PDA

View Full Version : gitaarspelen over actieve monitoren



dogtown
22 augustus 2009, 17:44
Ik zou graag gitaar willen spelen over actieve monitoren, die bv. weer zijn
aangesloten op mijn laptop.
Aangezien ik al mijn muziek op mijn laptop heb staan.
En kan ik dit ook integreren met een effectprocessor ?

Aca Ilic
22 augustus 2009, 17:53
Ik zou graag gitaar willen spelen over actieve monitoren, die bv. weer zijn
aangesloten op mijn laptop.
Aangezien ik al mijn muziek op mijn laptop heb staan.
En kan ik dit ook integreren met een effectprocessor ?

alles kan dogtown. Ken een gitarist ( Karel de greef) die dit al jaren lang doet:

www.getback2.nl

hier is de link naar de website misschien dat je aan hem wat info kunt opvragen hoe en wat.

succ6

boss
22 augustus 2009, 18:27
Misschien kan dogtown even uitleggen waar hij dit precies wil gebruiken. Thuis of live?
Want met alle respect Aca Ilic, ik ken Karel ook. En live speelt hij toch alles behalve met een laptop. ;)

Aca Ilic
22 augustus 2009, 18:42
Misschien kan dogtown even uitleggen waar hij dit precies wil gebruiken. Thuis of live?
Want met alle respect Aca Ilic, ik ken Karel ook. En live speelt hij toch alles behalve met een laptop. ;)

Tja boss, dat kan idd kloppen. Laatste keer dat we elkaar gesproken hebben was vorig jaar toen 'ie gelud voor ons in Helmond deed. Toen heeft 'ie over deze setup gehad, dus zodoende dacht ik dat dogtown wat aan zou hebben.

dunnoaname
22 augustus 2009, 20:39
IK snap niet precies wat je wil.
Wil je :
A) Muziek afspelen vanaf je laptop over actieve monitoren en gitaarspelen over een effectprocessor over actieve monitoren
of wil je
B) Gitaarspelen via je laptop, over actieve monitoren


In het geval van A zou je een effectprocessor zoals Vox tonelab of de boss GT serie kunnen gebruiken en die in een klein mengpaneeltje prikken. Dan sluit je je laptop ook op het mixertje aan en hang je vervolgens de monitoren aan de uitgangen van het mixertje.

In geval B Kan je met een externe geluidskaart je gitaar op je laptop aansluiten, en met een programma als GuitarRig of Amplitube je geluiden maken. vervolgens sluit je je monitoren aan op de uitgangen van je geluidskaart. Voor meer info over geluidskaarten kan je goed terecht bij het subforum recording. Voorwaarde is natuurlijk wel dat als je hier live mee wil spelen je laptop betrouwbaar is.


Ik speel af en toe met methode B. Ik heb een externe M-audio geluidskaart en een MacBook. Mijn geluiden maak ik met GuitarRig 3, en daar ben ik best wel enthousiast over. De mogelijkheden zijn letterlijk eindeloos.

Midwolda
23 augustus 2009, 08:07
Zoiets heb ik hier ook.
Gitaar > Boss ME-50 > line-in PC > actieve speaker(tje)s. Werkt geweldig goed en simpel.
Meespelen met Internet-radio of CD of DVD, opnemen (Audacity), stereo effecten, alles kan.
De line-out van de PC heb ik ook nog naar een 6-kanaals mixertje lopen waarmee ik de rest kan doen:
gitaar-versterker of PC doorsturen naar m'n hifi, TV-geluid over m'n PC-speakers, opnemen op cassette of MD...
of met de ME-50 proberen het geluid te vinden van een gitaarpartij op een elpee die nog nooit op CD is verschenen...
oja, en natuurlijk m'n 300+ elpee's als MP3 op de PC zetten en daarna op CD branden.
Heb hier ook nog een microfoon over een Laney LA30C (voor de zingende vriendin).
Die gaat ook de mixer in (die mic dan he) en dat signaal kan dan ook overal heen.

Kijk uit met aardlussen, dat levert een lekkere vette brom op (tip: altijd beginnen met volume op nul... duhuh).
Even goed kijken welk apparaat op welke groep zit, of het wel of niet geaard is, en soms moet je iets anders bedenken
(even omstekkeren, andere volgorde, èèn apparaat minder, hifi van standby af etc.).

