PDA

View Full Version : Het CLEANER krijgen van een moderne amp



the sure thing
23 augustus 2009, 11:54
Hallo,

Ik heb serieuze overwegingen om een HOOK R20 aan te schaffen. Het geluid vind ik fenomenaal. Maar.... Het enige wat mij "zorgen" baart is de headroom (hoeveelheid clean). Er zitten 2x 6V6 eindbuizen in en zou 22Watts moeten kunnen produceren.

Ik heb al een vraag bij Erik v/d Haar uit staan of er tweaks mogelijk zijn om de amp MINDER gain te laten hebben (en zo meer headroom). Maar Erik heeft nog niet gereageerd. Dus ook de vraag aan jullie? Kan je met bijvoorbeeld andere speaker/andere pre-amp buis (buizen) minder gain en dus meer headroom krijgen? Ik ga ervan uit dat de pre-amp buizen 12AX7 zijn en de speaker is een Celestion alnico Gold.

Zijn bovenstaande aanpassingen "rommelen in de marge" en maakt het nauwelijks wat uit? Of zijn er andere tweak mogelijkheden?

Shaggy
23 augustus 2009, 14:29
Met 12at7 of 12au7 in de pre zou je iig meer headroom kunnen krijgen, denk ik. Ook zou je kunnen experimenteren met verschillende eindbuizen om iets meer headroom te kunnen krijgen.

Pepe
23 augustus 2009, 14:32
Ja, maar dat is een beetje een wassen neus truuk. Je stuurt minder uit dus minder oversturing in de volgend trap. Je kan ook gewoon de volumeknop terugdraaien, hetzelfde effect. Alleen de radius van de volumeknop gaat verschuiven.
Misschien een hogere rendement speaker? Misschien is het niet de juiste amp voor je?

the sure thing
23 augustus 2009, 14:44
Ja, maar dat is een beetje een wassen neus truuk. Je stuurt minder uit dus minder oversturing in de volgend trap. Je kan ook gewoon de volumeknop terugdraaien, hetzelfde effect. Alleen de radius van de volumeknop gaat verschuiven.
Misschien een hogere rendement speaker? Misschien is het niet de juiste amp voor je?

Nou, qua geluid is de HOOK R20 volledig het geluid voor mij. Alleen de headroom dus.... Ik ben ook nog in de running (eventueel) voor een Bogner duende. Die moet ik nog gaan uittesten. Voor zover ik af kan gaan op Youtube is de Duende clean net zo mooi, maar het scheurgedeelte beduidend minder.

Maar: het signaal ergens in de keten "verzwakken" lijkt mij een logische keuze...Maar een 12AT7 buis is dan echt een duidelijk hoorbaar verschil?

Mitch
23 augustus 2009, 14:54
Een AT7 zal heel goed merkbaar zijn maar ook goed werkbaar, als je de amp nét dat tikkie cleaner wil krijgen.
Maar begrijp ik het nou goed dat je de amp getest hebt en op basis daaarvan vindt dat -ie cleaner moet of beoordeel je dat op basis van de specificaties van de eindtrap? Dat lijkt me nogal zinloos namelijk.

the sure thing
23 augustus 2009, 15:58
... Nee, op basis van mijn eigen bevindingen. Ik heb de amp zeer uitgebreid getest bij Jukebox (Boekel). Het kan mij niet schelen wat voor buizen erin zitten, het gaat erom dat ik de sound van de HOOK echt super vindt, maar vrees dat ik in mijn band net te weinig clean overeind hou. En het lead kanaal heeft meer dan gain genoeg, dus OVERALL wat minder gain zou welkom zijn.

Mitch
23 augustus 2009, 16:03
Je zou denken dat dat wel op te lossen moet zijn vanuit de pre amp buisjes, als beide kanalen minder zouden mogen qua gain. Maar wacht vooral nog even op bericht van v/d Haar zou ik zeggen.

Nielsje
23 augustus 2009, 16:09
Tja, dat kan...
De ervaring die ik heb met het vervangen van een 12ax7 door een 12at7 hebben bij mij nooit gezorgd voor het gewenste resultaat. De amp werd er wel 'cleaner' van, maar ook een van de feel was verdwenen.

Wat ook helpt met headroom: Je pups veranderen. Wat voor elementen gebruik je? Je kan ze wat verder naar beneden schroeven, of elementen gebruiken met minder output. Heeft bij mijn Gibson met P-90's veel geholpen!

jacky
23 augustus 2009, 16:46
Hallo,

Ik heb serieuze overwegingen om een HOOK R20 aan te schaffen. Het geluid vind ik fenomenaal. Maar.... Het enige wat mij "zorgen" baart is de headroom (hoeveelheid clean). Er zitten 2x 6V6 eindbuizen in en zou 22Watts moeten kunnen produceren.

Ik heb al een vraag bij Erik v/d Haar uit staan of er tweaks mogelijk zijn om de amp MINDER gain te laten hebben (en zo meer headroom). Maar Erik heeft nog niet gereageerd. Dus ook de vraag aan jullie? Kan je met bijvoorbeeld andere speaker/andere pre-amp buis (buizen) minder gain en dus meer headroom krijgen? Ik ga ervan uit dat de pre-amp buizen 12AX7 zijn en de speaker is een Celestion alnico Gold.

Zijn bovenstaande aanpassingen "rommelen in de marge" en maakt het nauwelijks wat uit? Of zijn er andere tweak mogelijkheden?

R40 R40 of evt een R40

je kan ook een EV speaker in een R20 plaatsen dat boost je clean ook enorm wel een smaak aangelegenheid

Lexvandoef
23 augustus 2009, 17:03
Er bestaat geen R40 volgens mij...

the sure thing
23 augustus 2009, 20:50
Er bestaat geen R40 volgens mij...Zie ook mijn andere draadje. Een EV speaker is geen optie voor mij. Daar hou ik echt niet van!

Lexvandoef
23 augustus 2009, 21:51
Zie ook mijn andere draadje. Een EV speaker is geen optie voor mij. Daar hou ik echt niet van!

Ja zag het al, blijkbaar is Leendert aan het uitbreiden :).

Zal eens vragen offie een mini-Captain gaat bouwen :seriousf:.

sjaak1990
24 augustus 2009, 19:11
Gewoon een keer testen met 12at7'z? Ik heb zelf een hele verzameling buizen en ik vind dat 12at7'z de amp vooral cleaner en wat opener maken. Ik vind dat ze wel werken, het hangt er alleen af wat je wilt, het is geen wonderlijk verschil maar het is wel duidelijk merkbaar. Het verandert niets aan je poweramp natuurlijk dus als je je preamp harder moet zetten omdat de 12at'z minder gain hebben dan bereik je niet veel.