PDA

View Full Version : Gezocht: Dimarzio super distortion kenner(s)



BamBuFan1
21 augustus 2009, 00:27
Ik heb een Dimarzio super Distortion op de kop getikt. Enige minpuntje is dat hij van een twee-aderige draad is voorzien en dus niet te splitsen is. Oorspronkelijk zou hij wel splitsbaar moeten zijn.

Nu heb ik nog wel vier-aderige draad liggen, maar de vraag is hoe ik deze moet monteren.
In principe zou ik toch gewoon de plus- en minkant van iedere spoel z'n eigen draadje moeten geven waarna ik met dpdt-switches naar hartelust kan experimenteren?

http://www.1728.com/humbuck.gif

Standaard zou de super distortion rood+ en zwart- en wit+ en groen- draad moeten hebben. De mijne heeft echter alleen vier keer wit... *Bareuh*

Het is een oude humbucker (jaren '70) en het enige onderscheid is dat de draad aan één kant door het plastic van het element gevoerd wordt en er onder de cloth weer uitkomt (zie foto). Op de foto heb ik één van de twee paren omcirkeld.

Wat is bij zo'n spoel plus en wat min?

http://i89.photobucket.com/albums/k206/Bambufan/Dimarziosuperdistortion2.jpg

iWishmaster
21 augustus 2009, 09:37
Ik weet het niet 100% zeker (zelf nooit een pickup open gemaakt), maar met mn kennis van elektrotechniek denk ik dat het als volgt is:

Als het goed is zitten de spoelen intern aan elkaar vast: dat zijn de twee 'minnen', de twee draden die er nu uitkomen zijn dus de 'plussen' gaan naar je pickup switch en potmeters etc. Je moet dus een draadje aan elk van de 2 minnen solderen (en ze isoleren met krimpkous zodat ze geen contact meer maken): dat worden nu je grounds en de andere twee worden de plussen van de 2 spoelen. Dus: spoel1=plus1+min1, spoel2=plus2+min2 en dubbelspoels=plus1+plus2, waarbij min1 en min2 kortgesloten worden.

Plant
22 augustus 2009, 14:48
Als het goed is zitten de spoelen intern aan elkaar vast: dat zijn de twee 'minnen', de twee draden die er nu uitkomen zijn dus de 'plussen' gaan naar je pickup switch en potmeters etc. Je moet dus een draadje aan elk van de 2 minnen solderen (en ze isoleren met krimpkous zodat ze geen contact meer maken): dat worden nu je grounds en de andere twee worden de plussen van de 2 spoelen. Dus: spoel1=plus1+min1, spoel2=plus2+min2 en dubbelspoels=plus1+plus2, waarbij min1 en min2 kortgesloten worden.

Ik betwijfel of dat verhaal klopt.

Je hebt een serie humbucker en dan zit de 'plus' (hot) van de een aan de 'min' (cold) van de ander. Anders staan ze uit faze en heb je een heel dun neuzig geluidje.
Puur elektrisch gezien heb je wel gelijk dat de spoelen uit faze staan, anders werkt het humbucker principe (cancelling) niet. Om toch geen uit faze geluid te krijgen is bij een de ene spoel de magneet omgepoold. Effekt: twee keer uit faze is weer in faze.

Maar daar moet je allemaal niet naar kijken.
Ga ervan uit dat wat intern aan elkaar zit de 'plus' van de ene spoel en de 'min' van de andere spoel is. Bij de ene spoel waarvan de 'hot' wire naar buiten komt, is de andere kant de 'min'. De doorverbinding naar de andere spoel is van die tweede spoel dus de 'hot' en dan komt daarvan de 'min' naar buiten.

Overigens was de "Super Distortion" standaard niet gesplitst, dan heb je het over de "Dual Sound" (DP101 als ik me goed herinner, ik heb deze zelf ooit nog gehad). Dat was een Super Distortion die door DiMarzio met aparte spoelbedrading werd geleverd.

iWishmaster
22 augustus 2009, 15:14
Ah, dat verhaal over fases had ik geen rekening mee gehouden inderdaad.

Overigens: de oorspronkelijke superdistortion was niet splitbaar. De huidige WEL. Het enige verschil met de dual sound is dat er een push-pullpotmeter bijgeleverd wordt.

jerome
27 augustus 2009, 21:49
Red: begin van de windingen/ binnenkant linker spoel
Black: eind van de windingen/buitenkant linker spoel
White: einde van de winding/buitenkant rechter spoel
Green: begin van de windingen/binnenkant rechterspoel

succes!
Jeroen

aaronstonebeat
27 augustus 2009, 22:49
Ik heb ook zo'n oude DiMarzio en had hetzelfde probleem.

Op jouw foto zie ik dat de 2 uiteindes die onder het tape vandaan komen aan elkaar zijn gesoldeerd. Dit element heeft maar één staafmagneet en dus zullen de spoelen identiek zijn; door ze met de plussen of de minnen te verbinden, is de ene spoel 'reverse wound' tov de andere.

Bij de mijne heb ik een 4-aderige afgeschermde kabel gebruikt; spoeldraadjes allemaal apart en de grondplaat/afscherming ook. Zo kan ik altijd alle schakeltrucs ermee uithalen.

Wat + en - van het element is, maakt pas uit als er ook nog een ander element is; als je de verbinding naar de grondplaat apart houdt, kun je in geval van tegenfase gewoon de draadjes van de spoelen omwisselen.