PDA

View Full Version : studio in vrijstaande schuur [seperate topic]



gerritsen
24 augustus 2009, 09:56
Op aanvraag van Roman een nieuwe topic.

Dank!

Ik ben dus ook 1 van die losers die geluisterd heeft naar de zogenaamde expert (aannemer) die dus uiteindelijk de twee 'dozen' aan elkaar geschroefd heeft. Nu heb ik het hele zooitje weer netjes uit elkaar gehaald (genummerd en wel) en ga ik het zelf overnieuw doen. Zeg maar IKEA voor grote mensen. ;)
Ik heb het boek besteld wat Roman aanraadt; levertijd 5-7 werkdagen, dus nog even geduld.

Ik heb het volgende aan materiaal dus al binnen:

- 150+ gipsplaten:
- 200+ latten/balken etc.
- dubbele deur
- materiaal voor dubbel kozijn (vuren)
- 30x kit kokers
- schroeven
- Rockwol (10 cm voor wanden en plafond)

Nu ben ik het volgende van plan:
A. Buitendoos
- Het dak kan nog wat massa gebruiken ==> drie lagen gips tussen de draagbalken aanbrengen. Elke laag afzonderlijk afkitten
- Purschuim weghalen, muur dichtsmeren
- Boven het kozijn heeft nog geen masse; afwerken met ytonblokken en dichtsmeren.

B. Binnendoos
- Raamwerk bouwen ala sketch van Roman. Om de 30 cm raggels.
- Ik twijfel nog over dat rubber in combinatie met beton. Als het niet nodig is maakt het het een stuk eenvoudiger. Als het wel nodig is en ik doe het niet... Waar zou ik bewijs/ specificaties kunnen vinden wat mij gaat overtuigen dat dit wel of niet nodig is? Ik wil de onderkant wel graag vastschroeven.
- Deur en kozijn in binnendoos
- Ventilatie met suskast.

Foto's kun je hier bekijken: (graag!)
http://www.flickr.com/photos/41772843@N02/

Mocht ik nog dingen vergeten of mochten jullie nog wijze lessen hebben (behalve dan dat je niet naar experts moet luisteren, die les heb ik zelf ondervonden :)), graag!

Dank en groet!

Solidkick
24 augustus 2009, 10:16
Ik wil je opdracht niet compliceren maar een raam met uitzicht op de tuin is een dikke plus. Constructief een uitdaging maar je hebt er achteraf veel plezier van. Doorbreekt het muffe schoenendoos idee dat menig thuisstudio kenmerkt.
Kan je bovendien nog us zwaaien naar je vrouw en kids :seriousf:

Roman
24 augustus 2009, 14:48
Kleine opmerking, ik zou 60cm hoh afstand houden. Beter voor resonanties en dus beter voor zowel isolatie als akoestiek.

Verder prima plan!

gerritsen
24 augustus 2009, 17:16
Kleine opmerking, ik zou 60cm hoh afstand houden. Beter voor resonanties en dus beter voor zowel isolatie als akoestiek.

Verder prima plan!

Korte vraag:

Wat bedoel je met hoh afstand? Afstand tussen de binnen en buitendoos?

Ik denk namelijk dat het dan wel erg klein wordt (met name de hoogte).

En had je hier nog ideen over?
- Ik twijfel nog over dat rubber in combinatie met beton. Als het niet nodig is maakt het het een stuk eenvoudiger. Als het wel nodig is en ik doe het niet... Waar zou ik bewijs/ specificaties kunnen vinden wat mij gaat overtuigen dat dit wel of niet nodig is? Ik wil de onderkant wel graag vastschroeven.

Roman
24 augustus 2009, 19:07
HOH=Hart-op-hart. Ofwel de afstand tussen de "ragels"

Roman
24 augustus 2009, 19:12
Om een paar vragen te beantwoorden


Ik ben dus ook 1 van die losers die geluisterd heeft naar de zogenaamde expert (aannemer) die dus uiteindelijk de twee 'dozen' aan elkaar geschroefd heeft. Nu heb ik het hele zooitje weer netjes uit elkaar gehaald (genummerd en wel) en ga ik het zelf overnieuw doen. Zeg maar IKEA voor grote mensen. ;)Ja, jammer. Werkt het niet voor je? Isoleert het minder dan je had gehoopt?


Ik heb het boek besteld wat Roman aanraadt; levertijd 5-7 werkdagen, dus nog even geduld.Het is het wachten waard.


- Ik twijfel nog over dat rubber in combinatie met beton. Als het niet nodig is maakt het het een stuk eenvoudiger. Als het wel nodig is en ik doe het niet... Waar zou ik bewijs/ specificaties kunnen vinden wat mij gaat overtuigen dat dit wel of niet nodig is? Ik wil de onderkant wel graag vastschroeven.
Als je vloer van beton is dan zit je redelijk veilig. Het is een heel hard en zwaar materiaal wat enkel resoneert in de hele lage frequencies. Dus minder hoorbaar dat het EN flankeert EN resoneert. Daar kun je prima je frame op schroeven zonder rubber oid. Je zult sws je vering moeten berekenen als je dat wilt gaan doen. En da's geen easy job. Gewoon met slagschroef op enkele plaatsen de onderste balk vast zetten. De rest daar bovenop.

Voor de rest lijk je prima op weg. Wacht het boek af en maak je plan.!

gerritsen
16 september 2009, 14:46
Ha mensen even een update.

- Boek gelezen, staan veel tips in.
- Het houtwerk staat en de eerste 2 lagen gips zitten erop (nog 1 laag te gaan).
- Dubbele deur en kozijn zijn geplaatst.

Er zijn nog twee dingen die ik even in de groep wil gooien:
1. Ik zou graag kurk op de deur plaatsen zodat hij goed sluit. Iemand enig idee waar ik dat zou kunnen kopen (of tips die nog beter gaan werken dan kurk).
2. Wat voor ventilatie systemen kunnen jullie aanraden (merk, type)? Misschien ook 1 waarvoor het gat om te boren (lek) niet al te groot is?

Thanks!

Roman
21 september 2009, 21:47
Hey klinkt goed. foto's?

kurk op je deur? huh?

Ries89
22 september 2009, 16:46
Kurk om de deur goed te laten sluiten. Meestal word hier neopreen tochtstrip voor gebruikt. Volgens mij gewoon bij de bouwmarkt verkrijgbaar.

bert k
22 september 2009, 19:08
Dat moet lukken. Bij wijnflessen werkt het ook... :D

gerritsen
23 september 2009, 08:38
Hey klinkt goed. foto's?

kurk op je deur? huh?

Haha, ik bedoel 'iets waarmee je de deuren goed sluitend kunt maken'. Dus een tochtstrip of iets dergelijks. Ik kwam in het boek niet tegen wat daar nu het beste voor was. Hetzelfde geldt voor ventilatie systemen. Deze waren erg uitgebreid. Dus als je tips hebt voor:
- een ventilatie systeem (ruimte is 5.5m bij 2.6m bij 2.3m) of;
- afwerking van de deur

Dan hoor ik het graag :)

TIMBER
23 september 2009, 08:42
Tochtstrip gaat niet veel doen.. je moet rubberprofiel hebben om je deur goed af te sluiten.

Roman
23 september 2009, 10:04
Kurk sluit niet goed af, in tegen stelling tot wijnflessen idd. haha.
Rubber tochtstrip, verkrijgbaar bij de betere dhz en bouwmarkt.
EDPM of Neopreen zoals opgemerkt. Beide een rubbersoort.
Denk ook eens aan een valdorpel voor de de onderkant van je deur.