PDA

View Full Version : Goedkope tokai, niet erg goedkoop



Kaboemba
22 augustus 2009, 17:30
Vandaag dus op weg voor een Les Paul, alles mag zolang het maar onder de 500 euro bleef )gitaar was niet voor mij maar voor een neef'.
Wat navraag hier bracht bij mij big one in zwolle, keuze tokai en vintage (was al eerder bij feedback (epiphone o.a.) geweest maar daar viel veel af).

Hing een stuk of 5 vintage LP's en hetzelfde aantal van tokai, van 349 tot 449.
Eerste indruk, WAT EEN MOOI SPUL MAKEN DIE CHINEZEN VOOR HET GELD.
Gitaren waren bijna identiek, ongeveer zelfde stemmeganieken, zelfde gewicht, zelfde hals enz enz. Het ging dus om het geluid en de afwerking.

Geluid van de vintage is aardig maar iets te breierig te wollig, de tokai bleef veel meer open en meer definitie.
De afwerking van de tokai was ook veel beter, vintage had toch aardig wat lak foutjes en pitten in het hout.
Het is dus uiteindelijk een tokai geworden, prachtig tigerstripe sunburst.

O ja bijkomend voordeel is dat tokai een merk is wat ook goedkope gitaren maakt en vintage een merk wat alleen maar goedkope gitaren maakt.
Tokai heeft bovendien wat meer naam en dat kan de waarde hoger houden.

budje
22 augustus 2009, 17:34
en dan maakt ie geen foto's :dontgeti:

EGH
22 augustus 2009, 17:41
Haha, idd budje. FOTOOOS :)

Maar wat me ook nog niet echt duidelijk is welk model (en prijskaartje) het nou is geworden? Vond je de Tokai's nou ook beter dan de duurdere Epiphone's?

robert-gitarist
22 augustus 2009, 18:05
En wat bedoel je met de topic titel?

Ik vond trouwens de Tokai's ook beter spelen dan de Vintige gitaren. Met name die honeyburst les paul. gaaf dingetje is dat :)

sinneD
22 augustus 2009, 19:15
Hoor ik daar honeyburst? Ik heb laatst nog zo'n tokai gescoord met die finish alleen nog steeds geen topic over geopend. :soinnocent:

Echt heel veel waar voor je geld die Tokai's, en met wat finetuning heb je echt een goede gitaar voor weinig!

mrweird
22 augustus 2009, 19:48
Geluid van de vintage is aardig maar iets te breierig te wollig.

Ik ben 't helemaal met je eens, afgelopen dinsdag had ik een oefenavond met m'n coverbandje en een gitarist van een andere band had een Vintage V100 laten staan, hij speelt op 99.9 % van de tijd een Fender maar wilde een goedkope LP hebben voor een nummer.

Gelijk maar 's ff geprobeerd omdat ie er toch stond :) maar hij viel tegen, inderdaad beetje wollig en hij verzoop eigenlijk nogal in het gehele bandgeluid...
Ik vond ook de frets beetje slordig afgewerkt en de achterkant van de nek moest er beetje relic uitzien maar ik vond het knap lelijk.. Te nep relic.
Die tokai's zijn veel netter maar de goedkope zijn van lindehout ipv mahonie.

Kaboemba
22 augustus 2009, 20:00
En wat bedoel je met de topic titel?

Ik vond trouwens de Tokai's ook beter spelen dan de Vintige gitaren. Met name die honeyburst les paul. gaaf dingetje is dat :)

Dat het een goedkope gitaar is maar niet goedkoop aandoet.
Overigens is fretwerk inderdaad ook beter dan bij de vintage, duurdere epi's heb tot een 600 euro geprobeerd vond ik allemaal minder.

Foto ? Tja zoals al aangegeven hij was niet voor mij maar voor een neef (die goed advies wilde hebben van zijn oom, sjesus wat voelt dat oud aan).

munkie
23 augustus 2009, 11:18
Ik wist niet dat Tokai gitaren tegenwoordig uit China komen, ik had wel gehoord van een Koreaanse produxie. Ik heb nog een echte Jap, gaat alleen over mijn lijk weg :rockon: