PDA

View Full Version : akoetisch/elektrisch spelen



fretman72
22 augustus 2009, 15:11
Hoi,

ik speel al een tijdje akoestisch versterkt met een Ayers oven een Roland AC60.
Mijn stijl komt het dichtst in de buurt van fingerstyle/picking. Mijn Ayers heeft een ingebouwde piezo met eigen voorversterker van Fishman. Versterkt is ie niet zo in balans, d.w.z dat ik meteen de bas terug moet zetten op de equalizer van de gitaar. Dan veel moet bij regelen op de versterker en de brilliance van de equalizer in de gitaar. Ik heb sinds kort ook een Yamaha FG-340. Een mooie gitaar, met akoestisch een wat magerder geluid in de bas, maar uitgerust met zo'n Fishman humbucker in het klankgat, klinkt ie best lekker over de AC60. De Ayers speelt zwaarder en heeft dikke snaren (0.13), als slag klinkt ie wel lekker vol, maar nog steeds een donker bas geluid dat vaak overheerst en een wat blik in het midden en hoog, door de instellingn van eq op de gitaar en de versterker.

De Yamaha met humbucker daarentegen heeft hele dunne snaren en een lage action en die moet ik puur op de versterker e.q. instellen, daar zet ik wat bas bij en wat midden en dan is het ok, echter de lage output van de humbucker is een klein probleempje soms.

Nu denk ik over een Jazz gitaar uit de middenklasse, die lijkt me beter geschikt en te controleren qua toon. In het verleden heb ik een Mexico telecaster gehad. Die speelde lekker licht, maar gaf wel een erg fel geluid. Daarna een Squier strat ut Korea gehad. Veel teveel elementen en standen en knopjes!! Werd ik helemaal gek van!

Ik wil dus een el. gitaar die ik warm als een akoestische kan laten klinken, maar ook lekker fel als het moet. Maar niet teveel toeters en bellen. Ik vind de Jazz gitaren hollow body en archtop vind ik prachtig! Maar de laatste keer speelde ik er op een en ik kreeg er alleen een erg laag en heel wollig geluid uit en bijna geen midden laat staan fel.

Een Tele of strat, een jazz van de goedkope lijn van o.a. Epi of Gretch?
Of een jazzgitaar van een merk als Ibanez rond de 600 euro?

Ik ben benieuwd naar jullie tips!

Groeten,

Fretman72:noob::lp::strat::B:loveserenade::eek:

metalman1989
28 augustus 2009, 11:30
De ibanez artcore modellen komen wel in de buurt denk ik. Komt een mooi geluid uit. Met versterking kun je hem helemaal tot zijn recht laten komen. Heerlijk warm op de bas Pickup en wat feller op de treble.
Kwestie van even uitproberen, er zijn er nogal wat in die serie.

tomcat
28 augustus 2009, 11:39
Simpel
Godin 5th avenue Kingpin.
Heel goed akoestisch geleuid, prima versterkt met P90.
Oppassen voor feedback bij hogere volumes.

rijsberman
28 augustus 2009, 11:47
Simpel
Godin 5th avenue Kingpin.
Heel goed akoestisch geleuid, prima versterkt met P90.
Oppassen voor feedback bij hogere volumes.

+1
al is de P90 mogelijk niet wat je zoekt als je een heel naturel versterkt akoestisch geluid zoekt.

fretman72
15 januari 2011, 13:30
Ik heb uiteindelik gekozen voor een Ibanze Artcore AK95, zo'n mooie bruine jazzbak! :mmmm:Nog wel even goed af laten stellen en een goeie set snaren er op met een "wound-G" want de afstelling en snaren waren knudde :(

Nu maar lekker oefenen op mooie jazz akkoorden en toonladders.:B

Marauderrijder
29 april 2011, 05:50
De ibanez artcores, vallen die nu onder de archtop-modellen? En zijn ze wel of niet onversterkt te spelen?

Heb er namelijk een op `t oog, (IBANEZ AF75L-BS, da`s een lefty) en de dichtstbijzijnde zaak die dit model verkoopt, zit voor zover ik gevonden heb in Den Haag of Amstelveen, en ik woon in de buurt van Eindhoven :-S dus kan `m nie ff vlug gaan proberen.

Was er een beetje nieuwsgierig naar hoe ze dus onversterkt spelen, valt `t geluid een heel eind weg net als bij een gewone electrische solidbody, of is `t accoestisch wel aardig?