PDA

View Full Version : Advies gevraagd: goede strat budget rond de 500



Divine
20 augustus 2009, 20:53
GN'ers,

Ik begin steeds meer het geluid van een strat te waarderen en ben dus op zoek naar een goede strat tegen een niet al te hoge prijs.

Mijn eisen:

Het liefst een 60's strat, dus met rosewood fretboard.
Budget €500, als het kan minder.
Goede tremolo, moet niet (snel) ontstemmen
Verder heb ik gehoord dat een 'steel block' beter klinkt? Klopt dit? Indien dit juist is, is mijn eis een steel block.


Op dit moment zit ik te kijken naar de Fender Classic Player die een optie is, maar nieuw over mijn budget zit. Ik heb nauwelijks verstand van stratocasters dus weet ook niet welke strats goed zijn op de 2e hands markt. Verder sta ik ook open voor strats van andere merken, mits ze een echt goede prijs/kwaliteit verhouding hebben. Graag uw advies/suggesties!

Nielsje
20 augustus 2009, 21:01
Japanse Fender Strat '68 RI :cheerup:!!!!

Kim Wilson
20 augustus 2009, 21:24
Tweedehands Classic Player '60s. Kun je bijna niet op mis gaan.

En een compliment voor de opmaak van de openingspost en de titel van het topic. Dit is tenminste duidelijk. :ok:

geert1976
20 augustus 2009, 21:30
mail even naar forummer Resonare,

Die heeft een mooie Custom Stratocaster uit 73-75 (made in japan) by matsumoku te koop

heeft grote 60's headstock, wel maple toets, maar heeft een heerlijk zwaar strat geluid ala Hendrix/Peppers, is beter dan een Mexicaan en gelijk aan een Jap
alder body en hals

stuur hem een berichtje, je krijgt geen spijt....:ok:

Spitfire
20 augustus 2009, 21:51
Ik zeg een Blade all the way. Er staat dan wel niet Fender op de kop, maar dat vind je toch niet meer erg als je er eenmaal op gespeeld hebt.

benwave
20 augustus 2009, 22:13
Een tweedehands american standaard moet ook net kunnen voor dat geld

Midwolda
20 augustus 2009, 22:19
Of zoiets: Japanse Strat op MP. (http://link.marktplaats.nl/269447316)

Divine
20 augustus 2009, 22:20
Dank voor de reacties!

@Nielsje, die heeft naar mijn weten een maple fretboard en daar ben ik niet naar op zoek. Tip: start een site met ' ik ben nielsje en ik ben zo blij met mijn japanse fender strat '68 RI'. :cheerup:

@Kim Wilson, als ik er een tweedehands zou kunnen vinden had ik 'm meteen gekocht. Helaas zijn ze zeer weinig te vinden op de tweedehands markt.

@Geert ik zoek echt een rosewood fretboard, maar bedankt voor je tip!

@Spitfire, aan welk blade model moet ik dan denken?

@benwave, bedankt. Ik hoor echter dat er veel kwaliteitsverschillen zitten tussen de American Standards en zelfs vaak de Mexicaanse Classic Players soms wel beter zijn. Klopt dit verhaal?

snaarplukker
20 augustus 2009, 22:31
De London City (http://www.jic.nl/?pg=1&merk=15&n=3) wordt op dit forum ook vaak aangeprezen. En voor ca € 25,-- hebt je een stalen tremmeloblok (http://yhst-50206111187217.stores.yahoo.net/sosttrblfima.html).

Spitfire
20 augustus 2009, 22:48
@Spitfire, aan welk blade model moet ik dan denken?

Volgens mij vallen de Classic en de Vintage (http://www.bladeguitars.com/guitargallery_texas.html#) binnen jou budget (of ze zitten er net iets boven). Er staat nu een Classic op marktplaats voor echt een prikkie.
Ik durf wel te zeggen dat deze gitaren zich kunnen meten met USA strats, ik heb zelf een Blade RH2 (dat is een wat duurder model) gehad en die vond ik echt stukken beter dan alle Fender strats die ik in de loop van de tijd in mijn handen heb gehad.

robert-gitarist
20 augustus 2009, 23:06
Tip: start een site met ' ik ben nielsje en ik ben zo blij met mijn japanse fender strat '68 RI'. :cheerup:

Beetje rare uitspraak he?
Die jongen geeft je geeft je gewoon een goed advies...:makeup::???:

benwave
20 augustus 2009, 23:16
Dank voor de reacties!

