PDA

View Full Version : Distortion pedaal



jagieXK
24 augustus 2009, 13:13
misschien dat ik binnenkort een pedaal wil, ééntje om van rustig na distortion te gaan.
Zelf heb ik er totaal geen ervaring mee, kan iemand mij vertellen waar ik op moet letten? welke merken goed zijn? kan ik voor 80 euro al wat leuks kopen?

Alvast bedankt voor de informatie,
anton:noob:

Jimwoud
24 augustus 2009, 13:29
misschien dat ik binnenkort een pedaal wil, ééntje om van rustig na distortion te gaan.
Zelf heb ik er totaal geen ervaring mee, kan iemand mij vertellen waar ik op moet letten? welke merken goed zijn? kan ik voor 80 euro al wat leuks kopen?

Alvast bedankt voor de informatie,
anton:noob:

Hey Anton,

je moet toch even wat meer vertellen, wat voor spullen gebruik je nu, en wat voor soort geluid wil je. Welke artiest of van een youtube filmpje.

lindstrom
24 augustus 2009, 13:48
veelzijdig voor veel scheur = emma reezafratzitz
veezijdig voor medium scheur = T-rex mudhoney

beide boven je budget, ik adviseer om even door te sparen.

voor 80 euro zeg ik: proco rat

succes

ellisvertellis
24 augustus 2009, 13:58
proco rat (stevig zonder metal te zijn),
Ibanez of Maxon tube screamer (romige ronde allround drive) en
Boss Blues Driver BD2 (heerlijke blues breakup) zijn mijn favorieten en allemaal klassiekers binnen jouw budget.

Succes

jagieXK
24 augustus 2009, 14:21
wel, wat ik voornamelijk speel is Iron Maiden, dat is niet het scheurenste te noemen
me gitaar is een Ibanez GRG170 BK (is me eerste elektrische gitaar)

Shaggy
24 augustus 2009, 18:17
veelzijdig voor veel scheur = emma reezafratzitz
veezijdig voor medium scheur = T-rex mudhoney

beide boven je budget, ik adviseer om even door te sparen.

voor 80 euro zeg ik: proco rat

succes

Voor wat ertussen, ca 120 euro, zeg ik Barber Direct Drive.

robert-gitarist
24 augustus 2009, 19:01
Dan zeg ik, check mijn signature :ok:;)

David1223
24 augustus 2009, 20:46
Voor je eerste distortion pedaal zou ik met €80,- zeker voor de Proco rat 2 gaan. Ontzettend veelzijdig, van een zachte overdrive tot harde distortion en zelfs fuzz! Klinkt ook met bijna elke gitaar en elke versterker super!

Proco rat 2 dus!

Il_Falco
24 augustus 2009, 20:54
Proco rat 2 dus!

Very good words, you have spoken, my young padawan...

ellisvertellis
25 augustus 2009, 00:46
Voor je eerste distortion pedaal zou ik met €80,- zeker voor de Proco rat 2 gaan. Ontzettend veelzijdig, van een zachte overdrive tot harde distortion en zelfs fuzz! Klinkt ook met bijna elke gitaar en elke versterker super!

Proco rat 2 dus!



Zit er een fuzz-optie in de Rat 2 ofzo?? Of hoe doe je dat dan?

titzenpitzer
25 augustus 2009, 01:06
Ja, heb geen idee; ik heb zelf ook een Proco Rat maar daar komt allesbehalve 'een zachte overdrive' uit. Begrijp me niet verkeerd, 't is een prachtpedaal maar of ie ZO veelzijdig is..

David1223
25 augustus 2009, 01:39
Als je de distortion op 9 uur ofzo zet dan is het bij mij een overdrive.
En als je de gain verder draait dan 3 uur is het bij mij een fuzz.

Ik neem aan dat we het allemaal over dezelfde proco rat 2 hebben?

