PDA

View Full Version : Nieuwe basversterker



dennis_rhcp
22 augustus 2009, 20:51
Mijn broer wilt een basversterker voor zijn band waarmee hij kan optreden.
hij speelt punk, grunge. zijn budget is 300 euro (mischien iets meer)
ik had hem een ashdown 300 aangeraden, maar is te duur als je een cabinet nog moet kopen.

eisen:

- interne DI box
- genoeg power om een harde band te trekken
- budget 300 euro

we gaan over een paar dagen naar muziek produktiv om spul te testen
hebben jullie aanraders?

gr dennis

NoobjeNrZoveel
22 augustus 2009, 21:03
Hij heeft volgens mij geen interne DI, maar misschien zou je naar de Ashdown Five Fifteen kunnen kijken. Ik heb hem zelf ook maar ik heb hem nog niet in een bandsituatie uitgeprobeerd, dus qua power weet ik het niet. Hij is in ieder geval 100 Watt en hij past in je budget.

Kaboemba
24 augustus 2009, 11:16
Tja voor dat bedrag zou ik tweedehands kijken, een gebruikte peavey b.v.

Kim Wilson
24 augustus 2009, 11:22
Laney en Hughes & Kettner maken ook wel redelijke basversterkers voor weinig.

Henkie spenkie
25 augustus 2009, 09:00
Heeft hij zelf ook een idee over het vermogen? Want in hoeverre wil hij ermee kunnen optreden? Een zaaltje van 25 man wil misschien nog wel met 100 Watt maar daar ligt toch al snel de grens denk ik. Voor een beetje optreden heb je al snel 300Watt nodig in mijn ogen. En dan ga je aan €300 waarschijnlijk niet genoeg hebben.

Als je budget zo laag is zou ik beginnen met te kijken wat het aanbod is op marktplaats.

Verder zou ik persoonlijk de eis van interne D.I. box schrappen. Dat beperkt je keuze alleen maar, terwijl met dit budget de keuze al niet heel ruim is. Een D.I.box kun je ook nog altijd los kopen (eventueel er later pas bij zodat je nu meer ruimte hebt voor een goede versterker).

Bovendien kun je met een losse D.I. box volgens mij veel beter bepalen hoe je hem precies wilt. Voorbeeld: de D.I. van die Ashdown Mag is post e.q. Op het podium zal dat betekenen dat hij hem afstelt zodat hij hem zelf lekker vind klinken, maar wel via zijn eigen cabinet. Terwijl de geluidsman hem over hele andere speakers gooit met misschien wel hele andere afmetingen, wat veel uitmaakt voor het geluid. (15' speakers klinken heel anders dan 10' speakers). Dus dan kun je misschien beter een pre e.q. D.I. hebben en heb je niets aan die ingebouwde.. Wil je echter dat je effecten worden mee genomen moet je hem weer post hebben. Met een losse D.I. kun je dat bepalen, met een ingebouwde niet.

Gjalt
25 augustus 2009, 16:56
warwick 3.2 head + speakerkast

dan kom je misschien net wat duurder uit en heb je bakker met power.

dennis_rhcp
25 augustus 2009, 17:53
bedankt! ok ik zou het hem vertellen.

we gaan nu naar deze versterkers kijken

http://www.thomann.de/nl/warwick_profet_33.htm
http://www.thomann.de/nl/ashdown_mag_300h.htm

nu nog speakers, wat is het verschil van 2x 10' of 1x 15' (is de een dieper van klank of juist scheller)

ik zat te denken aan deze http://www.thomann.de/nl/ashdown_mag115.htm
of http://www.thomann.de/nl/behringer_bb_210_bass_box.htm
hebben jullie nog tips?

