PDA

View Full Version : Criss Oliva



Aikara
20 augustus 2009, 22:21
De laatste tijd zit ik weer in een 'Savatage-fase' en word ik er weer aan herinnerd wat een geniale gitarist Criss Oliva is. Aangezien er een crimineel gebrek aan waardering voor hem is open ik hier een topic voor hem.
Voor degenen die hem niet kennen even wat achtergrondinformatie:

Christopher "Criss" Michael Oliva (3 april 1963 - 17 oktober 17 1993) is samen met zijn broer Jon oprichter van de band Savatage.

http://www.metal-rules.de/seiten/charts/criss7.jpg

Van wikipedia:

Savatage continued to flourish, releasing 6 further albums after signing with Atlantic Records in 1985. This was considered the "Golden Age" of Savatage, particularly when the band collaborated with producer Paul O'Neill for the first time in 1987's Hall of the Mountain King. Criss's unique playing style won him many fans, including Dave Mustaine of Megadeth, with whom Savatage toured in 1987 in support of Hall of the Mountain King. When Mustaine was left without a guitarist in 1989 after the departure of Jeff Young, Criss was one of the first guitarists he asked to fill the vacant position. Criss declined the offer and continued with his brother and Savatage. That role of the second guitarist in Megadeth eventually went to Marty Friedman. Savatage continued with the release of Gutter Ballet in 1989, which Jon Oliva wrote some parts of whilst recovering in rehab.

Savatage toured relentlessly, with Criss winning critical acclaim. His biggest dream was for Savatage's 1991 album Streets: A Rock Opera to achieve platinum status. Streets was Savatage's biggest mainstream success, and Criss enjoyed the exploitation the record gave the band, allowing new fans to be found for their music. Savatage was rocked however by the sudden departures of Jon Oliva and Steve "Doc" Wacholz in 1992 and 1993 respectively. Replacements were eventually chosen in Zachary "Zak" Stevens for Jon on lead vocals and Jeff Plate for Doc on drums, and Savatage continued, releasing Edge of Thorns in 1993.

On October 17, 1993, at around 3:30a.m., Criss and his wife Dawn were driving north on Highway 301 on his way to the Fourth Annual Livestock Festival held in Zephyrhills, Florida, just north of Tampa. An oncoming car driven by a drunk driver, crossed the median and struck Criss' 1982 Mazda RX-7 head-on, killing him instantly.

http://www.myspace.com/crissoliva63

Helaas leeft Criss dus niet meer, maar gelukkig heeft hij ons een aantal cd's nagelaten met fantastisch gitaarwerk. Enorm smaakvol, origineel, vol emotie en een geweldige frasering.
Hij is één van de gitaristen van wie je na twee noten al hoort dat hij het is. Een geheel eigen stijl (en sound) dus.

Samen met een klein aantal andere gitaristen is hij één van degenen die mij tot de gitarist hebben gemaakt die ik ben (niet dat daar over naar huis te schrijven valt, bedoel alleen maar dat hij mijn stijl en smaak voor een groot deel heeft bepaald ;)).
Ik kan maar niet begrijpen dat er zo weinig waardering voor hem is. In mijn ogen is hij een van de meest ondergewaardeerde muzikanten die er is geweest.


Dit moest ik even kwijt. Nog mensen die hun mening kwijt willen? Graag!

Joeri.m
20 augustus 2009, 23:42
Savatage is gewoon geniaal, zonde van criss, maar jon heeft de band goed voortgezet imo. Het is wel redelijk onduidelijk of er nu nog iets gaat gebeuren of niet. Jon olivia's pain kan ik ook wel goed verdragen.

Aikara
21 augustus 2009, 09:37
Ik vind dat er toch wel een groot verschil zitten tussen het 'Criss-tijdperk' en het tijdperk na hem. Eigenlijk vind ik het twee verschillende bands. Hoewel ook de latere Savatage mij erg kan bekoren, heb ik toch een grote voorkeur voor het oudere werk (tot '93 dus). En dat is voor een groot gedeelte toe te kennen aan het unieke gitaarwerk van Criss.

Orgasmocaster
21 augustus 2009, 16:07
I had heeeel vroeger 'Gutter Ballet' en vond dat erg goed. ik zal hem weer eens opzoeken.

oh en gelukkig hebben we tegenwoording nog kerstfeest rock!!

mrweird
21 augustus 2009, 16:25
http://www.youtube.com/watch?v=piny1OorVrY&hl=nl
Tonight He Grins Again, live Met Jon in topvorm en met Criss erbij. Geniaal!!

Hij staat ook in mijn top 3 van gitaristen die mij tot gitarist hebben gemaakt, te samen met Gary Moore en James Hetfield

Aikara
21 augustus 2009, 19:31
Die hele CD (Streets) is top. Vooral de solo van 'Can you hear me now' is 1 groot orgasme. Solo van 'Summer's rain' is trouwens ook een toppertje!

Steven Otto
21 augustus 2009, 19:48
Ik voeg me ook bij de club!

Criss was de zoveelste geweldige gitarist die te vroeg heen ging :makeup: