PDA

View Full Version : Ik zal branden in de hel..



zoon van Piet
22 augustus 2009, 12:41
Ik erger me nogal aan alle commentaren hier over wat iemand met zijn eigen gitaar doet -of welke prijs hij ervoor vraagt. Waarbij het me opvalt dat de recht-in-de-leer-gitaarliban minder moeite heeft met relliccen dan met een extra element.. kosmetische ingrepen zijn wel volgens de leer, klanktechnische aanpassingen niet..?

Maar goed, mij maakt het eigenlijk niet uit, mijn ziel valt toch niet meer te redden. Ik heb onvergeeflijke zonden begaan, puur uit eigenbelang. ik heb gitaren aangepast aan mijn eigen wensen, zonder me te bekommeren over wat een toekomstige generatie gitaristen er van vinden zou. Ik heb humbuckers in strats gezet, extra elementen in Les Pauls. Voor mij is geen redding meer mogelijk, ik zal branden in de hel.

En ergst van al: ik heb ooit een (behoorlijk botte) beitel gezet in een L-serie Fender...

Op mn 17e kocht ik mijn eerste echt goeie gitaar, een heuse fender. Een tweedehandsje weliswaar en niet het duurste model: een witte fender mustang..
zo een (http://img243.imageshack.us/img243/554/p1000921uc6.jpg), maar dan met rallystrepen.
fijne gitaar, serienr L78219.

http://img502.imageshack.us/img502/2023/img0117n.jpg
(voor de goede orde: van vintage hadden we nog nooit gehoord. Van L-serie evenmin. En voor de nog betere orde: vintage en L-serie was destijds alleen van toepassing op strats en eventueel tele's. mijn mustang ws gewoon 2ehandsop mn 20e (1978) kocht ik nog een L-serie Jaguar voor weinig.)

Het was een goed ding, maar net niet de strat die ik wilde..
Dus toen ik een strat had, werrd het mijn reserve gitaar, en mijn experimenteergitaar. het was net in de tijd dat de eerste vervangende elementen (DiMarzio)op de markt kwamen, al snel gevolgd door allerlei ander spul. Customisen was het toverwoord en ik deed mee. Nu wordt neergekeken op niet originele vintage gitaren. Maar eind 70-er jaren was het heel cool om een Dimarzio bij de brug te hebben – al moest je er een gat voor kappen! Enkele jaren later vervingen hele volksstammen hun topkammen door koperen kammetjes, nog laten gooiden ze floyd rose trems in hun strat-gat. Dat was allemaal maar heel normaal en algemeen aanvaard. En als we geweten hadden dat een gitaar als deze mustang ooit nog gewaardeerd zou worden en mogelijk zelfs behoorlijk geld op zou gaan brengen dan.. hadden we waarschijnlijk hetzelfde gedaan! Want ik heb een boel geleerd door deze gitaar als experimenteerslet te gebruiken.
Mijn mustang had in 1978 al dezelfde pickups als de witte van Kurt Cobain 15 jaar later!
En ik was snel uitgekeken op wit. het ding werd zilver, rood met gouden randjes, dofgrijs, en.. weer wit ( ik weet niet wat ik wil, aldus mijn ex. ze heeft gelijk..) Op een zeker moment veranderde ik de elementconfiguratie in die van een tele custom: humbucker met telepikkuppie..
begin jaren tachtig kreeg ik een setje originele P90's te pakken en werd het tijd mijn mustang om te bouwen tot een special. Die onhandige switches werden meteen vervangen door een driestandenschakelaar, een extra gat werd gebeiteld.. een slagplaatje gefiguurzaagd uit een toevallig voorhanden zijnd plaatje, schroefgaten lukraak geboord.. gelijk de mechanieken vervangen – door gouden jappen, want ik had geen andere…

http://img19.imageshack.us/img19/4396/img0115j.jpg

De Mustang is ondanks alle aanpassingen /verminkingen nooit mijn nr 1 geworden. Wel van mn broer, die er heel wat jaren op speelde. Daarna heb ik m uitgeleend aan een vriend, die hoopte dat zijn kroost muzikale aspiraties zou krijgen van het ding. Dat viel tegen, maar hij kreeg steeds meer kids en de gitaar bleef dus daar, een jaar of tien. Een jaar of wat geleden kreeg ik m eindelijk weer terug.

http://img2.imageshack.us/img2/7389/img0116w.jpg
De brug pu is kapot, ik zoek naar een vervanger. Ik wil het ding in nashville-stemming gaan gebruiken.
Natuurlijk, een originele mint condition mustang was ook mooi geweest. En die was misschien nog wat waard – al heb ik nog steeds niet het idee dat er een markt is voor vintage mustangs. Die waarde zou echter absoluut niet opwegen tegen alle lering en vermaak die ik opdeed van deze gitaar. En natuurlijk ben ik een cultuurbarbaar en zal ik later branden in de hel. Maar het was MIJN gitaar en ik deed ermee wat Ik wilde – dat is rock ‘n’roll!!!

Rinze
22 augustus 2009, 12:53
Mooi ding.

Ik heb ook niks met origineel. Zie het als een uitvinding van de verzamelaars, een club waar ik toch al een hekel aan heb omdat ze de prijzen opdrijven. En twintig jaar terug hoorde je er inderdaad niemand over.

Wabbie
22 augustus 2009, 13:01
weet je, stiekem vind ik zo'n volledige "vernaggelde" Mustang ( of willekeurige andere vintage gitaar van willekeurig bekend merk) veel vetter dan eentje die tig jaar netjes in een koffer heeft gelegen en nog in perfecte staat is. Aan deze gitaar kun je tenminste afzien dat hij geleefd heeft. Ik experimenteer ook vrolijk met hardware op mijn eigen gitaren ( dat zijn dan weliswaar geen waardevolle vintage gitaren, maar toch).

Het gaat toch om de sound, looks zijn mooi meegenomen maar niet essentieel. Ik heb nu al twee gitaren ( 1 gitaar en een bas) gekocht die ik eigenlijk niet mooi vond, maar ze klonken zo supergaaf. En weetje, nu vind ik ze wel mooi.

Nielsje
22 augustus 2009, 13:07
Ik doe gewoon mee.

Mijn eerste 'echte' strat was een japanner, E-serie. Uiteraard is de E-serie een beetje discutabel, aangezien de een zegt dat de mijne (E6) uit '86 komt, anderen beweren stellig dat vanwege het model hij zeker uit '84 moet komen.

Enfin: mijn strat begon zijn leven ooit als Contemporary, dus met 22 frets maple neck, en belangrijk: de Kahler tremolo.
Toen ik de gitaar kocht, was deze tremolo reeds vervangen door een twee-tientjes trem, met een berg speling op de arm, en slecht uitgelijnd.
Verder was er een humbucker aangebracht in de brugpositie, waar ik niet veel aandacht aan schonk: die zou ik wel weer vervangen door een sc.

Bij z'n eerste verbouwing, naar SSS configuratie, kreeg ik een behoorlijke paniek aanval. De body was flink verbouwd! De vorige eigenaar heeft eigenhandig met een vlinderboor de ruimte voor de humbucker gemaakt..
http://img512.imageshack.us/img512/4456/35329804.jpg

http://img29.imageshack.us/img29/6074/42133635.jpg

Zie hoe prachtig de studs van de kahler zichtbaar zijn, en wat bewijs van z'n 'zilveren-periode'.

Ook bleek dat de vorige eigenaar de gitaar ooit zilver had gespoten, maar dat was bijna overal 'fatsoenlijk' verwijderd.
Flink geschrokken, en er over nagedacht om het hout op te laten vullen, opnieuw frezen, etc. Uiteindelijk niet gedaan, omdat het toch niets toevoegt.
Wel meteen m'n volledige body geshield, om ruis wat terug te dringen. Het derde element is overigens een sc uit een '97-er American standard geworden.

Later is de hals een keer opnieuw gelakt, wat een domme beslissing van me was. De nieuwe lak bleek niet veel beter, en begon al spoedig los te laten, waardoor ik binnen een jaar tijd een behoorlijk afgespeelde hals had. Ik heb het zo gelaten, want het zag er leuk uit, en speelde heerlijk..

Zelf m'n fretten ooit gevlakt, en tijdens het verwijderen van de afplaktape, kwam er nog meer lak mee, daardoor heb ik van die kale plekken zo hoog op de hals.

http://img151.imageshack.us/img151/4041/cimg3888iv8.jpg

Topkam vervangen door een graphtech exemplaar. De brug uiteindelijk vervangen door een Diego brug, waardoor ik gaten moest opvullen in m'n body, en opnieuw moest boren. Pups vorig jaar allemaal vervangen door een setje Customshop 54-ers en vorig jaar m'n hals opnieuw laten herfretten, met Dunlop 6000 draad.

http://img199.imageshack.us/img199/4485/92232999.jpg

Na het monteren van de Diego brug bleef er wel een gat zichtbaar..

De gitaar is dus verre van origineel, afgespeeld, misbruikt, maar vooral aangepast om beter te klinken. Nu is het een, naar mijn mening, heerlijke gitaar, die goed speelt, goed klinkt, en door z'n graphtech topkam en Diego brug niet meer ontstemt. Of de gitaar 2e hands ooit nog wat opbrengt valt te betwisten, maar het maakt me niet echt uit.
Ik heb niet de intentie deze ooit te verkopen.

Pepe
22 augustus 2009, 13:12
Waarschijnlijk komen we uit een eigenwijze DIY generatie -Punk comes to mind- maar ja, ik kan het niet anders dan beamen, geen ontzag voor een stukkie lopende band vakwerk.

Als goed katholiek wil ik mijn zonden ook wel opbiechten, althans, degene die niet verdrongen zijn.

Fender competion Mustang: gat gebeiteld en Fender humbucker in de neck)
Gibson Marauder: gat gebeiteld in de brug voor een Dimarzio SD, metallic blauw uit spuitbus en een gefiguurzaagd triplex pickguardje.
Fender '79 Antiqua strat: Wat gebeiteld om de non trem te vervangen voor een trem + een streepje gebeiteld tussen brug en pickup voor een synthesizer pickup van een ARP avatar.
Framus Sorella: gestriped, groen geverfd en er Gretsch pickups en bigsby op geschroefd.
En dan nog wat amps gebruuskeerd...

