PDA

View Full Version : Whammy los -> vast



Bergmannetje
23 augustus 2009, 21:43
hey allemaal,

ik had een vraagje
een tijd geleden heb ik een LTD MH - 250 gekocht die me tot nu toe goed bevalt,
maar de whammy die aan de brug zit (een licenced floyd rose) kan los draaien ten opzichte van het punt waarmee ik hem vast draaide.. hoort dit te kunnen, of heb ik hem gemolt, en als dit hoort te kunnen (wat ik aan neem wel te zijn xD) hoe kan ik em dan vast zetten?

groetjes Joost

Bram+
23 augustus 2009, 21:58
Met whammy bedoel je de arm? Die draai je er dus in, en dan? Ik kan nou niet helemaal uit je verhaal opmaken wat het probleem is.

Jasper.
23 augustus 2009, 22:08
Bedoel je dat je hem met een ringetje vast draait? En dat de whammy ronddraait en het ringetje niet? dat is volgens mij normaal hoor. Je kan het ringetje ook vaster draaien, dan gaat je whammy bar ook stroever. En als je het ringetje er helemaal afdraait kun je je whammy bar eraf schuiven/trekken.

Noid
23 augustus 2009, 22:20
:seriousf: @ whammy: waarschijnlijk een Guitar Hero speler? Want daar wordt de tremoloarm whammy genoemd. Grappig hoe taal zich ontwikkeld, de kans is groot dat whammy in de toekomst synoniem zal zijn voor tremoloarm.

@ts: sorry ik ken deze tremolo's niet goed genoeg. Het zou kunnen dat je de tremoloarm met een schroefje of een schroefsysteem (ringetje uit vorige post) zowel vast kunt zetten (fixeren in een bepaalde positie) als los kunt laten hangen.

Jasper.
23 augustus 2009, 22:31
:seriousf: @ whammy: waarschijnlijk een Guitar Hero speler? Want daar wordt de tremoloarm whammy genoemd. Grappig hoe taal zich ontwikkeld, de kans is groot dat whammy in de toekomst synoniem zal zijn voor tremoloarm.

@ts: sorry ik ken deze tremolo's niet goed genoeg. Het zou kunnen dat je de tremoloarm met een schroefje of een schroefsysteem (ringetje uit vorige post) zowel vast kunt zetten (fixeren in een bepaalde positie) als los kunt laten hangen.

Idd heb ik mijn guitar hero gitaar helemaal verrotgespeeld. :P daar werkt de ''whammy'' ook niet meer. Ik zei het ook zo omdat de TS het zo zei.
Maar word er in amerika ofzo ook niet wel eens whammy gezegd? (met gewone gitaren dan)

Maar het is een Licensed Floyd Rose zei de TS, een copy van de echte dan toch? heb ik ook op mijn jackson. Dus denk dat het met zo'n ringetje is.

koentjo
23 augustus 2009, 22:31
:seriousf: @ whammy: waarschijnlijk een Guitar Hero speler? Want daar wordt de tremoloarm whammy genoemd. Grappig hoe taal zich ontwikkeld, de kans is groot dat whammy in de toekomst synoniem zal zijn voor tremoloarm.

@ts: sorry ik ken deze tremolo's niet goed genoeg. Het zou kunnen dat je de tremoloarm met een schroefje of een schroefsysteem (ringetje uit vorige post) zowel vast kunt zetten (fixeren in een bepaalde positie) als los kunt laten hangen.

deze belaming komt niet voort uit guitar hero hoor.

OT,
Als je je trem arm erin draait kun je de bus vasthouden, mogelijk met een steeksleutel. zo zit je trem arm goed vast. daarna kan je nog met de 2 delen van dat busje de stroefheid van draaien afstellen.

Noid
23 augustus 2009, 22:37
@ Jasper: yep in amerika noemen ze zo'n ding ook whammy.


<off topic mode on> @ Koentjo: Belaming? (grapje, ik begrijp je) Maar uh, hoe weet jij hoe ts denkt? <off topic mode off>

Bergmannetje
31 augustus 2009, 23:45
heh, ja wammy had ik van guitar hero de eerste keer : maar ze gebruiken het nu ook al in programa's zoals guitar pro, dus t wordt veel gebruikt =D

anyway OT,
@Jasper, ik kan mijn ringetje niet nog vaster draaien dan dat hij zit, en hij gaat niet stroever dus dat werkte niet.

@koentjo, Ik snap jou mannier niet helemaal, maar ik wil m wel proberen, dus leg m nog eens uit als je wilt =D (wat bedoel je bv met de 'bus'? :chicken:

en alle andere geniaal stomme oplossingen zijn natuurlijk ook welkom =D

gz

barno
1 september 2009, 00:03
de geheime forumregels:
element is pick up, hals is neck, kop is headstock, stemschroef is tuner, maar tremoloarm is tremoloarm en niet whammy(bar) en dat terwijl tremolo eigenlijk de foute term is voor een bigsby of floyd rose want het gaat om een vibrato...

Apenzoon
1 september 2009, 01:07
de geheime forumregels:
element is pick up, hals is neck, kop is headstock, stemschroef is tuner, maar tremoloarm is tremoloarm en niet whammy(bar) en dat terwijl tremolo eigenlijk de foute term is voor een bigsby of floyd rose want het gaat om een vibrato...

Het valt ook niet mee om overal het goeie woord voor te gebruiken. Je pikt het van mekaar op en dat kan wel eens eigenlijk de verkeerde term zijn. Zolang we elkaar allemaal nog redelijk begrijpen maakt het mij niet zoveel uit, al mag verbeteren altijd natuurlijk. ;)

telecastermaster
1 september 2009, 09:41
@ Jasper: yep in amerika noemen ze zo'n ding ook whammy.


<off topic mode on> @ Koentjo: Belaming? (grapje, ik begrijp je) Maar uh, hoe weet jij hoe ts denkt? <off topic mode off>

Ja, maar dan toch wel whammy bar!

N.B. bar = staaf, stang, stok, spaak, spijl

telecastermaster
1 september 2009, 09:44
Grappig trouwens: mijn Van Dale geeft voor whammy: vervloeking, boze oog, bezwering.
Hoe toepasselijk voor Floyd Rose.....:seriousf:

Bergmannetje
3 september 2009, 22:31
Dit uiteraard geheel OT -.-

maar bedankt voor de uitleg =p

Riky
4 september 2009, 00:05
@ TS volgens mij bedoel je dat het busje waar je de VIBRATO arm insteekt los zit?

In dat geval: Daar de gitaar om. Haal afdek kapje bij de veren eraf en draai het moertje van je VIBRATO arm aan net zo lang tot jij het fijn vind.
Uit ervaring (met licent floyd rose) zou ik hem niet al te los doen, want dan is de kans aanwezig dan je het busje afbreekt. Ik adviseer dus om hem wel redelijk aan te draaien zodat er geen speling is...


@Barno: Bigsby en Floyd rose zijn wel juiste benamingen ,want dat zijn toch gewoon merknamen voor vibrato´s...?