PDA

View Full Version : "Boem" effect



martijn3293
21 augustus 2009, 23:08
Hallo,

Ik weet niet zeker of deze vraag op die topic hoort xD
Maar ik heb een vraagje over een "effect" dat de band
Bring me the horizon veel gebruikt. Het gaat over een effect
waar je een lage basdrum hoort en zo heel lang doorklinkt. Maar het
is niet echt een basdrum. In dit filmpje hoor je het in de 13e seconde. Bij 3 min. 07 komt het ook nog eens voor.

Nu wil ik ook zo een bass gebruiken bij liedjes van onze band. We nemen ons materiaal zelf op, maar nu ben ik op zoek waar ik zo een "sample" kan downloaden, zodat ik dat in onze liedjes kan plakken?
Weet iemand hier iets over?

Nielsje
21 augustus 2009, 23:34
Wellicht is het handig als je de link erbij geeft...

martijn3293
21 augustus 2009, 23:40
ow, srry, vergeten
http://www.youtube.com/watch?v=j4XVbfDb-NI

Zonder koptelefoon hoor ik het bijna niet.
Maar met zo een studio koptelefoon hoor je het
heel goed.

robert-gitarist
21 augustus 2009, 23:40
Basdrum, tik..
Klinkt als z'n kickplate? Z'n plastic plaatje dat op het vel van een basdrum geplakt wordt. Waar de klopper tegen aan komt.
En inderdaad, linkje is ook handig!

*edit je hebt het linkje geplaatst!

martijn3293
21 augustus 2009, 23:41
Basdrum, tik..
Klinkt als z'n kickplate? Z'n plastic plaatje dat op het vel van een basdrum geplakt wordt. Waar de klopper tegen aan komt.
En inderdaad, linkje is ook handig!

*edit je hebt het linkje geplaatst!

http://www.youtube.com/watch?v=j4XVbfDb-NI

robert-gitarist
21 augustus 2009, 23:44
FF gecheckt, die tik is idnerdaad van den bassdrum, z'n kick plaatje zoals ik al min of meer omschreef in m'n vorige post. Hoe z'n ding officieel heet durf ok zo niet te zeggen.. in elkgeval komt het woord "kick" er in voor :D ;)

martijn3293
21 augustus 2009, 23:46
Ok. Is dat dan zo een dingetje wat je op een versterker moet aansluiten?
Want ik ben gistere naar Pukkelpop geweest, daar speelde Bring me the horizon, en ik hoorde dat ze dat live ook gebruikten.
Maar is het dan niet raar, want dat word maar af en toe gebruikt, en toch moet je het dan aan de bassdrum maken? Of hoe werkt het precies?

Nielsje
21 augustus 2009, 23:47
Nou, ik hoor het eigenlijk niet (toegegeven, zonder koptelefoon).
Maar als je het 'gewoon' niet hoort, waarom wil je het dan?

Verder kan ik je geen advies geven, 't is niet echt mijn genre, en eerlijk gezegd vind ik het lastig om me hierin te verplaatsen.

martijn3293
21 augustus 2009, 23:49
Nou, ik hoor het eigenlijk niet (toegegeven, zonder koptelefoon).
Maar als je het 'gewoon' niet hoort, waarom wil je het dan?

Verder kan ik je geen advies geven, 't is niet echt mijn genre, en eerlijk gezegd vind ik het lastig om me hierin te verplaatsen.

Het geeft een sjiek effect. Als je het hoort.

robert-gitarist
21 augustus 2009, 23:51
Ok. Is dat dan zo een dingetje wat je op een versterker moet aansluiten?
Want ik ben gistere naar Pukkelpop geweest, daar speelde Bring me the horizon, en ik hoorde dat ze dat live ook gebruikten.
Maar is het dan niet raar, want dat word maar af en toe gebruikt, en toch moet je het dan aan de bassdrum maken? Of hoe werkt het precies?


Nee heeft niks met een versterker te maken eigelijk, in die zin, in een gitaar versterker oid. Bassdrums worden versterkt via de PA (bij concerten als Pukkelpop etc).
Als je echt wilt weten hoe dit allemaal werkt (want ik weet er echt amper iets van behalve dat die tik van de bassdrum komt en daar techniekjes zoals dat plaatje etc) zou je even moeten informeren op een drum forum (zal ongetwijfeld wel bestaan...drummers hebben ten slotte ook geen leven...:makeup::sssh:;)) Die kunnen het haar fijntjes uitleggen :)

martijn3293
21 augustus 2009, 23:52
Nee heeft niks met een versterker te maken eigelijk, in die zin, in een gitaar versterker oid. Bassdrums worden versterkt via de PA (bij concerten als Pukkelpop etc).
Als je echt wilt weten hoe dit allemaal werkt (want ik weet er echt amper iets van behalve dat die tik van de bassdrum komt en daar techniekjes zoals dat plaatje etc) zou je even moeten informeren op een drum forum (zal ongetwijfeld wel bestaan...drummers hebben ten slotte ook geen leven...:makeup::sssh:;)) Die kunnen het haar fijntjes uitleggen :)

Ok, bedankt :D

Nielsje
21 augustus 2009, 23:53
Het geeft een sjiek effect. Als je het hoort.

Sjiek, met dit soort muziek?

(vergeef me, ik heb gedronken..)

robert-gitarist
21 augustus 2009, 23:56
Sjiek is niet het juiste woord ;) Dit soort muziek is (en hoort) alles behalve sjiek! :D

maar ben het eensch met de topic starter, het geeft wel een tof effect. Je moet het alleen niet continu gebruiken ofzo.

martijn3293
22 augustus 2009, 00:05
Nee, ben ik ook niet van plan :D maar zo af en toe erin klinkt echt wel sjiek :D
Nja, ieder zijn muziekgenre :D Dit is nu toevallig het mijne :D

Ik heb net op een drum forum gevraagd, en nu maar wachten :D

Jimwoud
22 augustus 2009, 17:33
Volgens mij gewoon een galm van de bassdrum, gewoon een sample dus.