PDA

View Full Version : Wegwijs maken met Fender amps



E-J
24 augustus 2009, 14:09
Mijn Orange AD30TC versterker heeft drie nukken, hij heeft:

- geen reverb
- geen effectsloop en daar hij zeer snel overstuurt zijn modulatie effecten dus niet te gebruiken
- het belangrijkste: voor bepaalde dingen klinkt hij te donker.

De versterker moet een combo zijn, 6L6 eindbuizen hebben, niet teveel watt, redelijk draagbaar, genoeg headroom en een goede basis voor pedalen zijn. Voor oversturing zoek ik me dan wel een pedaaltje. Het gaat me bij de versterker om het clean, de effectsloop en de reverb. Die drie zaken moeten ieder goed tot zeer goed zijn. Het clean moet lekker helder zijn, met genoeg belletjes, maar niet té veel hoog bevatten zodat het schel wordt. Ik neig bijzonder sterk naar Fenders zoals de Custom Vibrolux Reverb, de Vibroverb en de Deluxe Reverb. Een Bassman is misschien ook lekker. Van de Hotrods blijf ik liever af, al klinkt de Blues Deville niet verkeerd (maar deze is te groot/zwaar).

Ik ben erg onder de indruk van het (cleane) gitaargeluid van Gregor Hilden, een Duitse bluesman (speelt op Fender Vibrolux/Kitty Hawk Standard/Dumble Overdrive Special), Snowy White (Vox AC30, verschillende Fenders), Robben Ford (Dumble, Fender Super Reverb), Peter Green (Fender Dual Showman), John Mayer (alweer Dumble).

Je ziet het, ik ben geloof ik erg verzot op dat cleane geluid van Dumble versterkers. Klopt het dat het clean kanaal van deze gebaseerd zijn op Fenders? Zo ja, welke? Welke zou het beste bij mij passen?

Qua budget wil ik eigenlijk niet verder gaan dan 800 euri. Voorkeur gaat uit naar tweedehands.

Wie kan mij meer sturing geven in den wereld der Fenders??

Bij voorbaat dank.

Groet,
Emiel

Chris Winsemius
24 augustus 2009, 14:13
Hoi Emiel

Misschien 'n 2e hands BandmasterReverb (silverface, liefst van voor '77), moet wel voor onder de 800 te doen zijn.

Dumbles: echte zijn ook 2e hands wat meer dan 800 euro (geintje), CeriaTone heeft wat Dumble-clones maar die vereisen redelijk wat getweak en upgrades om op 'n beetje nivo te komen imho.

Ik hoop dat dit wat helpt,

Chris

E-J
24 augustus 2009, 14:16
Oh, het moet ook echt een combo zijn trouwens! Ik ben bang dat die Ceriatone dingen dan afvallen (en net wat te duur...)

Chris,
Een Bandmaster? Ich soll mal gucken. Dank :).

Chris Winsemius
24 augustus 2009, 14:21
Ietsje kleiner (letterlijk en figuurlijk): Fender VibroluxReverb (60s/70s), ook eind jaren 70 nog behoorlijk goed, alleen lastig om die onder de 800 euro te vinden.

Het chassis v/e BandmasterReverb past trouwens ook in het cabinet v/e VibroVerb (1x15") of SuperReverb (4x10").

jacky
24 augustus 2009, 14:33
de meeste artiesten hebben een behoorlijk clean soundje je kan evt eens kijken of je een showman top kan pakken met een cabinetje of een twin.

heb zelf robben ford een keer op een red knob twin zien spelen en zijn sound was zeker ok

Chris Winsemius
24 augustus 2009, 14:35
de meeste artiesten hebben een behoorlijk clean soundje je kan evt eens kijken of je een showman top kan pakken met een cabinetje of een twin.

heb zelf robben ford een keer op een red knob twin zien spelen en zijn sound was zeker ok

+1

Die RedKnob heeft zelfs iets weg v/e Dumble qua lead-circuit, ook weleens Poppa Chubby op die amps zien spelen (maar meestal meer scheur dan genoemde artiesten)

erwin_ve
24 augustus 2009, 14:42
Oh, het moet ook echt een combo zijn trouwens! Ik ben bang dat die Ceriatone dingen dan afvallen (en net wat te duur...)

Chris,
Een Bandmaster? Ich soll mal gucken. Dank :).

Die Ceriatone dingen zijn ook beschikbaar als combo.
http://www.ceriatone.com/productSubPages/Overtone/CTOvertone_Cabinet.htm
en een beetje naar onder scrollen...

