PDA

View Full Version : paar vraagjes over houtsoorten enzo



frontman
31 maart 2003, 20:45
ik ben van plan een yamaha pacifica 112 te kopen. Wat zijn de voor en nadelen van rosewood of maple fingerboard? Ik wil m misschien gaan schilderen (artistiek) wat kan ik hier het beste voor gebruiken zonder de sustain te verkrachten?

Horus
31 maart 2003, 20:49
Als je gaat airbrushen ofzo, dan gewoon niet al te dik spuiten en het zal wel goed gaan. Met echt verfen weet ik niet, maar de Pacifica's hebben toch niet zo'n supper sustain dus ik betwijvel of hij er echt onbruikbaar door wordt. Fingerboard kan je beter niet spuiten of lakken ofzo. Daar zet je immers je vingers op dus als je dat verknalt heb je d'r echt niets meer aan.

Electrical Storm
31 maart 2003, 20:50
Niet echt een kwestie van sustain, meer van toon. Maple is wat stugger en laat daarom de tonen met lage amplitude en hoge frequentie beter door. Bij rosewood is dat net omgekeerd, dus heel misschien is rosewood beter voor je sustain. Voornaamste verschil in geluid is dat maple penetranter en feller klinkt, vandaar dat Fender het veel gebruikt...

Electrical Storm
31 maart 2003, 20:52
Ow las over je verf-ideeën heen...
Fretboard moet je absoluut niet spuiten, waarom denk je dat gitaarmerken inlay gebruiken in plaats van verf?!

Negative K3 fan
31 maart 2003, 21:22
Esdoorn (maple) kun je heel goed verfen, rosewood (pallisander) niet. En je body kun je ook wel verfen, en het lijkt me enorm sterk dat je toon enorm verandeerd door een eigen verfjob van de body. En helemaal op een pacifia zul je daar neit te veel last van hebben.

frontman
31 maart 2003, 22:18
ik wil alleen de body schilderen

Antal
1 april 2003, 17:04
Waarom koop je niet gewoon een losse ongelakte body??? Daar kun je mee doen wat je wilt. Als je hem wil verven moet je hem toch helemaal uit elkaar halen. En dan hoef je de lak er niet af te schuren ook. Lijkt me een stuk makkelijker.

frontman
1 april 2003, 21:20
ik volg je niet helemaal, dan moet ik toch ook een losse nek erbij halen toch en die yamaha helemaal niet? waar kun je zo,n losse body kopen?