PDA

View Full Version : Wat zegt de prijs?



Yoshida
23 augustus 2009, 20:22
Versterkers zijn er vanaf een paar tientjes tot duizenden Euro's, van simpele transistor versterkers met en zonder effecten, tot buizenamps waar je de Ahoy mee kan vullen terwijl er een uitzinnige menigte staat te schreeuwen. Maar de prijs zegt niet veel over het maximale volume; het aantal watt is daar een betere aanduiding voor.

Men vraagt vaak eerst welke gitaar je speelt, en dan pas welke versterker je gebruikt. Zonder een goede versterker heb je weinig aan een dure gitaar. Het omgekeerde is ook waar: met een goedkope gitaar loont het niet de moeite om te investeren in een buizenbak. Mijn gevoel zegt dat een versterker en een gitaar in dezelfde prijsklasse moeten zitten, maar ik denk ook dat een versterker niet zo duur hoeft te zijn als je beste gitaar.

Ik zou graag willen weten hoe iedereen denkt over de verdeelsleutel, hoe duur is jouw versterker in verhouding tot de gitaar (nieuwwaarde) waar je het vaakst op speelt, uitgaande van een oefenversterker van bescheiden formaat? En misschien subjectiever: welke prijsklasse moet ik bij een versterker aan denken als ik o. a. speel op een Epiphone SG G400 en een Stratocaster met Seymour Duncan pickups?


Excuses als deze vraag misschien te subjectief is, maar ik wil mezelf ertegen beschermen dat ik een overdreven dure versterker koop of juist onterecht bezuinig.

Luke-wannabe
23 augustus 2009, 20:23
Zelf speel ik met een Fender Jap Tele van 550 over een halfstack van een dikke 1000 eu. Toch bijna het dubbele!

caliban
23 augustus 2009, 20:31
Voor bijvoorbeeld een goeie dikke metalsound: goedkoopste LTD met EMG's (iets van een 500 euro ofzo). Als we voor de amp opnieuw nieuwprijs nemen, zou ik bijvoorbeeld een ENGL Fireball ofzo nemen (nieuwe zit rond €1200). Dubbel dus. Extra geld voor gitaar is leuk, maar niet écht nodig.
















VIND IK
Oh ja, en dan heb je de cabinet nog niet, moest die ook erbij??

HalfBlindLefty
23 augustus 2009, 21:50
Zonder een goede versterker heb je weinig aan een dure gitaar. Het omgekeerde is ook waar: met een goedkope gitaar loont het niet de moeite om te investeren in een buizenbak.

Is erg betrekkelijk, Mijn ~83-er Tokai Strat klinkt als een klok over een Cube15 en mijn pas "gevonden" Stagg Tele (sorry) van doet het zeker niet verkeerd over mijn Cybertwin SE.
De laatste is welliswaar geen echte buizenversterker, maar aardig aan de prijs.



is ook een beetje een kwestie van mazzel hebben.

Lexvandoef
23 augustus 2009, 22:31
Zelf speel ik met een Fender Jap Tele van 550 over een halfstack van een dikke 1000 eu. Toch bijna het dubbele!

En ik speel met diezelfde tele over een HOOK stack. Wat maakt het uit hoe duur het is, als het maar goed klinkt toch?

Koeloe
23 augustus 2009, 22:41
Als beginner ga ik volgende week erbij kopen:

Epiphone LP Custom. (575)
Marshall Haze 15W halfstack. (550)

Dit is puur voor op de slaapkamer, ik ga niet in een bandje of iets spelen.
Later kan er nog wel een keer iets erbij komen, maar komende jaren zeker niet.

Eigenlijk is het allemaal subjectief qua prijs.
Als jij het er voor over hebt is het automatisch een goede prijs lijkt me.

/edit typplobleem.

Stewie
23 augustus 2009, 23:09
Les Paul Studio - Line6 Spider 15 watt

10 maal zo duur dus :seriousf:

maar heb wel nu 1000€ om een nieuwe amp mee te kopen!

