PDA

View Full Version : Radio Spares of 784-103 transformator JTM45??



llahsraM
21 augustus 2009, 13:41
Ik wil binnenkort nieuwe transformators kopen voor mijn JTM45.
Ik zit alleen enorm te twijfelen tussen de Radio Spares clone output transformator of de 784-103 output transformator. Ik wil hem sowiezo bestellen bij Marstran. Ook bestel ik een nieuwe choke en power transformator.
Mijn stijl is AC/DC (pre 80's Bon Scott), ZZ TOP, Free etc.
Ik speel voornamelijk met een Les Paul of SG.

Wat is het beste om te kiezen:

- Radio spares output of 784-103 output transformator?
- 3H Choke of 20H Choke?

fredjuh
21 augustus 2009, 20:33
goeie muzieksmaak, allemaal mooie versterkers hebben die gasten
ik zou sowieso voor de 30H gaan en ik zou ook stiekempjes hopen dat die radiospares zn extra geld waard is maar eigenlijk kan ik qua ot's niet veel zinnigs zeggen
maar als je meer een schreeuwamp wil hebben moet je of geen choke hebben of een met weinig H maar anders gewoon hoe meer H hoe beter!

RF
22 augustus 2009, 01:12
volgens mij kan je met beide OT's niet de fout in gaan. Ik heb in mijn JTM45 de MM (103 serie) OT er pas uitgehaald en vervangen voor de Marstran 103. Je levert ietsie tophoog in maar het mid-laag is veel beter in balans nu.. super mooie OT. Ook ben ik geneigd te denken dat mijn EQ nu veel fijner af te stellen is, reageert beter, zeker op hoog volume.
Verschil tussen de twee OT's staat vaak beschreven op het metroampforum, daar kan je wel wat info vandaan halen. Ik weet trouwens niet of je die radiospares OT ook kan bedraden voor een impedantieschakelaar zodat je kunt schakelen tussen de 4, 8 en 16 ohm standen... (mocht je dat willen gebruiken) Maar klinken gaat het zeker, no worries

Ik heb overigens een 7H choke van MM en dat bevalt me prima, ik geloof dat Metro ook 7H in zijn JTM45 kits stopt...

succes, gr robert

llahsraM
22 augustus 2009, 13:29
goeie muzieksmaak, allemaal mooie versterkers hebben die gasten
ik zou sowieso voor de 30H gaan en ik zou ook stiekempjes hopen dat die radiospares zn extra geld waard is maar eigenlijk kan ik qua ot's niet veel zinnigs zeggen
maar als je meer een schreeuwamp wil hebben moet je of geen choke hebben of een met weinig H maar anders gewoon hoe meer H hoe beter!

Ik denk dat ik de 20H choke ga bestellen en de Radio Spares. Ik ben niet echt opzoek naar een schreeuw amp inderdaad.

Ik las dat bij een 3H choke het meer een plexi achtige amp wordt. En bij een 20H choke klinkt die meer fender achtig.

llahsraM
22 augustus 2009, 13:37
volgens mij kan je met beide OT's niet de fout in gaan. Ik heb in mijn JTM45 de MM (103 serie) OT er pas uitgehaald en vervangen voor de Marstran 103. Je levert ietsie tophoog in maar het mid-laag is veel beter in balans nu.. super mooie OT. Ook ben ik geneigd te denken dat mijn EQ nu veel fijner af te stellen is, reageert beter, zeker op hoog volume.
Verschil tussen de twee OT's staat vaak beschreven op het metroampforum, daar kan je wel wat info vandaan halen. Ik weet trouwens niet of je die radiospares OT ook kan bedraden voor een impedantieschakelaar zodat je kunt schakelen tussen de 4, 8 en 16 ohm standen... (mocht je dat willen gebruiken) Maar klinken gaat het zeker, no worries

Ik heb overigens een 7H choke van MM en dat bevalt me prima, ik geloof dat Metro ook 7H in zijn JTM45 kits stopt...

succes, gr robert

Ik heb inderdaad veel gelezen ook op het metroampforum over de Marstran transformators. Ik ga die Radio Spares bestellen en de 20H choke en een nieuwe power transformator gelijk. Ben heel erg benieuwd hoe die straks gaat klinken.

Heb jij misschien wat sound clips of youtube clips van jou JTM45 met de marstran transformator. Ben benieuwd hoe het klinkt.

RF
22 augustus 2009, 15:55
prima keus denk ik, cool.
Ik heb overwogen die PT van Marstran ook te kopen, maar ben toch gebleven bij de PT van Metro. Die levert met een gz34 390V op de platen en die Marstran schijnt een stuk hoger te zitten. Die lagere spanning van Metro bevalt me wel... Ik ben ook zeer benieuwd naar de OT's van Metro, wil ik ook nog wel eens testen.

ik heb helaas (nog) geen clips, wel een link naar een ander forum met foto's van mijn amp. http://www.messaround.nl/cgi-bin/yabb2/YaBB.pl?num=1239446992

gr robert

fredjuh
22 augustus 2009, 19:49
nu je t zegt van dat 3H: plexi 30H: fender komt er iets in me op.
Als je hele grote filterelco's hebt gaat het "steriel" klinken en het zou heel goed kunnen dat dat bij een grote choke ook het geval is. naar mijn idee zijn de voordelen van een "grotere" choke minder hum, strakkere bas, vooral clean meer "delightful"
bedenk ook: de mA/H verhouding in de vox ac30 is ook vrij groot (grote choke dus) dus in de quest naar je geluid kun je dat ook in je hoofd houden.

nico verduin
22 augustus 2009, 20:51
nu je t zegt van dat 3H: plexi 30H: fender komt er iets in me op.
Als je hele grote filterelco's hebt gaat het "steriel" klinken en het zou heel goed kunnen dat dat bij een grote choke ook het geval is. naar mijn idee zijn de voordelen van een "grotere" choke minder hum, strakkere bas, vooral clean meer "delightful"
bedenk ook: de mA/H verhouding in de vox ac30 is ook vrij groot (grote choke dus) dus in de quest naar je geluid kun je dat ook in je hoofd houden.En dan te bedenken dat een Fender Choke rond de 4-5H is. Gek heh?:seriousf::seriousf::seriousf:

Chris Winsemius
22 augustus 2009, 20:57
Naast Henries spelen nog andere faktoren mee bij chokes:
- inwendige weerstand
- gebruikte materialen

Bij 'n classic JTM45 denk ik zelf aan 7H.....

fredjuh
22 augustus 2009, 21:05
waarschijnlijk vertalen mensen dat "steriele" dan als fender-achtig he...
waar heb je dat gelezen van die plexi en fender?
het blijft altijd een kwestie van uittesten dus ik geef als tip: vervang de huidige choke even door een weerstand en beoordeel dan of het:
een verbetering is
een verslechtering is
een verbetering is maar een drastischere verandering zou nog beter zijn
een verslechtering maar een subtielere verandering zou een verbetering zijn

dan ben je al een heel end verder, want dan kun je het zelf een keer horen. als je opeens tegelijk al je trafo's vervangt weet je echt niet of je de vorige choke chiller vond of niet.

erwin_ve
22 augustus 2009, 21:14
het blijft altijd een kwestie van uittesten dus ik geef als tip: vervang de huidige choke even door een weerstand en beoordeel dan

Natuurlijk kun je testen, maar dit advies :dontgeti:
Een weerstand doet totaal iets anders dan een choke. Luister vooral naar het advies van Chris; hij heeft me spot-on advies gegeven mbt het vervangen van een choke. Ik ben er nog steeds blij mee.:cheerup:

nico verduin
22 augustus 2009, 21:54
waarschijnlijk vertalen mensen dat "steriele" dan als fender-achtig he...
nou eh nee... niet echt...

fredjuh
25 augustus 2009, 11:38
nou eh nee... niet echt...
nou sorry hoor, ik heb toch niet gezegd dat een hele dikke choke fender-achtig klinkt? Dat heeft een of andere knaap op internet gezet.

Chris Winsemius
25 augustus 2009, 12:04
nou sorry hoor, ik heb toch niet gezegd dat een hele dikke choke fender-achtig klinkt? Dat heeft een of andere knaap op internet gezet.

en alles wat op internet of in boeken staat is waar :seriousf:

probeer ajb. zelf irl eens wat dingen uit, stapeltje OTs, ampje en gewoon na elkaar vergelijken, idem voor spoelen, etc.
het kost behoorlijk veel tijd maar je leert er ontzettend veel van

mijn achtergrond is behoorlijk theoretisch maar experimenteren, luisteren en voelen heeft mij verder gebracht dan eindeloos "hifi-formules" en aannames (van anderen) te gebruiken

'n gitaarversterker is een muziekinstrument (klankmaker die toevallig ook nog het ingangssignaal luider maakt)

bij bepaalde circuits werkt 'n weerstand imho prettiger dan welke spoel dan ook maar het gros v/d amps werkt gewoon lekkerder met 'n juist uitgekozen spoel

Bij Plexi versterkers werden trouwens verschillende typen spoelen gebruikt, andere groottes, andere constructies en inducties tussen de 3H en meer dan 20H

fredjuh
25 augustus 2009, 12:23
Ik heb absoluut niet gezegd dat dat persoontje met die opmerking gelijk had hoor. Ik zeg alleen dat ik een vermoeden heb, het deed me ergens aan denken.

Even wat onderdeeltjes verwisselen zal meestal wel lukken maar ik heb niet toevellig een stapel OT's liggen hoor, ik ben maar een arme 15-jarige die puur op logica en kennis wat probeert toe te voegen. Dat mag dan aardig lukken, maar ik heb hier gewoon weinig ervaring mee. Theorie is nou eenmaal een stuk goedkoper dan praktijk. Daar komt bij dat deze hobby voor mij nog maar iets van een jaar oud is. Maar er komt weer een nieuwe versterker aan, en als het goed is komt die basversterker voor die vriend van me er ook aan. Ik heb hem al overtuigd een kwartet 6550 te nemen.:cooler: Maar de dikte van zijn portomonnee verandert regelmatig, dus de ideeën ook.

Chris Winsemius
25 augustus 2009, 12:48
Ik heb absoluut niet gezegd dat dat persoontje met die opmerking gelijk had hoor. Ik zeg alleen dat ik een vermoeden heb, het deed me ergens aan denken.

Even wat onderdeeltjes verwisselen zal meestal wel lukken maar ik heb niet toevellig een stapel OT's liggen hoor, ik ben maar een arme 15-jarige die puur op logica en kennis wat probeert toe te voegen. Dat mag dan aardig lukken, maar ik heb hier gewoon weinig ervaring mee. Theorie is nou eenmaal een stuk goedkoper dan praktijk. Daar komt bij dat deze hobby voor mij nog maar iets van een jaar oud is. Maar er komt weer een nieuwe versterker aan, en als het goed is komt die basversterker voor die vriend van me er ook aan. Ik heb hem al overtuigd een kwartet 6550 te nemen.:cooler: Maar de dikte van zijn portomonnee verandert regelmatig, dus de ideeën ook.

Theorie omtrent muzikiekinstrumenten:

net zoiets als 'n schriftelijk cursus autorijden; op papier vlieg je de bocht niet uit maar in de praktijk zal zelfs inparkeren onmogelijk zijn... ;)

als je wat onbekende oude pa/hifi-amps zoekt heb je voor weinig geld meestal wel 'n stapeltje trafo's en spoelen.

Basversterker van die vriend: kijk eerst naar het totale circuit en ZIJN wensen.

Theorie is natuurlijk goedkoop (hoewel: stapeltje boeken kost ook meer dan 'n spoeltje/etc. ;) ) maar door praktijkkennis kun je echt wat/meer doen voor jezelf en vooral voor anderen; zeker als je aan andermans versterkers gaat werken...