@benwave, bedankt. Ik hoor echter dat er veel kwaliteitsverschillen zitten tussen de American Standards en zelfs vaak de Mexicaanse Classic Players soms wel beter zijn. Klopt dit verhaal?

Niet in mijn ervaring.
Ik heb zelf ook twee customshop strats gehad, en ik heb ze beide verkocht omdat mijn zwarte standaard gewoon net iets lekkerder speelde. Ik heb daar nu jaren `70 elementen inzitten
Ik heb ook een mexicaan uitvoerig getest en vergeleken, maar ik vond die Mex beduidend minder.
Maar ja wat zegt dat allemaal ??

Je moet gewoon zoeken totdat je een gitaar vind, waarvan jij vind dat hij lekker speel en klinkt
En dan kun je nog wel eens even zoet zijn

Divine
21 augustus 2009, 00:58
Dank allen!

Luke-wannabe
21 augustus 2009, 01:04
Geen twijfel over mogelijk voor 500 eu. Een tweedehands japanse reissue.
Ik zit aan mijn derde japanse fender en heb er naast mijn eigen nog tig gespeeld en vond er bijna niet een 'niet goed'. Natuurlijk heb je mindere, maar die afwerking van die jappaners is zo goed!
Ik zeg doen!

Divine
21 augustus 2009, 01:49
Geen twijfel over mogelijk voor 500 eu. Een tweedehands japanse reissue.
Ik zit aan mijn derde japanse fender en heb er naast mijn eigen nog tig gespeeld en vond er bijna niet een 'niet goed'. Natuurlijk heb je mindere, maar die afwerking van die jappaners is zo goed!
Ik zeg doen!

Thanks Luke. Welk 'model/type' van de japanse RI's heeft een rosewood fretboard?

Luke-wannabe
21 augustus 2009, 02:11
De '62 RI. Happy hunting!

Divine
21 augustus 2009, 11:17
Thank you! :ok:

McVenco
21 augustus 2009, 11:19
Waar je ook nauwelijks een bult aan kan vallen is een Fernandes strat uit de jaren 80. Speelt en klinkt als een tiet en is (naar mijn bescheiden mening) behoorlijk ondergewaardeerd (misschien een gevalletje onbekend maakt onbemind, want erg dikgezaaid zijn ze niet in NL)

Er staat er nu eentje op MP: http://link.marktplaats.nl/261416380 (niet mijn advertentie, slechts ter illustratie)

munkie
21 augustus 2009, 11:28
(Orpheo mode ;))

Zelf samenstellen met losse onderdelen van Allparts, Warmoth (bestellen uit de USA), Rockinger enz. Als je geen tremolo gebruiker bent: hardtail dus met vaste brug. Zelf afwerken met Deense olie, heel eenvoudig. GFS elementen, Gotoh hardware, kom je een heel eind met 500 euro.

boybrouwer
21 augustus 2009, 11:30
een pacifica! (al is dat natuurlijk geen 'echte')

mikeyaxeman
21 augustus 2009, 12:23
Die Fernandes lijkt me een hele mooie!
Ik zou daar eens op bieden :)

Rinze
21 augustus 2009, 12:32
Fernandes is wel goed maar hou er rekening mee dat de goedkopere series matige elementen hebben.

Persoonlijk zou ik idd voor een Yamaha Pacifica gaan, de 812 is tweedehands vanaf een euro of 400 wel te vinden en is een topgitaar (goed hout, goeie hardware, SD bij de brug). Maar geen echte Fender (mij boeit het niet maar smaken verschillen) en met een humbucker bij de brug...

Blade is ook ok, zit wel aktieve electronica op.

Al die Fenders hou ik persoonlijk niet uit elkaar.

Divine
21 augustus 2009, 15:06
Dank allen, misschien handig om aan te geven. Ik wil absoluut een SSS config, geen HSS.

mastermind
6 september 2009, 21:41
Ik heb regelmatig die Fenders getest, maar vind ze niet super. Blade, Yamaha, G&L! (door Leo Fender de betere ontwikkelde Fenders) zijn stukken beter.

Snap echt niet waarom iedereen die Fenders promoten, volgens mij hebben ze geen Blade en G&L getest.

Vooral die Fenders spelen v.a. 7e tot 19e fret niet fijn als het om bends gaat.

