PDA

View Full Version : Vox AC 30, welke mic, positie etc.?



Fenderwim
22 augustus 2009, 15:43
Welke van de volgende mics, zijn het beste geschikt om een Vox AC 30 mee op te nemen om de typische 60's sound te krijgen?

(Met de 60's sound bedoel ik een heldere, iets bijtende, strat single pick up sound, met net een randje vervorming.
That Sound van de Shadows.)

AKG C418B-ULS
Audix i5
Beyerdynamic M160
Electrovoice RE20
Lawson L47
Neuman KM84
Neuman M7 on CMV 563
Neuman M8 on CMV 563
Neuman U87
Royer R121
Sennheiser MD421N
Shure SM7
Shure SM57
Tab-Funkwerk SM57

Verder welke posititie en afstand zijn een goed start punt?

Groeten

Wim

skanky
22 augustus 2009, 16:14
In Abbey Road werd voor gitaren meestal een u47 gebruikt, in jouw geval dus de Lawson. Bij de Beatles stonden die meestal tussen de 2 speakers gericht, dus voor geen van beide speakers. De mic stond op een afstand van ongeveer 5 cm voor de versterker.

Voor gitaar werden over het algemeen geen dynamische mics gebruikt, maar wel ribbons. Je kan dus ook de Royer proberen, hij is wel iets donkerder dan de meeste condensators.

Verder bestond in Abbey Road de gehele signaalketen uit apparatuur met buizen. Het signaal ging via de u47 naar een telefunken v72s buizenpreamp, naar een Altec of Fairchild buizencompressor, naar de Redd37/51 buizenmengtafel naar de Studer J37 buizentapemachine. Je begrijpt dat er dus behoorlijk wat buizenvervorming optrad.

Een belangrijk onderdeel van de '60's Abbey Roadsound was ook de echo-chamber. De plate-reverbs kwamen pas eind jaren 60 in de mode. Een echo-chamber is een extreem galmende kamer met speakers dat weer werd opgenomen door een buizen kleinmembraam omnidirectionele microfoon (neumann km53)
Voor het naar de galmkamer ging, werd een tapedelay gebruikt van ongeveer 140ms en ook een beetje feedback. Na de tapedelay ging het nog door een filter met een Highpass van 600Hz en een Lowpass van 10Khz, ik denk dat de steilheid van het filter ongeveer 12db per octaaf was.

Er zijn op het net goede Impulse Responses te vinden van echo chambers (voor convolutiegalmen) Als je die gebruikt met de tapedelay en het filter kom je een heel eind.

Als je nog vragen hebt, hoor ik het wel. :)
Succes!

Fenderwim
22 augustus 2009, 16:58
Bedankt Skanky voor je uitvoerige respons. Hier heb ik zeker wat aan!

De rede van de vraag is dat ik recent een set impulse response heb gekocht van de Vox AC30 en ben die nu aan het uittesten.

Echter ik heb geen ervaring met mic's vandaar de vraag.

Als keten om mijn geluid te maken gebruik ik het volgende:

Gitaar
Boss EQ-20 voor omgekeerde smiley EQ
ART PRO VLA II voor een vintage compression sound
Magicstomp of Q2 voor de echo
POD 2.0 voor de amp en cabin simulation.

Werkte vrij goed, maar het kan altijd beter.

Op de POD heb ik nu de cabin simulatie uitgezet en test ik nu die impulse response files met de VST Poulin LeCab.

Groeten
wim

skanky
22 augustus 2009, 17:09
OK, ik begrijp'm.

Mijn instellingen voor een '60's ac30 sound:
Brilliance channel: 1uur
Treble: 12uur
Bass: 10uur
Tonecut: helemaal uit

Als ik jou was zou ik de boss eq er tussenuit halen, en het geluid helemaal clean de POD in laten gaan. De compressor komt pas na de speaker simulator (pod of impulse response).
Ook kwam in die tijd de echo pas na de versterker en compressor. De echo werd namelijk met de normale tapemachines gemaakt. Pas eind jaren 60 begon men echt met echo te experimenteren.
De volgorde van de apparaten is dus erg van belang.
In jouw geval:

Gitaar->Pod->Speaker simulator->Compressor->Echo

Ik zou trouwens de Lawson 47 offaxis gebruiken. Die zit er vast wel tussen.

succes!

Han S
22 augustus 2009, 17:11
Ik weet niet of The Shadows in Abbey Road opnamen, maar wat ik wel weet is dat het gitaargeluid voornamelijk zit in de vingers van Hank B Marvin en dat lukt je met elke goede microfoon.

Ik heb het genoegen mogen smaken om een paar CD's op te nemen met The Blue Devils, waarbij de helaas overleden Kees van Beek griezelig dicht bij het geluid van Hank B wist te komen. Ik heb dat opgenomen met een Neumann M149 in combinatie met een Beyer M260 ribbon mic.

skanky
22 augustus 2009, 17:18
Ik weet niet of ze alles daar hebben opgenomen, maar ze zijn er iig vaak met Cliff Richard geweest. En het geluid zit uiteraard vooral in de vingers, maar daar kunnen wij'm helaas niet mee helpen, en de techniek wel.

Maar zoals Han ook al aangeeft, buizen condensators en ribbonmicrofoons zijn de microfoons die destijds gebruikt werden.

Hallie
26 februari 2010, 21:23
Als ik ook even een vraag tussendoor mag stellen.. ik wil namelijk geen nieuw topic opnemen:)
Over 2 weken staat hier een prachtige Imac27" te shinen, en kan ik eindelijk aan de slag met opnemen e.d
maar ik moet nog een mic hebben om voor mijn amp te zetten;
budget is 100 E
Ik zat eerst aan een SM 57 te denken; maar is dit ook een goede optie?
http://www.thomann.de/nl/the_tbone_rm700.htm

of haal ik meer en mooier geluid uit een sm57?
een md421 o i d kan ik gewoon nog niet betalen..

Bedankt!

El Capitain
3 maart 2010, 01:25
of deze: http://www.thomann.de/nl/studio_projects_b1.htm

harrie-beton
3 maart 2010, 08:32
B1

goede budget microfoon.

Hallie
3 maart 2010, 23:30
Cool, ook voor gitaar? beter dan die ribbon in vergelijking?