PDA

View Full Version : Goedkope metal amp



Haaspaas
22 augustus 2009, 14:23
Ik speel nu al een paar jaren gitaar en heb tot nu toe alleen nog maar op beginners amps en merkloze (aka functieloze) amps gespeeld. Ik speel vooral metal (metalcore/hardcore, zoals kse, trivium, bury your dead etc.) en ben op zoek naar een vrij goedkope ( < 250) metal amp. Ik speel normaal niet op extreem hoog volume maar het zou mooi zijn als hij ook kleine gigs aan zou kunnen. Zelf heb ik deze amps al overwogen:
-Line 6 spider III 75 watt
-http://www.musicstore.de/nl_NL/NLG/Gitaren/Deals/Fame-Megatone-T-64-RS-Stack-Red-/art-GIT0006531-001# (Ik weet dat ik in deze prijsklasse niet naar stacks moet kijken, maar dat ding zou er toch supervet uitzien in combinatie met een crimson jackson kelly ;))

Omdat ik nooit op redelijke amps speel ben ik niet erg kritisch qua geluidskwaliteit. Wat voor amp zouden jullie aanraden?

marter544
22 augustus 2009, 14:41
Vox AD30VTXL (zoiets heet het ding iig), Vox' modellingamp voor metalamps, 12 inch speaker, en een erg goed geluid! Vind ik dan iig. Ik heb laatst kennis gemaakt met de Spider III, en dat vond ik toch wel wat minder.. Die Fame megatone shit moet je ver van weg blijven, dat wil je gewoon niet.

caliban
22 augustus 2009, 15:22
Omdat ik nooit op redelijke amps speel ben ik niet erg kritisch qua geluidskwaliteit. Wat voor amp zouden jullie aanraden?

Je bent nu misschien niet kritisch qua geluidskwaliteit, maar ik vrees dat je dat gaandeweg wel gaat worden. Zeker als je in een band zou spelen, ga je meer en meer naar een lampen versterker verlangen. De Vox die aangeraden werd lijkt me het beste in jouw budget.

flitslicht
22 augustus 2009, 16:13
Die Vox ADxx ('normaal') en ADxxVL ('metal') series zijn hier en daar nog wel te krijgen maar bij Vox staan ze niet meer op de website. Ik denk dat ze beide series vervangen hebben door de xxVT serie. Daar zitten meer 'Amps' op.

undertaker321
22 augustus 2009, 16:17
Die Vox ADxx ('normaal') en ADxxVL ('metal') series zijn hier en daar nog wel te krijgen maar bij Vox staan ze niet meer op de website. Ik denk dat ze beide series vervangen hebben door de xxVT serie. Daar zitten meer 'Amps' op.

Het is nu VTxx hè.

Jimwoud
22 augustus 2009, 17:21
Wat ook een gave metalamp is, een 2de hands Randall RG75 G2 of G3. Gaan lekker hard en een goed metalgeluid. Ik zou toch wel 75+ watt nemen al je ook kleine gigs wilt doen ermee. Ook leuk is een Peavey Bandit, die rood met blauwe, die hele oude is niks.

Die 'metal' serie van Vox is trouwens met XL erachter.

Ook deze Randall is goed (http://koopjes.marktplaats.nl/click.php?object=o4UpB5AjumzDEUnpCqf0osLSGkEUzpmVV 8n34JV9C6tMxtHbuVxI7kYAw%2BsN9tvehXgQcoOU3p2bUAcJl ev4pARUf2IfWBYfSoER5%2B9OMVnR8GwiUdtTvClM6UhccU0F&return=eJwVzUtug0AMBuC7RAo7mAeJiAahiB4gi95gCm4YMS% 2BNTRWl6t3r2djf%2F3tha5T5dUaOaLQczAnBlmUbN6JshNhTh tgFW3bK3lrCLnoRjreDvYXYuohUjgCRIIofKEhQdl7tl8V6fzq ytohluFy7jYK%2Fv%2FykmhUnSud%2BVuf%2Bw%2FOYB32r1JW XayUx3y4z8XtFDqxcS8kI3M%2BR3xa3cEzoOOsm52OSTU5IS1p hUlKrx%2Bdp%2FPsHqMVI4g%3D%3D&fta=eNpNVLtyHDkM%2FJcJFBN8geCUMidOHNwPqMCXvVUr7ZZn 5Zs6lf79SECBs14A00CjieWM%2BePIKW%2Fvv68vf%2Fh6bPv8 6fJ2Xp%2FhqR3Pj1uG%2FQoZbdqvNqMP%2B%2FWR%2F7vc92O0 I%2B%2F3Rzb76z2%2Fvb%2F235e6345Ltk%2F3%2B%2Fuzebrf jke9tf4MxsKPfxa1z9udf%2FZtv0zaI89GlyY9yZm8gXEYMcDJ HLhgOMEAWKjpXBkfnJ%2FA12DGipiC2HHVWEcIkhoQw981vnaH TkBrxSiwnRdwro4mkYp%2BCCiGygIEULVXYaMpNqjMZCgKwGK1 JoLr56BhPOgUkGw6R6HAbjWwNgSzeC0bzxKZ6ywyVmkqDzoPqf GFuNECoRSWTtGADlGSp6BgShaAKthVM%2FqS50rksoqt41RFZw lUhaf41uo5fBmEwhcdGtkJz%2B5RgUdzjlSq7%2FEcAwrrDFyr VcCliGxGCkmBDcoSu6ibwHRNOY8acV8LZWfb8swb45xsgCrP9U 07kRwID3FEK4AKaYRiUmPI26%2BIEwCtwZiiShutd8lEB9KTQr GkwBpUWxuRbMvZoXyGxTNjWuJVY2INYppPfXSpSa12%2F%2FVg ZvHoBD3Nlj2EopalRDQTo%2Fnk1%2BA2Yhc3fIoRhNb1pmtLc8 f6ketuslCKtpMGyLGCSKjAqFF2OqcpW%2BJS6WwhUD4LTt5EMr 6J8fMIAgpoiOIZDg9WvprnIK%2FEtljHmjgYFhrsrdmz4nAD%2 BRwco7MyOMKIImW%2B3sjrVGFe7eN253a8XPvbz8evdc1h3XDe Xvl8WQc%2Bb7plnDGbN%2F532zlD%2Fpg3P09YsWS%2Bf%2Fv6 T1jxbf%2F81Po%2Fq97kj8%2FP%2FwEJ9Uy0&fta_ind=1&df=1)

flitslicht
22 augustus 2009, 17:34
undertaker en jimwoud, jullie hebben helemaal gelijk!

marter544
22 augustus 2009, 18:10
Wat ook een gave metalamp is, een 2de hands Randall RG75 G2 of G3. Gaan lekker hard en een goed metalgeluid. Ik zou toch wel 75+ watt nemen al je ook kleine gigs wilt doen ermee. Ook leuk is een Peavey Bandit, die rood met blauwe, die hele oude is niks.

Die 'metal' serie van Vox is trouwens met XL erachter.

Ook deze Randall is goed

Als ik TS was, zou ik deze adverteerder nu bellen! Normaal vind je een RG75 voor dat geld.. En dit zijn echt goede amps voor metal, en met die RG100 kun je wel even voor uit.

Geoffrey
22 augustus 2009, 23:03
Peavey Bandit!!

Transtube versterker, combo, en 2de hands valt de prijs zeker goed mee!!

Sanderltd
22 augustus 2009, 23:42
Hier nog een plus voor de Peavey Bandit 112! Ik heb ondertussen 3 amps (gehad):

-Line 6 spider II: de minste uit de reeks. Als beginner, wanneer je minder kritisch bent qua geluid, gaat deze voldoen, maar later merk je wel degelijk het verschil.
Het grote nadeel is dat deze versterker vaak erg steriel en vlak gaat klinken als je in het metalgenre gaat spelen.
Clean heb ik er echter wel goede ervaringen mee, maar dat komt vooral door de vele ingebouwde effecten (reverb, delay, chorus, phaser, tremolo, etc.), hetgeen wel een pluspunt is bij deze amp.

