PDA

View Full Version : [Uitbreiding] Mixer om meerdere kanalen tegelijk op te nemen



Bailey
20 augustus 2009, 23:36
Heydaar,

Binnenkort krijg ik in mijn kamer ruimte voor een thuisstudio, dat is leuk want dat bied meer mogelijkheden dan ik nu heb ( aparte kamer, maar dat werkt gewoon niet )

Mijn kamer is een 18m2 groot maar daar gaat het niet om.

Ik wil graag weten, na eindeloos gezocht te hebben, wat ik nou moet hebben om uit te breiden. Ik zal het even uitleggen.

Ik heb nu een studio'tje en als interface heb ik een Emu Tracker Pre usb. Leuk hoor, want ik heb een microfoon ( StudioProjects B1 ), een Behringer USB UMX49 voor wat toetsenwerk, en een gitaar en basversterker.

Wat ik dus graag wil, is alles tegelijk kunnen aansluiten op een mengpaneel, en op mijn computer per fader/slider? een apart kanaal in Cubase kunnen openen, dus dat ik, als ik in ingang 3 op het mengpaneel een basgitaar heb, hem ook in cubase op op een apart spoor opneem, en dat tegelijkertijd op bijvoorbeeld spoor 4 de gitaar opneemt, zodat ik dat later per instrument per spoor kan EQ'n en ook met een bandje 4 dingen tegelijk op kan nemen en dan niet met z'n 4en op een spoor komen te staan.

Ik weet gewoon echt niet wat ik moet hebben en als straks mn kamer verbouwd is wil ik graag het werkend hebben zodat ik voor ene project dingen kan gaan inspelen.

Ik heb ongeveer een budget van 500 euro te besteden.

Moet ik dan mijn huidige interface wegdoen omdat hij niet toereikend is ofzo of werkt het op een aparte manier, want ik heb gewoon echt geen zin om steeds dingen met z'n 2en op te nemen en dan vervolgens onder mn bureau te kruipen om weer kabels te verwisselen enzo, dat is gewoon onpraktisch. Ik ben gewoon super benieuwd hoe dat ook werkt in een grote studio met die mega mengtafels, wat hangt daar in godsnaam voor interface achter dan :dontgeti:

Maargoed, hoop antwoord te krijgen op mn vraag :)

Bailey
21 augustus 2009, 22:13
Is dit een oplossing?


Ik koop een presonus Firepod met 8 inputs

in kanaal 1: StudioProjects B1
in kanaal 2: Andere microfoon
In kanaal 3: gitaaramp 1
in kanaal 4: gitaaramp 2
in kanaal 5: Bassamp
in kanaal 6: ...
in kanaal 7: ...
in kanaal 8: ...
Mijn monitors hangen daar dan ook aan.

Daarbij koop ik een Behringer BFC2000 DAW controler.
Dan open ik in Cubase bijvoorbeeld 5 tracks,
en voor de nummers 1 tot en met 5 doe ik ook fader 1 tot en met 5
dan gebruik ik 6 7 en 8 voor VST instrumenten die ik inspeel met mijn Behringer UMX 49. (of gewoon een drumlijn ofzo)

Dan assign ik de buttons boven de faders voor mute en solo.
En de rotary knob daarboven voor de PAN ofzo.

Aan de zijkant van de controller zitten nog wat programeerbare knoppen, die dan om de tracks te selecteren en record en monitoring aan te zetten ofzo.

Dus feitelijk gebruik ik de Presonus Firepod dan als geluidskaart, en de BFC2000 als mengtafel.

De gains/volumes van de Presonus gewoon op een normaal niveau zodat niets overstuurt, en dan met mijn muis het volume van de monitors bepalen, maar voor de tracks individueel een eigen fader+ knopjes.

Dus de master volume via muis en geluidskaart, en dan de individuele kanalen via de BFC2000.


Ik wil heeel graag weten of dit werkt?

BFC2000 DAW controller.
http://www.behringer.com/EN/images/products/BCF2000-WH_P0817_Left_web.jpg

Presonus Firepod
http://www.presonus.com/media/images/community/firepoddiagram-big.jpg
( Dit idee bedoel ik een beetje )

bert k
21 augustus 2009, 23:09
Even een vraagje: ga je die instrumenten allemaal tegelijk inspelen, met een bandje dus, of speel je ze zelf allemaal achter elkaar in? Dat is niet helemaal duidelijk in je verhaal. Als je alles in je eentje inspeelt heb je dat allemaal niet nodig, dan kan het veel simpeler.

Bailey
21 augustus 2009, 23:23
Even een vraagje: ga je die instrumenten allemaal tegelijk inspelen, met een bandje dus, of speel je ze zelf allemaal achter elkaar in? Dat is niet helemaal duidelijk in je verhaal. Als je alles in je eentje inspeelt heb je dat allemaal niet nodig, dan kan het veel simpeler.

Het is dus de bedoeling dat ik een zang tegelijk opneem met een acoustische gitaar bijv en een bassist, en nog iemand die de toetsen speelt... Ik wil graag die extra inputs omdat ik niet steeds onder mijn bureau wil kruipen en omdat sommige muzikanten dan met meerdere synthesizers komen bijv. Of 2 versterkers.

Het is een projectstudio voor thuisgebruik om lekker demo'tjes op te nemen maar het moet wel lekker strak werken en ik wil neit dat gekut met kabels wisselen elk uur.. WAt ik nu dus wel heb.

Roman
22 augustus 2009, 14:20
Zo'n firepod is een goed apparaat. Kost je 400 euro en dan heb je prima hardware; 8 mono kanelen (met pre-amps) zo je computer in; 4 (stereo) kanalen retour (koptelefoon etc!). Mooi spul. Ik heb er zelf 2.

Bailey
22 augustus 2009, 15:23
Zo'n firepod is een goed apparaat. Kost je 400 euro en dan heb je prima hardware; 8 mono kanelen (met pre-amps) zo je computer in; 4 (stereo) kanalen retour (koptelefoon etc!). Mooi spul. Ik heb er zelf 2.

Ik las het ja! Maar werkt die DAW controller dan zoals ik het had uitgelegd?

Het is een gaaf apparaat

STW
22 augustus 2009, 18:02
ik denk dat als je je daw-controller in cubase instelt als standaard mackie control device (of iets dergelijks), dat meteen alles werkt zoals jij m wilt gebruiken. het is vrij standaard allemaal. anders kan je in cubase de knopjes nog toewijzen aan de gewenste functie.
lijkt me een leuke set zo!

Bailey
22 augustus 2009, 18:16
ik denk dat als je je daw-controller in cubase instelt als standaard mackie control device (of iets dergelijks), dat meteen alles werkt zoals jij m wilt gebruiken. het is vrij standaard allemaal. anders kan je in cubase de knopjes nog toewijzen aan de gewenste functie.
lijkt me een leuke set zo!

Oke, dat klinkt fijn, want ik wist gewoon niet hoe het nou in elkaar stak want ik las er weinig over, maar nu ik zo een beetje een idee heb en een bevestiging dat het gaat werken zoals ik bedoel, ben ik al een stukkie blijer!

nu nog maar gaan sparen,

gitaarhaantje
25 augustus 2009, 21:36
Zelf heb ik een m-audio projectmix en dat werkt erg goed. Daw controller en 8 kanaals interface in 1.... Als je vragen hebt.... Of anders de m- audio website...

Groeten laurens

Bailey
25 augustus 2009, 22:46
Zelf heb ik een m-audio projectmix en dat werkt erg goed. Daw controller en 8 kanaals interface in 1.... Als je vragen hebt.... Of anders de m- audio website...

Groeten laurens


Ik dacht altijd dat dat min enige optie was, het is nu geen optie meer. Hij is gewoon TE duur..

Ik zou gewoon graag een keer een heel proces meemaken, van inpluggen tot cd branden. DAn kan ik gewoon alles zien, zo leer ik het beste :)

Thnx Gitaarhaantje voor het aanbod voor vragen enzo, als ik ze heb zal ik niet twijfelen ze te stellen hehe...

fivelastwords
25 augustus 2009, 23:36
Heb de BCF2000 ook gehad, maar weggedaan. Werkte op zich prima, maar hij maakt ook herrie. Faders horen geruisloos te bewegen, maar dit was echt een lawaai van een jewelste. Maar... hij werkte probleemloos én zoals jij wilt dat hij werkt in je uitleg.

gitaarhaantje
26 augustus 2009, 18:48
Ik dacht altijd dat dat min enige optie was, het is nu geen optie meer. Hij is gewoon TE duur..

Ik zou gewoon graag een keer een heel proces meemaken, van inpluggen tot cd branden. DAn kan ik gewoon alles zien, zo leer ik het beste :)

Thnx Gitaarhaantje voor het aanbod voor vragen enzo, als ik ze heb zal ik niet twijfelen ze te stellen hehe...

Ik vond persoonlijk de prijs wel meevallen hoor. Heb em tweedehands voor 450 gekocht en hij ziet er als nieuw uit:)! Dus voor 450 euro een daw+ 8 kanalen tegelijk opnemen+ een originele versie van pro tools+ vette plugins.... Dat red je niet met een presonus firepod of heb ik dat verkeerd?

Fenderwim
26 augustus 2009, 19:07
Je moet je wel realizeren dat een DAW controller gewoon een extraatje is.

Je kan het allemaal ook in je computer doen.

Ik zelf zie het nut er niet van in, dat je wat knopjes en faders hebt om het zelfde te kunnen doen met je muis.

Ziet er wel cool uit, maar dat is ook alles.

Groeten
wim

Bailey
26 augustus 2009, 19:10
Ik vond persoonlijk de prijs wel meevallen hoor. Heb em tweedehands voor 450 gekocht en hij ziet er als nieuw uit:)! Dus voor 450 euro een daw+ 8 kanalen tegelijk opnemen+ een originele versie van pro tools+ vette plugins.... Dat red je niet met een presonus firepod of heb ik dat verkeerd?


Nee tuurlijk niet, maar geluk heb je gehad, had ik dat maar natuurlijk. Want jij hebt hem nou al gekocht ;)

gitaarhaantje
27 augustus 2009, 07:53
Je moet je wel realizeren dat een DAW controller gewoon een extraatje is.

Je kan het allemaal ook in je computer doen.

Ik zelf zie het nut er niet van in, dat je wat knopjes en faders hebt om het zelfde te kunnen doen met je muis.

Ziet er wel cool uit, maar dat is ook alles.

Groeten
wim

Persoonlijk vind ik het lekkerder werken omdat het tastbaar is en niet omdat het er "cool" uit ziet. Je kunt het vergelijken met digitale(modelling) versterkers die je moet instellen op de computer, geef mij dan maar liever een echte versterker waarbij ik gewoon aan de knoppen kan draaien.....

@bailey

ik zie nu ook weer een projectmix op marktplaats, wie weet is dat ook een optie...