PDA

View Full Version : 'May Queen' Treblebooster



RoelTM
24 augustus 2009, 12:49
Hallo allen, :satisfie:

Naar aanleiding van dit (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=124847) topic (zie post 18 (http://www.gitaarnet.nl/forum/showpost.php?p=2087903&postcount=18)) ben ik van plan om een 'May Queen' Treblebooster te bouwen.
Dit word mijn eerste effectenbouwproject, dus ik heb wel een paar vragen die ik zelf niet kon oplossen.

Op de site (http://www.runoffgroove.com/mayqueen.html) van het pedaal staat een schema die ik ga gebruiken voor het pedaal.

http://www.runoffgroove.com/mq2.png

...


Na research ben ik erachter gekomen dat de trimpot ook vervangen kan worden door een potmeter.
Dit zou dan een 10k potmeter moeten zijn. Is dit wel zo en moet deze logaritmisch of liniair zijn?
...
Wordt de aarde van alle componenten verbonden met de metalen behuizing?
...
Ik was van plan om alles te bestellen op Banzaieffects.com (http://www.banzaieffects.com/). Volgens het schema is echter een 2k2 weerstand nodig, welke ik niet kan vinden op de site.
Kan iemand mij vertellen waar deze staat?
...
Nog een vraag over de weerstanden: volgens deze BIM (http://www.generalguitargadgets.com/pdf/ggg_mayqueen_boost.pdf) moet ik de 0.25w versie hebben. Maakt het hierbij uit of ik de 'Carbon' of 'Metal film' heb?
...
Volgens diezelfde BIM moet ik verschillende condensatoren hebben: ceramisch, film en een elco. Is dit echt nodig?
In het schema zie ik (met uitzondering van de 2u2 elco) geen verschil tussen de condensatoren.
Ook zie ik door de vele merken condensatoren het bos niet meer. (de prijzen van de 'film' varieren tussen 13 cent en 50 euro :dontgeti: )
Kan ik gewoon zoeken naar een wat goedkopere? (uitgaand van de prijzen van de andere componenten dacht ik aan 50 cent tot een euro)



Als iemand mij kan helpen met (een of meerdere van) deze vragen zou ik dat zeer op prijs stellen. Ik hoop de onderdelen deze week te kunnen bestellen en dan zo snel mogelijk aan de slag te kunnen gaan. Uiteraard volgt er een bouwverslag met zoveel mogelijk tips om mede-beginnend bouwers op weg te helpen. :)

Speeddemon
24 augustus 2009, 13:50
1. Ja, met een lineaire 10k potmeter moet dat goed zijn.

2. Ja. Mocht je een aarde'lijn' maken op je gaatjesbord, verbindt dan beide aardes van de in- en outputjacks (er van uitgaand dat deze niet geisoleerd zijn) met de behuizing.

3.
http://www.banzaieffects.com/2-2k-MF-0-25W-pr-17019.html

http://www.banzaieffects.com/2-2k-1-4W-5-Carbon-Film-pr-18585.html

4.
Echte Carbon-comp is voor veel oude effecten 'vintage-correct' en 9 van de 10 effectenbouwers die carbon-comp gebruikt, zal in z'n verkooppraatje magische 'mojo' toewijzen en de meerwaarde van carbon-comp weerstanden benadrukken.
Carbonfilm is een soort tussen-variant.
Metaalfilm is moderner en een stuk ruis-vrijer! Maar ja, sommige tone-connaisseurs vinden ze dan weer te klinisch klinken.
Daarnaast is de tolerantie van waardes bij metaalfilm meestal strakker. 1% t.o.v. 5 tot 10% bij carbon-(comp/film).

Aangezien een treblebooster nogal snel ruist, zou ik zeker voor metaalfilm gaan, als je tenminste geen 60's/70's purist bent.

5.
Ceramische condensatoren zijn meestal voor kleinere waardes (= < 1nF).
Ik zou gewoon de MKT of WIMA film condensatoren voor je 10 en 100nF pakken, en voor die 470pF een FKP van WIMA:
http://www.banzaieffects.com/WIMA-FKP02-470pF-63V-pr-27169.html

of, als 't lekker audiofiel/vintage mag,
een Silver Mica:
http://www.banzaieffects.com/Silver-Mica-470pF-100V-pr-21175.html

Die andere merken condensatoren (Mallory, Orange drops, etc.) zijn meer voor versterkers bedoeld, en kunnen veel grotere spanningen (>250V) aan.
Voor effecten zit je al goed bij 18 of 25V, al zullen de meeste MKT film caps al snel 35, 50 of 63V aan kunnen.

Speeddemon
24 augustus 2009, 13:52
PS. de ingangscap van dit circuit is 10nF.
Bij de originele Dallas Rangemaster was dit - de nu ZEER moeilijk verkrijgbare waarde- 5nF.
Je zou daar een DPDT toggleswitch tussen kunnen gooien, met 2 caps aan de zijkanten, zodat je tussen bijv. treble-boost en mid-boost kan schakelen.
of mid-boost en fullrange boost (dan heb je >22nF nodig voor de 'fullrange' kant).

RoelTM
24 augustus 2009, 14:18
Heel erg bedankt voor de tips. Hiermee zal het moeten lukken. Ik zal zo de benodigde onderdelen bestellen.