-Peavey Transtube Bandit 112: Klinkt in vergelijking met de Line 6 veel voller. De EQ is mijn inziens ook veel effectiever; je kunt de amp zo afstellen dat hij met praktisch elk muziekgenre wel overweg kan. Vooral het leadkanaal klinkt erg goed (je hebt hierbij nog de keuze tussen 3 presets; vintage, modern en high-gain. Jij zult je heil wellicht zoeken bij 'modern' dan.).
Het cleane kanaal is minder uitgebreid dan dat van de Line 6, omwille van het gebrek aan effecten, maar de vraag is maar net of je die wel wilt gebruiken. Ik gebruikte voornamelijk reverb op mijn amps en dat effectje heeft de Bandit 112 weer wel. ;)

-Peavey Valveking 212: Mijn laatste aankoop, 2dehands, voor 250 euro. Het was een koopje als ik de nieuwprijzen zo bekijk (~500 à 600 euro).
Dit is de enige lampenversterker uit deze reeks van 3 en dat verschil merk je wel op, vooral in vergelijking met de line 6. Ook hier zitten geen ingebouwde effecten op (iets wat trouwens eerder regel dan uitzondering is; Line 6 is hier vrij uniek in), maar dat maakt de betere geluidskwaliteit helemaal goed.
Zowel clean als overstuurd klinkt deze amp heel vet. Het is natuurlijk geen gain-monster zoals de Peavey 5150 o.i.d., maar ik speel er ook voornamelijk metal op en dat is waar de amp voor gemaakt is.
Ook clean klinkt hij erg lekker (hierbij merkte ik vooral het verschil tussen solid-state- en lampen-versterkers). Eventueel kun je, als je graag een veelzijdiger clean geluid wilt, een chorus-pedaaltje erbij kopen. Dit heb ik ook gedaan en ik ben nu erg tevreden over de Valveking.

Als je dus de 2dehandsmarkt goed in de gaten houdt, zou je misschien ook een Valveking 112 (of een 212) kunnen scoren voor ongeveer 250 euro. (Hoewel ik ze op Marktplaats enkel nog voor 400 euro zie voorbij komen.)
Als je dat te duur is, zou ik zeker de Bandit 112 eens overwegen; 2dehands zijn die vaak al voor 200 euro te vinden. :)

bagheera
22 augustus 2009, 23:48
die fame wou ik ook even kopen.
Maar meteen voor het echte werk gegaan en een koch multitone II head gekocht :soinnocent:
Het was echt niet goed genoeg

Gerth
24 augustus 2009, 11:32
Ik ga nu waarschijnlijk een hele hoop bagger over me heen krijgen, maar ik speel (o.a.) metal over een Line6 Spider III 150 over de Insane-versterkersetting, met de drive, bass en treble volledig open en de mids volledig dicht (behalve als in live-omstandigheden zou blijken dat er toch beetje mids extra nodig zijn om door de mix te raken) en vind de klank zéér behoorlijk.

Een deftige palm-muting techniek is wel vereist, maar ondanks de bakken distortion vind ik dat je nog heel gedefinieerd kan spelen. En tappen yoh.... hemels!

De Metal-setting is ook ok, maar dan moet ik onmiddellijk aan de Foo Fighters denken (op zich zeker NIETS mis mee!), en de Insane heeft toch dat "schepje dieper" dat bv. een symphonische metalsong bijna onmerkbaar kan "dragen"...

Dus wat mij betreft voor metal prijs/kwaliteit niets beter dan Line6 (en ze gaan ook zo bloody hard!... ), zeker nu de Spider IV aan het geboren worden is en je de III bv. bij Thomann voor belachelijk lage prijzen kan bestellen.

