PDA

View Full Version : eindversterkerprobleem



j.augustus
21 augustus 2009, 22:29
Ik ben bezig een versterker te bouwen. Het voorversterkergedeelte werkt gewoon goed. Is soldano clone.

het probleem ligt bij de eindversterking. Het apparaat is 100 watt. Het lijkt wel of de versterker inhoudt, gemoord wordt.

De spanningen zijn normaal.
485 v na choke 484 v. Als ik de versterker aanzet wordt ie niet hard. Iets harder dan acoustisch zeg maar. Leuk voor de buren. haha. Na paar minuten beginnen de eindbuizen lichtelijk rood op te kleuren. Zet t zaakje dan meaar uit, Heb de voeding verwisseld met een andere en de eindtrafo ook. Daar ligt t probleem dus niet.

De pre amp werkt helemaal normaal, gooi het er met send uit. naar andere amp en doet t goed. geen storing,

cluseau
21 augustus 2009, 23:10
Bias spanning te positief :ok:

Frans

Jimwoud
22 augustus 2009, 12:45
Dat is klote, wat voor Soldano clone is het?

chocorookie
22 augustus 2009, 19:14
+ 1 voor cluesau, lijkt dat je neg. aangelegde bias richting 0V gaat.
Is je eindtrap ook Slo? check je aangelegde biascircuit. Meet 'm in rust, ook je ruststroom door de buizen (ik denk 4x El34).

Belast je je amp dan zal de amp stroom trekken, je neg.bias probeert de buizen stabiel te houden (zelfde stroom) je neg.bias spanning zal dan "indeuken"richting de 0V (is ongeveer -35V in rust)

Ikzelf zou eerst eens je OT nameten of ie nog ohms gelijk is aan bijde zijden +- 140ohm tov midden aftakking-->ot is dan niet kapot.

Dan rustig het hele circuit nog eens checken

j.augustus
23 augustus 2009, 14:30
Eindamp is ook Soldano SLO 100, eindtrafo even vervangen, en de voedingsprint ook even veranderd. Trafo is een Hammond Fender

Bias is 49 volt neg. Als ik speel hoor ik wel heel zavht of er een elco leeg gezogen wordt. phie. swpanning negatief zakt niet in tijdens spelen. er komt 60 v ac uit. Met 1 K en 15 k na diode wordt t met 15 k regelbaar tussen 42 en 52. Ik heb m op 49 gezet. das toch okay?

Voltages zijn

Hoogspanning 486 B+
Pool 3 EL34 385
Bias, pool 3 49 neg.
Pre amp werkt gewoon goed. effect out naar andere amp is helemaal okay. Vanuit andee amp gaat t niet goed.

Zou de powertrafo kadiik zijn, waardoor ie geen vermogen levert.

Ik hoor wel de trafo trillen als ik speel. Alles is goed aangeloten B+ dan choke dan het zaakje naar 1K 5 watt pool 4. Van de ground af. 1 ohm naar aarde.
er zitten geen sluitingen in. Op de fasedraaier kloppen alle spanningen. Even uit mijn hoofd. pool 3 dacht ik 45 volt andere 25 zal t nameten.

Frits van Mourik
23 augustus 2009, 23:32
Is het niet je OT die je hoort/voelt trillen?
Check dan vooral je secundaire circuit heel goed, op alle impedanties...
Lijkt wel, of de power er wel uit wil, maar niet kān!

cluseau
23 augustus 2009, 23:49
Ik heb m op 49 gezet. das toch okay?



Kweet niet of dat oke is http://home.casema.nl/jajop/cluseau/NO.gif, de goeie manier is de spanning meten welke over de gelijkstroomweerstand van je anode wikkeling valt. Daaruit de anodestroom berekenen en eventueel naar wens bijstellen.

Scoopje erbij werkt ook prettig hoor!

Ik ben bang dat hij zwaar staat te genereren, als het hoog genoeg is hoor je het niet snel en kost het veel vermogen.
Sluit eens een fietslampje aan op de speakeruitgang zonder signaal en kijk of het gaat gloeien.

Frans

j.augustus
24 augustus 2009, 12:55
de gloeispanning 6,3volt is geschikt voor 4el34 en drie of vier 12ax7a. Nu heb iker 5 pre amp buizen en een schakelcircuit van 2 ampere aan de goeilijn hangen. Maar voor de rest zit alles correct.

cluseau
24 augustus 2009, 13:22
de gloeispanning 6,3volt is geschikt voor 4el34 en drie of vier 12ax7a. Nu heb iker 5 pre amp buizen en een schakelcircuit van 2 ampere aan de goeilijn hangen. Maar voor de rest zit alles correct.

Je hebt al eerder vermeld dat de voedingsspanning gewoon aanwezig is dus zou me daar niet zo druk over maken. Zeker niet over de gloeispanning. Houd de temperatuur van de voedingstrafo in de gaten, zolang hij niet te heet wordt zal hij het wel redden.

Als je niet de beschikking hebt over meetapparatuur dan fietslampje eraan zoals eerder vermeld en de speaker voor de zekerheid ook aangesloten laten. Licht het lampje op dan staat hij dus te oscilleren. Daar moet je eerst zeker van zijn voor we verder kunnen.

Frans.

j.augustus
24 augustus 2009, 13:46
ja, voedingstrafo wordt heet bij aansluiting. Heb t schakelcircuit op apart trafootje aangelsoten. Ik ga straks even een fiets lampje opzoeken. Op de uitgang c gemeten en daar gaf ie 0,0015 mv. niet echt veel.

nico verduin
24 augustus 2009, 14:04
Als het HF oscillatie is, zal je meter dat niet kunnen meten

cluseau
24 augustus 2009, 14:10
ja, voedingstrafo wordt heet bij aansluiting. Heb t schakelcircuit op apart trafootje aangelsoten. Ik ga straks even een fiets lampje opzoeken. Op de uitgang c gemeten en daar gaf ie 0,0015 mv. niet echt veel.

Probleem met oscillerende eindtrappen is dat de frequentie hoog kan zijn. Zo hoog dat ze door sommige multimeters niet of nauwelijks worden geregistreerd. Je meet dus niets bijzonders terwijl het wel degelijk aanwezig kan zijn. Tis niet gezegd dat het zo is maar je moet de mogelijkheid eerst uitsluiten voor je verder gaat zoeken.

Frans

aad
24 augustus 2009, 20:51
Probleem met oscillerende eindtrappen is dat de frequentie hoog kan zijn. Zo hoog dat ze door sommige multimeters niet of nauwelijks worden geregistreerd. Je meet dus niets bijzonders terwijl het wel degelijk aanwezig kan zijn. Tis niet gezegd dat het zo is maar je moet de mogelijkheid eerst uitsluiten voor je verder gaat zoeken.

Frans

Brugcel (van snelle diodes) + elco'tje? => multimeter.

guitarnijboer
25 augustus 2009, 02:47
Eindamp is ook Soldano SLO 100, eindtrafo even vervangen, en de voedingsprint ook even veranderd. Trafo is een Hammond Fender

Bias is 49 volt neg. Als ik speel hoor ik wel heel zavht of er een elco leeg gezogen wordt. phie. swpanning negatief zakt niet in tijdens spelen. er komt 60 v ac uit. Met 1 K en 15 k na diode wordt t met 15 k regelbaar tussen 42 en 52. Ik heb m op 49 gezet. das toch okay?

Voltages zijn

Hoogspanning 486 B+
Pool 3 EL34 385
Bias, pool 3 49 neg.
Pre amp werkt gewoon goed. effect out naar andere amp is helemaal okay. Vanuit andee amp gaat t niet goed.

Zou de powertrafo kadiik zijn, waardoor ie geen vermogen levert.

Ik hoor wel de trafo trillen als ik speel. Alles is goed aangeloten B+ dan choke dan het zaakje naar 1K 5 watt pool 4. Van de ground af. 1 ohm naar aarde.
er zitten geen sluitingen in. Op de fasedraaier kloppen alle spanningen. Even uit mijn hoofd. pool 3 dacht ik 45 volt andere 25 zal t nameten.

Als dit werkelijk de spanningen zijn die je meet, dan heb je een probleem met je uitgangstrafo of zoals clusau al zei HF oscilatie. Pin 3 van de EL34 is de anode. De spanning hierop moet nagenoeg gelijk zijn aan de B+ in rust en niet ruim 100V lager. Het enige wat er tussen pin 3 en de B= zit is de OT met een gelijkstroomweerstand van 10 - 40 ohm. Deze lagere spanning kan komen door een met de multimeter niet te meten oscilatie of een defecte OT. Verder ken ik het schema van deze versterker niet maar als je een longtail fasedraaier gebruikt kan op de kathode van de ene buishelft geen andere spanning staan dan op de andere. Deze zijn dan immers met elkaar verbonden. pool 3 45 volt en de andere 25 lijkt me dus niet kloppen. Op de aansluitingen van de roosters meten is zinloos, je multimeter trekt daar afhankelijk van de grote van je roosterweerstanden de spanning omlaag door zijn eigen inwendige weerstand.

Je uitgangstrafo moet een gelijkstroom weerstand van 10 - 40 ohm hebben vanaf de aansluiting van de anode tot de middenaftakking. Daarnaast moet je tussen de secundaire en primaire windingen een oneindig hoge weerstand meten. Om de OT nog uitvoeriger te testen kun je de secundaire zijde bijvoorbeeld de 4 ohm winding(nadat je hem volledig hebt losgekoppeld) aansluiten op de goeispanning. Primair moet je dan een hoge spanning meten.



Misschien is het handig even wat foto's te posten...

cluseau
25 augustus 2009, 08:47
.....spanning hierop moet nagenoeg gelijk zijn aan de B+ in rust en niet ruim 100V lager......

Goed punt, was me nog niet eens opgevallen :???:
Meetwaarden zijn wel heel onbetrouwbaar ivm oscilleren.

Voor alle meedenkers hier (http://home.casema.nl/jajop/cluseau/pics/slo100.jpg) maar eerst even het schema van de eindtrap.

@j.augustus.....
- Als je niet je vingers brand aan de voedingstrafo hoef je daar niet over in te zitten. Door de oscillerende eindtrap staat deze veel stroom uit de voeding te slurpen. Als dat probleem is opgelost zal je trafo snel koortsvrij zijn.
- Meten van de Anode gelijkspanning is zinloos als hij inderdaad oscilleert. Je meter zal de meest onvoorspelbare aanwijzingen geven.
- Om het oscilleren tegen te gaan kun je tijdelijk een capje van 1nF solderen tussen rooster en kathode van de EL34. Ook kun je de waarde van de 2K2 weerstanden aan het rooster (permanent) iets verhogen. Belangrijk is dat deze weerstanden direct aan de buisvoet zitten gemonteerd en niet op een board.

btw hoe klinkt het geluid van een leegzuigende elko


Frans.

j.augustus
25 augustus 2009, 13:04
[QUOTE=guitarnijboer;2128951]Als dit werkelijk de spanningen zijn die je meet, dan heb je een probleem met je uitgangstrafo of zoals clusau al zei HF oscilatie. Pin 3 van de EL34 is de anode. De spanning hierop moet nagenoeg gelijk zijn aan de B+ in rust en niet ruim 100V lager. Het enige wat er tussen pin 3 en de B= zit is de OT met een gelijkstroomweerstand van 10 - 40 ohm. Deze lagere spanning kan komen door een met de multimeter niet te meten oscilatie of een defecte OT. Verder ken ik het schema van deze versterker niet maar als je een longtail fasedraaier gebruikt kan op de kathode van de ene buishelft geen andere spanning staan dan op de andere. Deze zijn dan immers met elkaar verbonden. pool 3 45 volt en de andere 25 lijkt me dus niet kloppen.

Defecte outputtrafo lijkt me sterk, ik heb m vervangen voor een andere. Ik heb de voedingsunit vervangen. Zitten wel niet de allerbeste elco s op.
25 volt en 45 Volgens mij was t pool 2 en 3. meette ik op de fasedraaier. Zitten nieuwe buizen in.

het zal hf oscillatie zijn, denk ik. Ik heb er 5,6 k op zitten ( ivm El34) 2,2 isvoor 6l6

Zal even proberen wat foto s te posten. En ik ga even alle punten checken.
Bedankt voor de hulp so far.

j.augustus
25 augustus 2009, 22:20
Probleem opgelost, bedankt voor alle info. Weer wat geleerd.

het probleem was,.... op de uitgangsplug een los draadje naar de aarde. stom,:cheerup::grouphug:

Jimwoud
25 augustus 2009, 23:00
En hoe klinkt de versterker? Ik ben altijd geinteresseerd in Soldano clones:)

Frits van Mourik
26 augustus 2009, 00:32
Is het niet je OT die je hoort/voelt trillen?
Check dan vooral je secundaire circuit heel goed, op alle impedanties...
Lijkt wel, of de power er wel uit wil, maar niet kān!