Maar ik heb mijn leven verbeterd, echt waar. Tegenwoordig vind ik het gewoon MISDADIG om een gitaar te veranderen, nergens voor nodig!http://www.gitaarnet.nl/forum/images/icons/icon10.gif

telecastermaster
22 augustus 2009, 13:18
Ach het kan altijd erger:

Gypsy Guitar With Floyd Rose Tremolo by Carlos Vamos PART 1

http://www.youtube.com/watch?v=1rstnOz1EmQ&feature=related

Luke-wannabe
22 augustus 2009, 13:26
Ik vind het juist cool als mensen hun gitaartjes lekker aanpassen naar smaak! Fok origineel!
Verder vind ik ook dat mensen niet moeten zeuren wat andere mensen met hun eigen gitaar doen.

Rinze
22 augustus 2009, 13:26
Ach het kan altijd erger:

Gypsy Guitar With Floyd Rose Tremolo by Carlos Vamos PART 1

http://www.youtube.com/watch?v=1rstnOz1EmQ&feature=related

Die is leuk ja :seriousf: hoe die gast met die boor te keer gaat..

Thundermane
22 augustus 2009, 13:41
Ach het kan altijd erger:

Gypsy Guitar With Floyd Rose Tremolo by Carlos Vamos PART 1

http://www.youtube.com/watch?v=1rstnOz1EmQ&feature=related

Haha, prachtig. En sow al die gitaren die aan z'n hek hangen. o_O

spirit
22 augustus 2009, 14:26
Haha, prachtig. En sow al die gitaren die aan z'n hek hangen. o_O

Die hangen daar waarschijlijk omdat hij zo "lomp" te werk gaat en hij die allemaal al vern*^&kt heeft.

Pepe
22 augustus 2009, 14:57
Niet geheel on topic maar ik zat min of meer te wachten op een klein gaatje om deze video te posten
zie het meer als een intermezzo voor de volgende vandaal die clean moet komen

klik (http://www.youtube.com/watch?v=cOHq--XDFyM)

FruscianteFan
22 augustus 2009, 15:12
Origineel?

Mijn Strat heb ik omgebouwd tot enkele-humbuckergitaar, mijn Jackson is omgebouwd tot rock'n'roll P90 gitaar. Bij Jaguars is het hip om er ofwel humbuckers in te flikkeren, ofwel om ze origineel te laten. Ik heb lekker aan de bedrading zitten klooien: geen aan/uit-schakelaars meer. Halsknopje omlaag is brugelement aan, de strangle-switch zet de pups nu in serie en de middenste schakelaar heb ik eruit gemold.

Mijn gitaren zijn geen verzamelobject, het zijn mijn instrumenten, die in dienst staan van mijn wens en ambitie om muziek te maken.

zoon van Piet
22 augustus 2009, 15:18
Niet geheel on topic
geheel niet on topic! ze hebben nette- gepoetste!- gitaren die geheel standaard lijken. en ze maken niks kapot! ;)


...en van te goede muziek moet ik vaak ontzettend gapen...

peter_heijnen
22 augustus 2009, 15:39
Heer ik heb gezondigd...

L-serie '63 strat.
http://i534.photobucket.com/albums/ee346/peter_heijnen/gut.jpg
http://i534.photobucket.com/albums/ee346/peter_heijnen/nut.jpg
http://i534.photobucket.com/albums/ee346/peter_heijnen/fullback-1.jpg

Net als ZvP gekocht toen ik 17 was. Ik had ook helemaal geen idee verder, behalve dat er een dimarzio humbucker op moest... dat was dus het startschot voor vele toekomstige mishandeling.

Na de humbucker heel veel gekloot met verschillende tremolosystemen tot er toch een floydrose op moest. Geen zin om twee weken te wachten die de reparateur aangaf, dus dan zelf maar de gamma handzaag erin... dom dom dom.

Een vorige eigenaar had de gitaar wit gekwast en op de slijtplekken kwam rood te voorschijn. Ik de voorkant enigszins mooi (voor mijn doen) geschuurd, maar de achterkant was geen doen. Daarvoor heb ik dan een of andere machine ala dikhoutenspaanders misbruikt en weg was het wit én het rood... dom dom dom.

Volume en toonknop zijn omgedraaid. Weet niet meer precies hoe en wat maar op de een of andere manier was dat een 'oplossing' na een lelijke val van een stenen trap in het conservatorium den haag.

Het stukje afgebroken kop heb ik niet op mijn geweten, daar is voor mijn tijd iemand per ongeluk -hoop je tenminste- met de fiets overheengegaan. Ook de 2 extra tielman gaten zaten er al voor mijn tijd in. Ik kwam er pas ruim na het overlijden van mijn vader achter dat dat een tielmantruc was. Mijn vader heeft dus zo'n 10 jaar bij de tielmannen gespeeld...

Er is nog veel meer te vertellen, maar dat verhaal laat ik aan de foto's over.

Voor mijn heengaan ga ik nog goed op dieet om mijn lichaamsvet te minimaliseren, dan brand ik hopelijk korter!

Edit: ik zit nog wat te kijken naar die omgedraaide volume en tone knoppen en realiseer me dat de reden daarvan niet de val van de trap in den haag kan zijn geweest. De knoppen zijn omgedraaid vóór of tijdens het installeren van de humbucker getuige de afgesneden rand om die knop passend te maken aan het humbuckerframe. Wel heeft die afgesneden knop tijdens die val zijn buts opgelopen. Ach, herinneringen.... :)

Rooker
22 augustus 2009, 16:59
Beste Peter,

Ik wil je wel even helpen in je verleden te graven. Zou het niet mogelijk kunnen zijn dat dat extra gat wat dwars door het Fender logo op de kop gaat. Bedoeld was om onder het spelen houvast te geven aan je sigaretje. Dat vind ik namelijk een heel mooie plek:crazyhappy:

budje
22 augustus 2009, 17:04
Beste Peter,

Ik wil je wel even helpen in je verleden te graven. Zou het niet mogelijk kunnen zijn dat dat extra gat wat dwars door het Fender logo op de kop gaat. Bedoeld was om onder het spelen houvast te geven aan je sigaretje. Dat vind ik namelijk een heel mooie plek:crazyhappy:

Dat zou een mooie functie ervoor zijn, maar als je de geschiedenis van de indorock napluist op google kom je er snel achter!!

Ik denk trouwens dat er voor mensen die dit met gitaren doen een extra mooi plekje is in de hemel (eens even kijken wie het met me eens is) want in de bijbel staat (als ik mij goed herinner) dat je je godgegeven talenten moet ontwikkelen, en niet stilstaan

Dus: Boren in die dure zooi!:blast:

Harald
22 augustus 2009, 17:08
Ben ik toch benieuwd wat die Tielmann brothers truc is, waar die gaten voor zijn.

De kop doet me denken aan een foto van Ritchie Blackmore op een live at the BBC dubbelelpee van Deep Purple met opnames uit '72 en '73

http://www.vinylrecords.ch/D/DE/deeppurple/In-Concert-NL/in-concert-bbc-20.jpg

Rinze
22 augustus 2009, 17:08
Mooi verhaal over die extra gaten. Dat wist ik nog niet, weer wat geleerd :cheerup:

Nielsje
22 augustus 2009, 17:11
Deze link (http://www.xs4all.nl/~indorock/tielmanfoto.htm) laat een aantal foto's zien van de gebroeders Tielman. Op de 6e foto is strathals te zien, met twee extra stemsleutels.

Helaas geen foto van de voorzijde, hoe 't een en 't ander in elkaar stak..

Kaboemba
22 augustus 2009, 17:17
Ik wil niet lullig doen, wat mij betreft doet iedereen met zijn gitaar wat hij wil, maar er zijn enkele lieden hier die het verschil niet kennen en moet willig verneuken verwarren met aanpassen (vakkundig).
Sjesus wat een beroerde aanpassingen zo hier en daar.

Kaboemba
22 augustus 2009, 17:19
O ja het standpunt kan wel geheel inkomen.
Een gitaar is een werktuig geen kunstwerk.

Nielsje
22 augustus 2009, 17:19
Ik wil niet lullig doen, wat mij betreft doet iedereen met zijn gitaar wat hij wil, maar er zijn enkele lieden hier die het verschil niet kennen en moet willig verneuken.
Sjesus wat een beroerde aanpassingen zo hier en daar.

En op welke gitaar doel je dan?

mesaman
22 augustus 2009, 17:36
vertel aub hoe het zit met dat extra gat?voor de joint in te hangen?touw aan te knopen om mee te slingeren boven je hoofd?dat er een hangslot aan kan tegen diefstal?ik ben nieuwschierig

EGH
22 augustus 2009, 17:39
Leuk verhaal zoon van piet!

Customizen, tja. Erg leuk om te doen, en waarom ook niet? Het tweedehands gitaar wereldje zit helaas zo idioot in elkaar, dat zodra ik een humbucker gat bijtel in mijn strat, de waarde hoogstwaarschijnlijk aanzienlijk daalt. Dat is dan ook het enige wat me ervan weerhoud een humbucker in mijn Strat te gooien. Hmm tja, misschien toch maar gewoon overheen zetten.

Rinze
22 augustus 2009, 17:50
vertel aub hoe het zit met dat extra gat?voor de joint in te hangen?touw aan te knopen om mee te slingeren boven je hoofd?dat er een hangslot aan kan tegen diefstal?ik ben nieuwschierig

De extra gaten (hier twee maar ook vaak vier) dienden voor extra stemmechanieken en dus extra snaren. Een soort van twaalfsnarig concept maar dan met wat minder paren.

peter_heijnen
22 augustus 2009, 18:43
Deze link (http://www.xs4all.nl/~indorock/tielmanfoto.htm)
Haha die foto's, leuk. Onderste rij van twee foto's is uit de tijd dat mijn pa er ook bij zat. Die tielmans wisten echt wel wat show was, als jochie mocht ik wel eens mee en dan zat ik ademloos te kijken. Een paar van die foute witte showpakken hebben nog een tijdje thuis in de kast gehangen maar waren helaas al weggegooid toen ik ze later eens wilde passen... :)

Btw, die twee extra stemmechanieken waren er idd om de eerste twee snaren dubbel te hebben, je moest er dan ook je nut voor aanpassen.