Het lijkt me veel handiger om een dure gitaar ipv dure versterker te hebben.. Ik speel bv vaak op iemand anders zijn versterker voor optredens, dus ik heb eigenlijk geen last van mijn slechte versterker.

Lexvandoef
23 augustus 2009, 23:16
Het lijkt me veel handiger om een dure gitaar ipv dure versterker te hebben.. Ik speel bv vaak op iemand anders zijn versterker voor optredens, dus ik heb eigenlijk geen last van mijn slechte versterker.

Tsja, dat krijg je dus als je zelf geen goeie amp hebt. Vind je het niet strontvervelend dat je nooit eens je eigen geluid hebt dan?

Mitch
23 augustus 2009, 23:28
Welkom in de wereld van de generatiekloof, Lex :D

Tja, ik heb gitaren die 500E hebben gekost en die me 2500E hebben gekost en ze gaan allebei over een cab van ca. 500E en een amp van rond de 900E tweedehands. Maar die van 2500E gaat ook steevast over een Blackstar HT Dual van 200E via een DI de tafel in. Boeiend, het is maar net wat je nodig hebt in welke situatie en hoe je wil dat het klinkt.

Lexvandoef
23 augustus 2009, 23:41
Welkom in de wereld van de generatiekloof, Lex :D

Haha, ik wordt al echt een ouwe lul zo te horen... :seriousf:.

Nielsje
23 augustus 2009, 23:48
Haha, ik wordt al echt een ouwe lul zo te horen... :seriousf:.

Nee, die kunnen lezen en schrijven.
Moet je niet leren? ;)

ontopic:

Duurder is niet altijd beter. M'n duurste gitaar gaat de verkoop in, ik kan er weinig mee, ik vind hem niet écht lekker klinken. M'n huidige cabs zijn goedkoper dan wat ik had, etc..

Alles is afhankelijk van wat je smaak is. Als je blij bent met een Line6, dan mag dat. Als ik er live maar niet op hoef te spelen :D

elerik
24 augustus 2009, 00:08
Excuses als deze vraag misschien te subjectief is, maar ik wil mezelf ertegen beschermen dat ik een overdreven dure versterker koop of juist onterecht bezuinig.

Je vergeet iets, je gitaar en versterker moeten ook wel bij elkaar passen.
Geld speelt daar wel een rol bij maar het is niet omdat je een dure gitaar hebt een dure versterker nodig hebt voor het "beste geluid"

Ik beschik zelf over meerdere versterkers en gitaren(voornamelijk bassen) en speel grof weg alleen maar over g12h 55hz of 75hz cabineten(allemaal rond 70 jaren)
Elke versterker en gitaar hebben samen een andere klank.

Om maar een voorbeeld te geven klinkt mijn Ibanez ripper bas het beste op een oude london city 100 watter en een stuk minder op mijn andere versterkers (Slemer`s en marshall Superlead '71)
Maar daar en tegen klinkt mijn Rokkomann deluxe les paul(een jaren 70 gitaartje neppertje) voor geen meter op de londen city 100 watter maar wel heerlijk op de marshall superlead.
Het is natuurlijk ook een smaak kwestie.

Maar om je vraag te beantwoorden geef ik je een gedeeltelijke nee, het is geen verplichte maar verwacht ook geen denderend geluid uit een 10e beginners versterkertje.

Als je een versterker zoekt voor jouw gitaar en dus je eigen geluid ga gewoon testen en probeer gewoon alles.
Ik heb het zelf ook op deze manier gedaan, heb erg veel versterkers gehad en heb na veel testen "momenteel" mijn klanken/geluiden gevonden.
(nieuwe klanken/geluiden vinden blijft leuk, uitdagend en verslavend)

flitslicht
24 augustus 2009, 00:30
Ik heb een tweedehands gitaar van €150 (Challenge) waar ik elementen van €230 (Gibson) in heb gezet en een versterker van €240 (Vox). Bevalt me prima, heb totaal geen behoefte iets anders te gaan kopen. Ik moet alleen de fretten van de gitaar nog een keer onder handen nemen want ik heb een beetje fretbuzz op sommige posities.