E-J
24 augustus 2009, 15:05
Hoi,

Misschien heb ik mijn ideale cleane versterker nog niet helemaal juist omschreven. Hij moet niet teveel watt hebben en tilbaar zijn. Een 1x12 speaker, 2x10 of misschien 2x12. Een Twin Reverb of Super Reverb is gewoon veel te groot en zwaar, dus die vallen af...

Ik zoek het meer in de kleinere combo's. Over het algemeen speel ik met mijn bluesbandje enkel in kroegjes en soms in grotere zalen, waar altijd wel wel een PA aanwezig is. We spelen niet luid (vrij zacht zelfs), voor oversturing wil ik een pedaaltje gebruiken.

Naast mijn bluesband wil ik de versterker ook gaan gebruiken voor indie/alternatieve muziek, muziek die om een goede cleane versterker als basis vraagt waar je dan een hoop effecten (overdrive, distortion, modulatie) op los kunt laten. Hij moet dus wel redelijk veel headroom hebben (wat misschien ook wel op te lossen is met een 5751 of 12AY7 buisje in V1?).

Ik heb wat lopen zoeken en vond de Custom Vibrolux Reverb (een soort kleinere, veelzijdigere Super Reverb las ik), de voorloper hiervan, de Vibroverb, en de Deluxe Reverb. Meer de kleine '60s Fender versterkers denk ik zo. Alle drie gaan tweedehands ongeveer onder de 800 euro, qua prijs precies goed dus! Ik heb deze echter nog nooit in het echt gehoord. Geven me deze dat heldere, cleangeluid met een goede reverb en zijn ze een goede basis voor pedalen? Ik heb enkel gitaren met low output elementen (max. 8k) dus zoveel krijgen ze niet op hun donder.

Een Ceriatone Dumble kloon in combovorm gaat al dik 400 euro over mijn budget... helaas maar waar!

Groet,
Emiel

Kim Wilson
24 augustus 2009, 15:23
De kleine combootjes van Fender zijn helaas nogal gewild. Ik heb laatst een Vibrolux Reverb gekocht, een 40 watt 2x10 combo. Ideaal apparaatje (22 kg) met een supergeluid. Maar ja, wel 1200 euri.

jacky
24 augustus 2009, 15:39
mischien kan je een redknob fender super 60 proberen

een 1 x 12 combo heeft een behoorlijke punch

ben tegenwoordig helemaal niet meer van dit soort amps maar heb er jaren met plezier op gespeeld

als je het drive kanaal met weinig gain insteld heb je een enorme cleane overhead als je dan een pedaal gebruikt voor drive ben je klaar

hij heeft reverb is redelijkte dragen (blijft zwaar een 60W buizen combo natuurlijk) en je koopt zon ding voor rond de 400 a 500 euro

zou m zeker eens proberen

clean kanaal vind ik trouwens niets van deze amps

RF
24 augustus 2009, 15:53
ik heb een hele tijd geleden eens in een winkel op een Traynor gespeeld, heeft veel van Fender weg (althans dat vond ik destijds), reverb, FX-loop, 2 kanalen en is goed te tillen. Ik denk dat je die wel ruim onder je budget kunt aanschaffen, wellicht zelfs de speaker kunt upgraden en nog net onder je budget blijven. Ik weet echt niet wat ik er tegenwoordig van zou vinden of hoe de kwaliteit is, maar destijds vond ik hem wel ok. Misschien de moeite waard om eens wat reviews van te lezen en te testen?
http://www.traynoramps.com/products.asp?type=3&cat=63&id=93

gr robert

tidalwave_sideburns
24 augustus 2009, 16:02
Ampeg reverberocket!!

Prachtig clean - check
Reverb - check (schakelbaar, dikke plus!!!)
FX loop - check

Ik heb er een , en ik ben echt helemaal gek op dat ding. Misschien is het ook wel wat voor jou.

E-J
24 augustus 2009, 17:43
@ Jacky,

Ik heb eerder een Super 60 geprobeerd en ik vond dit eigenlijk niet zo'n goede versterker. Een Hotrod of Blues Deluxe/Deville vond ik al wat beter.

@ Robert,

De Traynor heb ik ook een keer gehoord, een leuke versterker maar niet helemaal wat ik zoek. Ik wil echt dat Gregor Hilden/Robben Ford clean geluid en dat is toch wel iets anders, helderder om maar wat te noemen.