Alleen is één ding mij nog niet helemaal duidelijk. De extra switch waarmee je tussen twee caps kunt schakelen bevat dus de 10nF voor de treble (in het schema wordt deze ook gebruikt). Alleen word mij niet duidelijk uit jouw post welke cap ik moet hebben voor de mid-boost, welke mijn voorkeur heeft. Dit is toch niet die zeldzame 5nF cap?

Ik vind het echt een goed idee, die schakelaar. Zo kan duidelijk het verschil weergegeven worden tussen 2 caps. :satisfie:

EDIT: zoiets dus, waarbij 'xx nF' de mid-cap is:

http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2009/08/24/1251113686-020.png


EDIT 2: net te laat. ;)

Speeddemon
24 augustus 2009, 14:28
Heel erg bedankt voor de tips. Hiermee zal het moeten lukken. Ik zal zo de benodigde onderdelen bestellen.

Alleen is één ding mij nog niet helemaal duidelijk. De extra switch waarmee je tussen twee caps kunt schakelen bevat dus de 10nF voor de treble (in het schema wordt deze ook gebruikt). Alleen word mij niet duidelijk uit jouw post welke cap ik moet hebben voor de mid-boost, welke mijn voorkeur heeft. Dit is toch niet die zeldzame 5nF cap?

Ik vind het echt een goed idee, die schakelaar. Zo kan duidelijk het verschil weergegeven worden tussen 2 caps. :satisfie:

Nou, ik denk dat je die 10nF tussen treble en mid moet zien.
Je zou dan bijvoorbeeld tussen 10nF en 33nF kunnen schakelen (of als je met singlecoils speelt, 47nF).

als je de DPDT schakelaar zo ziet
1.2.3
4.5.6

dan verbindt je 2. en 5. met de printplaat, waar die 10nF 'zat'. En soldeer je de 10nF aan 1. en 4. en de andere condensator aan 3 en 6.
Let wel, als de switch naar links staat (in dit voorbeeld), dan zijn 3. en 6. actief!

RoelTM
24 augustus 2009, 14:37
Bedankt, ik denk dat ik dan de 33 nF neem. Ik heb vooral gitaren met HB's, maar ik ben nu ook bezig met een strat waarvan de bedoeling is dat de 3 SC's in serie staan, en in/uit fase kunnen (Red Special stijl). Dus ik denk dat de 33 nF de beste keuze is.

Over de stand van de switch, ik dacht dat het juist andersom was. :)
Zoals jij het zegt is mechanisch gezien ook wel logisch. Bij een push/pull pot is dit niet zo neem ik aan?

aad
24 augustus 2009, 20:48
Ik denk dat het weinig zin heeft de 10K trimpot te vervangen voor een echte potmeter. Die trimpot dient er alleen maar voor je voorinstelling van je volume optimaal te zetten. Heb je dat eenmaal gedaan dan zul je je volume alleen nog met de eindvolumepotmeter willen regelen.

Of zie ik dat verkeerd?

RoelTM
24 augustus 2009, 21:00
Ik denk dat het weinig zin heeft de 10K trimpot te vervangen voor een echte potmeter. Die trimpot dient er alleen maar voor je voorinstelling van je volume optimaal te zetten. Heb je dat eenmaal gedaan dan zul je je volume alleen nog met de eindvolumepotmeter willen regelen.

Of zie ik dat verkeerd?
Zelf heb ik geen idee of het veel zin heeft, jij hebt er meer verstand van dan ik. Maar ik zie het als een mooie kans om een extra knop toe te voegen.

Wat mij bij het volgende brengt: ik had laatst het idee voor een soort mix-knop. Dus simpel gezegd een knop die de mix bepaalt tussen het signaal wat door de printplaat gaat en door de true-bypass.

Is dit mogelijk en heeft dit überhaupt wel effect?

ponq
25 augustus 2009, 08:27
die trimpot is een set en forget ding. Zou ik ook niet extern zetten.

Je regelt daarmee het voltage op de drain van de J201. Meestal zul je iets van 4,5-5,5V kiezen. Tune by ear, gewoon kijken waar je het meest versterking hebt, dan wel waar ie voor jou het best klinkt.

Als je daar een externe pot voor neemt is 50% van je potrange onbruikbaar (of de j201 versterkt niet meer, of het signaal wordt verstoord door onprettige asymmetrische clipping).

Je zou tegen ploppen nog een 1M weerstand (pulldownweerstand) voor C1 kunnen zetten.

Succes!

RoelTM
25 augustus 2009, 19:56
Ja, jammer dat het waarschijnlijk niks wordt die extra pot. Dan denk ik dat ik zo alles maar ga bestellen, inclusief die 1M weerstand waar ponq het over heeft. Alleen heb ik nog snel even een paar vragen. :satisfie:


Mocht je een aarde'lijn' maken op je gaatjesbord, verbindt dan beide aardes van de in- en outputjacks (er van uitgaand dat deze niet geisoleerd zijn) met de behuizing.

