PDA

View Full Version : Shure sm57



martijn3293
24 augustus 2009, 14:11
Hallo,

Ik heb een shure sm57 amp mic gekocht.
Nu ben ik hem aan het testen met elektrische gitaar.
Ik heb de mic aangesloten op een mengpaneel (Berhinger xeny1832fx). DIt mengpaneel sluit ik via usb aan op mijn pc, en ik neem op met Cubase.
Maar als ik iets opneem klinkt alles heel dof. Ik heb vanalles geprobeerd met
de eq maar het blijft dof klinken. Weet iemand hoe dit komt?
De kop van de mic kun je draaien, waarom dient dit?

skabouter
24 augustus 2009, 15:00
volgens mij kan de kop eraf, maar dat hoeft niet dus gewoon niet doen!
In principe zou ik geen extreme EQ settings gebruiken, probeer voor een bruikbaar geluid te gaan, niet voor een overduidelijk VET geluid. blijf van de EQ op de mixer af, alles neutraal, en probeer je sound op je amp te maken.
Dat doffe ligt wsl niet aan je amp instellingen maar aan de mic plaatsing. er zijn oneindig veel plaatsingen mogelijk, en ook onder een kleine hoek kan iets beter klinken.... Doe hier even onderzoek naar op internet, of gewoon zelf experimenteren.

Realiseer je ook dat je sound op zichzelf anders klinkt dan in een mix met bas, drums, etc.... probeer daarom dus voor een functionele sound te gaan!

skanky
24 augustus 2009, 15:02
Nee de kop kan er niet af.....geen idee waarom ie kan draaien, maar probeer'm er niet af te trekken.

martijn3293
24 augustus 2009, 15:04
Ok, ik zal straks nog eens vanalles uitproberen.
Maar ik heb een koptelefoon aangelsoten op het mengpaneel, dus ik hoor de gitaar tijdens dat ik speel. En als ik speel, dan klinkt het door de koptelefoon wel goed, maar als ik dan naar de opname luister is het heel dof.

skabouter
24 augustus 2009, 15:07
bij sommige bands met goede opname heb je soms ff een stukje gitaar wat droog klinkt, bijv een riffje wat even gespeeld wordt, wanneer de drums en bas nog niet zijn ingevallen. zoek eens zo`n stukje op, en luister naar het verschil in sound tussen de gitaar alleen en de gitaar in de mix. enorm verschil, opzichzelf klinkt het wsl beetje schel, of juist wat dof, terwijl het dezelfde sound is als in de mix, terwijl dat wel goed klinkt! dat komt gewoon omdat een direct opgenomen gitaar geluid meestal niet zo supermooi is (maar das mijn ervaring!)

Bailey
24 augustus 2009, 17:10
Maar deze jongen zegt, direct monitoring af te luisteren, en dat het daar wel goed op klinkt, en zodra het op de track staat en het dan gaat terugluisteren, het dof klinkt, lijkt me dan toch niet aan het EQ te liggen of aan de mic plaatsing. Aangezien hij het hoort via zn headphones en het daar wel goed gaat..
Ligt dat aan cubase of aan de kwaliteit uitvoer naar cubase van het apparaat misschien?

( ik ben een beetje een leek maar dit klinkt me dan logisch, correct me if im wrong )

martijn3293
24 augustus 2009, 18:46
Nja, ik ken er ook niet veel van eigenlijk. Maar ik heb eens de mic ergens anders geplaatst, en ik denk dat het nu een heel klein beetje beter klinkt, maar nog steeds heel dof. En ik krijg geen verbetering meer als k de mic ergens anders plaats.