Les Paul R8
22 augustus 2009, 19:45
Haha die foto's, leuk. Onderste rij van twee foto's is uit de tijd dat mijn pa er ook bij zat. Die tielmans wisten echt wel wat show was, als jochie mocht ik wel eens mee en dan zat ik ademloos te kijken. Een paar van die foute witte showpakken hebben nog een tijdje thuis in de kast gehangen maar waren helaas al weggegooid toen ik ze later eens wilde passen... :)


Peter toch! Dat je een L-series Strat verkloot is nog tot daar aan toe....maar datje een fout wit showpak wilde passen....Ik had ooit veel respect voor je....:eek:

Kaboemba
22 augustus 2009, 20:04
En op welke gitaar doel je dan?

Tja je vroeg er zelf om, die van jou dus en die van Peter.
Al moet je moetwillig verneuken niet te letterlijk nemen, maar zo links en rechts gaten in de body maken vind ik nu niet echt aanpassen.

bat
22 augustus 2009, 20:15
Tja je vroeg er zelf om, die van jou dus en die van Peter.
Al moet je moetwillig verneuken niet te letterlijk nemen, maar zo links en rechts gaten in de body maken vind ik nu niet echt aanpassen.
Je had in de post van Nielsje wel gelezen dat ie die humbucker-"routing" niet zelf heeft gedaan? ;)

Tsja, het amateurisme straalt er soms wel vanaf. Maar of daar echt iets mis mee is. Hooguit zou je het jammer kunnen noemen dat er in sommige gevallen niet net iets beter is nagedacht over hoe iets aan te pakken. Maar het draagt ook wel weer bij aan de charme vind ik. Een mooie herinnering aan hoe je het toen ook al weer hebt aangepakt, terwijl je nu wel beter weet.

En vergeet niet: er zijn beroemde gitaren die in hun leven nog wel veel meer te verduren hebben gehad, maar er uiteindelijk niks minder waard door zijn geworden. Bovendien: een gitaar die helemaal naar je smaak is aangepast zal sowieso nooit genoeg geld opbrengen om de emotionele waarde te evenaren!

vulvasonic
22 augustus 2009, 20:19
Ach Zoon van Piet, we zijn ook de jongste niet meer en dát op zich scheelt al een heel stuk in de manier waarin we tegen die dingen aankijken. Toen ik begon met gitaarspelen, kocht je een ouwe Fender of Gibson voor een relatief laag bedrag. Bovendien kwam je ze veel vaker tegen op de tweedehands markt. Ouwe strats en teles die voor een prikkie verkocht werden, omdat er door de vorige eigenaar al behoorlijk aan versleuteld was.

En dan had je nog de modellen die destijds nog niet zo tot de verbeelding spraken dan nu het geval is. Mustangs, maar ook Jazzmasters en Jaguars waren helemaal niet populair en je raakte ze aan de straatstenen niet kwijt. Zelfs niet toen oude strats en teles al behoorlijk prijzig begonnen te worden. Pas toen ene Kurt Cobain er op ging spelen, gingen ook de prijzen van die gitaren omhoog.

En wat doe je met een ouwe ragbak, als ze niet helemaal voldoet aan jouw eisen?
Juist, daar zet je de beitel in om er 'betere' elementen in te kunnen zetten. Je experimenteert met alternatieve schakelingen, je geeft het een ander kleurtje, omdat je toch al nooit zo kapot was van dat rood.....
Kortom, het waren de ideale gitaren om mee te kloten, net zoals dat tegenwoordig gebeurt bij de goedkopere kopietjes. En persoonlijk denk ik dat dat de enige juiste instelling is. Het is tenslotte de beste manier om een gitaar te bezitten waar je je helemaal in kunt vinden en waarbij alles klopt en die aan al je eisen voldoet.

Maarrrrrr..... tijden zijn veranderd. Als ik weet dat een ouwe strat een waarde vertegenwoordigd van 8000 euro, dan zou ik daar toch minder makkelijk in gaan hakken dan toen het nog 'niets' waard was. Mocht ik die gitaar echter al 20 jaar geleden hebben aangeschaft, dan zou ik er geen moment over na hoeven denken om er een Floyd Rose op te zetten (mocht ik dat willen). Waarom zou ik, als ik daarmee een perfect instrument kan krijgen, waarvan ik weet dat ik die toch NOOOOIT weg zal willen doen?



Bij de weg; die ouwe DC van jou vind ik veel lekkerder klinken dan die LP met (mini?)humbuckers. Leuk om te horen en te zien! :ok:

zoon van Piet
22 augustus 2009, 21:21
Ik wil niet lullig doen, wat mij betreft doet iedereen met zijn gitaar wat hij wil, maar er zijn enkele lieden hier die het verschil niet kennen en moet willig verneuken verwarren met aanpassen (vakkundig).
Sjesus wat een beroerde aanpassingen zo hier en daar.

Ik wil wél lullig doen! ;)

Toen ik mijn Mustang aanpaste bestond er niet zoiets als vakkundig! ik moest echt op zoek naar iemand die fretwerk deed, bijvoorbeeld. En Nielsjes routing ziet er prima uit, vergeleken met mijn beitelwerk.

http://img269.imageshack.us/img269/7486/afbeelding008.jpg

Ik had geen boormachine en kende niemand die ooit zoiets had gedaan en er was geen internet om ff te googlen het moest. Het heeft geen enkel nut om er de maatstaven van nu naast te houden.
En daarbij: het interesseerde me niet hoe het er uit zag, belangrijk was hoe het klonk. En.. het was en is mijn fucking gitaar en ik mag ermee doen en laten wat ik wil, toch?

ik kan niet frezen, maar weet precies hoe je moedwillig schrijft :)

peter_heijnen
22 augustus 2009, 21:26
Peter toch! Dat je een L-series Strat verkloot is nog tot daar aan toe....maar datje een fout wit showpak wilde passen....Ik had ooit veel respect voor je....:eek:
De waarheid is hard Robbert! :)

Verkloten kaboemba? Die gitaar is nog jaren mijn #1 gebleven, incl alle custom ingrepen! :)

Rinze
22 augustus 2009, 21:31
De waarheid is hard Robbert! :)

Verkloten kaboemba? Die gitaar is nog jaren mijn #1 gebleven, incl alle custom ingrepen! :)

Als je ervan af wilt dan wil ik hem wel voor een grijpstuiver van je over nemen hoor Peter. Ik kijk niet op een paar beschadigingen meer of minder :ok: :soinnocent:

zoon van Piet
22 augustus 2009, 21:33
Precies Peter!

En tel daarbij dat Tielmangaten een echt Nederlands ( nouja, Indisch) popcultuurfenomeen zijn. Getuigenissen van de oudste Europese rock'n'roll-stroming. Mijn mustang heeft er geen, maar mijn Jaguar heeft er liefst vijf!!
(dubbele G, triple B en E..ergens in Helmond loopt een ouwe keiees rond met heel sterke vingers!)

j3r03n
22 augustus 2009, 21:37
Mooie verhalen. Tranentrekkers. Doos tissues is bijna op.:makeup:

peter_heijnen
22 augustus 2009, 21:43
Als je ervan af wilt dan wil ik hem wel voor een grijpstuiver van je over nemen hoor Peter. Ik kijk niet op een paar beschadigingen meer of minder :ok: :soinnocent:
Da's dan heel jammer voor je. Ik heb ooit op advies van een bouwer (noem beter geen namen) de toets laten vervangen. Die klus was dus wel professioneel gedaan, maar het was daarna een heel andere gitaar. Het is nooit meer iets geworden tussen ons tweeën -snif- en de gitaar werd werkeloos tot ik hem maar verkocht: een werkpaard moet werken!

peter_heijnen
22 augustus 2009, 21:47
Precies Peter!
Bedankt voor de steun. :)

Op een gegeven moment had ik toch maar besloten dat het genoeg was en ikzelf niet meer aan mijn spullen mocht 'werken'. Iedere keer als de koffer van die strat dan voor het eerst bij een nieuwe reparateur open ging voelde ik zeker lichte gene, dus alle steun is altijd welkom.;)

En zoals Bat ook al zei, er zijn wel ergere dingen gebeurd!

bina
22 augustus 2009, 23:17
maak u geen zorgen
omgebouwde gitaren kunnen best veel waard zijn.
iedereen kent uiteraard deze gitaar.
jaren experimenteren en verbouwen
en nu een van de duurste gitaren ter wereld

http://img23.imageshack.us/img23/1493/frankygroup.jpg (http://img23.imageshack.us/i/frankygroup.jpg/)

Arjan12
22 augustus 2009, 23:38
Dat EVH-ding is oerlelijk, maar ik vind de verhalen achter de gitaren hier geweldig om te lezen! En dat zo'n L-serie nu duizenden euro's waard zou zijn... tja. Nu heb je er dertig jaar plezier van gehad, anders had je 'm al die tijd op zolder moeten bewaren.

Midwolda
22 augustus 2009, 23:55
Ik doe van alles een beetje geloof ik.
Er hangen hier drie Gibsons uit eind 70er jaren, flink bespeeld en (op het onderhoud na) geheel origineel.
Ik heb twee nette Squiers waarmee ik gewoon met pu's kan experimenteren enzo.
En er liggen hier af en toe "gitaren" die gewoon volledig gereanimeerd moeten worden om weer bespeelbaar te zijn.
Daar kan ik dus ook mooi m'n fantasie en m'n gehoor op loslaten.

En voor de rest moet iedereen lekker zelf weten wat-ie met zijn of haar planken doet.
Al hoef ik het resultaat niet altijd even geslaagd te vinden, als jij er maar lol in en aan hebt.
:ok:

Saf
23 augustus 2009, 00:20
het verhaal achter gemodificeerde gitaren vind ik vaak heerlijk om te lezen. En wat idd vaa kvergeten word is dat hetten tijden van de modificatie gewone tweedehands niet veel waard zijnde instrumenten waren.

Zoals ik nu een epiphone koop om mee te experimenteren, kocht je toe nee n15 jaar oude stratocaster.

pannekoek
23 augustus 2009, 00:57
tja, ik heb een 1991 gibson les paul custom '57 reissue. en ik gooi er seymour duncan blackouts in :seriousf: vinden vele ook heiligschennis, helemaal omdat de waarde naar beneden gaat. maar dat boeit mij helemaal niets. deze gitaar is m'n alles.

marc_o
23 augustus 2009, 01:40
Ach Zoon van Piet, we zijn ook de jongste niet meer en dát op zich scheelt al een heel stuk in de manier waarin we tegen die dingen aankijken. Toen ik begon met gitaarspelen, kocht je een ouwe Fender of Gibson voor een relatief laag bedrag. Bovendien kwam je ze veel vaker tegen op de tweedehands markt. Ouwe strats en teles die voor een prikkie verkocht werden, omdat er door de vorige eigenaar al behoorlijk aan versleuteld was.

En dan had je nog de modellen die destijds nog niet zo tot de verbeelding spraken dan nu het geval is. Mustangs, maar ook Jazzmasters en Jaguars waren helemaal niet populair en je raakte ze aan de straatstenen niet kwijt. Zelfs niet toen oude strats en teles al behoorlijk prijzig begonnen te worden. Pas toen ene Kurt Cobain er op ging spelen, gingen ook de prijzen van die gitaren omhoog.

En wat doe je met een ouwe ragbak, als ze niet helemaal voldoet aan jouw eisen?
Juist, daar zet je de beitel in om er 'betere' elementen in te kunnen zetten. Je experimenteert met alternatieve schakelingen, je geeft het een ander kleurtje, omdat je toch al nooit zo kapot was van dat rood.....
Kortom, het waren de ideale gitaren om mee te kloten, net zoals dat tegenwoordig gebeurt bij de goedkopere kopietjes. En persoonlijk denk ik dat dat de enige juiste instelling is. Het is tenslotte de beste manier om een gitaar te bezitten waar je je helemaal in kunt vinden en waarbij alles klopt en die aan al je eisen voldoet.

Maarrrrrr..... tijden zijn veranderd. Als ik weet dat een ouwe strat een waarde vertegenwoordigd van 8000 euro, dan zou ik daar toch minder makkelijk in gaan hakken dan toen het nog 'niets' waard was. Mocht ik die gitaar echter al 20 jaar geleden hebben aangeschaft, dan zou ik er geen moment over na hoeven denken om er een Floyd Rose op te zetten (mocht ik dat willen). Waarom zou ik, als ik daarmee een perfect instrument kan krijgen, waarvan ik weet dat ik die toch NOOOOIT weg zal willen doen?



Bij de weg; die ouwe DC van jou vind ik veel lekkerder klinken dan die LP met (mini?)humbuckers. Leuk om te horen en te zien! :ok:


Klopt Mario, toen ik begon, begin jaren 80, kocht je een les paul voor 1500 gulden en een strat uit de 70-er jaren? Die raakte je aan de straatstenen niet kwijt, want dat was troep, daar speelde je niet op, ze waren niet cool en met die 3-punts neckbevestiging bleef je er eigenlijk ver vandaan. ik vind ze nog altijd kut, met hier en daar een uitzondering. Daar werd destijds vaak de beitel ingezet, en terecht! Ze vroegen er ten hoogste 750 gulden voor.
Er werden regelmatig strats uit de begin jaren 60 aangeboden voor 3000 of 3500 gulden...nee mensen, reken het maar niet om...
Iedereen moet lekker doen wat ie wil met zijn gitaar, het is maar een gebruiksvoorwerp hoor...
Stel dat je nu een puntgave ouwe mooie klassebak erft of krijgt, dan lijkt het me onverstandig daar flink mee te gaan experimenteren.....verkoop 'm dan liever en koop een projectje, maar voor de rest? Zoek het lekker uit en probeer je favoriete instrument te maken.
Qua hakken en zagen heb ik ooit wel een (nu) oude Charvel laten verbouwen tot iets waar ik meer mee kon, dus in plaats van een enkele humbucker, kwamen daar nog 2 single coils bij....body vond ik niet goed meer klinken en heb uiteindelijk een nieuwe body laten maken bij Zwier.

Kaboemba
23 augustus 2009, 11:18
Ik wil wél lullig doen! ;)

Toen ik mijn Mustang aanpaste bestond er niet zoiets als vakkundig! ik moest echt op zoek naar iemand die fretwerk deed, bijvoorbeeld. En Nielsjes routing ziet er prima uit, vergeleken met mijn beitelwerk.

http://img269.imageshack.us/img269/7486/afbeelding008.jpg

Ik had geen boormachine en kende niemand die ooit zoiets had gedaan en er was geen internet om ff te googlen het moest. Het heeft geen enkel nut om er de maatstaven van nu naast te houden.
En daarbij: het interesseerde me niet hoe het er uit zag, belangrijk was hoe het klonk. En.. het was en is mijn fucking gitaar en ik mag ermee doen en laten wat ik wil, toch?

ik kan niet frezen, maar weet precies hoe je moedwillig schrijft :)

Dan heb je de verkeerde prioriteiten, aan frezen had je een stuk meer gehad.
Ik weet dan weer niet hoe ik moetwillig schrijf (en ben dan ook niet zo'n taalpisvlek die dat een ander weer moet vertellen), maar ik kan kennelijk een heel stuk meer dan menig ander.

Kaboemba
23 augustus 2009, 11:19
De waarheid is hard Robbert! :)

Verkloten kaboemba? Die gitaar is nog jaren mijn #1 gebleven, incl alle custom ingrepen! :)

Aha, nee dan is het een hele goede reden om maar wat aan te kloten :soinnocent::seriousf:

Voor hetzelfde geld had je het ook goed kunnen doen natuurlijk (dat bedoelde ik).

peter_heijnen
23 augustus 2009, 11:44
Aha, nee dan is het een hele goede reden om maar wat aan te kloten :soinnocent::seriousf:

Voor hetzelfde geld had je het ook goed kunnen doen natuurlijk (dat bedoelde ik).
Voor hetzelfde geld? Lol, jij hebt werkelijk geen enkel idee van authenticiteit. Zoonvanpiet heeft het nog geprobeerd aan je uit te leggen maar het komt blijkbaar niet binnen.

FruscianteFan
23 augustus 2009, 12:04
@ Kaboemba: waarom scheld je op mensen die je erop wijzen dat je een woord hélemaal verkeerd begrepen hebt? Ik moest best puzzelen om te begrijpen dat je 'moedwillig' bedoelde.

Veel interessanter: kocht je toentertijd een oude Fender om te modificeren, of kocht je een oude Fender omdat je die wél kon betalen, om haar vervolgens naar je smaak aan te passen?

zoon van Piet
23 augustus 2009, 12:11
ikke:

ik kan niet frezen, maar weet precies hoe je moedwillig schrijft


Dan heb je de verkeerde prioriteiten, aan frezen had je een stuk meer gehad..

Zwets. ik ben journalist en geen houtbewerker. Dat ik twee linkerhanden heb, mag duidelijk zijn. ik ben een interlexueel! ;)


Ik weet dan weer niet hoe ik moetwillig schrijf (en ben dan ook niet zo'n taalpisvlek die dat een ander weer moet vertellen), maar ik kan kennelijk een heel stuk meer dan menig ander.

Ja: frezen, kennelijk. Als gezegd had ik destijds geen weet van het bestaan van freesapparaten. en er was niemand die uit kon leggen hoe je een gat voor een element kon maken.
Het is hartstikke makkelijk om de 'wijsheid'van nu ( lees: internet) ernaast te houden. Maar het blijft achterafgelul. "voor hetzelfde geld hadden we het ook goed kunnen doen?" Nee! daar hadden we de kennis niet voor! en die kennis was niet voorhanden!

Mijn naamgenoot en ik hebben tenminste in L-serie Fenders gebeiteld! kom daar maar eens om! :)

zoon van Piet
23 augustus 2009, 13:16
@ Kaboemba: waarom scheld je op mensen die je erop wijzen dat je een woord hélemaal verkeerd begrepen hebt? Ik moest best puzzelen om te begrijpen dat je 'moedwillig' bedoelde.

Veel interessanter: kocht je toentertijd een oude Fender om te modificeren, of kocht je een oude Fender omdat je die wél kon betalen, om haar vervolgens naar je smaak aan te passen?

Dat is de goeie vraag! ik kocht een ouwe fender, omdat ie goedkoper was dan een nieuwe (350 pegels kostte ie, ik kon kiezen tussen deze en een nieuwe Maja les paul voor 345..)
Ik had de mijne al toen in de tweede helft van de 70's de customise-trend op gang kwam ( zie openingspost). Door de plotselinge beschikbaarheid van vervangende onderdelen/ elementen was het opeens heel trendy, leuk en hip om je gitaar te pimpen - al kenden we dat woord niet.
Ik denk dat het iets te optimistisch gesteld is dat we oude fenders kochten omdat we die konden betalen. geld was best schaars, toen. En de prijzen van Amerikaanse giaren varieerden met de dollarkoers: ik kocht mn nieuwe strat in 77 voor 1000, begin jaren tachtig kosten ze het dubbele. In de praktijk kwam het veel vaker dat japanse kopiegitaren opgesierd werden met DiMarzio's en Mighty Mite/Rockinger onderdelen..