@ Tidalwave,

Interessant! Ik heb wat filmpjes bekeken en het clean (en de reverb) klinkt inderdaad erg goed, erg Fender-achtig. Wel misschien net iets te donker, maar dat moet ik in het echt horen. Maar... waar zijn ze te krijgen??

tidalwave_sideburns
24 augustus 2009, 17:59
@ Jacky,

Ik heb eerder een Super 60 geprobeerd en ik vond dit eigenlijk niet zo'n goede versterker. Een Hotrod of Blues Deluxe/Deville vond ik al wat beter.

@ Robert,

De Traynor heb ik ook een keer gehoord, een leuke versterker maar niet helemaal wat ik zoek. Ik wil echt dat Gregor Hilden/Robben Ford clean geluid en dat is toch wel iets anders, helderder om maar wat te noemen.

@ Tidalwave,

Interessant! Ik heb wat filmpjes bekeken en het clean (en de reverb) klinkt inderdaad erg goed, erg Fender-achtig. Wel misschien net iets te donker, maar dat moet ik in het echt horen. Maar... waar zijn ze te krijgen??

Donker zou ik deze versterker niet noemen, meer sprankelend, prachtig tophoog. Er zijn re-issues op de markt, maar tweedehands loop je er soms wel tegenaan. Ze zijn best nogal schaars eigenlijk.

E-J
24 augustus 2009, 18:46
Donker zou ik deze versterker niet noemen, meer sprankelend, prachtig tophoog. Er zijn re-issues op de markt, maar tweedehands loop je er soms wel tegenaan. Ze zijn best nogal schaars eigenlijk.

Okee, klinkt goed. Ik heb nog wat andere filmpjes gevonden en de klank is wel erg lekker. Hoeveel kost een goede tweedehands? Ik heb er wel eentje gevonden, een origineel uit 1961, en die kost 1000 euro...

Comfortably Daniel
24 augustus 2009, 19:35
Ha Emiel...

Ik zou inderdaad eens naar een Deluxe Reverb gaan kijken. Klinken gewoon super lekker.
Ook een ouwe Blues Deluxe kan je proberen. Ik heb er zelf één staan en z'n clean is...tjah...sprankelend. Niet zoals een SF of BF, maar wel erg mooi. Is zo'n 25Kg en 1x12'. ;) Erg leuke versterker!

Eko
24 augustus 2009, 20:41
Deluxe reverb. 1 x 12 inch en prachtig clean. Is gebruikt binnen je budget. De Custom Vibrolux reverb heeft een maatje uit de band gehad. Veel gesis en ruis in de amp en dat is niet exemplarisch. Veel klachten op Fora over de amp. Ook wil hij nogal erg bright klinken en dat is met de knop dicht nog het geval.
Als het je echt om het clean te doen is kijk dan ook eens serieus naar een transistoramp van Fender. Ultimate Chorus of zoiets. Is bijzonder mooi in het clean en zeker niet zwaar. 2 x 12 inch met een prachtige spreiding.

Toaster
24 augustus 2009, 21:03
Okee, klinkt goed. Ik heb nog wat andere filmpjes gevonden en de klank is wel erg lekker. Hoeveel kost een goede tweedehands? Ik heb er wel eentje gevonden, een origineel uit 1961, en die kost 1000 euro...

dat is te duur kijk maar eens op de amerikaanse ebay.

Het dumble geluid is volgens Joey Bonamassa gestoeld op een silverface Dual Showman.

Je kan misschien ook eens kijken naar een MusicMan 1x12 combootje. Of een Fender Silverface Champ. Maar met die laatste zou ik niet snel op een podium durven staan. Is volgens mij te licht.

Zo'n ampeg lijkt mij ook leuk en als je dan toch naar het oude wat minder bekende versterkers kijkt moet je je misschien eens gaan verdiepen in een Valco Supro.

groovieguitarguus
24 augustus 2009, 21:38
O.a. @ Chris W. : Hoe zijn de nieuwe Fender Reïssues? http://www.fender.com/vintagereissue/

Chris Winsemius
24 augustus 2009, 21:58
O.a. @ Chris W. : Hoe zijn de nieuwe Fender Reïssues? http://www.fender.com/vintagereissue/

Ivm. de originelen: LMZ (laat maar zitten) ;)
Ivm. silverfaces: strakker, stugger, meer garantie (indien nieuw), cabinet strakker/meer "blackface" (ivm. post '70 silverfaces)

't Zijn geen slechte amps maar "anders" dan echte blackfaces (natuurlijk) en silverfaces...

jacky
25 augustus 2009, 12:12
Okee, klinkt goed. Ik heb nog wat andere filmpjes gevonden en de klank is wel erg lekker. Hoeveel kost een goede tweedehands? Ik heb er wel eentje gevonden, een origineel uit 1961, en die kost 1000 euro...

