PDA

View Full Version : Gitaar double track opnemen?



Liquid_Metal
21 augustus 2009, 21:02
Met de zoekfunctie kon ik niet zoveel want ik weet niet welke termen ik moet hebben :hippie:.
Ik wil thuis demo's opnemen met mijn band en wil dat zo goed mogelijk doen met de spullen die ik nu heb. Gitaar 2 gaat met modelling maar gitaar 1 met microfoon voor het cabinet.
Op dit moment gebruik ik daar een zangmicrofoon voor (Sennheiser E835) die best goed klinkt maar een vervelende presence-boost heeft. Moet vervangen worden maar daar heb ik atm geen budget voor. Ik zat te denken aan een Shure SM57 omdat die altijd goed is (misschien ga ik nog testen).

Maar mijn eigenlijke vraag is dit: ik heb begrepen dat gitaar vaak twee keer wordt opgenomen. Maar hoe en waarom wordt dit gedaan? Twee microfoons tegelijk gebruiken (2 speakers)? 100% L/R pannen? Twee keer opnemen vanaf dezelfde speaker? 100% L/R pannen?
En waarom wordt dit gedaan? Enkel om het geluid dikker te maken? Wat is er dan op tegen om de track te kopiëren-plakken? (en desnoods een 10ms verschil oid?).

Nogmaals: ik wil mijn sound zo overtuigend mogelijk hebben dus als 2x opnemen het verbetert wil ik dat graag doen.

Fenderwim
21 augustus 2009, 22:53
Twee of nog meer keer opnemen is voornamelijk bedoeld om je gitaar wat voller te laten klinken.
Je krijgt dan zo'n beetje een chorus effect.
Je kan dan ook varieren met je opname zoals bijv de voorbeelden de je noemt.

Als je echter het nummer niet echt strak kan spelen dan gaat het snel niet lekker meer klinken.

Maar er zijn ook andere methoden

Eén noem je al , kopieren en dan 10 tot 20ms verschuiven. Is niet slecht.

Ik zelf vind het beste een stereo delay, waarbij je de delay tijd van het ene stereo kanaal 40-50ms laat verschillen van het andere stereo kanaal en het ene kanaal 100% links zet en het andere 100% rechts. Feedback moet je zo zetten dat je geen echoes hoort en is dan meestal ca 20%.

Je hoort dan je solo gitaar in het midden en de stereo delay creert een reverb effect waardoor de gitaar super breed en vol klinkt.
Men noemt dit het HAAS effect.

Wordt heel veel gebruikt door de pro's

Groeten
wim

bert k
21 augustus 2009, 23:11
Het allermooiste is als je ook echt twee keer die gitaarpartij inspeelt. De minuscule verschillen tussen de twee partijen maken het moddervet, en heel natuurlijk. L/R pannen en klaar.
Maar de methode met een delay is ook heel mooi en bruikbaar.

Han S
21 augustus 2009, 23:15
Bert heeft helemaal gelijk en de profs zullen deze methode prefereren. Maar als je geen tweede parij strak erbij kunt spelen is de delay van 20-30 miliseconden een alternatief. Gitaar helemaal links en de delay helemaal rechts geeft dan een breed gitaargeluid.

Als je wel strak kunt spelen kun je ook de ene partij wat laten verschillen van de andere door bijvoorbeeld met de ene te hakken en met de andere af en toe een accoord langer te laten klinken. Is toch echt mooier dan een delay.

Liquid_Metal
22 augustus 2009, 15:50
Dank voor de reacties guys.
Dan ga ik als ik weer thuis ben proberen de tracks van onze eerste demo (waar ik nu mee bezig ben) nog een keertje op te nemen en 100% L/R te pannen.