Pepe
23 augustus 2009, 13:40
Ja, zo gaat dat.
Ik was een jaar of 14 en had een 2e hands Mustang gekocht omdat een strat net te duur was. In Lelystad begon er ineens een mannetje gitaarspullen vanuit zijn woning te verkopen, daar kocht ik een splinternieuwe Fender humbucker. Dat was bijzonder, er waren nog geen Dimarzio's of uberhaupt losse pickups te koop. Thuisgekomen bleek het ding niet te passen. Pak maar een beitel, zie mijn vader, het was de enige manier om een gat in een stuk hout te maken. Zo'n Mustang, het beitelt aardig weg. Het was geen net gaatje maar er ging toch een slagplaat over en de slagplaat zelf ging met een figuurzaagje. Met terugwerkende kracht had de humbucker beter in de brugpositie kunnen zitten maar zo deed Fender dat ook en Fender sprak je niet tegen.
De Mustang heb ik een paar jaar later voor 400 gulden verkocht aan een vriend. Niet lang geleden kreeg ik een prachtige foto van die Mustang die hij blijkbaar nog steeds heeft. Gitaar is nu al gauw 38 jaar oud maar ziet er nog uit als de dag waarop ik hem verkocht. Geen krasje. Raar genoeg dacht ik gelijk, hee, mijn oude Mustang. Dat modificeren aan een gitaar, dat schept een band. Op de een of andere manier wordt die gitaar er persoonlijker door.

nielsnielsniels
23 augustus 2009, 13:46
Net een advocaat gebeld en er is nog genoeg ruimte daar beneden :sneaky:

zoon van Piet
23 augustus 2009, 13:48
Applaus voor Pepe!

Voelt goed om uit de kast te komen, he? ;)

Ik begin me nu af te vragen of er destijds al frezen bestonden - vast wel- en of ze beschikbaar waren voor de normale man - waarschijnlijk niet.

en die fenderhumbucker was een belachelijk groot ding, daar moest je een flink gat voor hakken!

AriaProII
23 augustus 2009, 14:09
Ik hoor tot nu toe vooral over Fenders die gecustomized worden. Zou dat eraan liggen dat meer mensen een Fender hebben, Fenders vaker niet zijn wat je wilt dat ze zijn, of dat Fenders zich gewoon beter lenen voor knutselwerk?

O ja, en een Seymour Duncan jb in een Tele, hoe diep ga je daarvoor de hel in?

Pepe
23 augustus 2009, 14:14
Een van de eerste professionele elektrische gitaarbouwers was Piet vd Brink die in 1981 een winkeltje opzette in Arnhem, hij bestaat nog. Je had nog Peer Dellen geloof ik en Hans Moust.
Bij Piet kon je laten frezen en spuiten hoewel hij, voordat hij een spraybooth had, wel eens wat bracht naar een bevriende autospuiter.
Alles van voor 80, dat is creatief gebeiteld lijkt me. Er was geen andere manier.

Pepe
23 augustus 2009, 14:22
Ik hoor tot nu toe vooral over Fenders die gecustomized worden. Zou dat eraan liggen dat meer mensen een Fender hebben, Fenders vaker niet zijn wat je wilt dat ze zijn, of dat Fenders zich gewoon beter lenen voor knutselwerk?

O ja, en een Seymour Duncan jb in een Tele, hoe diep ga je daarvoor de hel in?

Ik heb mijn Maurauder en Melodymaker ook flink toegetakeld maar dat heeft te maken met de onvolkomenheden van de single coil in combinatie met een pickguard.
Een Humbucker heeft al een groot gat, daar hoef je nog weinig aan te verhapstukken. Je ziet nog wel eens mods waar een hummie een P90 plek heeft ingenomen.. nare ingreep..

zoon van Piet
23 augustus 2009, 14:29
Ik hoor tot nu toe vooral over Fenders die gecustomized worden. Zou dat eraan liggen dat meer mensen een Fender hebben, Fenders vaker niet zijn wat je wilt dat ze zijn, of dat Fenders zich gewoon beter lenen voor knutselwerk?

O ja, en een Seymour Duncan jb in een Tele, hoe diep ga je daarvoor de hel in?

Als we in de hel iedereen binnen moeten laten die een elementje vervangt door een passend alternatief, is er geen plek meer over!

japanners kwamen vaker voor dan fenders. maar fenders lenen zich door hun bouw goed voor customizen. slagplaat erover en klaar. dat geldt ook voor marauders en dergelijke. zelf heb ik wel gebeiteld in en Gibson LP deluxe. daarvan werden de miniHB-gaten vaak uitgebeiteld tot normale proporties.

peter_heijnen
24 augustus 2009, 00:23
Mijn naamgenoot en ik hebben tenminste in L-serie Fenders gebeiteld! kom daar maar eens om! :)
Zo is het Peter (toch?)!

Wat mijn strat betreft, toen ik die kocht begon de waarde van oude gitaren al gestalte te krijgen, maar de mijne was sowieso al niet meer origineel. Was ik met alle andere mods voor een net eindresultaat gegaan, was ik zeker naar een reparateur geweest, of iig iemand met deugdelijk gereedschap. Maar zelf doen was en spannender en vooral van jezelf.

peter_heijnen
24 augustus 2009, 00:25
Niet lang geleden kreeg ik een prachtige foto van die Mustang die hij blijkbaar nog steeds heeft. Gitaar is nu al gauw 38 jaar oud maar ziet er nog uit als de dag waarop ik hem verkocht. Geen krasje. Raar genoeg dacht ik gelijk, hee, mijn oude Mustang. Dat modificeren aan een gitaar, dat schept een band. Op de een of andere manier wordt die gitaar er persoonlijker door.
Die foto willen we ook graag zien Pepe.

Pepe
24 augustus 2009, 00:32
ja, dan zou ik ergens een digitale scanner moeten zien te vinden.
Wat ik er niet bij vertelde, de vriend heb ik al 30 jaar niet gezien maar mijn zusje ziet hem af en toe. Hij is fotograaf en gaf mijn zusje een prachtige grote zwart/wit foto van de gitaar als een soort stilleven mee toen hij hoorde dat ik binnenkort jarig was.

flitslicht
24 augustus 2009, 00:37
ja, dan zou ik ergens een digitale scanner moeten zien te vinden.

Heb je geen digitale camera?

peter_heijnen
24 augustus 2009, 00:51
Heb je geen digitale camera?
Ja met de digitale camera kan prima.

Deze nepscan van een nachtelijk bushokje heb ik ooit voor een vriend -en natuurlijk ook voor mezelf- gemaakt:
http://i534.photobucket.com/albums/ee346/peter_heijnen/kadootjeherman-1.jpg
Goh, dat die nog op mijn hd stond... :)

Pepe
24 augustus 2009, 00:51
... en die foto fotograferen? http://www.gitaarnet.nl/forum/images/icons/icon10.gif

peter_heijnen
24 augustus 2009, 01:01
Ja, het bovenstaande plaatje bewijst toch dat schoonheid niet bepaald ligt besloten in resolutie?

flitslicht
24 augustus 2009, 01:10
Ja, het bovenstaande plaatje bewijst toch dat schoonheid niet bepaald ligt besloten in resolutie?

Nou, probeer maar eens een mooie meid te fotograferen met een resolutie van één pixel (of tien).

Kaboemba
24 augustus 2009, 09:23
ikke:




Zwets. ik ben journalist en geen houtbewerker. Dat ik twee linkerhanden heb, mag duidelijk zijn. ik ben een interlexueel! ;)



Ja: frezen, kennelijk. Als gezegd had ik destijds geen weet van het bestaan van freesapparaten. en er was niemand die uit kon leggen hoe je een gat voor een element kon maken.
Het is hartstikke makkelijk om de 'wijsheid'van nu ( lees: internet) ernaast te houden. Maar het blijft achterafgelul. "voor hetzelfde geld hadden we het ook goed kunnen doen?" Nee! daar hadden we de kennis niet voor! en die kennis was niet voorhanden!

Mijn naamgenoot en ik hebben tenminste in L-serie Fenders gebeiteld! kom daar maar eens om! :)

Tja en ik ben ict-er (en dus kan me de taal weer geen reet schelen), ik was gewoon verbaast over de totale onkunde op sommige foto's.
En kon blind gaten boren niet rijmen met modificeren.
Enne sorry maar netjes werken heeft niets, totaal niets, met kennis te maken. Tuurlijk als je de kennis en ervaring hebt gaat het makkelijker en vaak ook mooier, maar het lijkt alsof er totaal niet over nagedacht is.
Ik heb totaal geen technische opleiding maar kan toch redelijk goed een vloertje leggen of een muurtje zetten (en nee dat hoef ik niet op internet op te zoeken), gewoon een kwestie van goed kijken, meten en nadenken.

Maar laten we er niet meer van maken dan het is, ik keek gewoon raar op van sommige foto's.
En wat de prestatie is van het beitelen in fenders uit de l-serie ontgaat mij volledig.

peter_heijnen
24 augustus 2009, 09:48
Nou, probeer maar eens een mooie meid te fotograferen met een resolutie van één pixel (of tien).
Heb jij een cameraatje van de lidl?

zoon van Piet
24 augustus 2009, 09:52
Ik hou wel van een beetje stevig discussiëren, kaboemba! :)
Maar ja, leuk voor het weekend.. nu is het weer maandag. ik ga maar weer eens aan de slag - een vloertje leggen!!

trouwens: als je mn huis ziet, weet je meteen dat het met die mustang best redelijk is gegaan! ;)

Nielsje
24 augustus 2009, 09:53
Ik heb gisteren contact gehad met de persoon die ooit een vlinderboor in m'n strat heeft gezet. Uit veiligheidsoverwegingen zal ik niet bekend maken wie dat is geweest :D

De gitaar is ooit geheel zilver/chroom gespoten geweest, en heeft oranje stickers gehad. Nou, dan ziet 'ie er nu wel beter uit :soinnocent:

Mitch
24 augustus 2009, 10:00
Tja, ik weet het niet hoor. Dat je iets aanpast naar je eigen smaak oké, snap ik volledig, maar waarom lelijk doen als het ook mooier kan? In mijn geval heb ik via een ruil een keer een Jaguar bemachtigd (momenteel in de sig) die was verbouwd naar gebruik met P90's. Foto's van het 'freeswerk' heb ik niet, maar ze zouden hier niet misstaan hebben :D Matige pups, foutje in de bedrading, heel lelijke slagplaat met een extra geboord gaatje midden tussen de pups, pfff... Afijn, mooi oplaten knappen tot een goede gitaar, maar dan komen we dus bij deel twee van het verhaal/moraal van dit topic.
Klinkt de gitaar lekker met de afwijkende pups? Ja, best wel eigenlijk. Speelt -ie goed? Jawel hoor. Maar dan bekruipt me toch het rare psychologische fenomeen dat het 'niet klopt'. Te weinig tophoog voor een Jag, niet genoeg laag voor een gitaar met P90's. Totale onzin, want het is een prima klank, maar om de één of andere reden mag een 'eigen geluid' wel bij een custom instrument en moet een klassieker gewoon klassiek klinken.
It's all in the mind :dontgeti:

heinz3110
24 augustus 2009, 10:30
Ach, zo heb ik begin 80er jaren nog eens zelf een explorer gebouwd waarvan ik het handig vond om met een schrobzaag dwars door de body een elementgat te maken. En de gaten voor de potmeters gewoon met een vlinderboor.

