PDA

View Full Version : Telecaster series switch DPDT



Lexvandoef
23 augustus 2009, 21:50
Ik heb even een vraagje, ik ben een tele aan het wiren die 2 extra DPDT switches heeft op de control plate. Ik wil ze graag gebruiken voor een in/out of phase switch (al gevonden) en een series/parallel switch (niet gevonden).

Ik heb tot nu dus alleen wiring diagrams gevonden voor tele met een 4-way switch of een super-switch waarin ook een series optie zit. En dat wil ik niet, ik zou graag 1 van de DPDT's gebruiken om de series/parallel te bewerkstelligen.

Ik heb wel dit gevonden voor een strat waarbij de bridge/middle en neck/middle in serie komen te staan. Zou ik dit evt kunnen gebruiken?
Diagram:
http://i172.photobucket.com/albums/w23/lexvandoef/3sing2doub.jpg

Thnx alvast!

snaarplukker
23 augustus 2009, 23:47
Beetje onduidelijk. Tele met 3 singlecoils? Middelste toneknop van één toneknop?:dontgeti:

Nielsje
23 augustus 2009, 23:53
Gewoon doen Lex, als ik dit zo inschat, gaan je tentamens érg soepel ...:soinnocent:
:D

aaronstonebeat
24 augustus 2009, 00:18
Ik heb wel wat geëxperimenteerd met serie/parallel-schakelingen. Het geeft absoluut extra mogelijkheden in het vette gebied, maar qua schakelingen is het ook 'a pain in the ass'. Je moet veel omgooien om van het één tot het ander te komen en het verhoudt zich moeilijk met aan/uit-schakelaars en 3- of 5- standenschakelaars.

Je schema lijkt me wel mogelijkheden te bieden, maar ik moet er even op een helderder moment wat uitgebreider voor gaan zitten :hippie:

Lexvandoef
24 augustus 2009, 00:19
Beetje onduidelijk. Tele met 3 singlecoils? Middelste toneknop van één toneknop?:dontgeti:

Nee, het gaat om een standaard tele, maar in dit schema gaat het toevallig om een strat die een push/pull pot heeft die dus de boel in serie zet.


Gewoon doen Lex, als ik dit zo inschat, gaan je tentamens érg soepel ...:soinnocent:
:D

Tsja, soms heb je ff zin om te soggen... :soinnocent:.

snaarplukker
24 augustus 2009, 13:44
Nee, het gaat om een standaard tele, maar in dit schema gaat het toevallig om een strat die een push/pull pot heeft die dus de boel in serie zet.In de groen-omlijnde tekst wordt duidelijk gesproken over neck, middle en bridge. Ik neem aan dat je het dan over 3 pickups hebt. Een standaard tele heeft volgens mij enkel een neck en bridge PU.

Lexvandoef
24 augustus 2009, 19:29
In de groen-omlijnde tekst wordt duidelijk gesproken over neck, middle en bridge. Ik neem aan dat je het dan over 3 pickups hebt. Een standaard tele heeft volgens mij enkel een neck en bridge PU.

Ja dat klopt ook.....

Maar dat schema'tje is slechts een voorbeeld van een serie-schakeling in een Fender.

Ik wil dus ook zoiets, maar dan in een telecaster, met 2 pickups.

snaarplukker
24 augustus 2009, 21:58
Ik zie al waar je op doelt. Maar bij de strat heb je standaard bij de 5 way switch in stand 2 brug/midden en in stand 4 neck/midden in serie geschakeld.
Bij de tele is dat standaard in het middenstandje van de 3 way switch. Maar wilde je nu de pickups in serie en parallel kunnen schakelen en in/uit fase met die 2 DPDT switches?

Lexvandoef
25 augustus 2009, 00:31
Ik zie al waar je op doelt. Maar bij de strat heb je standaard bij de 5 way switch in stand 2 brug/midden en in stand 4 neck/midden in serie geschakeld.
Bij de tele is dat standaard in het middenstandje van de 3 way switch. Maar wilde je nu de pickups in serie en parallel kunnen schakelen en in/uit fase met die 2 DPDT switches?

Ja klopt, dat is wat ik wil inderdaad. De schakeling voor de in/uit fase heb ik al gevonden, voor de serie/parallel dus nog niet.

*Bij een standaard strat zijn standje 2+4 trouwens in parallel, niet in serie. Daar is die extra schakelaar in dat schema ook voor.*

aaronstonebeat
25 augustus 2009, 14:53
Je zou het zo kunnen doen:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-46ZFPAPW-D.jpg

Als ik het in de gauwigheid goed overzie, werkt de 3 standen-schakelaar in parallelstand normaal en heb je in seriestand op één positie geen geluid.

snaarplukker
26 augustus 2009, 13:51
Ja klopt, dat is wat ik wil inderdaad. De schakeling voor de in/uit fase heb ik al gevonden, voor de serie/parallel dus nog niet.

*Bij een standaard strat zijn standje 2+4 trouwens in parallel, niet in serie. Daar is die extra schakelaar in dat schema ook voor.*
Ja sorry, ik bedoelde parallel. Maar misschien heb je deze schema (http://www.seymourduncan.com/support/wiring-diagrams/schematics.php?schematic=series_spl_parallel-w-phase) gemist op de SD site. Natuurlijk moet jij de humbucker zien als 2 single coils.

Lexvandoef
26 augustus 2009, 14:29
Ja sorry, ik bedoelde parallel. Maar misschien heb je deze schema (http://www.seymourduncan.com/support/wiring-diagrams/schematics.php?schematic=series_spl_parallel-w-phase) gemist op de SD site. Natuurlijk moet jij de humbucker zien als 2 single coils.

Nope, die had ik ook al gezien, maar voor zover ik kan zien is er een series/split/parallel schakelaar, geen series/parallel schakelaar. En ik kan de 2 sc's in de tele niet splitten natuurlijk, die zijn al gescheiden.

toch bedankt!

snaarplukker
26 augustus 2009, 23:31
Nope, die had ik ook al gezien, maar voor zover ik kan zien is er een series/split/parallel schakelaar, geen series/parallel schakelaar. En ik kan de 2 sc's in de tele niet splitten natuurlijk, die zijn al gescheiden.

toch bedankt!
Dat komt omdat het een humbucker is die je op deze manier kan splitten. In weze is het zo 2 singlecoils die je via deze schakeling kan omvormen naar een serieschakeling zoals een humbucker dan ongesplit is. Snap je?

Lexvandoef
27 augustus 2009, 12:25
Dat komt omdat het een humbucker is die je op deze manier kan splitten. In weze is het zo 2 singlecoils die je via deze schakeling kan omvormen naar een serieschakeling zoals een humbucker dan ongesplit is. Snap je?

Ja dat snap ik, maar ik heb geen idee hoe ik die split functie er uit kan halen. Ben niet zo heel erg thuis in de wereld van elektro.

Orpheo
27 augustus 2009, 12:44
Lex, gebruik het 5e schema in de linker kolom van boven (in/out phase).
http://static.zoovy.com/img/guitarelectronics/W549-H1602-Bffffff/hb_multisounds

je hebt hier 4 draadjes, (north start/end and south start/end), maar je hebt er dus maar TWEE nodig; er komen ook TWEE draadjes uit. gebruik bijvoorbeeld de brugpickup hiervoor.

de draadjes die hieruit komen, die soldeer je volgens het 7e schema uit de rechter kolom (helemaal onderaan dus!).

je hebt dus uit die faseswitch 2 draadjes, weer een aarde en hot draad, en die soldeer je samen met de halspickup aarde en hotdraadjes aan die switch. daaruit komen dan dus weer draadjes, hot brug, hot neck, en aarde. en aarde gaat, duh, naar aarde, en hot brug/hals gaat naar de 3 weg toggle.

eitje!

Oh ja, en de faseswitch heeft natuurlijk ook nog een draadje naar aarde.

Lexvandoef
27 augustus 2009, 23:34
thnx Orf! Maar de faseswitch die had ik al enigszins door, het is de serie/parallel waarover ik mijn hoofd breek.

Edit: te snel gekeken, bedankt!!!

Edit2: Als ik de phase switch zo aansluit dan doet hij het in phase gewoon normaal, maar out of phase komt er een enorme brom bij zodra ik met mijn linkerhand de snaren aanraak. Die brom verdwijnt ook weer als ik met mijn rechterhand de controlplate aanraak. Aardingsprobleempje gok ik?

Orpheo
28 augustus 2009, 01:29
thnx Orf! Maar de faseswitch die had ik al enigszins door, het is de serie/parallel waarover ik mijn hoofd breek.

Edit: te snel gekeken, bedankt!!!

Edit2: Als ik de phase switch zo aansluit dan doet hij het in phase gewoon normaal, maar out of phase komt er een enorme brom bij zodra ik met mijn linkerhand de snaren aanraak. Die brom verdwijnt ook weer als ik met mijn rechterhand de controlplate aanraak. Aardingsprobleempje gok ik?
jep, effe aardes goed doormeten ;)

aaronstonebeat
28 augustus 2009, 01:33
Dan is ongetwijfeld binnen in één of beide elementen de massakant verbonden met een uiteinde van de spoel. Als je dan uit fase schakelt, komt alles dat normaal geaard is (brug, snaren, schakelaars, metalen knoppen etc) in verbinding met de signaalkant (en omgekeerd).

EDIT:
En ik zou gokken dat je controlplate nu met de signaalkant is verbonden. Bromde die voorheen als je 'm aanraakte?

Lexvandoef
28 augustus 2009, 10:33
Dan is ongetwijfeld binnen in één of beide elementen de massakant verbonden met een uiteinde van de spoel. Als je dan uit fase schakelt, komt alles dat normaal geaard is (brug, snaren, schakelaars, metalen knoppen etc) in verbinding met de signaalkant (en omgekeerd).

EDIT:
En ik zou gokken dat je controlplate nu met de signaalkant is verbonden. Bromde die voorheen als je 'm aanraakte?

Nope, bromde voorheen niet als je hem aanraakt. Nu alleen als hij uit fase staat. Wat kan ik hier aan doen?

aaronstonebeat
28 augustus 2009, 12:52
Ik heb tonerider tele-elementen. Daarbij is de behuizing en de grondplaat intern verbonden met één van de kanten van de spoel. Als ik er daarvan een uit fase zou willen zetten, moet ik eerst die aardeverbinding losmaken en een aparte draad geven.

Die control plate is wel een mysterie :dontgeti:

snaarplukker
28 augustus 2009, 21:29
Die control plate is wel een mysterie :dontgeti:
Wat is daar mysterisch aan? Dat ie ook aan de aardlus zit?

aaronstonebeat
28 augustus 2009, 21:34
Nee, dat de brom die hij nu bij tegenfase heeft, stopt als hij de control plate aanraakt, terwijl er voorheen geen brom was als hij de control plate aanraakte.

Lexvandoef
29 augustus 2009, 00:16
Nee, dat de brom die hij nu bij tegenfase heeft, stopt als hij de control plate aanraakt, terwijl er voorheen geen brom was als hij de control plate aanraakte.

Jep, die brom is er dus ook niet als de pups nu in fase staan.