PDA

View Full Version : Nieuwe versterker



Yoshida
21 augustus 2009, 10:27
Deze vraag zal al 100 keer zijn gesteld... maar zoveel spelers zoveel voorkeuren.
Momenteel vermaak ik me prima met een Ibanez Toneblaster (12 watt) maar met 2 zelfbouwgitaren en een Epiphone SG 400 begin ik alleen een distortion- en reverbkanaal wat weinig te vinden. Ook vind ik dat wat eruit komt niet genoeg definitie heeft. Dus na bijna een jaar spelen zoek ik wel wat anders.
Voorkeuren: compact, veel effectkanalen, eventueel met voetbediening, MP3-in, headphones-out, liefst niks met een EPROM chip, en het beste geluid dat je kan krijgen voor je in het duurdere (buizen)segment uitkomt. Budget: €200 +/-30 dus gewoon een thuisversterkertje om te oefenen, maar wel één voor het leven.

Wie o wie heeft een aanradertje voor mij?

iWishmaster
21 augustus 2009, 10:55
Ik denk dat je maar 2 opties hebt:

Line 6 Spider II/III. 4 kanalen met effecten volledig programmeerbaar en voetschakelbaar.

Vox VT serie met extra footswitch. Qua programmeerbaarheid iets meer opties, maar ook duurder (weet niet precies hoeveel).

Andere mogelijkheid is Roland Cube, maar daar kun je alleen van clean naar 1 preset en 1 effect schakelen.

Yoshida
21 augustus 2009, 11:01
De Line 6 heb ik meerdere goede dingen over gehoord.
Ik heb een gitaarwinkel 50 meter verderop zitten, die winkel heeft ook een leslocatie in beheer waar ik dankbaar gebruik van maak (als leerling) en de winkel verkoopt vrij veel van Ibanez maar ook Marshall.
Het word tijd dat ik gericht zoek op Youtube filmpjes en Line6 leveranciers in de buurt (Twente). Bedankt voor de tip.

EGH
21 augustus 2009, 11:13
Roland Cube is ook voetschakelbaar, en er zitten zo ongeveer alle veelgebruikte effecten wel op (Chorus, Flanger, Phaser, Tremelo en los daarvan nog Delay en Reverb).

Maar aangezien je al kan spelen is het beste wat je kan doen gewoon naar de winkel gaan, alle modellen die we hier opnoemden (en misschien anderen als je nog wat ziet) uitproberen, en je verder niks aantrekken van ons gelul. Gewoon zelf naar de winkel gaan en spelen! Wat voor jou het beste klinkt hoeft voor ons niet het beste te klinken, en vice versa. En aangezien een gitaarwinkel op 50m zit, hoeft dat niet zo'n probleem te zijn lijkt me ;).

iWishmaster
21 augustus 2009, 11:14
Persoonlijk vind ik de Roland Cube puur qua geluid beter, met uitzondering van de high-gain metal / shred sounds: daarvoor zou ik persoonlijk voor de Line 6 Spider kiezen. De Vox schijnt er goed te zijn, maar heb ik nog nooit gehoord ...

@ EHG: De Roland kan maar 1 effect schakelen (met de voetschakelaar) en heeft geen presets. Maar je hebt wel gelijk: testen is de boodschap!

Yoshida
21 augustus 2009, 11:20
Yupz testen ben ik het over eens, echter iedere winkel verkoopt slechts een beperkt scala aan merken. De winkel om de hoek verkoopt geen Roland of Line 6. Ik ben gelukkig niet zo stom om een ongeteste versterker op Internet te bestellen, daar mis ik de ervaring voor.

blademan
21 augustus 2009, 11:31
Peavey Vypyr 30??

deefke666
21 augustus 2009, 11:45
ik heb ook goeie dingen opgevangen over die Peavey Vypyrs....
maar nog niet zelf gehoord....
die vox vt series vond ik persoonlijk heel goed voor modeling....

nielsnielsniels
21 augustus 2009, 11:47
Fender Champ XD series misschien?

arcane
21 augustus 2009, 12:05
Volgens mij hebben alle genoemde versterkers wel een EPROM.

Yoshida
21 augustus 2009, 12:28
Volgens mij hebben alle genoemde versterkers wel een EPROM.

Het gaat mij om de regeling van de kanalen, liever over een circuit board dan via een chip. Een transistor is bijna oneindig veel goedkoper dan een chip, als bij een versterker met digitale effecten iets defect is dan is het in de helft van de gevallen de EPROM chip heb ik uit betrouwbare bron.

SVP bij aanbevolen versterkers een linkje naar de fabriekspecificaties.

Muziekstijl: niet expliciet het een of het ander, maar ik ben een grote fan van classic rock en huidige meuk als Kaiser Chiefs, Kings of Leon, Queens of the Stone Age. Gitaren: Epiphone SG G400, zelfbouw Strat met 2 seymour duncan humbuckers en 1 SC, een zelfbouw Tele met 2 P90's (guitarfetish dream90 klonen).

iWishmaster
21 augustus 2009, 12:51
Volgens mij hebben alle genoemde versterkers wel een EPROM.

Daar had ik overheen gelezen ... Maarre, waarom je aversie tegen EPROM's Yoshinda?

Edit: je gaf het antwoord al. Schrap die eis maar gerust: ga op je oren af en negeer zulke specificaties. Die zeggen zeggen namelijk niets over het geluid.

Yoshida
21 augustus 2009, 13:24
Daar had ik overheen gelezen ... Maarre, waarom je aversie tegen EPROM's Yoshida?

Edit: je gaf het antwoord al. Schrap die eis maar gerust: ga op je oren af en negeer zulke specificaties. Die zeggen zeggen namelijk niets over het geluid.

Dus je tip is dat ik in mijn onervarenheid een subjectieve beslissing neem; op zich zit daar wel wat in want het is mijn geld en ik moet er nog jaren naar luisteren. Daarentegen wil ik op objectieve gronden kunnen beslissen (waarom denk je dat ik zelf mijn gitaren bouw ;) ) en ik wil goed voorbereid de winkel binnenlopen.

Ik had gehoopt dat er een logisch vervolg zou zijn en iedereen wel een paar modellen in gedachten heeft. De Roland Cube zie ik wel regelmatig voorbijkomen, en van andere bronnen heb ik begrepen dat Line 6 vaak ook wel goed is. Kan ik er met een gerust hart op vertrouwen dat Marshall altijd goed is?

iWishmaster
21 augustus 2009, 14:05
De niet-buizen versterkers van Marshall zijn over het algemeen niet geweldig en hebben tevens geen effecten aan boord.

Helaas is de kwaliteit van alle genoemde versterkers niet optimaal: stuk gaan doen ze uiteindelijk allemaal en repareren is duurder dan een nieuwer exemplaar (buiten garantie-termijn). Wat je wilt, is er eigenlijk niet. Je wilt de voordelen van veel effecten en schakelmogelijkheden ('digitale fratsen'). Maar niet de nadelen, namelijk dat ze sneller stuk gaan en niet te repareren zijn.

Voor +/- 200 euro is dat niet te koop. Eigenlijk is dat überhaupt amper te koop, ongeacht budget. Binnen jouw budget vallen eenvoudigweg alleen 'eenvoudige' en vaak redelijk lage kwaliteit oefenversterkertjes. Neemt niet weg dat je er jaren plezier van kunt hebben, maar verwacht geen 'amp voor het leven'.

Tevens: de reden dat Vox, Roland en Line 6 genoemd worden, is dat ze wel pakken beter zijn als oefenversterkers van merken als Ibanez, Vulcan, Marshall (mg), Fender (Frontman), Peavey etc.

Yoshida
21 augustus 2009, 16:13
Tevens: de reden dat Vox, Roland en Line 6 genoemd worden, is dat ze wel pakken beter zijn als oefenversterkers van merken als Ibanez, Vulcan, Marshall (mg), Fender (Frontman), Peavey etc.

Line 6 it is dan... thnx :)

Yoshida
22 augustus 2009, 11:15
Nog 1 vraag... ik ben onder de indruk van de Line 6 Spider. Is er een groot verschil tussen de 15 en 30 watt versie? Ga uit van normaal gebruik met Sennheiser koptelefoon.

Psychomantis
22 augustus 2009, 12:00
Nog 1 vraag... ik ben onder de indruk van de Line 6 Spider. Is er een groot verschil tussen de 15 en 30 watt versie? Ga uit van normaal gebruik met Sennheiser koptelefoon.

Vriend van me heeft een 15 watt versie, die speelt goed, mooi geluid in alle kanalen. Hij is er zo tevreden van dat ie de 2x75 watter gaat kopen. Wel is het zo dat bij veranderen van kanaal het volume altijd terug naar 5 springt; dat kan lastig zijn als je een hoofdtelefoon op hebt en je vergeet eens aan de knop te draaien xD
De mp3 ingang is zeer handig, de effectjes werken goed maar die van de rolands lijken me beter.

Yoshida
22 augustus 2009, 12:15
Vriend van me heeft een 15 watt versie, die speelt goed, mooi geluid in alle kanalen. Hij is er zo tevreden van dat ie de 2x75 watter gaat kopen. Wel is het zo dat bij veranderen van kanaal het volume altijd terug naar 5 springt; dat kan lastig zijn als je een hoofdtelefoon op hebt en je vergeet eens aan de knop te draaien xD
De mp3 ingang is zeer handig, de effectjes werken goed maar die van de rolands lijken me beter.

f00k klopt dat van dat volume, zag ik ook in een Youtube vid. Is dit alleen zo bij de 15 watt? Op het gevaar mijn eigen vraag te beantwoorden, de 30 watt heeft een mastervolume geloof ik.
Gelukkig is het wel zo dat ik bij mijn huidige Ibanez 15 watt de volume én gainkanaal gerust half open kan zetten. Zonder koptelefoon zou het hele blok dan kunnen meegenieten. Sterker: ik heb meestal mijn gainkanaal net zo ver boven het midden staan als dat de volume eronder zit. Daarnaast hebben al mijn gitaren een volumeknop... tot dusver nog altijd wagenwijd open :D