Compleet dom zou je zeggen, maar ik wist echt niet wat een frees was. Of waar ik die kon lenen. En geld om te kopen had je toch niet. Je deed het omdat het (al dan niet juiste) gereedschap voorhanden was en vergeet inderdaad niet... dat internet nog niet bestond. Ik heb af en toe het idee dat mensen dat nog wel eens vergeten dat er een heel andere wereld voor deze informatie-maatschappij bestond.

(En dat goedkope chinese frezen niet bij de Aldi te koop waren.Het leven was ook duurder volgens mij)

peter_heijnen
24 augustus 2009, 10:55
Ja klopt allemaal, je moest het doen met de music maker... (irestmycasesmiley), en materiaal was gewoon onbekend en duur.
Daarbij kwam in mijn geval, nogmaals, dat mijn strat al niet meer origineel was. Afgebroken stuk kop met extra gaten, wit gekwast, slagplaat met allerlei extra -en extra lelijke- schakelaartjes om elementen in en uit fase te zetten. Om aan dat rijtje nog het een en ander toe te voegen was voor mij dus geen enkel probleem.

Daarbij vond ik het juist mooi om met een 'niet nette' gitaar rond te banjeren, ik kreeg er ook altijd -de spreekwoordelijke uitzondering daargelaten- leuke reacties op. Jazeker ik vond mijn frankenstein mooi! :) (Over geen smaak valt nou eenmaal niet te twisten! ;))

zoon van Piet
24 augustus 2009, 11:07
Ach, zo heb ik begin 80er jaren nog eens zelf een explorer gebouwd waarvan ik het handig vond om met een schrobzaag dwars door de body een elementgat te maken. En de gaten voor de potmeters gewoon met een vlinderboor.

Compleet dom zou je zeggen, maar ik wist echt niet wat een frees was. Of waar ik die kon lenen. En geld om te kopen had je toch niet. Je deed het omdat het (al dan niet juiste) gereedschap voorhanden was en vergeet inderdaad niet... dat internet nog niet bestond. Ik heb af en toe het idee dat mensen dat nog wel eens vergeten dat er een heel andere wereld voor deze informatie-maatschappij bestond.

(En dat goedkope chinese frezen niet bij de Aldi te koop waren.Het leven was ook duurder volgens mij)



Tuurlijk: het leven was kut in het pre-www-tijdperk. Maar ... we neukten er toen wel vrolijk op los! Zonder condoom! ;)

heinz3110
24 augustus 2009, 11:08
@Peter:Ja, haha, inderdaad, de Musicmaker. Elke maand las ik dat blad van voor naar achter en weer terug. :D
@Zoonvan: het leven leek in ieder geval een stuk rustiger, maar ja. Dat zal wel de "roze bril des tijd" zijn :)

Nielsje
24 augustus 2009, 11:10
Maar ... we neukten er toen wel vrolijk op los! Zonder condoom! ;)

papa?

:makeup:

Kaboemba
24 augustus 2009, 11:11
Ach eigenlijk hebben jullie ook wel een beetje gelijk, maar ik blijf het jammer vinden dat het soms lelijker gedaan wordt dan dat ik denk dat nodig is.
Overigens kom je ook nu wel nieuwere gitaren tegen waarbij je de tranen in de ogen schieten.

Arjan12
24 augustus 2009, 11:13
Ach, zo heb ik begin 80er jaren nog eens zelf een explorer gebouwd waarvan ik het handig vond om met een schrobzaag dwars door de body een elementgat te maken. En de gaten voor de potmeters gewoon met een vlinderboor.

Compleet dom zou je zeggen, maar ik wist echt niet wat een frees was. Of waar ik die kon lenen. En geld om te kopen had je toch niet. Je deed het omdat het (al dan niet juiste) gereedschap voorhanden was en vergeet inderdaad niet... dat internet nog niet bestond. Ik heb af en toe het idee dat mensen dat nog wel eens vergeten dat er een heel andere wereld voor deze informatie-maatschappij bestond.

(En dat goedkope chinese frezen niet bij de Aldi te koop waren.Het leven was ook duurder volgens mij)

Daarin heb je helemaal gelijk, maar waarom niet even naar een timmerman gaan en vragen wat je het beste kan doen?

zoon van Piet
24 augustus 2009, 11:16
Ach eigenlijk hebben jullie ook wel een beetje gelijk, maar ik blijf het jammer vinden dat het soms lelijker gedaan wordt dan dat ik denk dat nodig is.
Overigens kom je ook nu wel nieuwere gitaren tegen waarbij je de tranen in de ogen schieten.

en dat kan natuurlijk niet, he? tegenwoordig hebben we de kennis en de Lidlfrezen en de voorbeelden... ;)
maar tegenwoordig hangen ze hun stratbody van ellende op een zandpad aan de trekhaak om hem te reliccen - een ander uiterste!

of.. moet dat reliccen ook netjes gebeuren?
( sorry! ik kon het niet laten!)

heinz3110
24 augustus 2009, 11:21
Daarin heb je helemaal gelijk, maar waarom niet even naar een timmerman gaan en vragen wat je het beste kan doen?

Die woonde 6 kilometer te ver weg op de fiets. En hey, ik was 16 en erg impulsief. Het moest zo snel mogelijk af natuurlijk. :D

peter_heijnen
24 augustus 2009, 11:22
Die woonde 6 kilometer te ver weg op de fiets. En hey, ik was 16 en erg impulsief. Het moest zo snel mogelijk af natuurlijk. :D
Haha, precies mijn omstandigheden ook, maar ik was wel al 17! :)

zoon van Piet
24 augustus 2009, 11:36
papa?

:makeup:

eh.. dat had gekund..
maar je moeder gaf me en klap in mijn gezicht! ;)

peter_heijnen
24 augustus 2009, 11:38
Ach eigenlijk hebben jullie ook wel een beetje gelijk, maar ik blijf het jammer vinden dat het soms lelijker gedaan wordt dan dat ik denk dat nodig is.
Kijk, en precies daarvoor heb je nou je eigen gitaar, mag je helemaal je eigen feessie mee bouwen! Wordt het r&r of met zijn allen netjes in een kringetje zitten? ;)

Nielsje
24 augustus 2009, 11:38
eh.. dat had gekund..
maar je moeder gaf me en klap in mijn gezicht! ;)

Ja, voor of ná het *spritz!* momentje? :D

zoon van Piet
24 augustus 2009, 11:39
Daarin heb je helemaal gelijk, maar waarom niet even naar een timmerman gaan en vragen wat je het beste kan doen?

Ik ben wel degelijk met mn mustangbody bij de hubo langs geweest. Maar daar boden ze me geen oplossing - misschien had die ouwe brompot daar gewoon een hekel aan elektrische gitaren..

Kaboemba
24 augustus 2009, 11:50
en dat kan natuurlijk niet, he? tegenwoordig hebben we de kennis en de Lidlfrezen en de voorbeelden... ;)
maar tegenwoordig hangen ze hun stratbody van ellende op een zandpad aan de trekhaak om hem te reliccen - een ander uiterste!

of.. moet dat reliccen ook netjes gebeuren?
( sorry! ik kon het niet laten!)

Reliccen moet helemaal niet gebeuren, sjesus als er iets triest is.
Reliccen moet vanzelf gaan, dat moet je verdienen zeg maar.

Pepe
24 augustus 2009, 11:54
Ik moet wel zeggen, ouder en wijzer doe ik geen nonreverse mods meer op gitaren, ook al omdat ik weet dat het een kleine kans is dat ik DIE gitaar nooit meer verkoop. Bovendien, waarom zou je? Gitaren zijn relatief goedkoop. Gitaren waarin gehakt is, die laat ik liggen. De een zijn upgrade is een ander zijn nightmare with strings.
En zelf reliccen.. het is een Zen ding maar met zo'n wannabee wordt het nooit wat met mij.

flitslicht
24 augustus 2009, 12:00
papa?

:makeup:

Er was een periode, historisch gezien een oogwenk, dat meisjes de pil gebruilkten en HIV nog niet bestond. En dat was precies de periode dat de ouwe lullen van nu jong waren... :hippie: :lovelove::loveserenade: :mmmm: :D

JeroenSchaaf
24 augustus 2009, 12:03
Gisteren tijdens een optreden knapt in een keer de schroef, waar de band aan vast zat... Fuck... snel ergens een schroef vandaan halen en die naast het orginele gat schroeven. Beetje jammer! dat het snel moest en totaal niet netjes!

Fuck!