heb er ook een een 64 er volgens mij een prima vintage sound echter wil je een dumble /two rock /robben ford sound daar kom je met een klein ampie echt niet, een deluxe reverb heeft ook niet de cleane reserve die je zoekt

een blackface showman zou eigenlijk het mooist zijn maar ja waar vind je die

zou toch een twin overwegen daar heb je echt die cleane reserve.

ja ja zwaar maar goed je zoekt zon specifieke sound en dat zit niet in een klein ampie.

evt een showman reverb top maar dan loop je ook weer met een cabinet te zeulen

Kim Wilson
25 augustus 2009, 12:14
Nou, ik moet zeggen dat mijn '77 Vibrolux Reverb behoorlijk lang clean blijft, en dan gaat ie echt wel hard hoor.

Tristan
25 augustus 2009, 12:48
check ook deze site eens om te kijken wat er allemaal is op Vintage Fender gebied: www.ampwares.com/ffg

tidalwave_sideburns
25 augustus 2009, 12:58
@EJ, je kan ook hier even naar kijken;

Meteoro Falcon 50-g.

http://www.backandforth.nl/aanbiedingen/Falcon%2050.jpg

http://www.snuffelcorner.nl/muziekinstrumenten/gitaarversterkers/meteoro_falcon_50g_incl_boss_gt5111055.php

http://www.backandforth.nl/amps1.html (hier wat meer info, 2x 6l6 buizen, 1000 euro, nageltjenieuw)

"Dit zijn de technische gegevens ±
FALCON 50G
*1 input
*Power: 50 watts (3X12AX7 Pre-amp)(2X6L6 Power)
*Controls: Volume,Fat, Treble, Bass, Midrange & Reverb
*Impedance: 4 & 8 ohms
*Effect loop
*Spring Reverb
*Footswotch: Fat
*Dimensions : 22.8" x 10.1" 3.9"
*Weight 39.9 pounds

FALCON 212 SPEAKER CABINET
*Speakers: 2 x 12"
*Impedance: 4 ohm
*Power: 150w RMS
*Dimensions: 28.5" X 20.7", X 11" "

Ik heb ontzettend zwaar zitten gassen op dit ding. Begint nu weer een beetje te kriebelen, :D.

E-J
25 augustus 2009, 13:03
@ Tidelwave,
Metereo? Nooit van gehoord... wat voor iets is dat?


In feite zoek ik geen 'groots' clean, dwz een heel breed klinkende versterker. Wel moet de versterker bij normale optredens clean of nagenoeg clean blijven zodat ik dan goed effecten kan toevoegen. Op zulke optredens zul je toch nooit een versterker flink open kunnen gooien dus zo hard zal hij daar ook niet staan. In alle grotere podia wordt toch alles gemiked dus heb je geen mega versterker met dito headroom nodig! Voor oversturing gebruik ik wel een pedaaltje.

Enige criteria zijn dat het een Fender moet zijn (klinkt cru misschien maar ik zoek wel dat typische '60s geluid), een zeer mooi clean moet hebben, een reverb en een effectsloop. Plus thuis goed bruikbaar.

Een Fender van de Hotrod/Blues serie is leuk, maar ik heb zelf een oude Blues Deluxe gehad en ik zoek eigenlijk toch een nog iets helderder/jazzier geluid. Zie Robben Ford, een soort van Super Reverb maar dan in een wat kleiner formaat... dus niet per se dát geluid maar iets wat toch tamelijk in de buurt zit.

Kim Wilson
25 augustus 2009, 13:22
..., een soort van Super Reverb maar dan in een wat kleiner formaat... dus niet per se dát geluid maar iets wat toch tamelijk in de buurt zit.
Da's makkelijk. Vibrolux reverb dus. Die schijnt een beetje dezelfde karakteristiek te hebben als de Super Reverb, maar is een stuk handzamer.

Pepe
25 augustus 2009, 13:25
Vintage Fenders en de r.i.'s vallen dan af wegens geen efxloop dus daar hoef je dan ook niet meer naar te kijken.
Maar het moet dus een Fender zijn? Met efxloop. Een een blackface geluid. En voor weinig.
Typisch de eisen van een moddeling gebruiker lijkt me

E-J
25 augustus 2009, 13:35
Ik zoek niet per se dat Blackface geluid. Het moet enkel een beetje in de buurt komen. Ik zoek gewoon een Fender buizencombo met een goed helder clean, beetje jazzy, beetje blues, handzaam en een mooie reverb. Laat de FX Loop maar vallen, als ik de versterker enkel clean wil gebruiken heb ik die niet nodig!