Hey dudes,
I rest my case... :makeup:

j.augustus
26 augustus 2009, 12:00
En hoe klinkt de versterker? Ik ben altijd geinteresseerd in Soldano clones:)

Wel. ik heb ergens goede mkt s vandaan en wat geexperimenteerd met eindtrafo nu ( ahum) een fender type trafo en nu london city trafo erin. Met de London city meer power. Maar met de fendertype is t meer smooth,

Soldano clone klinkt rounded out en zeer muzikaal. ook met gain bijna voluit blijft het mooi. Heel anders dan bv die 5150. Die vond ik alleen in crunch stand tegebruiken. de pre amp van de ENGL blackmore lijkt er ook op, maarde eindversterker van de ENGL klinkt alsof er een gordijn overspeakerkast hangt. Maar ik hou van EL34 ook. Zitten ook in die clone. En die klinkt absoluut niet alsof er een gordijn over zit. De depth mod is heel goed, zeer effectief.

Dat cleane kanaal heeft wat country achtigs. in de crunch stand heeft ie volop dynamiek. Al met al een leuke aanwinst. maar t gaat of course om het high gain geluid. Dat is wel best in zijn soort, denk ik.

al die highgains lujken op elkaar. die dual rectifier ook. Maar dan met kleinere voeding is die rectifier, 33 uF. Das een brulbak. ongenuanceerd.

Een aanrader, ook al moet je niet de uitgang kortsluiten.Hehheh.
Op zich is t goed te doen om te bouwen. Moet je bij Weber chassis kopen.
Goede koppel c' s en zo. dat maakt veel uit.

Jimwoud
26 augustus 2009, 12:20
Wel. ik heb ergens goede mkt s vandaan en wat geexperimenteerd met eindtrafo nu ( ahum) een fender type trafo en nu london city trafo erin. Met de London city meer power. Maar met de fendertype is t meer smooth,

Soldano clone klinkt rounded out en zeer muzikaal. ook met gain bijna voluit blijft het mooi. Heel anders dan bv die 5150. Die vond ik alleen in crunch stand tegebruiken. de pre amp van de ENGL blackmore lijkt er ook op, maarde eindversterker van de ENGL klinkt alsof er een gordijn overspeakerkast hangt. Maar ik hou van EL34 ook. Zitten ook in die clone. En die klinkt absoluut niet alsof er een gordijn over zit. De depth mod is heel goed, zeer effectief.

Dat cleane kanaal heeft wat country achtigs. in de crunch stand heeft ie volop dynamiek. Al met al een leuke aanwinst. maar t gaat of course om het high gain geluid. Dat is wel best in zijn soort, denk ik.

al die highgains lujken op elkaar. die dual rectifier ook. Maar dan met kleinere voeding is die rectifier, 33 uF. Das een brulbak. ongenuanceerd.

Een aanrader, ook al moet je niet de uitgang kortsluiten.Hehheh.
Op zich is t goed te doen om te bouwen. Moet je bij Weber chassis kopen.
Goede koppel c' s en zo. dat maakt veel uit.

Heb je het PCB van sloclone?

Kunnen die LC en Fender trafo's alle buizen(9?) wel goed laten gloeien, dat is toch vaak het probleem.

Kun je wat gutshots maken, ben benieuwd naar de amp.

j.augustus
26 augustus 2009, 15:02
Heb je het PCB van sloclone?

Kunnen die LC en Fender trafo's alle buizen(9?) wel goed laten gloeien, dat is toch vaak het probleem.

Kun je wat gutshots maken, ben benieuwd naar de amp.

Hammond maakt een 6,3/ 8 ampere trafo. Die ga ik er in zetten. De Fender kan `t op zich wel aan. Die is 6 x 12ax7a buizen gewend.De London city wordt mij wat te heet. Maar BMI uit Ameroca laten komen kost aan vervoer een vermogen

Bij Tube town kun je een ringkern trafo kopen voor 74 eurio. maar ja ringkern,.... Ik heb ze in mijn (compleet verbouwde) Velleman en daar werkttheel goed in. Maar mooi is anders.


Van het weekeinde komt mijn vriendin, die heeft een camera, ik niet.
probeer t op foto vast te leggen.

Printen , ja van sloclone. Zijn echt goed die printen. 25 $ per set of zoiets.

Misschien ga ik mijn Marshal verbouwen naar Slo100. O

Printen komen van Sloclone.