PDA

View Full Version : powersoak voor buizentop = rec. zonder cab?



Twelvebar
24 augustus 2009, 11:40
Dag allen,
Ik wil graag met mijn Blackstar ht-5 top opnemen. Hier kan ik de headphone/recording out uitgang voor gebruiken. Tot zover geen probleem..
Nu wil ik de top graag los van een speakerkast gebruiken, in verband met ruimte gebrek en opname gemak (top komt permanent in een open kast te staan). Aangezien het een buizentop betreft moet ik wel iets aan de speakeruitgang hangen. Een koch loadbox en een THD hotplate zijn overkill ($$, mucho dinero) voor wat ik wil, in principe heb ik alleen een dummy-load nodig. Hebben jullie tips over wat hiervoor op de markt is, of is er zelf iets te maken (weerstandje o.i.d.)? BVD
grt. :cheerup:

skanky
24 augustus 2009, 11:51
google is your friend:

http://www.amptone.com/g243.htm
Bij Aiken Dummy Loads staan hele simpele DIY.

succes!

skabouter
24 augustus 2009, 12:01
ik weet dit niet zeker, dus probeer het maar niet... maar als je de headphone out gebruikt voor recording is de amp toch stil lijkt me? Dan gaat er toch ook geen load via de speaker out naar het cabinet?

Twelvebar
24 augustus 2009, 12:47
Thanks voor de link :)
@skabouter; dat schijnt toch niet zo te zijn. In ieder geval was ik niet van plan om het te proberen :dontgeti:

skabouter
24 augustus 2009, 12:50
dan nog een idee, maar waar ik ook niet zeker van weet of het klopt.... Een DI-box kan je toch ook na de speakeruitgang plaatsen, om bijv een amp direct op te nemen en op een mixer aan te sluiten? die dingen hoeven maar 20 euro te kosten, en dat scheelt een hoop geknutsel. maar kan iemand even bevestigen of dit wel of geen optie is?

skanky
24 augustus 2009, 12:54
dat is geen optie, want een redbox (DI voor speaker signalen) heeft namelijk geen load. Hij stuurt het signaal orgineel door naar de speaker en heeft alleen een aftakking voor de PA of recorder.

Han S
24 augustus 2009, 13:00
Een buizenversterker met een open uitgang kan de uitgangstransformator uitfikken. Je moet er dus een speaker op aansluiten of een dummyload en dat is een pak weerstanden die het vermogen omzetten in hitte.

Een powersoak, de naam zegt het al, absorbeert een groot deel van het vermogen zodat je met de volumeknop op 11 geen lawaai meer maakt. De zin daarvan ontgaat mij volkomen.

skanky
24 augustus 2009, 13:14
Een buizenversterker met een open uitgang kan de uitgangstransformator uitfikken. Je moet er dus een speaker op aansluiten of een dummyload en dat is een pak weerstanden die het vermogen omzetten in hitte.

Een powersoak, de naam zegt het al, absorbeert een groot deel van het vermogen zodat je met de volumeknop op 11 geen lawaai meer maakt. De zin daarvan ontgaat mij volkomen.

Han, ik hoef jou niks uit te leggen over de klank van preamp buizen en poweramp buizen.
Een powersoak is vooral live ideaal. In de studio kan je meestal wel je versterker open gooien. Maar als je live een 100watt buizenamp open gooit dan hoor je de rest niet meer, of je moet de rest zo hard over de PA gooien dat je op 120dBA staat te draaien. En dat is niet alleen in de kleine poppodia als manifesto en r17, maar ik heb het zelfs in de grote zaal van de melkweg meegemaakt dat de gitaarversterker veuls te hard gong.

Steven Otto
24 augustus 2009, 13:14
Een buizenversterker met een open uitgang kan de uitgangstransformator uitfikken. Je moet er dus een speaker op aansluiten of een dummyload en dat is een pak weerstanden die het vermogen omzetten in hitte.

Een powersoak, de naam zegt het al, absorbeert een groot deel van het vermogen zodat je met de volumeknop op 11 geen lawaai meer maakt. De zin daarvan ontgaat mij volkomen.

de Poweramp buizen gaan dan ook flink over hun flikker en dat vinden sommige lekker klinken.

Han S
24 augustus 2009, 13:22
Als een 100 watt versterker te hard gaat neem je een 50 watt, gaat die nog te hard dan neem je een 20 watt.

skanky
24 augustus 2009, 13:28
Als een 100 watt versterker te hard gaat neem je een 50 watt, gaat die nog te hard dan neem je een 20 watt.

Klopt, maar hou je van het geluid van een Dual Rectifer en wil je die perse specifieke klank?? Dan zit je toch vast aan 100watt, of 50 als je er buizen uit haalt. Maar 50watt gaat ook nog veel te hard.........