JeroenSchaaf
25 augustus 2009, 13:39
Tjah als ik denk aan klein handzaam , en wel een mooi clean: Blues Junior? eventueel met een beter speaker erin?

Kim Wilson
25 augustus 2009, 13:41
Klein en handzaam wel, maar clean genoeg? En hetzelfde karakter als een Super Reverb? Lijkt me sterk.

E-J
25 augustus 2009, 13:47
Klein en handzaam wel, maar clean genoeg? En hetzelfde karakter als een Super Reverb? Lijkt me sterk.

Ik zeg toch ook duidelijk 'in de buurt van...'

Nogmaals die versterker gaat heus niet op 10 ofzo, op bandvolume blijven toch veel 20 watt versterkers nagenoeg clean...? Althans die ik heb bespeeld op zijn minst. Ik speel niet in snoeiharde bands en ben dat met deze versterker ook niet van plan.

Met handzaam bedoel ik tot 30 kg ofzo.

Kim Wilson
25 augustus 2009, 13:51
Ik weet niet in hoeverre een Blues Jr "in de buurt komt". Ik weet wel dat een Vibrolux er erg ver in de buurt komt, en met 2x10" waarschijnlijk meer druk levert dan een Blues Jr. En ook maar 22 kilo, dus buitengewoon handzaam.

Het is jammer dat je niet echt in de buurt woont, anders had je die van mij mooi kunnen testen. :)

JeroenSchaaf
25 augustus 2009, 13:58
Klein en handzaam wel, maar clean genoeg? En hetzelfde karakter als een Super Reverb? Lijkt me sterk.

Achja! ben nog maar net nieuw in de wereld van de Fenders! Maar ik vind het een te gek bakkie ( wel met enige modificaties )

Maar jou 2x10 heeft waarschijnlijk meer druk!

Je kan hem altijd even proberen ja die Blues JR.

E-J
25 augustus 2009, 14:02
Ik weet niet in hoeverre een Blues Jr "in de buurt komt". Ik weet wel dat een Vibrolux er erg ver in de buurt komt, en met 2x10" waarschijnlijk meer druk levert dan een Blues Jr. En ook maar 22 kilo, dus buitengewoon handzaam.

Het is jammer dat je niet echt in de buurt woont, anders had je die van mij mooi kunnen testen. :)

Nou, Maastricht-Hasselt (daar woon je toch?) is een uurtje met de bus...!

Kim Wilson
25 augustus 2009, 14:07
Denk het niet. Maastricht-Hasselt (Overijssel ;) ) is met de auto al 3 uur. :D

Pepe
25 augustus 2009, 16:22
In feite zijn er maar een paar modellen van buizen-Fender die handzaam zijn en genoeg power hebben voor de meeste live gigs en die zijn al genoemd zoals de Deluxe en Vibrolux, mijn Fender 30 zit daar tussen in, misschien is er nog iets te bedenken maar dan wordt het van na 1980. De Riviera's klinken anders dan allles wat daarvoor gemaakt is, even als de redknobs die ook zwaar zijn anders zou een supersixty een optie zijn.
En dan zit je ineens bij de Blues Jr en de vibroverb reissue.
Die laatste... een van onze gitaarnetters heeft er eentje te koop voor 700.

E-J
25 september 2009, 11:51
Even een bumpje. Ik vertrek over anderhalve week naar Engeland om daar een aantal maanden te studeren. Nu viel het mij op daar over het algemeen tweedehandse spullen veel goedkoper zijn. Ik heb al Twin Reverb reissues gezien voor 300 pond, en Marshall 1962 Bluesbreakers voor 400. Marshall DSL100's voor 200 pond, een JCM800 cabinet voor 150!! En allemaal in goede staat. Echt ongelofelijk. Dus misschien... scoor ik me daar een versterker!

Laatst zag ik nog een mooi videotje van een of andere bluesgitarist die speelde op een nieuwe Vox AC30. Dat viel me ook allesbehalve tegen. Misschien dat ik de volgende week even afreis naar Eindhoven om bij de Frietbak even wat versterkertjes uit te proberen... aangezien ik een paar flinke financiele meevallers heb gekregen is mijn budget nu 1000 euro..

Nogmaals mijn 'eisen':
- een mieters goed clean met genoeg headroom voor optredens. Lekker helder, transparant en de versterker moet goed kunnen reageren op pedaaltjes.
- een donders mooie reverb
- een fx loop is geen vereiste maar zou een leuke extra zijn

Bernd Veenema
25 september 2009, 12:26
Die Fender 30 die Pepe te koop heeft staan kan ook interessant zijn denk ik. Die is relatief licht en heeft een superlekker clean.
Of misschien een oude Roland JC120 Jazz Chorus. Het is dan wel geen Fender, maar het clean van die dingen is heerlijk en een betere chorus/vibrato vind je niet!

