PDA

View Full Version : Variatie in tele-style



ellisvertellis
20 augustus 2009, 19:51
Onlangs had ik een discussie met een vriend van mij over vormgeven van je zelfbouw gitaar. Het ging erover of je de bestaande, bekende vorm op een interessante manier kan ombuigen zonder dat deze eerst en vooral nep begint te lijken, en ten tweede dat deze toch alle essentiële elementen van het reeds bestaande model vasthoudt en zodoende ook dezelfde klank geeft.

Klinkt ingewikkeld, dus ik dacht: ik neem de proef op de som...

Hier zijn een aantal nieuwe versies van de alombekende telecaster:

http://img259.imageshack.us/img259/1291/contactsheet001.jpg

http://img36.imageshack.us/img36/4927/contactsheet002c.jpg

Zoals je kan zien gaat het hier om grafische brainstorming.

Ik ben benieuwd naar jullie meningen!! O, voor alle duidelijkheid, laat ons afspreken dat we van links naar rechts nummeren (dus 1 is links boven, 8 is rechts beneden)

Spitfire
20 augustus 2009, 20:09
Ik vind nummer 2 en 4 het mooist, als bij 4 de onderste hoorn nog iets vierkanter gemaakt wordt. De laatste vier vind ik er sowieso te willekeurig uitzien om interessant te zijn.

2 ziet er erg elegant uit en 4 lekker lomp ;)

ellisvertellis
20 augustus 2009, 20:23
Btw, mijn voorkeur gaat naar 3, 4 en 7.

aaronstonebeat
20 augustus 2009, 20:31
Ik zou ook voor 2 en 4 gaan; maar ik vind het moeilijk te zeggen waarom. Wel een interessante benadering. Een tijdje terug is er hier een discussie geweest die ging om deze (dacht ik) Manson gitaar:

http://www.mansonguitars.co.uk/Muse%20gallery/images/Manson%20Delorean.jpg

'Een mislukte tele' vonden toen velen. Kan ik me indenken, maar zelf vond ik het meer op een gestyleerde haai lijken; tenminste als het me lukte het idee van een tele los te laten.

Maar juist een telecaster lijkt me het moeilijkste model om een zinvolle variant op te bedenken. Ik vind het eigenlijk de perfecte gitaar: klinkt geweldig en is volkomen in balans (enige nadeeltje vind ik dat er een string tree nodig is). Aan een Les Paul bijvoorbeeld valt naar mijn idee vooral qua comfort van de body contour en de algehele balans het nodige te verbeteren.

Veel succes met de brainstorm. Ik ben reuze benieuwd naar meer meningen.

:ok:

RobertoL
21 augustus 2009, 10:19
Op dat 2e plaatje lijken de onderkanten beetje op de ibanez darkstone (maar dan op een andere plek):

http://images4.wikia.nocookie.net/ibanez/images/a/ab/DN400_AP.jpg

bedoeld of onbedoeld?

ellisvertellis
21 augustus 2009, 11:34
Ondeboeld, alhoewel ik vermoed dat de inspiratie altijd wel ergens vandaan komt.

Wat ik mooi vind in de ontwerpen is de slagplaat van nr 3. Die past perfect met de gitaarcontouren (een tele "with an edge" :) ). Die headstock komt dan weer van een G&L, denk ik... Nummer 4 heeft iets 70's (ik zie ze dan in een donkerbruine natuurhouten uitvoering).

Verbazend hoeveel lijnen je vind die je doen denken aan reeds bestaande modellen. Die zijn blijkbaar zo evenwichtig en perfect in balans (grafisch dan) dat je er vanzelf naar grijpt in de zoektocht naar nieuwe vormen. In dat opzicht vind ik die Manson wel geslaagd: hij durft buiten dat grafisch evenwicht treden.

Nu vraag ik mij af of deze ook als een tele zullen klinken. Iemand een idee?

Btw, wat prutsen met gitaarvormen op het werk werkt zéér rustgevend :sssh:

aaronstonebeat
21 augustus 2009, 13:15
Als ze uit het juiste hout zijn gesneden en van de juiste hardware voorzien, zullen ze allemaal als 'n tele klinken; met kleine individuele verschillen vanwege onvermijdelijke kleine verschillen in het hout.
De vorm van de body doet naar mijn overtuiging niet terzake voor de klank.

j3r03n
21 augustus 2009, 14:43
2 en 4!

2 omdat de tele hier een surf-attidute krijgt, en daar hou ik wel van ;)

4 omdat deze verreweg het origineelst is van allemaal. Ziet er erg profi uit met alle details!

Leuk idee, hopelijk ga je ermee verder :ok:

Rock Bottom
31 augustus 2009, 09:45
2 en 4!

2 omdat de tele hier een surf-attidute krijgt, en daar hou ik wel van ;)

4 omdat deze verreweg het origineelst is van allemaal. Ziet er erg profi uit met alle details!

Leuk idee, hopelijk ga je ermee verder :ok:

Wat hij zegt, ongeveer dan.

zoon van Piet
31 augustus 2009, 10:59
zolang je de vorm van het slagplaatje intact houdt.. blijft het in mijn ogen een tele.


Verbazend hoeveel lijnen je vind die je doen denken aan reeds bestaande modellen. Die zijn blijkbaar zo evenwichtig en perfect in balans (grafisch dan) dat je er vanzelf naar grijpt in de zoektocht naar nieuwe vormen.
Neem de onderste helft van een tele, spiegel die zodat je een hele gitaar krijgt en vergelijk dat resultaat met het originele Epiphone solidbody model Crestwood..

j3r03n
31 augustus 2009, 19:30
2 en 4!

2 omdat de tele hier een surf-attidute krijgt, en daar hou ik wel van ;)

4 omdat deze verreweg het origineelst is van allemaal. Ziet er erg profi uit met alle details!

Leuk idee, hopelijk ga je ermee verder :ok:

Haha, ik bedoelde met 4 eigenlijk 3 :soinnocent: (dus linksonder op het eerste plaatje)

3 vind ik t gaafst.