PDA

View Full Version : Jongens gaat dit passen?



Spitfire
21 augustus 2009, 10:52
Ik ben bezig mijn LC een beetje te modden. Onder andere wil ik er een andere brug erop zetten. Nou heb ik op GFS zo'n wilkinson compensated tele brug gezien, maar gaat dit passen op mijn London City? Aangezien ik verschillende dingen lees over string spacing en plekken van schroef gaten.

Edit: als ik hier een schuifmaat had zou ik het zelf even meten, maar ik kan ook geen afmetingen van die wilkinson brug vinden.

Franc
21 augustus 2009, 11:08
Ik ben erg benieuwd naar de antwoorden, want ik vroeg mij hetzelfde af :)

Op de Guitarfetish site staat iets over genuine USA afmetingen en niet Chinees, maar de waarden die erbij staan kan ik niet plaatsen bij mijn Comet.

snaarplukker
21 augustus 2009, 11:25
Met een liniaal kan je ook de maat opnemen. Meet van hart 1e gat tot hart 6e gat. Aziatische maat is dan 52,5mm en de US maat 56,5mm. Die 4mm verschil moet je dan wel kunnen zien.

Spitfire
21 augustus 2009, 15:52
Op de Guitarfetish site staat iets over genuine USA afmetingen en niet Chinees, maar de waarden die erbij staan kan ik niet plaatsen bij mijn Comet.

Bedoel je dat je de zo'n brug van GFS fysiek niet kan plaatsen, of dat je de afmetingen niet perfect overeen komen?

Ik heb even gemeten aan de brug die origineel op m'n comet zat (nu zit er zo'n soort brug op (http://store.guitarfetish.com/6savitebr.html)) en ik kom er niet helemaal uit. Bij zowel de oude brug die erop zat als de brug die er nu opzit kom ik op een string-spacing van ongeveer 54,5mm uit, precies er tussenin dus. Dat de originele brug deze afmeting heeft kan ik nog begrijpen, maar er zit dus ook een replacement brug op met die afmetingen.
Wat me wel opvalt is dat gaten in het hout iets dichter op elkaar zitten dan de gaten in de brug.

Ik denk dus niet dat het precies gaat passen, maar die Wilkinson brug heeft op de zadels niet van die 'kanaaltjes' die wel op die andere bruggen zitten. Dus wat dat betreft is de pasvorm niet zo erg van belang. Wel zullen de gaten in de brug waar de snaren doorheen komen iets verder uit elkaar liggen dan de gaten in het hout, zou dit problemen opleveren?

Franc
21 augustus 2009, 16:58
Nee ik kan die inches figuurlijk niet plaatsen.

Ik wil zo'n brug maar heb nog niet besteld.

Ik twijfel of de schroefgaten overeenkomen en de 6 stringthru gaten.
De snaarafstand op zich is wel overheen te komen.

Chris Winsemius
21 augustus 2009, 17:02
schroefgaten/etc. checken, bij wat Squier Teles van mij zouden de 6 busjes op 'n andere plaats moeten als ik 'n vintage style Tele brug zou willen monteren.

Spitfire
21 augustus 2009, 17:20
Nee ik kan die inches figuurlijk niet plaatsen.

Ik wil zo'n brug maar heb nog niet besteld.

Ik twijfel of de schroefgaten overeenkomen en de 6 stringthru gaten.
De snaarafstand op zich is wel overheen te komen.

Nou zal ik m'n brug er dan maar even afslopen en gaan meten :P

Post zo wel wat mijn bevindingen zijn

Spitfire
21 augustus 2009, 17:53
Ok ik heb even zitten meten en ik kwam op het volgende uit: de beide bruggen die ik heb zijn ongeveer de afmetingen van wat ze op GFS original vintage repro (http://ep.yimg.com/ca/I/yhst-50206111187217_2065_6306914) noemen. Deze hebben een string-spacing van 10,8mm. Daarnaast noemen ze in het stukje over de Wilkinson dat sommige Aziatische gitaren een string-spacing hebben van 10,5mm. De Wilkinson brug zelf heeft als laatste nog een string-spacing van omgerekend 11,3mm. Verder kwam ik naar wat googelen een andere Wilkinson brug (http://www.stewmac.com/shop/Bridges,_tailpieces/Electric_guitar,_non-trem_bridges/Wilkinson_Adjustable_Compensated_Bridge_for_Tele.h tml) met een string-spacing van omgerekend 11,0mm. Met andere woorden: ik zie door de bomen het bos niet meer.

Het probleem is ook niet zozeer dat de string-spacing niet goed zou zijn, maar of de gaten die in het hout zitten overeenkomen met de gaten in de brug.

Spitfire
21 augustus 2009, 18:00
Ik heb ook nog even opgezocht wat de afmetingen zijn van een vintage Fender brug (die dus ook op alle re-issues van nu zit) en die afmetingen zijn gelijk aan wat ze op GFS een vintage brug noemen, dus niet dat wat bij de Wilkinson brug staat.

TopRob
21 augustus 2009, 21:15
Ja hoor, die past precies. Ik heb er ook eentje op LC Comet gezet. Geen enkel probleem.

Spitfire
21 augustus 2009, 22:18
Nou goed om te weten :) Ik heb er maar direct eentje besteld in combinatie met 2 oversized polepiece pickups voor in de hals en brug positie :)

Blend
16 september 2009, 19:50
Jongens, wie van jullie heeft er ergens wel eens alleen Wilkinson brugzadels besteld? En ik snap het prijsverschil tussen die bruggen nooit zo goed. Bij GFS zijn ze 25 dollar ofzo, terwijl je ze soms ziet staan voor 40 euro of meer. Zit er nog vershcil tussen de bruggen onderling?

En wat is het voordeel dan (qua prijs?) van alleen de zadels van Wilkinson?

En als laatste; zijn er nog mensen die binnenkort gaan bestellen bij GFS, zodat verzendkosten evt gedeeld kunnen worden?

Thanx. bvd. etc.

Hendriks
16 september 2009, 19:58
Voor alleen de zadels zou ik ze bij axesrus.co.uk bestellen. Minder verzendkosten.