Han S
24 augustus 2009, 20:01
Misschien een domme vraag, maar heb je hem wel in de microfoon ingang en niet in de line ingang?

martijn3293
24 augustus 2009, 20:03
ja, ik heb hem in mic ingang :d

skabouter
24 augustus 2009, 20:08
zou je de mogelijkheid hebben om het fragment eens te laten horen hier?
Het begrip dof is ook niet altijd even duidelijk, bedoel je een tekort aan hoog? of is het geluid gewoon wat compact en dun?
mss dat het wel meevalt, maar dat als het je eerste opname is (wat ik nu maar even aanneem) dat het gewoon tegenvalt als je 1 gitaaropname op 1 spoor hebt staan is het lang niet dezelfde dikke sound die je oren oppikken in de buurt van je amp.....
Professionele opnames nemen meestal 2x2sporen gitaar op, en dan krijg je een prima dikke sound....

martijn3293
24 augustus 2009, 20:16
Ik zal morgen nog eens iets opnemen, want ik heb wat ik vandaag gespeeld heb niet opgeslaan.

Er is een tekort aan hoge tonen vind ik :D maar ik zal morgen een stukje posten :D

Han S
24 augustus 2009, 21:13
De SM57 is een vrij helder klinkende microfoon, het moet ergens anders aan liggen.

martijn3293
25 augustus 2009, 16:09
Hallo,

Ik heb nu mijn kleine versterker gebruikt (25 watt) om op te nemen. Raar, maar deze klinkt niet zo dof. Ik moet alleen nog de juiste sound vinden denk ik. Maar wat ik wel een beetje raar vind, is dat ik de gain (op het mengpaneel) meer als de helft moet opendraaien voordat ik het juiste volume op de pc krijg, en de versterker staat toch wel op een luid volume.

bert k
25 augustus 2009, 18:47
Zit er een piekmeter op je mengpaneel? Of een rood ledje bij het kanaal? Dan moet je de gain zover opendraaien dat je net in het rood zit, of dat het ledje af en toe opflitst. Dan heb je de gain goed ingeregeld.

martijn3293
25 augustus 2009, 20:47
Ah, ok :D ja, er zit zo een ledje op, en die flikkert nog niet, dus ik kan hem nog opendraaien :D
Maar dit is geen probleem dan dat ik de gain zoveel moet opendraaien? want bij
de drum mics die ik gekocht heb, daar mag ik ze maar heel even opendraaien, want dan begint het rood ledje te knipperen xD

bert k
25 augustus 2009, 21:21
Iedere mic heeft zijn eigen output, sommige minder dan anderen, en de klappen op een trommel zijn erg hard. Maar als je het ledje op flikkeren zet zit je precies goed, dat is de functie van de gainknop.

martijn3293
25 augustus 2009, 21:25
Ok, bedankt :D

Liquid_Metal
26 augustus 2009, 18:01
Professionele opnames nemen meestal 2x2sporen gitaar op, en dan krijg je een prima dikke sound....

2x2?! Waarom zou je een track die hetzelfde is verdubbelen? Het twee keer opnemen snap ik, daar krijg je een vette sound van en doordat je 2x inspeelt klilnkt ie breder en 'menselijker'. Maar twee keer dezelfde track aanzetten voegt toch alleen maar volume toe? Of nog iets anders...?

skanky
26 augustus 2009, 18:16
2x2?! Waarom zou je een track die hetzelfde is verdubbelen? Het twee keer opnemen snap ik, daar krijg je een vette sound van en doordat je 2x inspeelt klilnkt ie breder en 'menselijker'. Maar twee keer dezelfde track aanzetten voegt toch alleen maar volume toe? Of nog iets anders...?

Niet als je verschillende soorten microfoons op verschillende posities gebruikt.....

Bailey
27 augustus 2009, 02:54
moet je dus wel elke keer nagenoeg hetzelfde spelen, anders word het rotzooi ipv menselijker?

TIMBER
27 augustus 2009, 07:27
2x2?! Waarom zou je een track die hetzelfde is verdubbelen?