Maar goed als ik sommige dingen hier in het Topic ziet valt het nog mee :D

FruscianteFan
24 augustus 2009, 12:08
Ik moet wel zeggen, ouder en wijzer doe ik geen nonreverse mods meer op gitaren, ook al omdat ik weet dat het een kleine kans is dat ik DIE gitaar nooit meer verkoop. Bovendien, waarom zou je? Gitaren zijn relatief goedkoop. Gitaren waarin gehakt is, die laat ik liggen. De een zijn upgrade is een ander zijn nightmare with strings.
En zelf reliccen.. het is een Zen ding maar met zo'n wannabee wordt het nooit wat met mij.
Ouder en wijzer? Ik prijs mezelf dat ik te sentimenteel ben om een gitaar weg te doen. Of misschien dat ik erg zorgvuldig ben met het aanschaffen van een gitaar. Of dat ik nog zo onervaren ben dat er voor mij geen lange termijn bestaat.

Hoe dan ook, een gitaar koop ik niet om later weer weg te doen. Wegdoen zal ik al helemaal niet meer doen, als ik een gitaar eenmaal aan mijn smaak heb aangepast. Dan is ze al helemaal een verlengde van mijn spel, en als ze het goed doet misschien zelfs een verlengde van mijzelf. Met elke aanpassing wordt een gitaar dan ook minder een icoon, en meer míjn gitaar. Al vraag ik me nog steeds af hoe ik het heb aangedurfd om de slagplaat van mijn eerste eigen gitaar te slopen om er een humbucker in te zetten. Daar komt misschien een stukje gebrek aan sentiment om de hoek kijken, want ik ben inmiddels veel meer gehecht aan mijn Jaguar dan aan mijn Strat (eerste gitaar), zo lijkt het wel. En de Jackson komt ook weer om de hoek kijken, daar speel ik nu even meer op dan op de Jaguar. Maar goed, die heb ik net terug.

Gesproken over Jaguars en Jacksons:

Maar dan bekruipt me toch het rare psychologische fenomeen dat het 'niet klopt'. Te weinig tophoog voor een Jag, niet genoeg laag voor een gitaar met P90's. Totale onzin, want het is een prima klank, maar om de één of andere reden mag een 'eigen geluid' wel bij een custom instrument en moet een klassieker gewoon klassiek klinken.
It's all in the mind :dontgeti:
De Jackson waar nu een enkele P90 (en inmiddels ook een volumeknop) in zit, heeft beduidend minder laag dan de Jaguar met standaard-elementen. En op de jaguar heb ik intussen nooit meer de tonepot van 1 meg helemaal open (alhoewel ik sindsdien nog niet gerepeteerd heb). En op de Jackson heb ik die volumepot (250K) er juist weer in gezet omdat de P90 zo fel was, dat de Jaguar ineens wel heel mager klonk.

hole
24 augustus 2009, 12:09
Gisteren tijdens een optreden knapt in een keer de schroef, waar de band aan vast zat... Fuck... snel ergens een schroef vandaan halen en die naast het orginele gat schroeven. Beetje jammer! dat het snel moest en totaal niet netjes!

Fuck!

Maar goed als ik sommige dingen hier in het Topic ziet valt het nog mee :D

Aï! Ducttape!

JeanPaul du Vinnie
24 augustus 2009, 12:35
Zoon van Piet, ik ben eigenlijk wel benieuwd naar foto's van die andere gitaren die je gemod hebt. Die Les Paul, bijvoorbeeld. Heb je die?

Nielsje
24 augustus 2009, 12:44
Gisteren tijdens een optreden knapt in een keer de schroef, waar de band aan vast zat... Fuck... snel ergens een schroef vandaan halen en die naast het orginele gat schroeven. Beetje jammer! dat het snel moest en totaal niet netjes!

Fuck!

Maar goed als ik sommige dingen hier in het Topic ziet valt het nog mee :D

Nou, dan denk je er niet écht goed over na.
Je kan beter een schroeven nemen die langer is, en die in het gat schroeven...
Maar euh, hoe krijg je het voor elkaar dat een schroef 'knapt', of schoot 'ie er gewoon uit, omdat het hout vermolmd is?

JeroenSchaaf
24 augustus 2009, 12:59
Nee de schroef brak gewoon door midden! Dus de helft zit nog in de gitaar...

Straks maar even fixen en netjes maken.

Rinze
24 augustus 2009, 13:00
Nou, dan denk je er niet écht goed over na.
Je kan beter een schroeven nemen die langer is, en die in het gat schroeven...
Maar euh, hoe krijg je het voor elkaar dat een schroef 'knapt', of schoot 'ie er gewoon uit, omdat het hout vermolmd is?

Tijdens een optreden kan zelfs Joene denk ik geen afgebroken schroef verwijderen? :chicken:

EDIT: Joene was me voor..

Nielsje
24 augustus 2009, 13:00
Oei, dat is wel maf..
Ik heb overigens bij een 3 gitaren van mij preventief de standaard schroefjes vervangen, die waren zo ontzettend kort..

JeroenSchaaf
24 augustus 2009, 13:12
Meest maffe is dat het me al eerder is gebeurd... Zijn er soms bepaalde schroeven die je daar in moet draaien?

JeroenSchaaf
24 augustus 2009, 13:13
Tijdens een optreden kan zelfs Joene denk ik geen afgebroken schroef verwijderen? :chicken:

EDIT: Joene was me voor..

Nee, ging me niet lukken! maar een stuk sustain er bij! En dat met een strat :D

Nielsje
24 augustus 2009, 13:14
Euhm..

Nou, het komt wel eens voor dat schroeven te bros zijn. Het is de bedoeling dat ze van binnen een beetje 'taai' zijn, zodat ze niet meteen breken, en dat de buitenzijde wat harder/brosser is, zodat de schroef 'scherp' blijft. Maar hoe je daar achter moet komen..

calfie
24 augustus 2009, 17:06
Ik denk dat je het beste voor de bevestiging van je band RVS schroeven kan gebruiken.

Kaboemba
24 augustus 2009, 18:18
Ik denk dat je het beste voor de bevestiging van je band RVS schroeven kan gebruiken.

SRV schroeven bedoel je denk ik, tis toch een gitaar.

Igos du Iskana
24 augustus 2009, 19:30
Roest Vrij Staal, RVS
[\smartass]

;)

Pepe
24 augustus 2009, 19:33
Kaboemba kennende was het ironie...

barno
24 augustus 2009, 19:54
woordspelingen zijn vaak stom maar SRV schroeven is wel funny :)

Marc Oblivian
25 augustus 2009, 09:54
Volgens mij breken rvs schroeven eerder dan gewone: het staal is harder en is minder buigzaam....

Kim Wilson
25 augustus 2009, 10:04
RVS schroeven zijn juist zachter, en veel minder sterk. Daarom breken ze eerder. Voor rvs schroeven moet je ook een heel goed bitje hebben, anders draai je de koppen zo rond.

JeroenSchaaf
25 augustus 2009, 10:05
Ok maar wat zouden dan goeie schroeven zijn? :D

Kim Wilson
25 augustus 2009, 10:09
Gewoon 6,0x80 erin jagen, gaat nooit weer kapot. Wel even voorboren. :D

Nee, normale schroeven (niet die je met hele emmers bij de bouwmarkt koopt) zouden het gewoon moeten kunnen doen. 4,0 of 4,5 en 50 mm lang. Bij ons bij de Doeland hebben ze het merk Delta Screw volgens mij, die zijn best goed.

Kaboemba
25 augustus 2009, 12:24
Roest Vrij Staal, RVS
[\smartass]

;)

http://sidowsky83.com/music/images/srv.jpg

Nobler
25 augustus 2009, 13:06
Nee, ging me niet lukken! maar een stuk sustain er bij! En dat met een strat :D

Zeg dat nou niet te hard, straks gaat de hele meute dozen vol schroeven in hun plank schroeven omdat ze er dan steeds meer sustain bij krijgen ...:seriousf:

guitarkid
25 augustus 2009, 13:56
Tuurlijk: het leven was kut in het pre-www-tijdperk. Maar ... we neukten er toen wel vrolijk op los! Zonder condoom! ;)


papa?

:makeup:

:):):):) ....!!!!!!!!

Dus misschien ben jij de zoon van Zoon van Piet.... ;)

By the way, over (ver)neuken gesproken: een 1954 Les Paul Goldtop waar een extra pu in gezet was en die daarna "gerestaureerd" is....

http://i681.photobucket.com/albums/vv178/UCS/30U-13202_pickups.jpg

Gr. C.

JeroenSchaaf
25 augustus 2009, 14:00
Zeg dat nou niet te hard, straks gaat de hele meute dozen vol schroeven in hun plank schroeven omdat ze er dan steeds meer sustain bij krijgen ...:seriousf:

Lol Screw You mod?
:cheerup:

zoon van Piet
25 augustus 2009, 20:03
Zoon van Piet, ik ben eigenlijk wel benieuwd naar foto's van die andere gitaren die je gemod hebt. Die Les Paul, bijvoorbeeld. Heb je die?

Die Lp Deluxe heb ik niet meer. want ik kreeg een Tokai die eh.. beter was! maar ik denk dat ik nog wel eregens een plaatje heb.. zal eens zoeken... en naar mn zelfge/ver/herbouwde bastaardstrat..

macwilliams
25 augustus 2009, 20:16
Hoeveel jaar staat er op het in de fik zetten van een zo goed als nieuwe Gibson lp studio ?

Quicksilver
25 augustus 2009, 20:18
Hoeveel jaar staat er op het in de fik zetten van een zo goed als nieuwe Gibson lp studio ?

De doodstraf, as far as I'm concerned. :dontgeti::mad:

geert1976
25 augustus 2009, 20:24
Hoeveel jaar staat er op het in de fik zetten van een zo goed als nieuwe Gibson lp studio ?

gegen die mauer und erschiessen:lp::seriousf:

Arjan12
25 augustus 2009, 20:30
Hoeveel jaar staat er op het in de fik zetten van een zo goed als nieuwe Gibson lp studio ?

Hoe kom je er nu weer bij om dat te doen?

Pepe
25 augustus 2009, 20:31
Mits als brandhout gebruikt teneinde arme kindertjes in koude landen de koude neusje voor even te laten ontdooien -of een soortgelijk goed doel- lijkt me het punten geven.

macwilliams
25 augustus 2009, 20:35
zet z'n stahlhelm op en pakt z'n mausser / mg 42 en verschanst zich in een loopgraaf

Kom me maar halen dan. Ihr wird mich niemäls kriegen schweinhunden!!
Blut wurst und ehre runde!!

macwilliams
25 augustus 2009, 20:37
Hoe kom je er nu weer bij om dat te doen?