gr dennis

pueblo
26 augustus 2009, 10:45
ik heb een jaar of twee (?) geleden een tnt 115 gekocht van peavey

hier een ouder modelletje
http://muziek.marktplaats.nl/versterkers-bas-en-gitaar/272567515-peavey-tnt-115-bw.html?return=eJwtjdsKwjAQRP9FqG9tLrUoKUXqn8Qabci lIbtVqfjvbsCX3TMzy6xWQn2s4j0oKYTagdF5mvsZMSnG3JJMb ILODpPXGqGJnoV1s8bVJtY2AuY1mIgmsqfJgCY7WvVVQ8kfFrX ObDoeumbG4M9vP4j9DQZcqnYUVXvxNMajPBWUBQ9dQSTcbCKE% 2Bw3%2Bt6m4nCBQMEb6m%2B1E0r1IYsRKdpILUQoWsOTJfUrrw Hf99werzEjW&df=1&fta=eNotjc0OgjAQhN9lEz234O9suHnxKUi1qI0FGreokfDutu htZ2fmG4MtRsEONDx8%2FTReiAWbLejtK720UsUemn3ExwWWi5 WkQoTiNqAb2ubhznx%2FIXZxUSit19yLQ7EMYahURq1AwVwbYp eKghLk7LyRJrUqL%2BpsT1nq5MQ%2BGCu1b7prvOWGSsYe1Jp3 nSGpZ2dKATIvYgONMXHX5ep3z87x8N%2FNf%2BJp%2BuWfOa8w TtMXcDxJ6g%3D%3D&fta_ind=1&fs=1
nog een oudje
http://muziek.marktplaats.nl/versterkers-bas-en-gitaar/273345270-peavey-combo-300-bascombo-basversterker.html?return=eJw1ztsKwjAMgOF3EfRu6zYd SseQ+SZxRld6WGmyecJ3NwO9yvcTAgFd6rfRRUO6Kmu9IoTUD8 3AHLVSdowYcg/JcnQATHlwyk8vgzbDkJlAnCaPgTGoGRMxJisjOwMt+5thgKT6/a7OB/bu+HBtublQy+N625Xr7SlOgkLgpLp9dVhYLdzVC1n4MlFI1wv9 j/h35GXRBXkgmV7S3iUjwoxPqZGMZLWJcWqLVfP5Atd+StE=&df=1&fta=eNotkMFywyAMRP+FQ84CjDFicuulX5EBA6mnTsLEduI2k3 +vZPf2WK1W9ga0+JqwQ7Hcx9MjjJPw9NQo1vEoD2k6zjeUfpRo VedHhbYxfpzxd6h+KmmiWZ0R/KXidbnk+9D7utD7+4k1h0f+8bdpQHWodTkCRzcoajhn4QdanZA ODWm7qVqDQoLpbExuJbBKN5KgaVOwHQFEa7NlRRvb9OyBNltgp RjlAoFU2tltq3fgWoaQQ9mhhdytvS262LAHG6UIlOlizGtxpol ak6AL9CnuoF1iSwhJsle7XnWZQRbtaKl3sWgWAFxJZotLVvNFa bUC2L6qg5g3UG3DeZBM0Gym5Oy2v4MYY1lLKa2LiRuRVM58qyF NpzFfz/MXlwY0cCguYT1xj1RdQsX1oQhP4QNKfFG1Rjc7b5PPj//qWRf+/d79D/YDvt7vPwq4lds=&fta_ind=10&fs=1

ashdown vind ik soms wel beter klinken als mijn peavey, maar dat is natuurlijk eigen mening

Henkie spenkie
27 augustus 2009, 10:29
Over het algemeen kun je stellen da 10' speakers meer voor de hogere tonen zijn en 15' speakers meer voor de lage tonen. Zo gebruik je voor bijv. reggea eerder een 15' speaker en voor het slappen meer 10' speakers. Verder geven 10' speakers wat meer defenitie maar geven 15' speakers lekker veel laag.

Ideaal vind ik zelf een combinatie 4x10'+1x15' of 4x12' maar dat is natuurlijk vrij persoonlijk.