E-J
17 januari 2010, 20:54
Even een bumpje. Ik heb helaas de laatste tijd niet veel versterkers kunnen proberen, al heb ik wel het één en ander weggestreept en andere toegevoegd.

Mijn budget is weer wat ruimer... +- 1500 euro. De belangrijkste eis die ik stel aan een nieuwe versterker is dat hij een geweldig clean moet hebben plus een leuke reverb. Een overdrivekanaal is geen pré, maar als zoiets erop zit én het is goed ben ik waarschijnlijk om. In feite zoek ik een mooi helder (Fender achtig) clean plus een Billy Gibbons (Fender Tweed/vroeg Marshall) achtige oversturing. Die oversturing kan ik eventueel uit pedalen halen (heb een OKKO Diablo ervoor) maar het liefst haal ik hem uit de versterker. De Hook R20 lijkt me een geweldig ding, al is hij me nieuw wat te duur..!

Ik ga a.s. woensdag naar Feedback Eindhoven. Heeft iemand nog een leuk alternatief? Versterkers die ik moet testen?

guitarguru
17 januari 2010, 21:21
Jammer dat mijn Bogner Duende net verkocht is. Denk dat die wel bij je in de smaak was gevallen. Nieuw niet te betalen (>2200/ik 2600). Die van mij weggedaan nog onder jouw budget :(

Chris Winsemius
17 januari 2010, 22:12
Even een bumpje. Ik heb helaas de laatste tijd niet veel versterkers kunnen proberen, al heb ik wel het één en ander weggestreept en andere toegevoegd.

Mijn budget is weer wat ruimer... +- 1500 euro. De belangrijkste eis die ik stel aan een nieuwe versterker is dat hij een geweldig clean moet hebben plus een leuke reverb. Een overdrivekanaal is geen pré, maar als zoiets erop zit én het is goed ben ik waarschijnlijk om. In feite zoek ik een mooi helder (Fender achtig) clean plus een Billy Gibbons (Fender Tweed/vroeg Marshall) achtige oversturing. Die oversturing kan ik eventueel uit pedalen halen (heb een OKKO Diablo ervoor) maar het liefst haal ik hem uit de versterker. De Hook R20 lijkt me een geweldig ding, al is hij me nieuw wat te duur..!

Ik ga a.s. woensdag naar Feedback Eindhoven. Heeft iemand nog een leuk alternatief? Versterkers die ik moet testen?

Fender tweed Deluxe, Fender brownface Deluxe of vroege Marshall 100 Watt ('66-'67 model). Geen pedalen, amp instellen op scheur en met je gitaarvolumeregelaar(s) clean draaien. Reverb bereiken door zaal-akoestiek.

E-J
17 januari 2010, 23:06
Fender tweed Deluxe, Fender brownface Deluxe of vroege Marshall 100 Watt ('66-'67 model). Geen pedalen, amp instellen op scheur en met je gitaarvolumeregelaar(s) clean draaien. Reverb bereiken door zaal-akoestiek.

Toe maar, wat denk je wel niet ;)

Chris Winsemius
17 januari 2010, 23:19
Toe maar, wat denk je wel niet ;)

:)

Nou, heel praktisch over het gewenste geluid en de mogelijkheden :D

tweed Deluxe zou in het budget-bereik kunnen liggen, aangegeven amps zijn natuurlijk wel voor live-gebruik of luid studio-gebruik.

Het moet je wel liggen, clean/scheur dmv. gitaarvolume en snaaraanslagsterkte maar zo werd het toen ook gedaan.

E-J
17 januari 2010, 23:54
:)

Nou, heel praktisch over het gewenste geluid en de mogelijkheden :D

tweed Deluxe zou in het budget-bereik kunnen liggen, aangegeven amps zijn natuurlijk wel voor live-gebruik of luid studio-gebruik.

Het moet je wel liggen, clean/scheur dmv. gitaarvolume en snaaraanslagsterkte maar zo werd het toen ook gedaan.

Pfff ja daar raak je een gevoelige snaar...