Nog even voor de duidelijkheid: ik verbind alle aardepunten met elkaar (alles van het printplaatje, de pot en schakelaar en zo), die verbind ik met de jacks om vervolgens dat te verbinden met de behuizing?
Ik ben van plan om een jack te gebruiken als op de afbeelding,
http://www.banzaieffects.com/files/images_thumbnail/14558_th.gif
...
Ik ben ook van plan om een prefboard te gebruiken. Het soort met doorlopende koperstrips. (mocht dit een onverstandige keuze zijn hoor ik het graag)
http://www.banzaieffects.com/files/images_thumbnail/17515_th.gif
Maar nu is mijn vraag: Hoe zet ik dit eigenlijk vast? Het lijkt me niet verstandig om dit plaatje los in de behuizing te leggen.
...
Welke dikte draad heb ik nodig? Op de Banzai site staan meerdere diktes, maar ik zou niet weten welke optimaal is.
...
Op dit bedradings-schema (http://www.generalguitargadgets.com/pdf/ggg_mayqueen_boost.pdf) (pagina 2) staat wel netjes dat voor de LED Indicator een 4k7 weerstand moet, maar er staat nergens iets over de LED zelf. De waarde van die weerstand hangt toch af van de LED (aantal ampere e.d.) of heb ik dit mis? (Op de Banzai site staan overigens ook geen verschillende waarde LEDs)

ponq
25 augustus 2009, 21:32
1) bij die jacks zul je via de jacks al verbinding maken met de behuizing, geen aparte verbinding nodig.

2) Prima keuze. Let er op dat je de koperbanen soms moet onderbreken (afhankelijke van de layout)

3) Maakt niet zo veel uit. Dun is technisch al ok (lage spanningen he). Ik vind iets dikker draad prettig omdat je dat vrij makkelijk in een bepaalde vorm kun fixeren (en dat helpt bij t wegwerken van de bedrading in de behuizing).

4) 4k7 is prima voor Rood/Groen (5mm), geel iets lagere weerstand. Blauw zou ik al snel naar 10k gaan (is erg fel).

fredjuh
25 augustus 2009, 21:55
5nF is heel makkelijk hoor, gewoon 2x 10nF achter elkaar zetten. of gewoon 4,7nF

RoelTM
25 augustus 2009, 23:11
Ponq, bedankt voor de tips. Ik ga het zootje morgen bestellen. Volgens de Banzai site kan dit via 'Wire Transfer'. Is dit gewoon overmaken via de bank? Zou wel makkelijker zijn dan PayPal, aangezien het overschrijven van mijn bankaccount naar mijn paypalaccount een aantal dagen duurt...


5nF is heel makkelijk hoor, gewoon 2x 10nF achter elkaar zetten. of gewoon 4,7nF
Ik denk dat ik voor de 6,8 nF ga. Zit er ongeveer tussenin.

ponq
26 augustus 2009, 08:09
graag gedaan.

Wire-transfer is idd via bank-overschrijving. Duurt ook n paar dagen he, omdat het internationaal is.

Je kan op zich ook lokaal bestellen he (bijv newtone-online.nl)

RoelTM
26 augustus 2009, 13:43
Paypal overschrijven duurt een week. Ik denk dat ik het dan gewoon via de bank ga doen. Ik heb ook op newtone gekeken (goede tip, veel onderdelen zijn een stuk goedkoper), maar ze hebben niet alles wat ik nodig heb helaas. Misschien is het rendabel als ik de goedkopere spullen daar bestel, maar meer dan een paar euro zal het niet schelen.

Is het trouwens verstandig om van onderdelen zoals de weerstanden van elk 2 te bestellen? (reserve als het ware, ze zijn nogal klein en kosten maar 8 cent...)

ponq
26 augustus 2009, 14:07
Lijkt me vreemd als ze die onderdelen niet bij newtone hebben? Zitten geen exotische stukkies bij toch? Welke zie je niet?
Om vragen/opmerkingen voor te zijn: Ik ben trouwens niet commercieel verbonden met newtone. Ben wel actief op het newtone-forum en bestel vaak bij newtone. Allemaal vanuit de hobby.

En ja, altijd wat extra bestellen. Zeker de transistors. Gewoon 3-5 van elk bestellen. Ze verschillen soms/meestal onderling een beetje. De J201's bijv kun je dan een paar keer swappen todat je de beste qua klank hebt. Je zou dan gelijk ook een 2n5457 kunnen bestellen. Die kan ipv de J201 en heeft iets minder gain. Klinkt net iets anders.

Handig daar voor is om transistor-voetjes te gebruiken. Makkelijk bij het swappen en veilig bij het solderen. Transistors kun je door ze te lang te verhitten namelijk beschadigen.

En qua 'klein spul' als weerstanden enzo, ik bestel er altijd minsten 10 omdat t toch niks kost. Maar goed, ik bouw regelmatig en heb dus altijd wel behoefte aan onderdeeltjes. Als je gewoon eens wil proberen wat het DIY-en is, dan zou ik 2-3 van elke weerstand nemen.

Als ik je nog een klein tipje mag geven: een trimpot kan een bron van ruis zijn. Je gebruikt deze pot om de drain van de J201 op in principe 1/2Vcc te krijgen (1/2 van 9V is 4,5V). Iets hoger voltage vind ik vaak prettig (5,0-5,5V). De tip: als je de J201 hebt gevonden die je t best vind klinken, meet dan de stand van de trimpot op en vervang de trimpot door een vaste weerstand. Dat scheelt wat in de ruis. Nou, om daar op te anticiperen zou je een 6k8 en 8k2 extra kunnen bestellen (2k2, 4k7, 10k heb je al). Met die waardes zul je de trimpot prima kunnen vervangen.

RoelTM
26 augustus 2009, 14:36
Lijkt me vreemd als ze die onderdelen niet bij newtone hebben? Zitten geen exotische stukkies bij toch? Welke zie je niet?
Om vragen/opmerkingen voor te zijn: Ik ben trouwens niet commercieel verbonden met newtone. Ben wel actief op het newtone-forum en bestel vaak bij newtone. Allemaal vanuit de hobby.

- Om te beginnen zie ik nergens de gepoedercoate behuisingen staan. (Spuitbus kost ook al gauw 8 euro, en is minder mooi dan een poedercoatje (maar wel DIY :)))
- Ze hebben 0,6 en geen 0,25 watt weerstandjes (metal film). Alhoewel ik geen idee heb of dit wel uitmaakt. ;)
- ...
- ...

Na grondig zoeken hebben ze eigenlijk alles wel. Het meeste is goedkoper (zal vaak ook wel door de iets mindere kwaliteit komen). Het enige wat ik eigenlijk mis is die behuizing...


En ja, altijd wat extra bestellen. Zeker de transistors. Gewoon 3-5 van elk bestellen. Ze verschillen soms/meestal onderling een beetje. De J201's bijv kun je dan een paar keer swappen todat je de beste qua klank hebt. Je zou dan gelijk ook een 2n5457 kunnen bestellen. Die kan ipv de J201 en heeft iets minder gain. Klinkt net iets anders.

Handig daar voor is om transistor-voetjes te gebruiken. Makkelijk bij het swappen en veilig bij het solderen. Transistors kun je door ze te lang te verhitten namelijk beschadigen.

Aan het lijstje toegevoegd (http://www.newtone-online.nl/catalog/product_info.php?cPath=31_37&products_id=611). :)


En qua 'klein spul' als weerstanden enzo, ik bestel er altijd minsten 10 omdat t toch niks kost. Maar goed, ik bouw regelmatig en heb dus altijd wel behoefte aan onderdeeltjes. Als je gewoon eens wil proberen wat het DIY-en is, dan zou ik 2-3 van elke weerstand nemen.

Als ik je nog een klein tipje mag geven: een trimpot kan een bron van ruis zijn. Je gebruikt deze pot om de drain van de J201 op in principe 1/2Vcc te krijgen (1/2 van 9V is 4,5V). Iets hoger voltage vind ik vaak prettig (5,0-5,5V). De tip: als je de J201 hebt gevonden die je t best vind klinken, meet dan de stand van de trimpot op en vervang de trimpot door een vaste weerstand. Dat scheelt wat in de ruis. Nou, om daar op te anticiperen zou je een 6k8 en 8k2 extra kunnen bestellen (2k2, 4k7, 10k heb je al). Met die waardes zul je de trimpot prima kunnen vervangen.
Extra weerstanden toegevoegd.

Nogmaals bedankt voor de tips. Ik ga alles even in het winkelmandje leggen om te kijken wat het me gaat kosten. :satisfie: (ervanuitgaande dat ik de 0,6W weerstanden kan nemen ipv. de 0,25W)

EDIT: ik kom er nu pas achter dat één van de weerstanden 150 ipv 150k moet zijn. Beter laat dan nooit hè. ;)

M Kactus
26 augustus 2009, 14:53
Tja, ik heb in een ander topic ook al wat over die gepoedercoate behuizingen van Banzai geschreven. Misschien was de mijne een uitzondering, maar ik kan ze minstens even netjes spuiten. Ruw, hoekje eraf en stukken die echt niet dekkend genoeg waren. Maar op zich is het natuurlijk net om van dat geklieder af te zijn. Daarom zou ik het zelfs nog 's overwegen om het nog eens te doen ;)

Mijn enige reden om Banzai te vermijden, is dat je bij lijstjes groter dan vijf geheid weken kan wachten op je bestelling. Alles gaat vlug, zolang het er is, maar je hele bestelling blijft liggen wachten op die ene weerstand die maar niet binnen komt... Maar zoals gezegd: Misschien exemplarisch. De klantendienst werkt daarentegen bijzonder vlot en behulpzaam!

ponq
26 augustus 2009, 14:53
powdercoat behuizing is idd een stuk mooier. Niet aangedacht!

0,25 vs 0.6 watt maakt niet uit in dit geval.

Voor de transistor voetjes gebruik ik altijd deze:
http://www.newtone-online.nl/catalog/product_info.php?cPath=31_37&products_id=409

kun je dan zelf op maat knippen. Die jij hebt zijn wat chiquer (en duurder ;) )

RoelTM
26 augustus 2009, 15:21
Alles in het mandje gegooid, qua prijs scheelt het niet zo veel. Ik heb ook wat meer dingen in het Newtone mandje gegooid (die transistorvoetjes, extra decalpapier wat bij newtone een stuk goedkoper is).
Beetje jammer van die verzendkosten, 7,50.

Ach ja, de prijs scheelt nauwelijks, en de verzending hopelijk wel, gezien de slechte ervaring van M Kactus...
Maar nu is alles rond, nog even wat reserve weerstandjes e.d. aanklikken en dan ga ik het zootje bestellen. Nu maar hopen dat het snel bezorgt wordt (daar betaal ik genoeg voor in ieder geval ;)).

nico verduin
26 augustus 2009, 15:32
Paypal overschrijven duurt een week. Paypal is direct. De feitelijke afschrijving van je rekening duurt meestal maar 2-3 werkdagen. Maar de ontvanger krijgt direct bericht dat het geld op zijn paypal rekening staat.

ponq
26 augustus 2009, 15:36
verzendkosten gaan op basis van gewicht. Komt nu denk ik door je behuizing dat ie naar 'pakket' en dus 6+ euro gaat. Als je losse onderdeeltjes bestelt zit je vaak ergens tussen 2 en 3 euro.

Newtone verzend meestal de volgende dag, dus dan zou je t vrijdag moeten hebben.

@Nico: Eensch! Zondag avond 23uur met paypal via ebay een Atlas peak analyser gekocht, volgende ochtend was ie al op de post ;) Supersnel.

ponq
26 augustus 2009, 15:39
, extra decalpapier wat bij newtone een stuk goedkoper is).

Let wel op de afmetingen he. Newtone is volgens mij 1/4 A4. (ik zou zelf liever gewoon een volledig A4-tje hebben).

nico verduin
26 augustus 2009, 15:39
verzendkosten gaan op basis van gewicht. Komt nu denk ik door je behuizing dat ie naar 'pakket' en dus 6+ euro gaat. Het is meer of het door de brievenbus past (24mm hoogte) of het een pakket wordt. Met een behuizinkje ga je daar al snel overheen.

RoelTM
26 augustus 2009, 15:39
Ok, de bestelling is geplaatst, ik moet nu het geld overmaken. Ik ga er vanuit dat het bestelnummer genoemd moet worden. Maar moet er nog meer bij? Ik kreeg allemaal nummers toegestuurd zoals het IBAN en BIC nummer... Dit is toch alleen ter controle?

En het gaat om een ING Postbank rekening. moet er nu nog een p voor? (Dat moest met postbank eerder wel meen ik te herinneren)

nico verduin
26 augustus 2009, 15:41
Ok, de bestelling is geplaatst, ik moet nu het geld overmaken. Ik ga er vanuit dat het bestelnummer genoemd moet worden. Maar moet er nog meer bij? Ik kreeg allemaal nummers toegestuurd zoals het IBAN en BIC nummer... Dit is toch alleen ter controle?

En het gaat om een ING Postbank rekening. moet er nu nog een p voor? (Dat moest met postbank eerder wel meen ik te herinneren)IBAN en BIC nummers zijn voor interantionaal betalingsverkeer. Binnen NL gewoon het bank/giro rekeningnummer gebruiken

RoelTM
26 augustus 2009, 15:53
De bestelling is geplaatst, en de overboeking is in behandeling.

Tot zover iedereen enorm bedankt met alle hulp die ik heb gekregen. Nu maar hopen dat alles inderdaad vrijdag binnenkomt, en dan lekker solderen. Tegen die tijd zullen er vast wel wat vragen in mij opkomen, maar dat zien jullie vanzelf wel. :seriousf:


Ojah, mocht het iemand interesseren:

http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2009/08/26/1251291538-310.png

ponq
26 augustus 2009, 15:56
Het is meer of het door de brievenbus past (24mm hoogte) of het een pakket wordt. Met een behuizinkje ga je daar al snel overheen.
Nope, bij newtone niet. (bij bijv dick best idd wel) Maar goed, hoog gewicht zal al snel veel ruimte vereisen.

Wij bieden een u een zeer flexibel verzendsysteem. De kosten zijn gebaseerd op het gewicht van de zending.
Wij hanteren geen minumum order bedrag.
Voor zendingen binnen Nederland, bij vooruitbetaling van de bestelling:
Tot 50 gram EUR 1.90
tot 100 gram EUR 2.35
tot 250 gram EUR 2.80
tot 1000 gram EUR 7.30
tot 5 kilogram EUR 8.00
tot 10 kilogram EUR 8.00


@Roel: je zou, als je heel ongeduldig bent, nog even met Gert-Jan van newtone kunnen bellen. Wellicht ziet ie nog kans t vandaag op de post te doen ;)

ponq
26 augustus 2009, 15:58
De bestelling is geplaatst, en de overboeking is in behandeling.

Tot zover iedereen enorm bedankt met alle hulp die ik heb gekregen. Nu maar hopen dat alles inderdaad vrijdag binnenkomt, en dan lekker solderen. Tegen die tijd zullen er vast wel wat vragen in mij opkomen, maar dat zien jullie vanzelf wel. :seriousf:


Ojah, mocht het iemand interesseren:

http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2009/08/26/1251291538-310.png

Geen DC-jack? Of kijk ik er over heen?
(http://www.newtone-online.nl/catalog/product_info.php?cPath=26&products_id=59)

RoelTM
26 augustus 2009, 17:08
Is het echt nodig? Ik dacht toch gewoon een 9V te gebruiken, ik heb verder ook geen adapter...

Edit: overschrijving is al goedgekeurd. Als het echt nodig blijkt te zijn komt die nog wel, kan ik gelijk daar een adapter bestelen.
(dopjes voor onder de behuizing ben ik ook vergeten...)

M Kactus
26 augustus 2009, 17:28
Is het echt nodig? Ik dacht toch gewoon een 9V te gebruiken, ik heb verder ook geen adapter...

Edit: overschrijving is al goedgekeurd. Als het echt nodig blijkt te zijn komt die nog wel, kan ik gelijk daar een adapter bestelen.
(dopjes voor onder de behuizing ben ik ook vergeten...)

Als je een batterij gaat gebruiken, is dat niet nodig, nee. En die dopjes voor onder de behuizing ook niet, als je klittenband gebruikt om je pedalen vast te zetten. Maar je hebt wel een vreemde batterijhouder gekozen. Ga je die in je behuizing inwerken? Da's mooi en netjes, maar ook niet makkelijk. De meest gekozen batterijclip is deze:http://www.newtone-online.nl/catalog/product_info.php?cPath=26&products_id=57

Maar goed, als je nog wat vergeten bent, stuur je vlug een mailtje naar Gert-Jan, en maak je het resterende bedrag over. Die voegt het er nog wel bij.

RoelTM
26 augustus 2009, 17:36
Als je een batterij gaat gebruiken, is dat niet nodig, nee. En die dopjes voor onder de behuizing ook niet, als je klittenband gebruikt om je pedalen vast te zetten. Maar je hebt wel een vreemde batterijhouder gekozen. Ga je die in je behuizing inwerken? Da's mooi en netjes, maar ook niet makkelijk. De meest gekozen batterijclip is deze:http://www.newtone-online.nl/catalog/product_info.php?cPath=26&products_id=57

Maar goed, als je nog wat vergeten bent, stuur je vlug een mailtje naar Gert-Jan, en maak je het resterende bedrag over. Die voegt het er nog wel bij.
Mailtje gestuurd. Helemaal niet aan gedacht om dat te doen. :satisfie:

ponq
26 augustus 2009, 17:38
Ik heb die nog nooit gebruikt, maar vind m zo op t 1e gezicht wel sjiek. Als je daar ruimte voor hebt in de behuizing tenminste... ;)

fredjuh
26 augustus 2009, 17:56
http://www.newtone-online.nl/catalog/product_info.php?cPath=26&products_id=574
Batterijvak 9V blok, die is pas sjiek! Lekker makkelijk ook met een lege batterij.

ponq
26 augustus 2009, 17:58
die vind ik juist lomp omdat je dat ook aan de buitenkant ziet. Heb je een (relatief) enorm stuk zwart plastic op je behuizing zitten..

M Kactus
26 augustus 2009, 18:13
http://www.newtone-online.nl/catalog/product_info.php?cPath=26&products_id=574
Batterijvak 9V blok, die is pas sjiek! Lekker makkelijk ook met een lege batterij.

Oké, verkeerd gezien. Ik dacht dat de batterijhouder die Roel had gekozen ook diende om in te werken in de behuizing en eruit te schuiven.

RoelTM
26 augustus 2009, 22:03
Mij leek deze wel handig. Zo'n houder met klepje is inderdaad ook erg handig, misschien wat voor een eventueel volgend projectje. ;)

Ik heb een mailtje gekregen van Gert-Jan, hij zei dat het geen probleem was en ik heb het geld overgemaakt. Nu maar hopen dat hij het morgen kan versturen, zodat ik dit weekend aan het bouwen kan. :)

RoelTM
28 augustus 2009, 12:38
Balen... nog niks ontvangen.
Dus dat zal dan wel vanmiddag worden, terwijl er dan niemand thuis is.
Dat wordt niet solderen dit weekend. Jammer... :(

In ieder geval tijd genoeg om te beginnen aan het ontwerp van de behuizing. :)

nico verduin
28 augustus 2009, 12:46
Heb je al een bevestiging mail ontvangen dat je betaald hebt? Die krijg je eerst.

RoelTM
28 augustus 2009, 13:48
Ja, het pakketje is donderdag verzonden.

nico verduin
28 augustus 2009, 18:29
had ie er wel mogen zijn lijkt me.... en anders morgen...

RoelTM
28 augustus 2009, 19:12
had ie er wel mogen zijn lijkt me.... en anders morgen...
Ja, zoals ik al zei is er niemand thuis. En morgen ook niet.
Ik heb al een briefje gevonden met de mededeling dat er niemand aan de deur was toen het bezorgt zou worden.
Dus dat wordt maandag ophalen bij het postkantoor...

nico verduin
28 augustus 2009, 19:58
Ja, zoals ik al zei is er niemand thuis. En morgen ook niet.
Ik heb al een briefje gevonden met de mededeling dat er niemand aan de deur was toen het bezorgt zou worden.
Dus dat wordt maandag ophalen bij het postkantoor...Tja,
Daar kan je weinig aan veranderen. Maar heb je het hele weekend om er naar toe te leven:blast:

RoelTM
31 augustus 2009, 16:25
Zo. :satisfie:

http://img89.imageshack.us/i/dsc00375h.jpg/

http://img89.imageshack.us/i/dsc00376c.jpg/

http://img204.imageshack.us/i/dsc00377hzo.jpg/

Wat zijn die dingen klein zeg. Ik had verwacht dat het groter zou zijn. ;)
Vooral dat prefboard. Dat wordt nog goed mikken met die soldeerbout...

Ik heb ook nog 2 extra tuimelschakelaars gekocht voor de Reflexion, dus eerst daar maar op oefenen. :)



Edit: zelfs bij mij doen die plaatjes het niet...

RoelTM
31 augustus 2009, 16:35
http://www3.picturepush.com/photo/a/2197706/640/2197706.jpg (http://nl.picturepush.com/public/2197706)

http://www3.picturepush.com/photo/a/2197711/640/2197711.jpg (http://nl.picturepush.com/public/2197711)

http://www2.picturepush.com/photo/a/2197715/640/2197715.jpg (http://nl.picturepush.com/public/2197715)

RoelTM
31 augustus 2009, 16:42
Ontwerpje voor de behuizing:

http://www3.picturepush.com/photo/a/2197746/640/2197746.jpg (http://nl.picturepush.com/public/2197746)

http://www3.picturepush.com/photo/a/2197766/640/2197766.jpg (http://nl.picturepush.com/public/2197766)

Over de plek van de tuimelschakelaar ben ik nog niet zeker...
Dit lijkt me wel een handige plek, naast de switch zou ik er waarschijnlijk een keer op gaan staan.

guitaraddict
1 september 2009, 14:21
Als je er niet op wilt gaan staan zou ik hem aan de zijkant monteren !

http://i291.photobucket.com/albums/ll291/snofal/rangemastersmall.jpg

Alf

RoelTM
1 september 2009, 18:06
Vind ik 'm persoonlijk mooier als ie naast de knop zit.

Ik denk ook niet dat ik er dan op ga staan als ie zo ver van de switch zit. :satisfie:


Edit: Ik ben gister trouwens bezig geweest met de Reflexion, overstappen van 4 pots naar 2 pots en 2 switches.
Een probleempje waar ik tegenaan liep: het tin bleef aan het soldeerijzer zitten. Daardoor hoopt het zich op, waarna het als een grote druppel eraf komt. Niet echt handig als ik zo met die kleine prefboards ga werken...

cluseau
2 september 2009, 08:23
het tin bleef aan het soldeerijzer zitten. Daardoor hoopt het zich op, waarna het als een grote druppel eraf komt.

Voor het solderen bout even afschudden en over een nat sponsje schoonmaken. Je zal merken dat je vaak te lui bent om iedere dag voor het werken de spons nat te maken waardoor hij uitdroogd. Daarom zal na enige tijd je duim de funtie van de spons overnemen.:D

Frans

RoelTM
2 september 2009, 09:21
Daarom zal na enige tijd je duim de funtie van de spons overnemen.:D

Frans

Lekker warm. ;)
Maar ik zal het eens proberen. (met spons)

edje kadetje
2 september 2009, 11:37
Als je er niet op wilt gaan staan zou ik hem aan de zijkant monteren !

http://i291.photobucket.com/albums/ll291/snofal/rangemastersmall.jpg

Alf

lijkt me heel kwetsbaar.

mooir lijkt me om de draaiknop uit het midden en de tuimel ernaast.

aad
2 september 2009, 21:31
Handig is omm een leeg zeeppompje (o.i.d.) te vullen met water. Hoef je niet zo vaak te lopen.:cooler:

ponq
3 september 2009, 09:25
Handig is omm een leeg zeeppompje (o.i.d.) te vullen met water. Hoef je niet zo vaak te lopen.:cooler:

TIP van het Jaar! Fantastisch wat simpel. Nooit aangedacht. Ik loop nu elke keer mn sponsje onder de kraan te houden... lol. Thanks!

cluseau
3 september 2009, 09:37
Handig is omm een leeg zeeppompje (o.i.d.) te vullen met water. Hoef je niet zo vaak te lopen.:cooler:

Als je eenmaal aan je duim gewend bent hoef je nooit meer te lopen :soinnocent:

RoelTM
3 september 2009, 11:09
Even voor de duidelijkheid, je moet dus tijdens het solderen de bout nat maken?

cluseau
3 september 2009, 11:22
Even voor de duidelijkheid, je moet dus tijdens het solderen de bout nat maken?
Dat is niet noodzakelijk voor het solderen, het natte bij de spons is meer ter bescherming van de spons zelf. Met een droge duim gaat het immers ook prima.

En nog wat:
Ik zie regelmatig in topics waar mensen soldeer ervaring op willen doen dat ze daar een klein bouwpakket voor gebruiken. Meestal een simpel effect of zo. Beter is om bij de doehetzelf winkel een stukje massief elektriciteits draad te kopen, letters buigen van je naam en aan elkaar solderen. De kunst is om met zo weinig mogelijk tin te lassen. Je verwarmd eerst het te solderen materiaal en voegd daarna wat tin toe. Als het materiaal heet genoeg is kruipt het soldeer ahw in de naden. Op dat moment je bout direct weghalen anders verbrand het soldeer. Je krijgt dan een dofgrijze las. Als je het goed doet is de las een beetje glanzend. Zorg er ook voor dat je het materiaal tijdens het stollen niet beweegt anders is de las ook waardeloos. Als je veel oefend zul je zien dat je het snel doorkrijgt en een nette schakeling kunt bouwen. Het vloeimiddel in het soldeer speelt een grote rol en wordt vaak onderschat. Dit blijkt weer uit de verhalen die ik lees waarin geadviseerd wordt losgetrilde contacten even te laten vloeien. Dat is olie op het vuur omdat deze losgetrilde lasjes geen vloeimiddelen meer bevatten waardoor de las nog droger en onstabieler wordt.


Frans.

driftkop
3 september 2009, 14:09
Dit blijkt weer uit de verhalen die ik lees waarin geadviseerd wordt losgetrilde contacten even te laten vloeien. Dat is olie op het vuur omdat deze losgetrilde lasjes geen vloeimiddelen meer bevatten waardoor de las nog droger en onstabieler wordt.
Wat is dan wel een goede manier om dergelijke contacten te repareren? :???:

nico verduin
3 september 2009, 14:18
Wat is dan wel een goede manier om dergelijke contacten te repareren? :???:Oude tin wegzuigen met soldeer litze en opnieuw solderen

cluseau
3 september 2009, 14:22
Wat is dan wel een goede manier om dergelijke contacten te repareren? :???:

Ik voeg altijd een beetje vers tin toe maar als de las al overvloedig gesoldeerd is wordt het vies en kun je het beter eerst wegzuigen met een tinzuiger of zuiglintje. Een andere mogelijkheid is het tin insmeren met solderflux. Dit is een goedje wat eigenlijk in het soldeer zit en is in flesjes los verkrijgbaar in de elektronica handel. Als je daar het soldeer mee insmeerd en daarna het tin kort laten vloeien zal je zien dat je een mooie glanzende las krijgt die ook sterk is.

edit: - klik (http://shop.conrad.nl/gereedschap/solderen/desolderen/desoldeerdraad/) - /edit
Frans

pietjeekes
3 september 2009, 19:07
Dat is niet noodzakelijk voor het solderen, het natte bij de spons is meer ter bescherming van de spons zelf. Met een droge duim gaat het immers ook prima.

En nog wat:
Ik zie regelmatig in topics waar mensen soldeer ervaring op willen doen dat ze daar een klein bouwpakket voor gebruiken. Meestal een simpel effect of zo. Beter is om bij de doehetzelf winkel een stukje massief elektriciteits draad te kopen, letters buigen van je naam en aan elkaar solderen. De kunst is om met zo weinig mogelijk tin te lassen. Je verwarmd eerst het te solderen materiaal en voegd daarna wat tin toe. Als het materiaal heet genoeg is kruipt het soldeer ahw in de naden. Op dat moment je bout direct weghalen anders verbrand het soldeer. Je krijgt dan een dofgrijze las. Als je het goed doet is de las een beetje glanzend. Zorg er ook voor dat je het materiaal tijdens het stollen niet beweegt anders is de las ook waardeloos. Als je veel oefend zul je zien dat je het snel doorkrijgt en een nette schakeling kunt bouwen. Het vloeimiddel in het soldeer speelt een grote rol en wordt vaak onderschat. Dit blijkt weer uit de verhalen die ik lees waarin geadviseerd wordt losgetrilde contacten even te laten vloeien. Dat is olie op het vuur omdat deze losgetrilde lasjes geen vloeimiddelen meer bevatten waardoor de las nog droger en onstabieler wordt.


Frans.

Dag Frans,

Met de oude soldeerdraad klopt je bewering volledig, maar met de nieuwe loodvrije (ROHS) klopt dit niet meer.
Deze zal namelijk vanzichzelf al dofgrijs worden.

Je moet dus nu de betere voor te solderen (maar slechter voor de gezondheid omwille van de looddampen) hamsterren.


Pietjeekes

cluseau
3 september 2009, 19:40
Je moet dus nu de betere voor te solderen (maar slechter voor de gezondheid omwille van de looddampen) hamsterren.

Pietjeekes, das waar ook. Je hebt wat dat betreft 100% gelijk maar ik heb zoveel gehamsterd dat ik nog niet met die nieuwe zooi hoef te werken. Het principe blijft echter hetzelfde zij het dan met minder glans.

Frans.

driftkop
3 september 2009, 19:55
New Old Stock soldeer? :)

nico verduin
3 september 2009, 20:12
Is ook nog steeds te krijgen hoor.. En zelf ben ik wel gecharmeerd van het fluittin bij Dick best.

RoelTM
10 oktober 2009, 17:34
http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2009/10/10/1255184606-360.jpg

Nog niet echt veel vordering, Ik ben de laatste tijd vooral bezig geweest met het schema en het oefenen van solderen op zo'n klein prefboardje. ;)
Maar nu kom ik er dus achter dat ik de optionele 2,2 nF cap vergeten ben te bestellen.
Moet ik deze nu vervangen met een draadje, of moet deze verbinding nu helemaal weggelaten worden?

ponq
10 oktober 2009, 17:38
helemaal weglaten, hoeft geen jumper voor de in plaats.

Wel kans dat het nu wat schel gaat klinken...

Dirk_Hendrik
10 oktober 2009, 17:40
Helemaal weglaten.

RoelTM
10 oktober 2009, 18:26
Ok, bedankt beiden. Als het inderdaad te schel gaat klinken kan ik 'm altijd nog bestellen.

@ponq, hoe de ... weet jij dat het schel gaat klinken?

cluseau
10 oktober 2009, 18:54
@ponq, hoe de ... weet jij dat het schel gaat klinken?

Condensator heeft een schijnweerstand voor wisselspanning welke lager wordt bij hogere frequentie's. Door deze cap weg te laten sta je dus meer hoog toe.


Frans.

RoelTM
10 oktober 2009, 19:32
Ah, op die manier. :)