Pepe
24 augustus 2009, 00:45
Het maakt een groot verschil of je moderne sounds wil horen of old school speelt denk ik.
Ik val in de laatste categorie en dan ben je kwa amps goedkoop uit. Een oude boogie, Vox of Fender will do fine. Hoe duurder de amp, hoe meer toeters en bellen wat vaak ten koste gaat van een mooi warm dynamisch vintage geluid dus dat komt goed uit. Wat gitaren betreft, oei...

Misery Signals
24 augustus 2009, 01:53
Ik speel over drie elektrische gitaren van samen tweedehands 4000 Euro (ESP-Burny-Gibson) tegenover twee halfstacks van samen 4500 Euro (Bogner-Orange-Marshall-H&K) dus dat zit zowat bij elkaar in de buurt.
Een keten is maar zo sterk als de zwakste schakel dus ik denk dat goede amps en gitaren zowat in dezelfde klasse zitten van prijzen voor mij.
En meer toeters en bellen is mogelijk, maar ook gewoon beter gemaakt is een andere mogelijkheid bij amps. Ik denk niet dat een Bogner Uberschall, Soldano SLO en Matchless amp zoveel mogelijkheden hebben.

MS

Midwolda
24 augustus 2009, 07:00
Een versterker kies ik uit op klank, een gitaar op bespeelbaarheid.
Na heel wat amps weet ik nu dat ik met een Fender altijd wel goed zit,
9 van de 10 keer haal ik daar mijn geluidjes wel uit.
En na nog veel meer gitaren weet ik ook dat een Gibson altijd fijn speelt,
nah ja altijd, laten we zeggen ook 9 van de 10 keer.
Gemiddeld kom ik dan uit op een gitaar die 2x zo duur is als een amp.

Maar ik heb ook wel lol gehad met een Hondo II van 40 gulden,
en toen had ik alleen een dikke Marshall stack staan... ;)

Het ligt er ook aan hoe je naar je spullen kijkt, en wat je kunt en wat je leuk vindt.
Ik heb geen "vaste" gitaar of zo, waar ik al 20 jaar op speel en die noooooit meer weg gaat.
En aan een amp kan ik hooguit de speaker veranderen, aan een gitaar veel meer.

Jantje Poen
24 augustus 2009, 10:38
Bij een gitaar is hout, elememten, potmeters, switches, bedrading, stemmechanieken, brug, frets, enz... (eigenlijk bijna alles) belangrijk voor het krijgen van een goed geluid. Als dan de machines nog goed zijn afgesteld, of misschien wel gekozen wordt voor een bouwer die weet hoe je gitaar in elkaar zet, dan is de kans groot dat het allemaal wel oké tot goed is. Qua prijs zit je dan vaak vanaf 1200 tot 1500 (strat en tele), met Gibson en andere modellen heb ik geen ervaring. Fender Vintage rissue of Haar guitars zijn vaak nieuw wel te krijgen vanaf 1500 Euro en dan heb je goede gitaar voor niet al te veel geld. De basiskwaliteit is dan goed, details als actie enzo is persoonlijk. Wel is het zo dat de duurste gitaar niet de beste hoeft te zijn, mij Fender Custom Shop van 3000 Euro is een minder fijne gitaar dan mijn Haar strat van 1500 Euro, ook na 10 afstelbeurten. Haar Guitars hebben een neusje voor goed hout.

Versterkers worden ook beter naarmate betere onderdelen worden gebruikt, point to point is wat duurzamer dan printplaatjes, geluid van ptp is vaak ook beter, buizen en speakers zijn ook belang, hout van de behuizing ook. Onder de 2000 Euro wordt het moeilijk een goede nieuwe versterker te vinden. Boven de 2000 heb je ook wel mindere versterkers qua kwaliteit, maar niet vaak.