Mij werd op The Gear Page twee versterkers aangeraden, een Tone King Imperial en een Reinhardt Storm. Nou heb ik in Engeland met zeer veel mazzel beide versterkers kunnen aanschouwen en beiden hebben ze wel dát droomgeluid, vooral de Tone King. Het is een Blackface Deluxe Reverb en een Tweed Deluxe in één. Twee echt aparte kanalen dus. Maar haal er eens één hier naar toe... ze zijn nauwelijks te krijgen, plus je krijgt invoerheffingen... en je moet een nieuwe power transformer erin zetten, al kun je voor 50$ van de maker er ééntje kopen. Ik heb maanden gezocht, heb er uiteindelijk één gevonden, deal gemaakt en stond op het punt het geld over te maken toen de verkoper erachter kwam dat hij toch niet wilde verkopen... In Italië kun je hem nieuw krijgen, kost 'ie 2600 euro, evenveel als een Hook R20 hier, die praktisch hetzelfde zou kunnen... maarja wel duur vind ik. De Tone King kon ik tweedehands incl. heffingen voor de helft krijgen, misschien ben ik toch teveel een zuinige Hollander?? Nja eerder wellicht een student met niet veel geld.

Die Reinhardt was ook te gek... power scaling, 33 watt, klinkt op lage volumes ook zéér okee, maarja dan heb je ook een knoert van een cabinet nodig! Plus geen reverb of een echt clean en overdrivekanaal (al zit er wel een soort van 'boost' functie op). Gewoon een Plexi achtig klinkend ding die je kunt laten oversturen op laag volume dus. Wel erg gaaf.

Heb je trouwens wel eens versterkers van deze makers gehoord Chris??

Moeilijk moeilijk... maar ik zou graag die oogkleppen af willen doen en wat andere versterkers willen proberen. Ik heb alleen niet echt een idee. Die Hook staat sowieso op het 'probeerlijstje'. Misschien een Fender Deluxe Reverb/oude Vibrolux Reverb met een oversturingspedaaltje ervoor?

Pepe
18 januari 2010, 00:10
Het gaat boven het budget, enigzins, maar Haar heeft een Bruno Cowtipper on sale. Ik ken alleen de Underground maar Haar is sowieso een adres om high end uit te proberen.

Chris Winsemius
18 januari 2010, 12:07
Toneking ken ik en kan ik zeer waarderen.

DeluxeReverb misschien: qua clean zeker goed en qua scheur is daar ook rock uit te halen. Deze amp moet je dan ook "1 kanaals behandelen"; instellen op scheur/crunch en voor cleane geluiden gewoon je gitaarvolumeregelaar(s) terug draaien.

Rick trodat
18 januari 2010, 12:21
Als je echt die dumble sound wil. Ga dan inderdaad voor een fender en zet er een zendrive o.i.d. voor. Ed custom shop maakt daar trouwens een clone van voor veel minder. Je kan ook kijken naar fuchs.

Gregor hilden speelt ook over een hook r20. Hij heeft dacht ik ook een album opgenomen met de overdrive special van dumble. Maar is niet in zijn bezit, zoals zoveel dumbles dat niet zijn bij de artiesten omdat ze zoals chris al zei: Iets duurder zijn dan € 800,-:D

Matt Schofield die enkele maanden in ons land speelde, heeft nu die dumble te leen. Ik sprak met hem kort na zijn optreden in de Boerderij in Zoetermeer. Hij vertelde mij dat hij over de dumble speelde van GH.

Chris Winsemius
18 januari 2010, 12:28
Ik heb het niet over Dumbles gehad..... EDIT: maar ietsje eerder toch wel......

- moderne tweed deluxe moet, zelfs boutique-kwaliteit rond de 1500 kunnen
- silverface deluxe reverb: geduld en +/- 1000-1200 euro en nog wat voor revisie/etc.

Rick trodat
18 januari 2010, 13:30
dumbles: Echte zijn ook 2e hands wat meer dan 800 euro (geintje), ceriatone heeft wat dumble-clones maar die vereisen redelijk wat getweak en upgrades om op 'n beetje nivo te komen imho.

+123456789

Chris Winsemius
18 januari 2010, 13:58
Ok!

(zat met de laatste posts nog in mijn hoofd, excuses!!!)

E-J
18 januari 2010, 14:13
Bedankt voor het meedenken jongens!

Misschien wat tegenstrijdig... ik merk toch wel dat de versterker waar ik naar op zoek ben in staat moet zijn toch wel aardig clean te blijven op wat hogere volumes, nu weet ik niet of je met die verschillende inputs van een Fender Tweed Deluxe op hoger volume de boel wat cleaner kunt houden? Een klein beetje 'hair' maakt niet uit...