Je moet de ene track een fractie van een seconde verschuiven ten opzichte van de andere. Dan krijg je een breder gitaar geluid, wel even beiden pannen..;)

skabouter
27 augustus 2009, 15:06
Toch verkies ik zelf 2x inspelen, ipv 1 spelen en kopieren en verschuiven. bij 2x inspelen krijg je leuke "verschillen" die je sound dikker maken, en meer lagen geven! Helemaal als je af en toe ook daadwerkelijk iets anders speelt, ter aanvulling!

TIMBER
27 augustus 2009, 15:07
Helemaal mee eens..!!

Liquid_Metal
27 augustus 2009, 20:44
Toch verkies ik zelf 2x inspelen, ipv 1 spelen en kopieren en verschuiven. bij 2x inspelen krijg je leuke "verschillen" die je sound dikker maken, en meer lagen geven! Helemaal als je af en toe ook daadwerkelijk iets anders speelt, ter aanvulling!

Ja dat vind ik ook. Maar hier werd dus gezegd dat je die beide 2x ingespeelde tracks ook nog eens twee tracks geeft.
Brengt me op het volgende: Drumkit From Hell kan bij mij niet hard genoeg en volgens mij staat ie op z'n hardst (of er moeten trucs zijn). Kan het kwaad om een dubbele track te gebruiken, puur voor het volume?

bert k
27 augustus 2009, 21:05
Als je voor 1 take twee mics gebruikt, dan kost je dat dus twee tracks.

skabouter
28 augustus 2009, 11:01
Ja dat vind ik ook. Maar hier werd dus gezegd dat je die beide 2x ingespeelde tracks ook nog eens twee tracks geeft.
Brengt me op het volgende: Drumkit From Hell kan bij mij niet hard genoeg en volgens mij staat ie op z'n hardst (of er moeten trucs zijn). Kan het kwaad om een dubbele track te gebruiken, puur voor het volume?
Als het om een complete drumtrack gaat zou ik die niet kopieren. het zal wel harder worden, maar niet mooier, maar je kan het proberen. Om iets harder te maken kan je een compressor en/of limiter gebruiken. Er zit daar vast wel een plugin van in je software pakket!

fivelastwords
28 augustus 2009, 14:11
Als het om een complete drumtrack gaat zou ik die niet kopieren. het zal wel harder worden, maar niet mooier, maar je kan het proberen. Om iets harder te maken kan je een compressor en/of limiter gebruiken. Er zit daar vast wel een plugin van in je software pakket!

Niet bepaald een goede of efficiënte manier om elementen in je mix harder te maken... Compressors en limiters reduceren alleen je dynamiek, zodat je een steadier signaal hebt om duidelijk in een mix te plaatsen. Als je ze misbruikt dan kan je de boel er inderdaad "harder" mee maken, maar het enige wat je dan doet is de gain omhoog blijven brengen en zo feitelijk je signaal oversturen.

Als alles te hard staat en je dus geen headroom meer hebt in je mix, dan haal je gewoon alle faders naar beneden en ga je opnieuw je mix instellen. Er zit een volume knop op je geluidskaart om volume te genereren. Een mix hoeft niet tot (of boven) de 0.0 limiet te komen. Sterker nog, dat is sterk af te raden vanwege de headroom overweging.

Mijn advies daarom: Zet alles terug in volume en ga opbouwen vanuit je drumkit sounds. Als die als piek rond de -5 a -4 zitten heb je een prima basis om genoeg headroom over te houden. Zal je mix ten goede komen!

skabouter
29 augustus 2009, 12:12
dat kan inderdaad ook! Ik moet zeggen dat ik sws al compressors gebruik over sporen, idd om de dynamiek te beperken, maar als bijwerking wordt het vaak wat voller/harder, dus efficient vind ik het zeker wel.

Een andere prima manier is het gebruik van (parametrische) EQ! Geef alle sporen een klein boostje op de frequenties waarin die onderdelen uitblinken en/of filter storende frequenties.