Dus goedkoop is duurkoop denk ik, je blijft er steeds maar weer achter komen dat het beter kan. Als je bereid bent flink te lappen dan is het meer een kwestie van smaak, maar je krijgt dan meestal wel goed spul.

Bovenstaande is niet gebasseerd op technische kennis, maar meer op persoonlijke inzicht en ervaring. Je eigen verwachtingen en eisen zijn het belangrijkste, maar als je van plan bent je leven lang te blijven spelen dan zul je zien dat je steeds meer voor kwaliteit gaat kiezen en dat heeft een prijskaartje.

Kim Wilson
24 augustus 2009, 10:52
Mijn amp was tweedehands twee keer zo duur als mijn gitaar nieuw heeft gekost. Qua amps kan ik de meerwaarde beter waarderen dan bij gitaren. Als een gitaar lekker speelt en goed klinkt, vind ik het al gauw goed. Maar bij versterkers ben ik veel kritischer. Wellicht omdat ik het idee/de ervaring heb dat dat de grootste schakel in het weergeven van het geluid is.

undertaker321
24 augustus 2009, 11:11
Ik speel met mijn Les Paul r8 over een Vox Ad-Vt serie.

Ik ben nog niet helemaal tevreden over mijn overdrive geluid, maar het clean is heerlijk van dat ding. en dat de prijs zo'n 2000 Euro verschil is maakt Imo niet echt uit.

Ik weet wel dat ik liever een goede(dure) gitaar heb met een goedkopere versterker dan andersom.

schizo910
24 augustus 2009, 11:12
Welkom in de wereld van de generatiekloof, Lex :D

Tja, ik heb gitaren die 500E hebben gekost en die me 2500E hebben gekost en ze gaan allebei over een cab van ca. 500E en een amp van rond de 900E tweedehands. Maar die van 2500E gaat ook steevast over een Blackstar HT Dual van 200E via een DI de tafel in. Boeiend, het is maar net wat je nodig hebt in welke situatie en hoe je wil dat het klinkt.

Misschien een beetje offtopic, maar waarom zit er nog een Di tussen? Die pedalen hebben toch een emulated output?

beruk
24 augustus 2009, 11:13
Gitaar: kosten €600,-. Versterker kosten: €175,-. Geluid: onbetaalbaar.:soinnocent:

Gothra
24 augustus 2009, 11:34
Ik speel met mijn jackson dinky en epiphone lp std met SD pickups over een niet zo dure marshall mg 50 dfx. Geluid is wel goed, maar mist toch wat, en hji gaat niet zo hard. Ben ook aan t sparen voor een nieuwe buizenamp. ENGl waarschijnlijk

zeiler
24 augustus 2009, 12:01
wat heb je nodig en waar leg je je eisen?

Ik speel op een gitaar 5.5 keer zoveel asl mijn versterker :)!

Nu ben ik op speurtocht, maar ik heb niets aan een full (of uberhaubt half stack)... Ik kijk naar een combo, en er zijn prima buizencombo's voor de helft van de waarde van m'n gitaar...

who cares? ^^! Als ik een geluid kan krijgen wat mijn perfect (nou jah ;)) bevalt op een goedkope versterker, ga ik er geen zoveel duizend euro (niet dat ik dat heb ;))! tegenaan gooien omdat duurder beter is :)!

nonsens...

Kaboemba
24 augustus 2009, 12:04
Tja ik speel eigenlijk alles over alles, oftewel merken en prijzen zeggen me niet zo veel.
Wat ik wel heb gemerkt is dat de goedkope spullen toch ook vaak goedkoop klinken of minimaal minder goed zijn in bouw kwaliteit (de prijs moet ergens vandaan komen).
Eerder had ik de mening dat je ook voor weinig iets goeds kon kopen, heb er in het begin ook wel wat discussies hier over gehad, nu vind ik dat kwaliteit gewoon een prijs heeft.
Door de jaren heen steeds betere spullen maakt je mogelijk verwend en dan merk dat er gewoon wel kwaliteits verschil in zit.