Ehhhm wat het excuus was? Ik zocht een warmere tone maar dit bleek niet te werken. Hij speelde als de brand, dat wel.

Misty
25 augustus 2009, 22:07
ach jimmy stak zijn spatbord in brand ,maar ja t is geen gibson

Saf
25 augustus 2009, 22:50
:):):):) ....!!!!!!!!

Dus misschien ben jij de zoon van Zoon van Piet.... ;)

By the way, over (ver)neuken gesproken: een 1954 Les Paul Goldtop waar een extra pu in gezet was en die daarna "gerestaureerd" is....

http://i681.photobucket.com/albums/vv178/UCS/30U-13202_pickups.jpg

Gr. C.

full frontal pics?

macwilliams
25 augustus 2009, 22:53
ach jimmy stak zijn spatbord in brand ,maar ja t is geen gibson

Ja en hem hebben ze ook niet opgeknoopt, of hebben jullie het op een ongeluk doen lijken??
Bastards!!

Er gaat er binnenkort nog een op de brandstapel. Die komt morgen pas binnen.

zoon van Piet
25 augustus 2009, 23:47
Hoeveel jaar staat er op het in de fik zetten van een zo goed als nieuwe Gibson lp studio ?

oja, ik heb ook een brandschadegibson.. maar die telt niet, want dat heb ik niet zelf gedaan!

Nielsje
25 augustus 2009, 23:56
http://i681.photobucket.com/albums/vv178/UCS/30U-13202_pickups.jpg

Wat ik bijzonder vind: De cover van de neck-pu is gedeeltelijk verkleurd zoals de slagplaat is. Hoe kan dat nou?

Of, herstel: De pickup cover is verkleurd, behalve bij het gedeelte van de slagplaat..

macwilliams
26 augustus 2009, 00:15
oja, ik heb ook een brandschadegibson.. maar die telt niet, want dat heb ik niet zelf gedaan!

Ja ja, de "ich habe es nicht gewust" taktiek.


Hedde gij daar ne fotoke van?

Oei die was wel heel slecht...

geert1976
26 augustus 2009, 00:26
ach ik krijg nu waarschijnlijk de Fender Inquisitie achter mij aan en oh ja bij deze gitaar zijn er geen Gibsons gepijnigd, of geestelijk schade toegedaan:D

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/001-26.jpg

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/002-28.jpg

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/003-24.jpg

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/004-24.jpg

guitarkid
26 augustus 2009, 07:56
full frontal pics?

Bij deze:

http://i681.photobucket.com/albums/vv178/UCS/30U-13202_body-front.jpg

zoon van Piet
26 augustus 2009, 10:13
Ja ja, de "ich habe es nicht gewust" taktiek.


Hedde gij daar ne fotoke van?

Oei die was wel heel slecht...

Tuurlijk! is wel eens vaker hier gepost:
http://img151.imageshack.us/img151/9843/img0114lp3.jpg

Eindhoven werd ooit overspoeld met brandschadegitaren. de meesten ervan waren naar de kloten. Deze eigenlijk ook, ik kreeg m voor nop.
http://img201.imageshack.us/img201/8624/img0124zu4.jpg

Gee logo,geen merk, maar wel een serienr en made in usa:
http://img228.imageshack.us/img228/3330/img0119rp2.jpg
Kalamazoo 1987....
Arie de Vocht heeft m weer bespeelbaar gemaakt, door de hals en toets los te weken en opnieuw te verlijmen..
supergitaar!!

Igos du Iskana
26 augustus 2009, 12:14
http://sidowsky83.com/music/images/srv.jpg

D'oh... :makeup:
na een weekend lowlands zijn m'n hersenen nou niet bepaald soepel :)

Maar on topic,
Ik knutsel ook graag aan m'n gitaren, het is dat ik de ruimte niet heb, anders zou ik weining origineel laten aan m'n gitaren.
Ik ben wel heel tevreden met m;n Telecaster, maar ik mis een humbucker, de Tele klinkt toch altijd heel aggressief (wat in 80% van de gevallen goed is)
Misschien toch de nek PU uitwisselen voor een p-90 en kan ik er meteen een andere slagplaat opzetten, wit is zo..... wit.:)

mikeyaxeman
26 augustus 2009, 12:27
Tuurlijk! is wel eens vaker hier gepost:
http://img151.imageshack.us/img151/9843/img0114lp3.jpg

Eindhoven werd ooit overspoeld met brandschadegitaren. de meesten ervan waren naar de kloten. Deze eigenlijk ook, ik kreeg m voor nop.
http://img201.imageshack.us/img201/8624/img0124zu4.jpg

Gee logo,geen merk, maar wel een serienr en made in usa:
http://img228.imageshack.us/img228/3330/img0119rp2.jpg
Kalamazoo 1987....
Arie de Vocht heeft m weer bespeelbaar gemaakt, door de hals en toets los te weken en opnieuw te verlijmen..
supergitaar!!

Gaaf ding!
Die heeft wel mojo :)

barno
26 augustus 2009, 19:15
dweezil zappa geeft uitleg over zijn gear en zijn gitaren, het wordt interessant na 10 minuten als hij Frank's gitaren en de mods toelicht. gevaarlijk voor al de gasten die een hartaanval krijgen als er een knopje wordt bijgestoken op een LP :)

http://www.youtube.com/watch?v=jRXnPcIK1V8

ps, FZ = a genius

macwilliams
26 augustus 2009, 20:29
Tuurlijk! is wel eens vaker hier gepost:
http://img151.imageshack.us/img151/9843/img0114lp3.jpg

Eindhoven werd ooit overspoeld met brandschadegitaren. de meesten ervan waren naar de kloten. Deze eigenlijk ook, ik kreeg m voor nop.
http://img201.imageshack.us/img201/8624/img0124zu4.jpg

Gee logo,geen merk, maar wel een serienr en made in usa:
http://img228.imageshack.us/img228/3330/img0119rp2.jpg
Kalamazoo 1987....
Arie de Vocht heeft m weer bespeelbaar gemaakt, door de hals en toets los te weken en opnieuw te verlijmen..
supergitaar!!


Ziet er netjes uit hoor!

Heb net m'n volgend project binnen. Gibson lp studio uit '93 met ebben toets. Ook deze zal onderworpen worden aan een real fire burst behandeling ofzo.

Maar hè zeg nou zelf, het is wel
een echte en geen neppert.

Mocht het gebeuren dan zal er dit keer een foto camera klaar staan.

zoon van Piet
27 augustus 2009, 12:53
Ziet er netjes uit hoor!

Heb net m'n volgend project binnen. Gibson lp studio uit '93 met ebben toets. Ook deze zal onderworpen worden aan een real fire burst behandeling ofzo.

Maar hè zeg nou zelf, het is wel
een echte en geen neppert.

Mocht het gebeuren dan zal er dit keer een foto camera klaar staan.

'Netjes' is natuurlijk niet het goede woord.. maar het is wel een echte - geen mens zal ooit een zo toegetakelde gitaar verfaken..

maar het blijft een gitaar die ik zo gekocht heb, dat is toch weer anders dan zelf in de hens zetten..
misschien moeten we daar toch eens een topic over aanmaken.. want de vraag die ik mezelf stel: zou die beter zijn gaan klinken door de vuurbehandeling? bekend is het verhaal van de Hamer van normaal, die beter werd na een bbqtje..

macwilliams
27 augustus 2009, 13:07
'Netjes' is natuurlijk niet het goede woord.. maar het is wel een echte - geen mens zal ooit een zo toegetakelde gitaar verfaken..

maar het blijft een gitaar die ik zo gekocht heb, dat is toch weer anders dan zelf in de hens zetten..
misschien moeten we daar toch eens een topic over aanmaken.. want de vraag die ik mezelf stel: zou die beter zijn gaan klinken door de vuurbehandeling? bekend is het verhaal van de Hamer van normaal, die beter werd na een bbqtje..

Het is een oppervlakkige verbranding om de houtnerf naar boven te halen. Het is niet dat ik op een stuk houtskool speel. Het geluid zal niet echt beïnvloed worden. Ik doe het dus moedwillig maar het is geen vandalisme.

Orpheo
27 augustus 2009, 13:28
Tuurlijk! is wel eens vaker hier gepost:
http://img151.imageshack.us/img151/9843/img0114lp3.jpg

Eindhoven werd ooit overspoeld met brandschadegitaren. de meesten ervan waren naar de kloten. Deze eigenlijk ook, ik kreeg m voor nop.
http://img201.imageshack.us/img201/8624/img0124zu4.jpg

Gee logo,geen merk, maar wel een serienr en made in usa:
http://img228.imageshack.us/img228/3330/img0119rp2.jpg
Kalamazoo 1987....
Arie de Vocht heeft m weer bespeelbaar gemaakt, door de hals en toets los te weken en opnieuw te verlijmen..
supergitaar!!

kalamazoo? maak 't 'm nou :) in 1982 was de produktie al naar nashville verhuisd, en in 1985 was 90%, en in 1986 100% van de electrische gitaren in Nashville gemaakt.

zoon van Piet
27 augustus 2009, 13:36
kalamazoo? maak 't 'm nou :) in 1982 was de produktie al naar nashville verhuisd, en in 1985 was 90%, en in 1986 100% van de electrische gitaren in Nashville gemaakt.

klopt... ik keek er langs in het bluebook:
YDDDYPPP
YY is the production year
DDD is the day of the year
PPP is the plant designation and/or instrument rank.
The numbers 001-499 show Kalamazoo production, 500-999 show Nashville production.

Maakt niet uit, ding heeft verder geen verzamelaarswaarde..

peter_heijnen
27 augustus 2009, 14:12
Hoe dan ook mooi ding Zoon.

En die hamer bbq, blijft een hilarisch verhaal! :)