Twelvebar
24 augustus 2009, 13:34
Jongens, jongens :makeup:
Ik ben me terdege bewust van het feit dat een buizenbak op vol volume beter klinkt. Deze opstelling is echter uit praktische overwegingen. Voor het harde werk heb ik een 40 watt Fenderbak.
Zijn er misschien kleine 8" speakers in een kleine behuizing o.i.d. die ik weg kan moffelen in een hoekje van de kamer? Ik begrijp dat een dummy load behoorlijk wat warmte genereert, ik weet niet of dit ideaal is (tussen de boeken in een houten boekenkast, can you say room on fire?).
Discuss..

Han S
24 augustus 2009, 13:45
Klopt, maar hou je van het geluid van een Dual Rectifer en wil je die perse specifieke klank?? Dan zit je toch vast aan 100watt, of 50 als je er buizen uit haalt. Maar 50watt gaat ook nog veel te hard.........

Ik weet het vriend en als je de powertubes in de stress jaagt (wat ik regelmatig doe) dan heb je een ander geluid, maar als je hem zacht zet en met een microfoon er voor de PA hard opschroeft is het geluid nog maar weinig verschillend. Ons gehoor is zo krom als een hoepel. :D

skanky
24 augustus 2009, 13:59
Ja maar helaas is het verstand van de meeste gitaristen ook zo krom als een hoepel, en kan je dit niet aan hun botte verstand krijgen. Die willen hun versterker open gooien of er nu een microfoon voor staat of niet. :D

skanky
24 augustus 2009, 14:16
Jongens, jongens :makeup:

No hard feelings hoor, dit is gewoon een gezonde discussie. Han en ik denken wel vaker anders over bepaalde dingen. En soms denken we dat we anders denken maar bedoelen we uiteindelijk hetzelfde. :)

Han S
24 augustus 2009, 14:44
Skanky en ik kunnen wel door één deur hoor, hoewel tegelijk wat problemen kan opleveren als die 78cm breed is. :crazyhappy:

skanky
24 augustus 2009, 14:48
Skanky en ik kunnen wel door één deur hoor, hoewel tegelijk wat problemen kan opleveren als die 78cm breed is. :crazyhappy:

Haha precies, als we samen door één deur willen werken we het zelfde als een powersoak, er komt niets door en we zetten alle energie om in warmte....... :D

Twelvebar
24 augustus 2009, 16:02
Haha precies, als we samen door één deur willen werken we het zelfde als een powersoak, er komt niets door en we zetten alle energie om in warmte....... :D


...lol :chicken:

Han S
24 augustus 2009, 16:07
Haha precies, als we samen door één deur willen werken we het zelfde als een powersoak, er komt niets door en we zetten alle energie om in warmte....... :D

Wel geil. :cheerup:

skabouter
24 augustus 2009, 16:15
volgens mij zijn jullie beiden prima kerels, maaar geil? NEEN!

Twelvebar
24 augustus 2009, 16:54
Ik kijk al jaren rond op dit forum maar heb tot op heden niets gepost. Dat mijn eerste topic binnen één pagina tot een ware vleeskeuring wordt verheven vervult mij toch met een zekere mate van trots..
don´t forget to boogie :crazyhappy:

skanky
24 augustus 2009, 17:12
Het is eigenlijk vreselijk............dit was een van de weinige subfora waar het er nog een beetje beschaafd aan toe ging........:makeup:

Maar heb je wel antwoord op je oorspronkelijke vraag?

Twelvebar
24 augustus 2009, 17:16
Dan zou het nog te overzien zijn maar.. neen, haha.
Ik weet nu dat er een DIY oplossing is maar ik had daarna nog een andere vraag gesteld. Maar ik wacht wel even tot jullie het eens zijn, het is tenslotte vakantie en ik ga nergens heen :)

skanky
24 augustus 2009, 17:21
Alle powersoaks zijn ongeveer even duur dus dat is geen optie voor je.
8 inch speakers zie je bijna niet voor gitaar, het kleinste gangbare is 1x10",
Bij thomann is er een blackheart 1x10" te krijgen voor 133 euro. Die is behoorlijk compact.

http://www.thomann.de/nl/blackheart_killer_cab_cabinet_bh110.htm

succes!

Twelvebar
24 augustus 2009, 17:34
Die speaker had ik ook al bekeken, wellicht is dat op dit moment de beste oplossing. Hoewel ik mijn Fender versterker doorgaans gebruik voor jams e.d. vind ik het toch zonde om mijn blackstar topje weg te doen, temeer daar het erg makkelijk is om er mee op te nemen. Ik ga 't een en 't ander afwegen, in ieder geval bedankt!! :ok:

(...Han, kom d'r maar in!)