Op het moment speel ik met een gitaar van een 1000 euro over een p.a. van 6000 euro, is puur gemak (wil niet te veel meeslepen en de p.a. is van mij).
Daarnaast kan ik nu alles op 1 mengpanel aansluiten en opnemen, afpspelen en wat ik maar wil.

Maar de oude buizenbak die ik heb klinkt toch nog altijd het lekkerst en heeft een eigen karakter, maar ja wat moet je met karakter in een coverband ?

bastiaanvanbeek
24 augustus 2009, 12:47
ik speel op een Gibson Les Paul Studio (€999) en op een Greg Bennett (€195) en bijde gaan door een Vox AC30 (€1300).

het prijs verschil tussen m'n les paul en m'n bennett is naar mijn mening groter dan het qualiteitsverschil. en ik vind de verhoudingen tussen de prijzen van m'n AC30, les paul en bennett wel terecht, aangezien de les paul in de USA wordt gemaakt, de AC30 in china maar de bennett ook in de USA.

Yoshida
24 augustus 2009, 13:09
lol zoveel gitaristen, zoveel voorkeuren. Gewoon testen dus met je favoriete gitaar, probleem is dat ik een zelfbouwer ben. Ik heb er nu 4 waarvan 3 met goed fatsoen speelbaar, 2 gebouwd waarvan 1 from scratch. En er volgen ongetwijfeld meer gitaren.

Wat ik hier lees is dat een goede gitaar en versterker een 'match made in heaven' is. Maar (!) ik ben ook van mening dat een duurdere versterker ook meer recht doet aan de sound van een gitaar dan een goedkope. Dan heb ik het vooral over zuiverheid van de klank bij alle frequenties; de ene versterker zit gewoon meer 'diepte' in dan de andere. Tegelijkertijd vallen goedkope en/of matige gitaren ook genadeloos door de mand bij dat soort versterkers.

Blijft een kwestie van voorkeuren, en wat je over hebt voor je hobby. Ik ben/was een audiofiel maar prio 1 is dat ik plezier heb aan het spelen. Huidige setup: zelfbouw Strat €600 als duurste, en een Epiphone SG G400 als favo (hoewel ik in de toekomst wellicht een Ibanez Les Paul model a €350 koop). Versterker is Ibanez Toneblaster €120 maar ben nu zoekende in het segment tot €300.

AART
24 augustus 2009, 13:17
Ik speel liever op een ibanez RG van nieuw 500 euro over een Mark IV dan met een RGT van 2500 over een valveking...

Versterker doet het bij mij dus, maar je moet het dus zelf weten.

Yoshida
24 augustus 2009, 13:26
Ik speel liever op een ibanez RG van nieuw 500 euro over een Mark IV dan met een RGT van 2500 over een valveking...

Versterker doet het bij mij dus, maar je moet het dus zelf weten.

De teneur is dus dat alles goed klinkt over een megadure versterker ;)

Kim Wilson
24 augustus 2009, 13:30
Een redelijke gitaar zal denk ik idd goed klinken over een GOEIE versterker. En ja, meestal hangt daar idd een prijskaartje aan. Of je moet genoegen nemen met onhandige formaten (ik zeg Fender Bandmaster Reverb met bijpassende 2x12 cab) of gewichten.

hole
24 augustus 2009, 13:43
Ik zit met gitaar en pre-amp/amp/cab ongeveer op 40%:60% uitgaande van nieuwaarde.

Maar d'r is volgens mij geen enkele richtlijn of marge te geven waarbinnen je altijd goed zit met je sound. Das is té smaakgevoelig

Rutger
24 augustus 2009, 13:47
Mijn versterkers zijn altijd een stuk duurder geweest dan mijn gitaren. Maar ja, ik heb dan wel weer meerdere gitaren dus alles bij elkaar is het weer evenveel waard.

Het gaat niet zozeer om het bedrag wat je ervoor neertelt alswel om de kwaliteit die je eruit haalt.

marc_o
24 augustus 2009, 14:00
Ik speel op het moment op wat gitaren van ergens tussen de 1200 en 3000 euro over Rivera versterkers van rond de 2700 per stuk. Echter, binnenkort gaan de versterkers permanent op zoldervakantie en speel ik live lekker weer over m'n Koch pedaltone direct de tafel in, wat erg goed klinkt, goedkoop is (€ 550??) en bovendien veelzijdig en snel op te bouwen/af te breken.

iWishmaster
24 augustus 2009, 14:22
'Tis maar wat je wilt ... Ik persoonlijk hecht niet zoveel waarde aan verschillende gitaren. Ik heb 1 scheurijzer / werkpaard: een Burny Les Paul met actieve pickups (SD blackouts) en een Fender strat deluxe. De strat krijgt binnenkort andere elementen (splitbare humbucker in de brug en neck om te kunnen scheuren maar ook een tandje terug te kunnen nemen). Met die 2 gitaren kan ik alles spelen wat ik zou willen: ze zijn zeer veelzijdig binnen de genre's die ik speel (alles van classic rock tot heavy metal).

Versterkers (en pedalen) daarentegen vind ik veel belangrijker. Ik heb liever meer opties (schakelbare gaintrappen bijvoorbeeld) en vooral veelzijdig door andere instellingen en van andere dynamiek en techniek. Ik schat dat ik (uitgaande van nieuwprijzen) ongeveer het dubbele aan amps en effecten heb besteed in vergelijking met gitaren.

mesaman
24 augustus 2009, 15:14
leuk om te lezen allemaal.ik heb 1 versterker die 2 dingen goed kan.clean en distortion en allebij perfect voor mij.het geluid verschil haal ik juist uit verschillende gitaren.een fender gibson of een jem klinken fijn maar toch anders met de zelfde instellingen en dit bevalt me het beste.en effecten gebruik ik totaal niet,die liggen in de koffer ergens te verstoffen.oja...de versterker is een

mesa boogie studio .22+ combo

Chris Winsemius
24 augustus 2009, 15:25
kostprijs v/e beetje buizenversterker is beduidend hoger dan de kostprijs v/h gros v/d elektrische gitaren en de bouwtijd ontloopt elkaar vaak ook niet al te veel.

@TS:
kijk/voel/luister gewoon welk amp bij jouw smaak, manier van spelen en gitaren/effekten past. Als die amp kunt betalen doet de prijs er niet meer toe ;)

Pepe
24 augustus 2009, 15:40
leuk om te lezen allemaal.ik heb 1 versterker die 2 dingen goed kan.clean en distortion en allebij perfect voor mij.het geluid verschil haal ik juist uit verschillende gitaren.een fender gibson of een jem klinken fijn maar toch anders met de zelfde instellingen en dit bevalt me het beste.en effecten gebruik ik totaal niet,die liggen in de koffer ergens te verstoffen.oja...de versterker is een

mesa boogie studio .22+ combo

Grappig want hoewel je gelijk hebt gebruik ik de studio juist omdat zijn clean channel net ophoud waar zijn lead begint. Het clean op 10 en dan boosten kan enorm ver gaan in vervorming en voor mij beter zelfs omdat ie opener blijft klinken dan het gemid- voicde lead kanaal. Dynamisch ook, met je gitaarvolume draai het alles weer clean zonder heel veel zachter te gaan, net genoeg.

Nocki
24 augustus 2009, 16:10
Zonder het topic door te lezen reageer ik even direct op de openingspost.
Wattage zegt niks over het volume en wat iets kost is ook subjectief.

Wel heb ik gemerkt dat een goede amp belangrijker is dan een goede gitaar.

Ik heb een hoop zooi gehad en heb door de jaren gemerkt dat juweeltjes van gitaren bij mij zooi was op een andere amp...

Je kan op youtube 2 filmpjes vinden van mij. 1 waarop ik speel over een egnater topje met een epi gitaar en 1 waarmee ik speel op een valvestate topje met een gibson lp custom.

Die laatste is duidelijk de mindere van de 2 en niet omdat ik mn dag niet had :)

Een amp doet zo enorm veel met je sound dat ik persoonlijk eerder kies voor een goede amp dan voor een goede gitaar...