Jimwoud
24 augustus 2009, 12:51
Ik ga nu waarschijnlijk een hele hoop bagger over me heen krijgen, maar ik speel (o.a.) metal over een Line6 Spider III 150 over de Insane-versterkersetting, met de drive, bass en treble volledig open en de mids volledig dicht (behalve als in live-omstandigheden zou blijken dat er toch beetje mids extra nodig zijn om door de mix te raken) en vind de klank zéér behoorlijk.

Een deftige palm-muting techniek is wel vereist, maar ondanks de bakken distortion vind ik dat je nog heel gedefinieerd kan spelen. En tappen yoh.... hemels!

De Metal-setting is ook ok, maar dan moet ik onmiddellijk aan de Foo Fighters denken (op zich zeker NIETS mis mee!), en de Insane heeft toch dat "schepje dieper" dat bv. een symphonische metalsong bijna onmerkbaar kan "dragen"...

Dus wat mij betreft voor metal prijs/kwaliteit niets beter dan Line6 (en ze gaan ook zo bloody hard!... ), zeker nu de Spider IV aan het geboren worden is en je de III bv. bij Thomann voor belachelijk lage prijzen kan bestellen.

Zo'n Spider III, ok. Maar die settings lijken mij compleet bagger klinken. Ik gebruik in mijn metal band, meer een soort opgevoerde rocksound. Dan ben je ook tenminste hoorbaar als je met een band speeld.

iWishmaster
24 augustus 2009, 12:54
Zo'n Spider III, ok. Maar die settings lijken mij compleet bagger klinken. Ik gebruik in mijn metal band, meer een soort opgevoerde rocksound. Dan ben je ook tenminste hoorbaar als je met een band speeld.

Inderdaad. Line 6 prikt al moeilijk door mix, laat staan met die instellingen. Overigens: JIJ hoort het misschien, en op de opnames ook wel, maar live zal er werkelijk geen mens zijn die je hoort, tenzij je zo hard staat dat je de rest verdringt. Neemt niet weg dat een Line 6 op zich best prima is voor metal en meer volume voor het geld vindt je nergens.

Steven Otto
24 augustus 2009, 12:54
Ik ga nu waarschijnlijk een hele hoop bagger over me heen krijgen, maar ik speel (o.a.) metal over een Line6 Spider III 150 over de Insane-versterkersetting, met de drive, bass en treble volledig open en de mids volledig dicht (behalve als in live-omstandigheden zou blijken dat er toch beetje mids extra nodig zijn om door de mix te raken) en vind de klank zéér behoorlijk.

Een deftige palm-muting techniek is wel vereist, maar ondanks de bakken distortion vind ik dat je nog heel gedefinieerd kan spelen. En tappen yoh.... hemels!

De Metal-setting is ook ok, maar dan moet ik onmiddellijk aan de Foo Fighters denken (op zich zeker NIETS mis mee!), en de Insane heeft toch dat "schepje dieper" dat bv. een symphonische metalsong bijna onmerkbaar kan "dragen"...

Dus wat mij betreft voor metal prijs/kwaliteit niets beter dan Line6 (en ze gaan ook zo bloody hard!... ), zeker nu de Spider IV aan het geboren worden is en je de III bv. bij Thomann voor belachelijk lage prijzen kan bestellen.

En heeft het geluid ook definitie?

Nielsje
24 augustus 2009, 12:59
Wat is definitie?

iWishmaster
24 augustus 2009, 13:01
Wat is definitie?

'Strak', alsin: alle noten van je akkoord nog te horen. Tenminste, dat dacht ik altijd ... Het Insane kanaal is wel zo strak als de broek van Ace Frehley, maar met die instellingen weet ik het ook niet.

Gerth
24 augustus 2009, 13:34
Wat die "extreme" settings betreft, kijk maar eens naar hoe Line6 adviseert om hun simpelere Spiders (zonder presets) in te stellen om bv. een Metallica sound te benaderen... heb daar trouwens de "saus" gehaald om het eens wat extremer te proberen... maar zoals ik al zei, goede speeltechniek is hier het sleutelwoord, want als je hier wat open folk-akkoordjes opgooit wordt het natuurlijk zéér messy.