Vergeet niet dat speakeroppervlakte van belang is voor het geluidnivo. Voor live situaties kun je misschien beter al naar 4x10' gaan i.p.v. 2x10'.

Maar als je toch al naar een slagje duurdere versterkers gaat kijken zou ik ook zeker even naar de Hartke 2500 kijken. Iets meer instelmogelijkheden dan de Ashdown en een goed geluid. Als je goed zoekt kun je hem voor dezelfde prijs als de Ashdown kijken.

RUIS
27 augustus 2009, 23:22
En dan zijn er ook nog heel veel 4x10 cabs die meer en beter laag geven dan 15's, net zoals je 15's hebt die juist heel veel definitie geven. De DI-box-eis moet je laten varen. Op momenten dat er een DI gebruikt moet worden is er een geluidsmeneer die zijn eigen DI bij zich heeft. Als je voor €300 herrie wil maken moet je een gebruikte Peavey TKO/TNT of een doos Belgisch vuurwerk kopen. Het verschil is dat die Peavey het volgende jaar wel haalt...

arcane
27 augustus 2009, 23:27
Over het algemeen kun je stellen da 10' speakers meer voor de hogere tonen zijn en 15' speakers meer voor de lage tonen. Zo gebruik je voor bijv. reggea eerder een 15' speaker en voor het slappen meer 10' speakers. Verder geven 10' speakers wat meer defenitie maar geven 15' speakers lekker veel laag.

Ideaal vind ik zelf een combinatie 4x10'+1x15' of 4x12' maar dat is natuurlijk vrij persoonlijk.

Vergeet niet dat speakeroppervlakte van belang is voor het geluidnivo. Voor live situaties kun je misschien beter al naar 4x10' gaan i.p.v. 2x10'.

Maar als je toch al naar een slagje duurdere versterkers gaat kijken zou ik ook zeker even naar de Hartke 2500 kijken. Iets meer instelmogelijkheden dan de Ashdown en een goed geluid. Als je goed zoekt kun je hem voor dezelfde prijs als de Ashdown kijken.


Ik heb ene hartke HA2500, prima ding. 250 Watt bij 4 Ohm. Gaat hard zat. Ik zet het ding nooit harder dan standje 4 van 10, en dan blaast het ding goed hard.

Wat betreft een behringer speaker cab. Die speakers hebben niet echt een goed rendement. De bassist van mijn ex-band speelde over behinger cabs, geinige dingen voor weinig hoor, dat wel, maar vooral bij de lagen tonen miste het ding gewoon power, hoe hard je de amp ook zette, bij ieder volume miste je gewoon een bepaald bereik ofzo leek het wel.

Henkie spenkie
28 augustus 2009, 22:51
Heb geen zin om weer in een wel/niet Behringer discussie te vervallen, blijf erbij dat, zeker de cabs van Behringer heb ik prima ervaringen mee, ook in live situaties (voor het geld). Maar ik weet dat er mensen zijn die er anders over denken.

Als je een centje extra heb zou ik kijken naar een Hartke, Ashdown, Trace Elliot cabinet, maar als je het geld gewoon niet hebt en voorlopig ook niet aan kon komen kan Behringer best.

arcane
29 augustus 2009, 01:33
Net een gig achter de rug, met mn Hartke HA2500. Gebruikt in conbinatie met een 2*10 en 1*15 van warwick. werd niet uitversterkt. De beide preamp kanalen stonden op de helft en de mastervolume op stand 2 van 10. Even om een indicatie te geven over wat een 250 Watt top (die bij deze gig echter maar 180 Watt leverde (gezien de cabinets 8 Ohm waren) aan volume kan produceren.
Misschien handig voor je om te weten.

Noctiis
29 augustus 2009, 08:42
.. en hij kwam met gemak door de mix met een gitarist die met een 50watt top op twee 4x12 kasten (links en rechts op het podium) speelde :)
Dus die Hartke blaast behoorlijk!