Han S
24 augustus 2009, 17:40
Er zijn van die grote groene weerstanden, draadgewonden met zelfs een verstelbare aansluiting. Worden gebruikt in wasmachines ed. Je zou zo'n weerstand als dummy kunnen gebruiken even afstellen op 4 of op 8 ohm en als dummy er aan hangen, hij wordt wel heet. Er zijn ook van die keramische vierkante weerstanden met hele lage waarden, tot zelfs 1 ohm, maar die dikke groene kunnen veel meer vermogen slurpen.

http://www.allproducts.com/ee/synton/14-power_wire_wound_resistor.jpg

Twelvebar
24 augustus 2009, 17:45
Kijk aan..
Als ik dan toch aan het DIY'en ben kan ik daar wellicht een klein kastje omheen maken? Bij voorkeur van een materiaal dat de hitte binnenhoudt, in plaats van het naar buiten te geleiden.. nog adviezen voor het te kiezen materiaal?
gr

Han S
24 augustus 2009, 17:50
Als je de hitte binnen houdt wordt het verdomd heet daarbinnen, ze kunnen zelfs gaan gloeien. Leuk als je van plan bent om tegelijk wat te bakken of te braden.

Twelvebar
24 augustus 2009, 17:53
Als ik er een plaat van keramiek op leg zijn de mogelijkheden inderdaad eindeloos. Die rommel is toch altijd Made in Japan? Dan wordt het zowaar een Japanse steengrill :soinnocent:

lcvanderhelm
24 augustus 2009, 20:30
Heb je geen oude speaker over,van het goede ohmage?Sloop de magneet eraf,meet voor de zekerheid de gelijkstroomweerstand en klaar is[wat was uw naam ook al weer?].

Han S
24 augustus 2009, 21:06
Heb je geen oude speaker over,van het goede ohmage?Sloop de magneet eraf,meet voor de zekerheid de gelijkstroomweerstand en klaar is[wat was uw naam ook al weer?].

En jij hoopt dat het spreekspoeltje langer dan twee seconden stand houdt? Nee hoor, rook en vuur en weg is ie.

skanky
24 augustus 2009, 21:07
En jij hoopt dat het spreekspoeltje langer dan twee seconden stand houdt? Nee hoor, rook en vuur en weg is ie.

is wel rock'n roll.........

Twelvebar
24 augustus 2009, 21:28
Laat dat magneetje dr maar aan zitten, dan kan ie mooi aan de verwarmingsbuizen hangen ;)
..maarre, een losse speaker zou dus genoeg zijn? Een scheet en drie knikkers op marktplaats..

lcvanderhelm
24 augustus 2009, 21:50
Zolang de magneet er aan hangt,geeft de speaker geluid en dat was nou net niet de bedoeling toch?Je zou hem misschien via de conus geluidsloos kunnen maken,als de spreekspoel maar in stand blijft.

lcvanderhelm
24 augustus 2009, 22:16
Oeps ik lette niet op er waren al een paar posten geweest.Tegen de deskundige mening van Han ga ik niet in,dus doint try this at home.De firma Weber haalt echter zo"n soort truc uit met een powersoke.De basis is dan in feite een onklaar gemaakte speaker.Ik ga effe googelen.

Twelvebar
24 augustus 2009, 22:18
Bedankt voor de extra moeite :)
Zodra ik de koptelefoon/recording uitgang gebruik gaat er geen signaal meer naar de eindversterker, maar blijkbaar dus wel vermogen. Geluid zal 'ie niet geven!

lcvanderhelm
24 augustus 2009, 22:30
Ik heb effe gegoogeld en stuitte op een oude post van [oud gitaarnet?]lid VIN.Hij had het erover,dat er in de Weber-mass een conusloze speaker zat.Een ander lid van dit forum dacht "he dat kan ik ook"en blies vervolgens zijn versterker op.Sorry me bad.

Han S
24 augustus 2009, 23:54
De spreekspoel is een relatief klein rolletje koperdraad en dat gaat heftig heen en weer in een nauwe spleet en wordt door de luchtverplaatsing ook gekoeld. Haal je de magneet weg dan blijft dat spoeltje bewegingloos, maar krijgt wel 50 of 100 watt op zijn smoel en daar krijgt hij het erg benauwd van.

iWishmaster
25 augustus 2009, 09:03
Volgens mij haalt Weber het diafragma eruit (heet dat in het nederlands ook zo? ik bedoel het 'papieren deel' in ieder geval). Daardoor beweegt de speaker wel, maar wordt er (bijna) geen geluid geproduceerd.

Ontopic: Een tweetal 33 Ohm 5W weerstanden in parallel zouden theoretisch als power soak kunnen dienen. Het zal weinig goeds met je geluid doen als er ook nog een speaker naast hangt, maar silent recording moet lukken.

peter_heijnen
25 augustus 2009, 13:04
Ik heb effe gegoogeld en stuitte op een oude post van [oud gitaarnet?]lid VIN.Hij had het erover,dat er in de Weber-mass een conusloze speaker zat.
Dat klopt, de weber speaker motor. Dat is idd eigenlijk een speaker zonder conus en ze waren (zijn?) ook los te krijgen. Ik heb de mijne bij freeqi.be vandaan, maar volgens mij staan die dingen niet meer op zijn site.