Ik zit wel eens te denken om alles minstens de helft simpeler te maken.
Mixer weg, extra soundcard met extra line-in's in de PC, daar een mixer van maken, dikkere actieve speakers.
Maar ja, da's voor later, ik heb dit nu eenmaal bij elkaar gehobbiet en al die knoppen is ook wel weer leuk.

Line-In / Line-Out : de leukste uitvinding sinds gesneden brood!

Midwolda
23 augustus 2009, 08:18
Voor een laptop is de simpelste oplossing misschien zo'n Vox Amp Plug in je gitaar?
http://gizmodo.com/assets/resources/2007/09/vox_miniphoneamps.jpg
De koptelefoon-uitgang daarvan met een stereo draadje (2x 3.5 plug) verbinden met de line-in van de laptop,
actieve speakers op de koptelefoon-uitgang van de laptop en klaar, spelen maar.
Mixen van de volume-levels doe je gewoon met de Windows Volumeregeling.
Als je Windows hebt natuurlijk.

dogtown
23 augustus 2009, 13:08
Bedankt voor al jullie informatie en suggesties, ik zal wat specifieker zijn. Ik speel graag mee met nummers, en nu doe ik dat via een roland micro cube en losse speakers die ik heb aangesloten op mijn laptop, dat is natuurlijk te doen, maar graag zou ik wat professioneler aan de gang willen.
Heb mijn oog laten vallen op de KRK speakers, en zit ook te denken aan fractal
audio FX processor.
Waar het mij vooral om gaat is dat ik een mooi, vol geluid heb met veel sustain, en dat ik met koptelefoon kan spelen ( sennheiser HD 360), gezien geluidsoverlast.
Ik had altijd het idee dat het geluid door een pc of speakers te iel klinkt en niet
warm en rond zoals uit een normale buizenversterker.
Dit wil ik allemaal wel thuis doen.

dunnoaname
24 augustus 2009, 13:16
Als je toch al voor een flinke investering gaat met een Axe-fx en een set speakers zou ik een mooie firewire of usb geluidskaart zien te bemachtigen en Dan de Axe fx gebruiken voor de input van de geluidskaart. dit gaat zeker vette resultaten opleveren als je je instellingen goed weet te krijgen.

Blijft wel dat een modelingsound door full-range speakers in het beste geval klinkt als een gitaargeluid dat goed is opgenomen en vervolgens afgespeeld over een mooie installatie. Dat klinkt dus goed, maar is toch een hele andere ervaring dan het 'live' geluid dat uit een buizenversterker komt.

Denk er ook aan dat een deel van je sustain en body in het geluid komt door de resonantie van je gitaar en snaren met het geluid uit je speaker. Dit heb je veel minder op lage volumes, en in mijn ervaring ook minder in de modelingroute met 2 (kleinere) speakers.

Ik vind voor opnames en gigs waarbij je heel veel geluiden nodig hebt de digitale route ideaal. Toch vind ik het in de ervaring van mijn gitaargeluid niet zo vet als een buizenversterker.

harrie-beton
26 augustus 2009, 13:06
Beste Dogtown,

Ik speel zelf via Monitoren (ik oefen in mijn homestudio) en gebruik al jaren speaker-simulators. Ik heb geen eens een gitaarversterker meer. Ik heb krk monitoren, Yamaha ns-10 monitoren en Magnat high fi speakers alr7.

Het principe heet "modeling" en de best klinkende zijn: pod x3, podxt, vox tonelab, zoom g2 en de boss gt8 of gt10. De pod x3 vind ik een van de beste, deze is zeer goed van kwaliteit. Live gebruik ik een voetpedaal om de podx3 te besturen en een paar powerspeakers voor op het podium of monitoren. Hangt er vanaf hoe hard het moet.

Kleine valkuil is dat het echt sublaag zoals in doommetal niet uit de meeste monitoren komt dus even oppassen met instellen als je live bijvoorbeeld "big bottom" gebruikt krijg je misschien ruzie met de geluidsman.