En misschien is het ook wat "veel" voor duurdere (actieve) high-output-metalgitaren met "sterieler" klinkende pu's, maar met mijn simpele Ibanez GRG-instapper klinkt het prima! En zoals ik ook al zei, in band-omstandigheden volstaat het bijdraaien van wat mids om hoorbaar te blijven.

Kwestie van geruststelling: voor een mooie "tweedy" single-coil-klank gebruik ik natuurlijk meer "gebruikelijke" instellingen met, jawel, de mids voorbij twaalven, geen nood... :)

Wiellem
24 augustus 2009, 16:45
Als de 212 Valveking even goed als de top klinkt zou ik daar voor gaan :)

Geoffrey
24 augustus 2009, 20:52
de drive, bass en treble volledig open en de mids volledig dicht

:o
Dan kan je volgens mij toch beter uitkijken voor een andere amp..

De mids van mijn amp staan op 6.5, low op 6 en high op 5.
Heb je al andere instellingen geprbeerd op je line6?

almarvk
24 augustus 2009, 20:56
Ik heb gemerkt dat als je metal wilt spelen in een bandje, dat je simpelweg vermogen nodig hebt van buizen. Een transistor is tijdelijk voldoende, maar al snel niet meer...

Geoffrey
25 augustus 2009, 21:03
Ik heb gemerkt dat als je metal wilt spelen in een bandje, dat je simpelweg vermogen nodig hebt van buizen. Een transistor is tijdelijk voldoende, maar al snel niet meer...

Daar heb je wel gelijk in..
Maar je kan beginnen met een Peavey bandit bvb, koop je er een cabinet bij, en dan spaar je zo door voor een degelijke buizentop.

golanhall
27 augustus 2009, 12:44
Ik vote voor randall

zeiler
27 augustus 2009, 13:28
Die Vox ADxx ('normaal') en ADxxVL ('metal') series zijn hier en daar nog wel te krijgen maar bij Vox staan ze niet meer op de website. Ik denk dat ze beide series vervangen hebben door de xxVT serie. Daar zitten meer 'Amps' op.

ff ter verduidelijking, dat klopt niet :)!

AD**VT was de oude gewone serie, en daaruit is de AD**VT-XL ontwikkeld, (of tegelijk, who says?), die meer geschikt is voor metal enzo...

Die zijn uit de productie genomen, maar nog wel her en der te koop, en vervangen door de VT**... waar (Nog?) geen XL versie ofzo van is :)!

--

back2topic, sorry ;)!

flitslicht
27 augustus 2009, 13:33
ff ter verduidelijking, dat klopt niet :)!

AD**VT was de oude gewone serie, en daaruit is de AD**VT-XL ontwikkeld, (of tegelijk, who says?), die meer geschikt is voor metal enzo...

Die zijn uit de productie genomen, maar nog wel her en der te koop, en vervangen door de VT**... waar (Nog?) geen XL versie ofzo van is :)!

--

back2topic, sorry ;)!

Ja, ,ik werd er eerder al op gewezen dat de naamgeving niet klopt (ik neem aan dat je dat bedoelt). Is het gebruikelijk dat dan te veranderen in mijn post?

minoin
28 augustus 2009, 19:01
Nee, je hoeft je post niet te veranderen, anders worden de reacties wel heel vaag.
En ik ben het met Almar eens, dat als je een bandje hebt, al graag buizen wil hebben.
Ik heb vroeger in mijn rack een stereo setje gehad; Rocktron Chameleon en Marshall 8008 over een 2 x 12 in stereo. Nou, toen mijn buizen amp ermee kapte, een repetitie gespeelt met dit setje. 1 keer gedaan, daarna nooit meer...
Mijn Chameleon staat op mijn kamer en klinkt ongelooflijk op laag volume in stereo, maar in de band; buizen all the way :rockon: