PDA

View Full Version : Buizenamp vervoeren.



tom123
21 augustus 2009, 14:01
Ik vroeg me af, is het niet slecht om een buizenamp vaak te vervoeren in een auto?

Want mij is vertelt dat de buizen heel gevoelig zijn en dat ze geen schokken mogen hebben, mja in een auto of bus gaat dat moeilijk.

Ik heb er nou wel een flightcase voor, maar man die dingen zijn zwaar met een
versterker erin.
daar zou je het nog in je rug van kunnen krijgen.

maar de vraag is, is het slecht voor de amp om die te vervoeren?
En is er geen lichtere manier, want dit trek ik niet lang meer :D

wiegersma
21 augustus 2009, 14:01
Als je 'm op één plek laat staan is dat natuurlijk beter.
Als je 'm op de achterbank zet hobbelt het minder
of je zou een soort van shockmounted flightcase moeten hebben (met een soort van schokbrekertjes)
of je koopt een lichtere versterker:chicken:

blademan
21 augustus 2009, 14:12
als je de amp goed laat afkoelen voordat je hem vervoert moeten de buizen wel tegen een stootje kunnen, uitgaande van normaal vervoer. Zeker met een goede flightcase er omheen

Thiez
21 augustus 2009, 14:14
ik heb om mijn versterker een flightcase zitten met aan alle kanten 2cm zacht schuim.
Eerst wat af laten koelen voordat ik me flightcase dicht doe en dan gewoon achterin de auto. Nooit problemen me gehad

belfrink
21 augustus 2009, 14:15
Zou hier niet al te zwaar aan tillen ;)

Tuurlijk is het beter voor de amp om hem lekker thuis te laten staan, maar hoe denk je dat bands haar spullen vervoerd ?

ellisvertellis
21 augustus 2009, 14:27
Ik wikkel er steeds een dik deken rond en steek hem dan in de koffer. "Kinderkopkes" vermijden toch... ;)

peter_heijnen
21 augustus 2009, 14:44
Ik heb jaren lang rondgereden -meerdere keren per week- met allerlei buizenspul, gewoon op de harde ondergrond van mijn toenmalige vw bestel en zonder dempend materiaal eronder. Nooit ergens problemen mee gehad, maar idd, als de buizen warm zijn kun je niet voorzichtig genoeg zijn.

Thiez
21 augustus 2009, 14:44
Ik wikkel er steeds een dik deken rond en steek hem dan in de koffer. "Kinderkopkes" vermijden toch... ;)

als jij goede auto heb is dit geen probleem hoor ;)

tidalwave_sideburns
21 augustus 2009, 14:51
Ik heb jaren lang rondgereden -meerdere keren per week- met allerlei buizenspul, gewoon op de harde ondergrond van mijn toenmalige vw bestel en zonder dempend materiaal eronder. Nooit ergens problemen mee gehad, maar idd, als de buizen warm zijn kun je niet voorzichtig genoeg zijn.

Ik heb mijn buizenbak kb 1,5 uur na het uitzetten nog vervoerd in een auto over de Budapester wegen (kuilen en wat al niet), en nu had ik laatst er nogal last van dat het geluid wegviel, er ergens een los contactje zit en wat al niet. Dus ik vermoed dat ik iets langer moest wachten. Hoe lang moeten die buizen eigenlijk afkoelen?

iWishmaster
21 augustus 2009, 14:54
Waarom moet je de buizen af laten koelen voor vervoer? Ik snap niet wat er warm meer aan stuk kan dan koud. Ok, gloeiend heet glas is gevoeliger voor schokken, maar afgezien van de glazen behuizing van de buizen?

steph
21 augustus 2009, 14:54
Auto's hebben schokbrekers, en hoe wil je anders bij een optreden of repetitie komen met een twinreverb of AC30? Is noodzakelijk kwaad toch?
Trouwens ik denk dat een combo op vol volume harder trilt dan een auto over een zandweggetje...

j3r03n
21 augustus 2009, 15:18
Het is inderdaad beter om een buizenversterker niet te vervoeren. Ook kun je hem maar beter niet gebruiken of zelfs aanzetten, want dat is slecht voor de buizen. Gewoon uit en op één plek laten staan, dan gaat er ook niks kapot.

steph
21 augustus 2009, 15:20
Het is inderdaad beter om een buizenversterker niet te vervoeren. Ook kun je hem maar beter niet gebruiken of zelfs aanzetten, want dat is slecht voor de buizen. Gewoon uit en op één plek laten staan, dan gaat er ook niks kapot.

sig waardig!:seriousf::seriousf::seriousf:

cluseau
21 augustus 2009, 15:26
Waarom moet je de buizen af laten koelen voor vervoer? Ik snap niet wat er warm meer aan stuk kan dan koud. Ok, gloeiend heet glas is gevoeliger voor schokken, maar afgezien van de glazen behuizing van de buizen?

Warm glas is juist minder gevoelig voor schokken.
Buizen zijn aan de buitenkant dan wel van glas maar vanbinnen is alles metaal. Vooral de kern is witgloeiend. De metalen zijn nog lange tijd zacht ook na het uitschakelen. Vooral om uitzakken van de gloeidraad te voorkomen een minuut of tien wachten met schokken of vervoeren. Lijkt me genoeg. Een warme trafo en chassis duurt uren voor hij is afgekoeld maar die ondervinden weinig last hiervan.

Frans.

iWishmaster
21 augustus 2009, 15:49
Duidelijk Frans, bedankt :ok:.

Plagiato
21 augustus 2009, 16:27
Dus, goed af laten koelen én een citroën kopen:seriousf:

Eko
21 augustus 2009, 20:46
Afgezien van het feit dat ik Citroen rij................de bouwer van de amps ( Marble) vertelde me dat het eigenlijk beter is om versterkers te dragen. Dat je dat niet wil doen met een twinreverb is duidelijk. Een kleine amp zoals de clubreverb draag ik met een dikke gewatteerde hoes er om heen. Je doet er dan ook veel voorzichtiger mee.
Een flightcase die niet helemaal afsluit laat een amp stuiteren en schudden en dat is meestal niet de beste methode. Als je per se dan toch een flightcase gebruikt leg er dan geen stuiterende cases meer boven op om trillingen te voorkomen.
Alles wat hier voor gezegd is snijdt hout, eerst af laten koelen enz. Vroeger, gaap.....toen ik nog rookte zeiden we altijd : eerst een peuk of wat roken en dan pas afbouwen.