EuroCinema
25 augustus 2009, 09:43
Klopt helemaal met mijn ervaring. Je moet de filter knop even doorhebben, maar dan gaat zo'n RAT inderdaad van warm randje tot iets wat erg aan fuzz doet denken. Filter en drive beinvloeden elkaar, lijkt het wel, waardoor de mogelijkheden erg groot zijn.

ellisvertellis
25 augustus 2009, 10:12
hmm.. kga is wat meer aan die filterknop draaien dan. :)

Willem-Jan
25 augustus 2009, 10:49
Een Boss Ds-1!

Krijg je heel wat scheur uit:D!

belfrink
25 augustus 2009, 10:53
Een Boss Ds-1!

Krijg je heel wat scheur uit:D!

Komt in de vertste verte niet in de buurt van een RAT. Of je moet een oude Japanner of Keeley mod hebben ;)

tomdiedom
25 augustus 2009, 10:56
Hoeft toch ook niet op een rat te lijken? ds-1 is zo gek nog niet denk ik dan. Voor een paar tientjes op marktplaats te scoren en wanneer het niet bevalt voor dezelfde prijs weer doorverkopen(of natuurlijk testen in de winkel ofzo).

lindstrom
25 augustus 2009, 11:20
Een Boss Ds-1!

Krijg je heel wat scheur uit:D!


Komt in de vertste verte niet in de buurt van een RAT. Of je moet een oude Japanner of Keeley mod hebben ;)


+1 !!! vergeet boss, dan kom je ECHT van een koude kermis thuis!

ellisvertellis
25 augustus 2009, 11:25
Lindstrom geeft graag veel geld uit aan pedalen blijkbaar... :)













No offence hoor... :makeup:

iWishmaster
25 augustus 2009, 11:30
Inderdaad. Boss maakt prima pedalen. Geen boutique top notch spul, maar ze kosten ook maar de helft van die pedalen. De topic starter gaat het ding waarschijnlijk gebruiken over het transistor-oefenversterkertje dat bij zn Ibanez starterpack gitaar kwam, dus dan voldoet dat meer dan prima.

lindstrom
25 augustus 2009, 11:52
Ik begrijp wat je zegt maar ik denk dat je voor het geld vele malen beter afbent met een RAT.

jagieXK
25 augustus 2009, 12:05
okay, ik weet wel voldoende nu, een RAT is een mooie mogelijkheid voor mij, ook qua prijs blijkt het een goede deal te zijn!

oja mij transistorversterkertje is een Roland Cube 20 X (prrima ding!), bijna duurder dan mijn Ibanez (had toen niet zoveel te besteden aan een gitaar:))

iWishmaster
25 augustus 2009, 12:22
Wacht even, je heb op je cube toch ook distortion? Vindt je die niet goed klinken? Of wil je kunnen voetschakelen tussen Clean en distortion? Dat laatste kan namelijk met een switchpedaal van 2 tientjes. De Boss FS-5U als ik me niet vergis.

lindstrom
25 augustus 2009, 12:30
haha,.. tegek!!

jagieXK
25 augustus 2009, 13:11
Wacht even, je heb op je cube toch ook distortion? Vindt je die niet goed klinken? Of wil je kunnen voetschakelen tussen Clean en distortion? Dat laatste kan namelijk met een switchpedaal van 2 tientjes. De Boss FS-5U als ik me niet vergis.

Ja klopt, zit een distortion draaiknop op, en idd ik wil kunnen switchen van clean-->distortion (en andersom)
Ik heb er echt weinig verstand van haha, ik wist niet dat er ook enkel een switchpedaal te koop is, zit hier verder nog verschil tussen bepaalde merken/prijsklasse?

belfrink
25 augustus 2009, 13:22
Inderdaad. Boss maakt prima pedalen. Geen boutique top notch spul, maar ze kosten ook maar de helft van die pedalen. De topic starter gaat het ding waarschijnlijk gebruiken over het transistor-oefenversterkertje dat bij zn Ibanez starterpack gitaar kwam, dus dan voldoet dat meer dan prima.

Boss maakt inderdaad heel veel goede pedalen ... maar er zit ook heel veel rommel tussen, wat veel te mechanisch en steriel klinkt, zoals de DS1 imo ;)

De delays van Boss vind ik dan wel weer top !

Thiez
25 augustus 2009, 13:45
ik vind de ds-1 ook geen fijn pedaal.
Heb op moment een jekyll and hyde van visual sounds. Prima pedaal en ontzettend veelzijdig!
Op marktplaats staat voor 80 euro het 1e type en voor 100 euro het 2e type.

EuroCinema
25 augustus 2009, 13:51
Ik heb weleens gelezen dat de DS-1 en de RAT (grotendeels?) hetzelfde in elkaar zitten. Ik elk geval geldt voor beide pedalen dat je moet snappen hoe de toon/filterknop werkt. Bij een DS-1 moet dat ding voor normale rocksounds eigenlijk nooit boven 9 uur komen. Ik heb zelf met zowel een oude japanner als een nieuwere reissue gespeeld (Prince-sound benaderen in een funkband) en (hoewel niet a/b getest) geen verschil in geluid ervaren. De Keeley heb ik uit nieuwsgierigheid getest, vond het niet de heilige graal waar mensen hem voor verslijten. De Rat vind ik wel mooier en veelzijdiger klinken dan de DS-1 trouwens.

iWishmaster
25 augustus 2009, 14:01
Ja klopt, zit een distortion draaiknop op, en idd ik wil kunnen switchen van clean-->distortion (en andersom)
Ik heb er echt weinig verstand van haha, ik wist niet dat er ook enkel een switchpedaal te koop is, zit hier verder nog verschil tussen bepaalde merken/prijsklasse?

Zit weinig verschil in de merken en prijsklasses. Sowieso maakt het voor het geluid niks uit! Met de Boss FS-5U kun je van je JC Clean naar het ingestelde distortion kanaal switchen. Met 2 Boss FS-5U's en een stereo-2xmono verloopstuk kun je ook de ingestelde effecten aan- en uitschakelen. Dus clean, clean met effect, distortion en distortion met effect.

Wanneer je tevreden bent met het geluid van je Cube en niet teveel geld uit wilt geven, zou ik dat doen in plaats van een distortion pedaal kopen.

ellisvertellis
25 augustus 2009, 14:02
Ik heb weleens gelezen dat de DS-1 en de RAT (grotendeels?) hetzelfde in elkaar zitten. Ik elk geval geldt voor beide pedalen dat je moet snappen hoe de toon/filterknop werkt. Bij een DS-1 moet dat ding voor normale rocksounds eigenlijk nooit boven 9 uur komen. Ik heb zelf met zowel een oude japanner als een nieuwere reissue gespeeld (Prince-sound benaderen in een funkband) en (hoewel niet a/b getest) geen verschil in geluid ervaren. De Keeley heb ik uit nieuwsgierigheid getest, vond het niet de heilige graal waar mensen hem voor verslijten. De Rat vind ik wel mooier en veelzijdiger klinken dan de DS-1 trouwens.

Je bedoelt de filterknop he? Niet de dist knop?

belfrink
25 augustus 2009, 14:13
Ik heb weleens gelezen dat de DS-1 en de RAT (grotendeels?) hetzelfde in elkaar zitten. Ik elk geval geldt voor beide pedalen dat je moet snappen hoe de toon/filterknop werkt. Bij een DS-1 moet dat ding voor normale rocksounds eigenlijk nooit boven 9 uur komen. Ik heb zelf met zowel een oude japanner als een nieuwere reissue gespeeld (Prince-sound benaderen in een funkband) en (hoewel niet a/b getest) geen verschil in geluid ervaren. De Keeley heb ik uit nieuwsgierigheid getest, vond het niet de heilige graal waar mensen hem voor verslijten. De Rat vind ik wel mooier en veelzijdiger klinken dan de DS-1 trouwens.

Dat heeft natuurlijk ook te maken met hoe je versterker is ingesteld. Met de tone op 9 uur mis is teveel treble en het geluid is te dof, vrijwel onbruikbaar. Met de tone op 11 uur op hoger word het geluid weer veels te dun. Dit pedaal is voor mij zeker de meest waardeloze wat ik zelf ooit gebruikt heb.

Geloof mij, heb maanden lopen prutsen met een DS1 en heb em uiteindelijk enkel als boost voor mn lead kanaal gebruikt. De DS1 heeft gewoon totaal geen punch en de sustain laat ook zeer te wensen over ...

Dan is de Satchurator toch zeeeeeeer veel aangenamen en bruikbaarder ;)

lindstrom
25 augustus 2009, 14:41
Dan is de Satchurator toch zeeeeeeer veel aangenamen en bruikbaarder ;)


dat pedaal ben ik dan weer totaal niet over te spreken, wat een kutsound zeg. ik haal er niks fatsoenlijks uit.

klonk zelfs zo slecht dat mijn drummer in het midden van het eerste nummer tijdens repetitie stopte en mij dringend verzocht wat aan mijn geluid te doen omdat het zo beroerd was. en echt, welke instelling dan ook. het blijft dun en neuzig klinken en totaal geen dynamiek.

ben nog nooit zo snel klaar geweest met een pedaal, dan heb ik echt nog liever boss, en vorige pagina's lieten toch echt wel zien hoe ik daar niet echt een hoge pet van op heb.

verder krijg ik bij het lezen van "een pedaal is bruikbaarder" al gelijk de intrepetatie dat hij niet genoeg bruikbaar is.. de Emma reezafratzitz is bruikbaar out of the box! alles staat op "5" en aansluiten en direct een goede sound en dan kun je nog tweaken ook!

echter is de RAT ook zo makkelijk en allround "bruikbaar"

Willem-Jan
25 augustus 2009, 14:56
Komt in de vertste verte niet in de buurt van een RAT. Of je moet een oude Japanner of Keeley mod hebben ;)

aha, had namelijk een keer een ds-1 gekregen uit japan maar die zal waarschijnlijk dan ff wat anders klinken:p

Wist niet dat je onder de ds-1 ook nog verschillende varianten had:D!

EuroCinema
25 augustus 2009, 14:57
Je bedoelt de filterknop he? Niet de dist knop?

Klopt. En wat Belfrink zegt kan ik ook wel plaatsen: ik speelde destijds op een tele en gebruikte de DS-1 dan bij solo's op het (erg felle) brugelement.

ellisvertellis
25 augustus 2009, 15:43
Wordt de Blues driver van Boss door jullie dan als een dynamisch bruikbaar geluid beschouwd? De bedoeling is dat het pedaaltje meer de sound van de amp uitbuit, eerder dan een kleurlaag op de sound te leggen...

Nielsje
25 augustus 2009, 15:44
Voor dat geld en die sound kan je naar mijn bescheiden mening beter voor de MI Audio Blues Pro gaan.

Kim Wilson
25 augustus 2009, 15:56
Wordt de Blues driver van Boss door jullie dan als een dynamisch bruikbaar geluid beschouwd? De bedoeling is dat het pedaaltje meer de sound van de amp uitbuit, eerder dan een kleurlaag op de sound te leggen...
Nee, de Bluesdriver doet voor de verandering echt waar ie voor gemaakt is, en dat is een lekker vintage bluessound maken. Voor authentieke blues vind ik het echt het ideale pedaal. Het is mijn eerste pedaal wat ik ooit kocht, en ik doe hem ook niet weer weg. Maar voor een frisse dynamische drive zou ik een ander pedaal kiezen. Welke je dan moet hebben, daar hebben anderen vast wel weer verstand van. Ik kan wel OCD roepen (heb ik zelf ook, is transparant en dynamisch, klinkt wat "moderner" en minder gekleurd dan de Bluesdriver), maar wellicht zijn er wel betere pedalen. Zoveel ervaring met verschillende overdrives/distortions heb ik niet.

iWishmaster
25 augustus 2009, 16:25
Jongens, jullie lullen al 2 pagina's lang onzin waar jagieXk helemaal niks aan heeft. De beste jongeman wil van clean naar distortion kunnen op zn Roland Cube!

Einzeln
25 augustus 2009, 16:48
http://www.roland.com/products/en/CUBE-20X/index.html

lindstrom
25 augustus 2009, 16:48
inderdaad zeg hahaha..

gewoon inderdaad die boss switch aanschaffen voor die paar tientjes en dan kan hij lekker in zijn cube schakelen en is hij geholpen.

:ok:

lindstrom
25 augustus 2009, 16:51
http://www.roland.com/products/en/CUBE-80X/images/setup_L.jpg


goede toevoeging!!

ellisvertellis
25 augustus 2009, 17:08
Jongens, jullie lullen al 2 pagina's lang onzin waar jagieXk helemaal niks aan heeft. De beste jongeman wil van clean naar distortion kunnen op zn Roland Cube!


maar... het is zo gezellig! :(

EuroCinema
25 augustus 2009, 20:18
Wordt de Blues driver van Boss door jullie dan als een dynamisch bruikbaar geluid beschouwd? De bedoeling is dat het pedaaltje meer de sound van de amp uitbuit, eerder dan een kleurlaag op de sound te leggen...

Nou ja, om heel eerlijk te zijn vind ik dat altijd een beetje onzin. Ik bedoel: een treble booster, EQ of een echte clean boost gebruiken om een amp te laten vervormen, prima. Maar een tubesceamer of een bluesdriver kleurt en bepaalt je sound ook met de gain op nul. Zet de gain op 9 uur, zet hem voor een amp met flink wat headroom en je fopt jezelf als je denkt dat je nu de buizen hoort werken. :sssh: Maar dat mag je niet hardop zeggen geloof ik.

Los daarvan vind ik de BD-2 een uitstekend pedaal in zijn soort, dat zich prima kan meten met boutique low gain pedalen. Het is in die zin dynamisch dat het erg goed reageert op volumeknop en nuances in je spelvolume, best vergelijkbaar met een buizenamp. Ook hier geldt weer: hou die toonknop in de gaten en zet 'm niet meteen op marktplaats als-ie it de doos wat schel klinkt.

Oh ja en met die Cube moet je dat voetpedaal hebben inderdaad. :soinnocent::soinnocent::soinnocent:

jagieXK
26 augustus 2009, 15:57
geen probleem dat het beetje offtopic is gegaan, ben nu wel wat wijzer geworden, en ik weet nu dat ik met een Boss FS-5U al goed gered ben, scheelt ook weer een paar tientjes!

trouwens, maar goed dat er hier iemand was die over een transistorversterkertje begon:crazyhappy:

ellisvertellis
26 augustus 2009, 16:28
Nou ja, om heel eerlijk te zijn vind ik dat altijd een beetje onzin. Ik bedoel: een treble booster, EQ of een echte clean boost gebruiken om een amp te laten vervormen, prima. Maar een tubesceamer of een bluesdriver kleurt en bepaalt je sound ook met de gain op nul. Zet de gain op 9 uur, zet hem voor een amp met flink wat headroom en je fopt jezelf als je denkt dat je nu de buizen hoort werken. :sssh: Maar dat mag je niet hardop zeggen geloof ik.



Het drive-kanaal van een amp aanzetten, zijn dat voor jou "de buizen die werken", of gaat dat enkel bij hoge volumes? Ik weet nl. niet altijd goed wat mensen juist bedoelen...