Ik vind de Vibrolux Reverb van Gregor Hilden eigenlijk het mooiste van al zijn versterkers klinken, de versterker heeft dat clean waar ik naar op zoek ben, plus een goede reverb. Jammer dat ik niet echt handig woon, anders had ik op de laatste meeting kunnen zijn en misschien Kim Wilson's Vibrolux kunnen horen :)

Een hele tijd terug heb ik een Deluxe Reverb geprobeerd en wat mij bij is gebleven is dat hij erg helder klonk, een beetje te, maar het kan vast geen kwaad hem nog een keer te proberen woensdag. Misschien dat Feedback Eindhoven ook een Hook R20 en een Bogner Duende (bedankt Paul!) heeft staan. Hopelijk brengt dat wat verlichting... misschien is één van die nieuwe Vox Handwired dingen ook wat? Zit misschien een beetje tussen Fender en Marshall in?

E-J
18 januari 2010, 16:09
Chris,

Ik heb je trouwens net een emailtje gestuurd over een Vibrolux Reverb. Je mailbox was alleen vol...

Groetjes!
Emiel

Chris Winsemius
18 januari 2010, 16:10
Stuur me ff een Emailtje, PBs vind ik niet handig werken.

E-J
18 januari 2010, 16:14
Stuur me ff een Emailtje, PBs vind ik niet handig werken.

Gedaan!

Edit: ik bedoelde dat je PB box vol is, niet je mailbox.

E-J
27 januari 2010, 10:39
Ik ben gisteren teruggekomen van een weekje Engeland waar ik toevallig een zaak half binnengetrokken ben en een hoop versterkers heb geprobeerd, de meeste vooral om te kijken wat me nu wel en niet ligt, in welke prijsklasse dan ook. Geweldige verkopers die Britten trouwens. "Ja, zet nou maar gewoon die Marshall was harder". Stond het niet hard genoeg, zet die kerel de master even op 8 :seriousf:

Na een uurtje of twee versterkers testen was het wel duidelijker geworden. alle Peavey's, meerkanaals Marshall's, Blackstar's, Vox'en Fender's worden het in ieder geval niet, al heb ik nog geen Deluxe Reverb kunnen testen en wil ik toch nog wat AC30's horen.

Wel stond er een versterker die best wel wat indruk maakte, een tweedehands Mesa Boogie Lonestar Special, met twee van die Black Shadow (?) speakers. 1400 pond. De hele versterker lag me wel, een mooi clean, een lekker dikke oversturing, een hele bruikbare EQ en een toffe reverb met twee standen. Ze hadden helaas geen Lonestar Classic met 6L6 buizen. heeft er iemand weet van hoe de Classic met 6L6 buizen klinkt in verhouding tot de Special met EL84's?

Tristan
27 januari 2010, 15:52
Tsja, ik vond die Special 2x12 combo echt waardeloos, nog nooit een versterker gehoord waarbij het geluid zo in de kast blijft hangen en de drive zo als een muggenscheet klinkt, daarnaast vond ik het clean vrij dof en inspiratieloos...
De gewone Lonestar top heeft i.c.m. een Bogner 2x12 een erg mooi clean, maar wederom een bijenpot als drive, alhoewel het geluid wat minder alleen in de kast blijft hangen...
Maar ja, dat waren mijn bevindingen...

E-J
27 januari 2010, 23:40
Tsja, ik vond die Special 2x12 combo echt waardeloos, nog nooit een versterker gehoord waarbij het geluid zo in de kast blijft hangen en de drive zo als een muggenscheet klinkt, daarnaast vond ik het clean vrij dof en inspiratieloos...
De gewone Lonestar top heeft i.c.m. een Bogner 2x12 een erg mooi clean, maar wederom een bijenpot als drive, alhoewel het geluid wat minder alleen in de kast blijft hangen...
Maar ja, dat waren mijn bevindingen...

Hoi Tristan,

Gek joh, hoe smaken kunnen verschillen! Ik vond hem verbazingwekkend goed eigenlijk. Al had die ene die ik had wel gloednieuwe buizen etc erin. Heeft elke Special van die Black Shadow speakers?

Tristan
27 januari 2010, 23:47
Ja, ik weet het ook niet... :???: :makeup:
Ik geloof dat vrijwel alle (nieuwere) Boogies van die Black Shadow speakers hebben, wat dat voor speakers zijn moet je me echter niet vragen (Celestion Classic Leads misschien?)...
Ondanks onze smaakverschillen zou ik je wel willen aanraden ook eens de gewone Lonestar te proberen, ik heb namelijk het idee dat je deze (zeker i.c.m. een lekkere closed back 2x12 cab met Vintage 30/Classic Lead) nog lekkerder zal vinden...