Dit blijft natuurlijk persoonlijk maar dat was wel je vraag.

marc_o
24 augustus 2009, 16:19
En waar vinden we de filmpjes?

Nocki
24 augustus 2009, 16:45
http://www.youtube.com/watch?v=TbESpzmIaBw

Met de epi!

Mitch
24 augustus 2009, 21:34
Misschien een beetje offtopic, maar waarom zit er nog een Di tussen? Die pedalen hebben toch een emulated output?
Jazeker, die gebruik ik ook. Zuiver om naar XLR over te gaan, da's alles.

schizo910
24 augustus 2009, 23:01
Jazeker, die gebruik ik ook. Zuiver om naar XLR over te gaan, da's alles.


Ah, duidelijk verhaal :D

Yoshida
25 augustus 2009, 09:07
Abracadabra... 'much to learn young padawan' :p

Het is me al duidelijk dat een meerderheid vooral ervaring heeft met een prijssegment waar ik voorlopig niet aan toe kom. Dat onderscheidt de players van de pros geloof ik :chicken:

Ik haal wel een Marshall bak, altijd goed.

Henri H
25 augustus 2009, 10:04
......
Onder de 2000 Euro wordt het moeilijk een goede nieuwe versterker te vinden. Boven de 2000 heb je ook wel mindere versterkers qua kwaliteit, maar niet vaak.

Dus goedkoop is duurkoop denk ik, je blijft er steeds maar weer achter komen dat het beter kan. Als je bereid bent flink te lappen dan is het meer een kwestie van smaak, maar je krijgt dan meestal wel goed spul.

.......

Je eigen verwachtingen en eisen zijn het belangrijkste, maar als je van plan bent je leven lang te blijven spelen dan zul je zien dat je steeds meer voor kwaliteit gaat kiezen en dat heeft een prijskaartje.Goede, nieuwe versterkers onder de €2000,- zijn er wel denk ik, maar ze zijn vaak niet zo veelzijdig; gecombineerde EQ's (b.v. Koch Powertone) of maar 2 kanalen zoals b.v. een Mesa Stiletto (adviesprijs is vaak boven de €2000,- trouwens, maar ze zijn meestal wel goedkoper).
Als je niet veel te besteden hebt kan een Peavey Valveking b.v. helemaal je ding zijn. Daar kun je een paar jaar waarschijnlijk veel lol aan beleven en dan is goedkoop geen duurkoop IMO.
2e hands is echter een veel betere optie....
Ik heb 3 versterkers op dit moment; JVM410H, JCM 800 en 6100, alledrie Marshalls die op hun manier erg goed zijn, maar het kan denk ik nog beter, alhoewel ze alledrie hun eigen geluid hebben.
Grofweg denk ik dat een nieuwe gitaar vanaf €300,- en een buizenversterker vanaf €500,- al heel respectabel kan klinken, maar het kan altijd beter.


....
bij versterkers ben ik veel kritischer. Wellicht omdat ik het idee/de ervaring heb dat dat de grootste schakel in het weergeven van het geluid is.Insgelijks...


.....

Ik haal wel een Marshall bak, altijd goed.Klopt! ;)

marc_o
25 augustus 2009, 10:36
http://www.youtube.com/watch?v=TbESpzmIaBw

Met de epi!

Je bent wat aangekomen zie ik?

Oftewel, je hebt het verkeerde filmpje gepost!

Yoshida
25 augustus 2009, 11:04
Grofweg denk ik dat een nieuwe gitaar vanaf €300,- en een buizenversterker vanaf €500,- al heel respectabel kan klinken, maar het kan altijd beter.


hm dan toch geduld hebben en een half jaar doorsparen voor een goede buizenbak ;) Op de langere termijn is dat wel verstandig. Iedere inferieure versterker is nu geldverspilling zolang mn Ibanez goed draait en slechts 10 uur per week gebruikt word. (fulltime baan, sociale verplichtingen :( )