunend zijn.

Mijn opmerking was niet mijn mening over de man, maar wat ik vermoed dat de reden is dat ze hem gekozen hebben voor de film. Ik kan White zeker waarderen, ik hoor er ook wel veel Led Zeppelin en Jon Spencer Blues Explosion in eigenlijk - wat zeker geen slechte zaak is!

driftkop
1 september 2009, 22:29
Dan moet ik het hier toch even opnemen voor Jack White, een van mijn absolute gitaarhelden. Hij is echt wel meer dan een gitarist die een bas deed vergeten in zijn groepje.
Voor mij is Jack White een hypercreatieveling die een nieuwe vorm van blues inluidt -daarom nog geen nieuw genre of tijdperk, zo ver wil ik niet gaan. Hij grijpt terug naar de oude Delta Blues (Son House, Lead Belly) en giet die in een rockvorm, maar met een uiterst eigen klank. Hij is voor mij de beste hedendaagse bluesgitarist. De solo van Icky Thump bevat alles wat ik zo geweldig vind aan hem. Die creativiteit, die assonantie en die frasering die zo meeslepend en dreunend zijn.

Ik ken verder weinig van JW en heb maar eens geluisterd naar dat nummer. Inderdaad creatief en apart, het doet me erg aan een mengsel van Zeppelin en Zappa denken. Straks nog maar een keertje luisteren :)

kakature
27 oktober 2009, 13:26
Ik heb de film ondertussen gezien en ik kan 'm zeker aanraden.

Voor ik de film zag vond ik Jack White meer en meer een schitterende gitarist. Vooral omdat ik zo'n blues fan ben en dat hij enorm beïnvloed is door oude deltablues helden (Son House, Blind Willie McTell, Leadbelly, Robert Johnson, ...)
Na de film is dat respect voor White alleen maar gegroeid.

Ik ben nooit echt een fan geweest van The Edge of van U2 for that matter en dat is zo gebleven ook na de film. Dat gevoel is zelfs groter geworden. The Edge verbleekt gewoon naast Jimmy Page en Jack White; en ik was zeker niet de enige die dat vond.
Als ze met drie wat jammen dan zie je een goed samenspel tussen Page en White, en zit The Edge er wat naar te kijken.

Nu goed, er zitten zeer mooie scenes in en ook goeie muziek. Ik raad elke gitaar (of gewoon muziek)-liefhebber aan om 'm eens te gaan bekijken.

Ik zag hem vorige week op het filmfestival in Gent trouwens. Volgens mij zal ie niet uitkomen in de mainstream bioscopen in België of Nederland :(
De DVD en Bluray release staat gepland voor 22 december.

blindfaith85
27 oktober 2009, 17:18
Hoi

heb de trailer enzo gezijn lijkt mij erg leuke film is het msn bekend of weet iemand waar hij in Nl draait?

groet ferry

O.J.
22 november 2009, 15:53
Heeft iemand een idee waar je deze kan kopen, kijken of downloaden? Hij is al een hele poos uit maar nergens te vinden!

Clox
22 november 2009, 18:50
2 posts boven je is het antwoord te vinden. Voor zover ik weet klopt dit nog steeds...jammergenoeg.

O.J.
22 november 2009, 19:13
Oh excuus! Dan nog maar even een maandje wachten.