PDA

View Full Version : Vragen over condensatoren



Chocola
24 augustus 2009, 00:40
Hallo mede-GASsers,

Ik heb (voor velen) simpele, doch essentiële vragen omtrent condensatoren.

Wat is de invloed van een cap op het geluid?
Welke voor volume, welke voor tone? De verschillen dus.
Is er een cap nodig bij maar 1 volume knop (en geen tone knoppen), zo ja:
Wat raden jullie aan bij een humbucker (met split coil optie) en een push/pull volume pot?

Wat is de invloed van een hogere waarde? en een lagere?
Wat is de invloed van verschillende materialen? (keramisch, Sprague etc.

Alvast vriendelijk bedankt :).

Orpheo
24 augustus 2009, 07:27
als je je even gewoon inleest in de materie, wat een condensator doet, dan weet je dat een condensator een onderdeel is van een toonfiltersysteem, en niet van een volumesysteem. op de site van seymour duncan, en al die andere sites op het internet waar ook maar iets staat van een gitaar-schema, staat welke condensator je nodig hebt, en ook wat het effect is.

condensator is onderdeel dus van tone.

hoe hoger de waarde, hoe meer je hoog af kunt rollen. als tone open staat, zul je niet het verschil kunnen horen tussen een .047 pF en een .021 pF, de 2 waardes die veel gebruikt worden in een gitaar voor tone. ik prefereer .047 omdat je daar gewoon een donkerder geluid mee kunt maken, en .021 gaat net niet ver genoeg.

je kunt wel een tonefilter bouwen op je volumepot, maar daarmee knip je het laag weg, zodra je je volumepot dicht draait. dat is dan een weerstand van 100k en een .01 pf condensator als ik me niet vergis, maar onder 'treble bleed mod' vind je genoeg op het internet.


google is your friend!

Chocola
24 augustus 2009, 09:31
als je je even gewoon inleest in de materie, wat een condensator doet, dan weet je dat een condensator een onderdeel is van een toonfiltersysteem, en niet van een volumesysteem. op de site van seymour duncan, en al die andere sites op het internet waar ook maar iets staat van een gitaar-schema, staat welke condensator je nodig hebt, en ook wat het effect is.

condensator is onderdeel dus van tone.

hoe hoger de waarde, hoe meer je hoog af kunt rollen. als tone open staat, zul je niet het verschil kunnen horen tussen een .047 pF en een .021 pF, de 2 waardes die veel gebruikt worden in een gitaar voor tone. ik prefereer .047 omdat je daar gewoon een donkerder geluid mee kunt maken, en .021 gaat net niet ver genoeg.

je kunt wel een tonefilter bouwen op je volumepot, maar daarmee knip je het laag weg, zodra je je volumepot dicht draait. dat is dan een weerstand van 100k en een .01 pf condensator als ik me niet vergis, maar onder 'treble bleed mod' vind je genoeg op het internet.


google is your friend!
Inderdaad 100k en .01pf bij een Les Paul.

Het verwarrende aan die condensatoren was dus dat ik een paar schakelschema's zag met een cap aan de volumepot vast, wat ik dus niet snapte gezien het voor zover ik wist dus altijd gebruikt werd voor tonepots.

Bedankt voor je antwoord op de vraag, nu heb ik zekerheid. Trouwens, ik heb genoeg gegoogeld, wilde het alleen zeker weten en daar is een forum als dit voor.

Chris Winsemius
24 augustus 2009, 14:02
naast de waarde v/d condensator heb ik duidelijke verschillen meegemaakt tussen verschillende caps, bij wat moderne Gibsons de kleine en cheapo keramisch cap vervangen door (bijvoorbeeld) 'n "Orange Drop";
- beter regelbereik
- meer definitie als de tone-regelaar laag of op 0 staat
- iets meer sprankel als de toonregelaar voluit staat

vinni
24 augustus 2009, 14:57
Er is zeker verschil in caps ja....

zo heb ik de discs in mijn PRS Singlecut vervangen door Luxe (merknaam) Bumblebeez.....


Het geluid is opener en meer sprakle. Voor het treble element heel erg fijn.
Voor het hals element ben ik een beetje de "woman"-tone kwijt.

Vinni

E-J
24 augustus 2009, 15:35
Ik heb een maandje of twee geleden ook de standaard ceramische condensatoren in mijn Les Paul vervangen door een zogenaamde 'paper in oil' variant. Ik moet hierbij zeggen dat de waarde (.022) niet veranderd is.

Het is geen wereld van verschil, maar als je goed oplet is er wel duidelijk een lichte verandering merkbaar. Het maakt de toonpotmeters een stuk bruikbaarder en het geluid wordt zeker een beetje 'smoother' maar ook opener. Ik zou het bijna 'ouderwetser' gaan noemen. Het schijnt dat het ook een aantal dagen duurt eer de condensator gesettled is.

Chocola
24 augustus 2009, 16:49
Bedankt voor de informatie iedereen :). hier heb ik wat aan :).

Thnx!