Niet dat ik wat tegen Fender gitaren heb, zijn idd prachtige gitaren, maar als je er een koopt, ga dan daar een gitaarbouwer ofzo (ik ga naar 't Speeltuygh in Zwolle) en die werkt de gitaar als het ware verder af.

zeiler
6 september 2009, 22:13
Hmmm!

Blade zijn wel prima gitaren, maar ik heb er pas op gespeeld toen ik mijn Fender strat kocht (ik kwam zelfs voor een Blade) maar was er totaal niet van onder de indruk... De actieve electronica binnen het instrument (texas vintage '57 en '62) viel me zwaar tegen. Het is leuk, maar er zit "teveel aan."

Ook de andere series vond ik niet zo lekker spelen als er word beweerd!

Er hing daar een London City die ik wel heerlijk vond spelen! Smaken verschillen natuurlijk, maar persoonlijk was ik dus van blade niet zo gek als wat er van te voren over gezegd was :)!

---

p.s. bepaal uiteindelijk zelf hèa? ;)! JIJ moet er op spelen, en al klinkt het van andere mensen nog zo mooi, als jij er maar tevreden mee bent!

succes in ieder geval!

Kim Wilson
6 september 2009, 22:26
Ik heb regelmatig die Fenders getest, maar vind ze niet super. Blade, Yamaha, G&L! (door Leo Fender de betere ontwikkelde Fenders) zijn stukken beter.

Snap echt niet waarom iedereen die Fenders promoten, volgens mij hebben ze geen Blade en G&L getest.

...
Ik heb wel de Blade getest, en het zijn prima gitaren. Maar er zijn ook prima Fenders. Je moet een beetje weten welke types. Ik heb een Fender Baja Tele, omdat ik de actieve elektronica van de Blade too much vond.

Als iemand voor Fender kiest, moet ie dat toch lekker zelf weten? Blade en G&L zijn ook niet heilig...

Luke-wannabe
7 september 2009, 01:40
Ik heb regelmatig die Fenders getest, maar vind ze niet super. Blade, Yamaha, G&L! (door Leo Fender de betere ontwikkelde Fenders) zijn stukken beter.

Snap echt niet waarom iedereen die Fenders promoten, volgens mij hebben ze geen Blade en G&L getest.

Vooral die Fenders spelen v.a. 7e tot 19e fret niet fijn als het om bends gaat.

Niet dat ik wat tegen Fender gitaren heb, zijn idd prachtige gitaren, maar als je er een koopt, ga dan daar een gitaarbouwer ofzo (ik ga naar 't Speeltuygh in Zwolle) en die werkt de gitaar als het ware verder af.
Tsjah dat zal dan aan de radius liggen. Een vintage radius heeft nou eenmaal wat meer aandacht nodig dan een moderne maw plattere radius. Is minder snel goed, maar ik ben er inmiddels aan gewend geraakt en vind het prims spelen. Het hoort voor mij gewoon bij de feel van Fender.
Ik heb trouwens op een Blade Tele gespeeld en vond dat echt niets. Klonk mij te 'steriel'. Mijn Fender klinkt feller, authentieker en is toch 'the real thing' wat ik opzich ook een leuke, coole bijkomstigheid vind.

Nogmaals een Mex of Jap Reissue gitaar kan ik van harte aanraden!

akkebaas
7 september 2009, 02:01
Mex moet je geluk mee hebben.

Fender Japanners zijn cool.

Tokai is nog cooler!

mesaman
9 september 2009, 10:25
waarom spaar je niet even door?paar honderd er bij en je hebt de gitaar die je altijd al wou hebben en die gewoon helemaal is wat jij wilt.500€ is een net niet budget.net geen cheapass en net niet de echte goede/mooie.tis een ideetje..

Kim Wilson
9 september 2009, 10:29
Ja, da's altijd een mooie vraag. Niet iedereen kan 100 euro of meer per maand aan de kant leggen voor de aanschaf van een gitaar. Als ik zou moeten doorsparen tot ik mijn droomgitaar zou kunnen kopen, zit ik minimaal 2 jaar zonder gitaar. Binnen het gestelde budget zijn zat goeie gitaren te koop, waar je zonder problemen het podium mee op kunt. En vanaf dat punt kun je altijd nog gaan sparen voor je droomgitaar.

rocker_71
9 september 2009, 10:36
Mex moet je geluk mee hebben.

