PDA

View Full Version : FSC - doet het er toe ?



Kakihara
21 augustus 2009, 12:24
Mijn allerliefste zelfbouwhelden,

In mijn eeuwigdurende zoektocht naar goedkoop (toon)hout ben ik eens bij de lokale houthandelaar wezen informeren. Ze hebben daar afromosia liggen, wat nog goedkoper is dan ceder blijkbaar. Het behoort tot de familie van Leguminosae (Papilionaceae), tot dezelfde familie behoren o.a. Braziliaanse rozenhout (pau rosa), robinia, muninga en wengé. Geen slechte familie me dunkt om dat afrormosia te proberen als toonhout. Nu is het 'probleem' echter : afrormosia staat op de CITES-lijst van zeldzame en met uitsterven bedreigde planten. Ik vind het dan ook raar dat een bedrijf dat het FSC-logo hoog in het vaandel draagt, zulk hout aanbiedt. Nog bevreemdender vind ik dat dergelijk zeldzaam hout, zo goedkoop is. Overigens is mijn plaatselijke handelaar niet de enige waar dit verkrijgbaar is, verscheidene grote Vlaamse/Belgische bedrijven verkopen het ook, in tegenstelling tot de Amsterdamse Fijnhouthandel, die het (officieel alleszins) niet verkoopt, net omdat het op de CITES-lijst staat.

Heeft het FSC wel zin op die manier ? Of is het logo enkel een verkoopsargument, no strings attached ?
Hebben Vlamingen/Belgen minder scrupules op houtgebied dan onze buren ?
Letten zelfbouwers op de herkomst en vooradigheid van het hout waarmee ze bouwen ?

Overigens ben ik wel van plan om dat afrormosia te kopen : langs de ene kant heb ik iets van 'dat hout is bedreigd, daar moet ik vanaf blijven' langs de andere kant een 'dat hout is toch al gekapt, ik kan het dan net zo goed gebruiken' - gevoel. Het financiële aspect speelt daarin zeker een rol.

barno
21 augustus 2009, 12:58
ik heb onlangs enkele planken afromosia per ongeluk gekocht, enfin denk ik toch, de houthandel kerel beweerde dat het sipo was, maar toen ik thuis kwam zag ik afromosia op de rekening staan. Heb het voor hals Servant gebruikt. Ik weet nog steeds niet juist hoe het nu zit, want die houthandelaar heeft me wel es meer verbaasd met zijn onkunde.
Het hout dat ik had was vrij licht en precies iets minder vast van structuur, toen ik aan de hals bezig was had ik mijn twijfels, maar het is uiteindelijk een heel stabiele en fijne hals geworden. Ik zou het wel niet meer opnieuw gebruiken voor hals omdat ik de indruk heb dat het niet genoeg "massa" in de klank brengt, al weet ik ook daar niet zeker of dat enkel door de hals komt.

ben geen prinicipiele groene jongen maar wel voorstander van milieubewust hout gebruiken. Ik gebruik bv ook geen swamp ash omdat het (niet bewezen) kleine verschil met hard ash (hier plenty aanwezig) niet opweegt tegen het laten transporteren naar Europa.

flappie
21 augustus 2009, 13:10
het FSC keurmerk is niet zo heel water dicht.
een maatje van me die bij een houthandel werkt vertelde dat er partijen
exclusief hout via China of Rusland verhandeld worden en opeens een FSC keurmerk hebben met alle bijbehorende certificaten.

Kakihara
21 augustus 2009, 14:22
ik heb onlangs enkele planken afromosia per ongeluk gekocht, enfin denk ik toch, de houthandel kerel beweerde dat het sipo was, maar toen ik thuis kwam zag ik afromosia op de rekening staan. Heb het voor hals Servant gebruikt. Ik weet nog steeds niet juist hoe het nu zit, want die houthandelaar heeft me wel es meer verbaasd met zijn onkunde.
Het hout dat ik had was vrij licht en precies iets minder vast van structuur, toen ik aan de hals bezig was had ik mijn twijfels, maar het is uiteindelijk een heel stabiele en fijne hals geworden. Ik zou het wel niet meer opnieuw gebruiken voor hals omdat ik de indruk heb dat het niet genoeg "massa" in de klank brengt, al weet ik ook daar niet zeker of dat enkel door de hals komt.

ben geen prinicipiele groene jongen maar wel voorstander van milieubewust hout gebruiken. Ik gebruik bv ook geen swamp ash omdat het (niet bewezen) kleine verschil met hard ash (hier plenty aanwezig) niet opweegt tegen het laten transporteren naar Europa.

Hé, zweeft er ergens een Guttlin rond waarvan we het bestaan niet afweten? Ik meende me te herinneren dat de hals van de Servant uit esdoorn gehaald werd. Ik zou het afrormosia voor de body gebruiken, daar leek het me erg interessant voor. En het ziet er fraai uit ook.

Ik ben ook geen donkergroene jongen, dat laat ik liever over aan anderen, maar ik heb wel een zekere sympathie voor bomen en ik prefereer ook hout dat ten overvloede aanwezig is. Maar - het klinkt misschien bot - ik ben ook van het principe : gekapt is gekapt, daar valt verder niets aan te doen, en als de kans zich voordoet om een stuk zeldzaam hout te kopen dat bovendien goedkoper is dan ceder, zal ik het niet laten, anders is er toch een ander mee weg.

Ik ben ervan overtuigd dat het onmogelijk is om om het even welk keurmerk waterdicht te krijgen, ongeacht hoeveel controleurs je er ook opzet. Maar als de handelaars zelf al moeilijk de herkomst van hun producten kunnen controleren en vrolijk doorgaan met het verkopen van zeldzaam hout (niet alleen afrormosia, maar denk ook maar aan Cuba en Honduras mahonie) vraag me af of zo'n keurmerk wel nut heeft ? Het lijkt me dat dan alleen groene jongens aan dat principe vasthouden en de rest het logo hanteert om de prijs wat op te drijven.

barno
21 augustus 2009, 14:29
nee, die Servant heeft een ash body en dus aformosia hals (denk ik )

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/Servant59.jpg

maar nu je het zegt, het zou kunnen dat ik eerst een esdoorn hals heb gemaakt,
maar dat die niet goed paste ofzo. shit, ik weet het zelf niet meer...

Kakihara
21 augustus 2009, 14:45
nee, die Servant heeft een ash body en dus aformosia hals (denk ik )

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/Servant59.jpg

maar nu je het zegt, het zou kunnen dat ik eerst een esdoorn hals heb gemaakt,
maar dat die niet goed paste ofzo. shit, ik weet het zelf niet meer...

Dat hout lijkt in ieder op hetgeen ik onder ogen gekregen heb als zijnde afrormosia, al was het mijne wat bruiniger, maar dat kan aan het licht liggen van je foto. Hoe viel het bewerken overigens mee ? Ik heb het idee dat het daarmee wel snor zit.

barno
21 augustus 2009, 14:57
ja 't is wat bruiner irl
bewerken valt heel goed mee, is relatief zacht, zeker in vgl met maple
en het wordt erg mooi diep donkerbruin als in danish oil