Fender Japanners zijn cool.

Tokai is nog cooler!

2e hands Tokai is een goede keuze! Voor een euro of 400 heb je een lekkere Silver Star (70s model). Super gitaren.

thomas_lc
9 september 2009, 11:45
Pak een london city mk 2
Heb je een hoop plezier en sound van :)

jutter
9 september 2009, 12:24
Ik hoor zeer goede verhalen over de Squier Classic Vibe. Kost rond de 300,-. Op het internet kwam ik verhalen tegen van mensen die beweren dat de CV beter is dan de USA. Of dit waar is weet ik niet....

Rooker
9 september 2009, 16:52
Nou Jutter nu moet je niet overdrijven. Daar geloof ik namelijk geen bal van!:makeup:

Luke-wannabe
9 september 2009, 17:05
Ik hoor zeer goede verhalen over de Squier Classic Vibe. Kost rond de 300,-. Op het internet kwam ik verhalen tegen van mensen die beweren dat de CV beter is dan de USA. Of dit waar is weet ik niet....
Tuurlijk is Squier niet beter dan Fender USA. Maar als backup en zelfs als main gitaar zijn ze echt niet te verslaan. Een heel ander kaliber dan de standard serie van Squier.

Psychomantis
9 september 2009, 17:21
diego stratocaster? mn vriend heeft deze en ondanks de niet al te beste afwerking is het de best klinkende strat die ik ooit heb gehoord
http://reviews.harmony-central.com/reviews/Guitar/product/Diego/%2760s+Stratocaster/10/1

jutter
9 september 2009, 20:31
Nou Jutter nu moet je niet overdrijven. Daar geloof ik namelijk geen bal van!:makeup:


Tuurlijk is Squier niet beter dan Fender USA. Maar als backup en zelfs als main gitaar zijn ze echt niet te verslaan. Een heel ander kaliber dan de standard serie van Squier.

Horen jullie het verschil? Ik niet...



http://www.youtube.com/watch?v=xN1-gQsHrMo

Kim Wilson
9 september 2009, 21:01
Alsof je dat op een joetjoep-filmpje kunt horen...

rijsberman
9 september 2009, 22:28
Ik wilde Fret King zeggen, maar die zijn net boven budget, geloof ik. Wel erg goede strats (en andere modellen).

pasqual
9 september 2009, 22:53
Alsof je dat op een joetjoep-filmpje kunt horen...

de gitarist in dit filmpje weet anders de Eric Johnson tone akelig goed te benaderen en dat had hij waarschijnlijk met een fender niet ( veel ) beter gekend, dus jutter heeft hier wel een punt(je). maar waarschijnlijk had deze gitarist op een echte "el cheapo" nog goed geklonken;)

groeten Pasqual.

jutter
9 september 2009, 23:14
de gitarist in dit filmpje weet anders de Eric Johnson tone akelig goed te benaderen en dat had hij waarschijnlijk met een fender niet ( veel ) beter gekend,..........

groeten Pasqual.

Je haalt me de woorden uit de mond. Als hij op een 'real' Fender had gespeeld was het verschil niet te horen geweest!

Kim Wilson
10 september 2009, 08:57
Maar als je je opsluit in een testhokje, met een goeie amp en beide gitaren, ga je echt wel verschillen merken, daar ben ik van overtuigd.

jutter
10 september 2009, 09:43
Maar als je je opsluit in een testhokje, met een goeie amp en beide gitaren, ga je echt wel verschillen merken, daar ben ik van overtuigd.

Doe maar eens de 'blinddoektest'....:laat een ander eens spelen over een Fender USA en een Squier uit China en pik daaruit de USA/China...Wat ik wil zeggen is dat er tegenwoordig enorm goede budget gitaren worden gemaakt waarbij het verschil niet meer merkbaar is. De Squier CV is er 1 van. Ik heb er laatst één in handen gehad en was behoorlijk onder de indruk.

Kim Wilson
10 september 2009, 10:01
Oh, dat ben ik wel met je eens hoor. Ik heb zelf een Mexicaanse Tele, zo'n Classic Player. Prima gitaren. Maar ik denk dat je uiteindelijk wel verschil gaat merken tijdens een A/B test. Is het niet in geluid, dan wellicht in bespeelbaarheid. Kwaliteit van een gitaar zit hem niet alleen in de klank.

Maar goed, de Squier CV is zeker het testen waard.

lindstrom
10 september 2009, 10:11
Maar als je je opsluit in een testhokje, met een goeie amp en beide gitaren, ga je echt wel verschillen merken, daar ben ik van overtuigd.

kun je ze niet beter eerst zonder amp testen, gewoon horen of de gitaar kwa hout al goed klinkt?

althans, zo test ik gitaren en merk dat er al een hoop gitaren afvallen voordat ik er een amp bijhaal.

en natuurlijk is het subjectief gezien de gitaren in winkels ook nog wel eens voorzien zijn van dode oude snaren die er al jaar en dag op zitten waardoor de test beinvloed wordt.

Kim Wilson
10 september 2009, 10:14
Ja, eerst akoestisch testen is het beste. Het karakter wat je dan hoort, ga je ook weer terughoren als je versterkt speelt. Zo heb ik een heel rijtje Tele's destijds al gelijk weer teruggezet, omdat ze unplugged al niet lekker klonken.

jutter
10 september 2009, 10:38
Ja, eerst akoestisch testen is het beste. Het karakter wat je dan hoort, ga je ook weer terughoren als je versterkt speelt. Zo heb ik een heel rijtje Tele's destijds al gelijk weer teruggezet, omdat ze unplugged al niet lekker klonken.

Dat geldt voor alle gitaren; er zitten ook minder goede tussen. Paar maanden geleden heb ik een Fender Telecaster RoadWorn (Mex) gekocht. De winkel had er een stuk of 10 en na lang testen heb ik uiteindelijk de mijne gekocht. Onderling zat er nogal wat verschil tussen( niet qua uiterlijk!).

Chocola
10 september 2009, 23:06
mail even naar forummer Resonare,

Die heeft een mooie Custom Stratocaster uit 73-75 (made in japan) by matsumoku te koop

heeft grote 60's headstock, wel maple toets, maar heeft een heerlijk zwaar strat geluid ala Hendrix/Peppers, is beter dan een Mexicaan en gelijk aan een Jap
alder body en hals

stuur hem een berichtje, je krijgt geen spijt....:ok:

Whaha ik schrok me rot toen ik mijn naam zag ^^. Jammer dat de TS persé Rosewood wil. Ik speel ook rosewood normaal (LP) maar die maple toets speelt fantastisch lekker. Nu mijn andere gitaar een dode snaar heeft en ik te weinig tijd heb om die te vervangen speel ik al een tijdje op die Matsumoku, en ik zit er zelfs aan te twijfelen om hem niet meer te verkopen ;). Maar ik heb gewoon geld nodig dus wie weet.

@TS: succes met zoeken.

Divine
11 september 2009, 00:39
waarom spaar je niet even door?paar honderd er bij en je hebt de gitaar die je altijd al wou hebben en die gewoon helemaal is wat jij wilt.500€ is een net niet budget.net geen cheapass en net niet de echte goede/mooie.tis een ideetje..

Omdat ik al van voldoende gitaren voorzien ben en een strat voor 'erbij' wil/wou hebben. Een week later was ik onder de indruk van Larry Carlton en raakte ik weer geïnteresseerd in ES335 achtige gitaren. Uiteindelijk besloten om het kopen van gitaren tijdelijk een halt toe te roepen. ;)

Ik heb de vorige maand veel strats getest, de classic vibe serie is leuk, maar haalt het niet bij bijvoorbeeld de Classic Player series. De algehele feel van de Classic Vibe voelt vrij goedkoop aan als je het vergelijkt met een duurdere Fender. De Classic Vibe strat is meer een hype; ze zijn goed voor de prijs, maar zeker niet beter dan een USA strat. In het geposte youtube filmpje (Eric Johnson cover) gebruikt hij overigens een Xotic BB preamp pedaal van € 200 en een Palmer speaker simulator (1 van de beste speaker simulators op de markt).

Rooker
12 september 2009, 12:01
de classic vibe serie is leuk, maar haalt het niet bij bijvoorbeeld de Classic Player series. De algehele feel van de Classic Vibe voelt vrij goedkoop aan als je het vergelijkt met een duurdere Fender. De Classic Vibe strat is meer een hype; ze zijn goed voor de prijs, maar zeker niet beter dan een USA strat.
Devine haalt me de woorden uit de mond.:ok: