PDA

View Full Version : Reverb unit vervangen?



crapton
20 augustus 2009, 17:12
Ik heb een H&K Statesman Q40 en vind de reverb nogal mager, zelfs met beide regelaars (boven en achterop) tamelijk ver open.

Hoe makkelijk is het de reverb veer unit te vervangen?

Waar moet je dan op letten:
1. impedanties hoog of laag
2. lengte veer kort 22 cm of lang 43 cm
3. aantal veren 2 of 3

Ik denk zelf aan een Accutronics unit van Tonefactory, maar er is zoveel keuze dat ik niet weet wat te nemen. Bovendien heb ik geen schema of specs van die Statesman en geen idee hoe kritisch vervanging kan zijn.

Wie heeft enige ervaring en/of suggesties?

Ik kan natuurlijk ook een pedaaltje erbij kopen maar daar heb ik niet zo'n zin in, de amp moet van zichzelf compleet en goed zijn.

nico verduin
20 augustus 2009, 17:40
Ik heb een H&K Statesman Q40 en vind de reverb nogal mager, zelfs met beide regelaars (boven en achterop) tamelijk ver open.

Hoe makkelijk is het de reverb veer unit te vervangen?

Waar moet je dan op letten:
1. impedanties hoog of laag
2. lengte veer kort 22 cm of lang 43 cm
3. aantal veren 2 of 3

Ik denk zelf aan een Accutronics unit van Tonefactory, maar er is zoveel keuze dat ik niet weet wat te nemen. Bovendien heb ik geen schema of specs van die Statesman en geen idee hoe kritisch vervanging kan zijn.

Wie heeft enige ervaring en/of suggesties?

Ik kan natuurlijk ook een pedaaltje erbij kopen maar daar heb ik niet zo'n zin in, de amp moet van zichzelf compleet en goed zijn.Ik weet niet wat de reverb driver is. Maar als het solid state is dan kun je beter je geld in je zak houden.

Plant
20 augustus 2009, 19:01
Ik weet niet wat de reverb driver is. Maar als het solid state is dan kun je beter je geld in je zak houden.

Onzin!

Ja, je kunt de veer vervangen. Je moet alleen wel gegevens van de huidige veer of de elektronica hebben en weten of dat ongeveer gaat matchen met de veer van je keuze.

Meestal (dus niet altijd) zijn de input en de output spoel in de veerunit verschillend. Meestal is de ingangsspoel relatief vrij laagohmig en de uitgangsspoel hoogohmig. We hebben het over impedantie, maar met een Ohmmetertje kun je vaak nog wel bepalen wat wat is als het er niet op staat.

Maar ik heb ook wel eens een veer gezien waar twee dezelfde spoelen in zaten, allebei hoogohmig.

De lengte van de veren of het aantal bepaalt niet het volume, wel de geluidskwaliteit!
Korte veren hebben vaak maar een korte galmtijd en klinken doorgaans ketserig / blikkerig. Als je de ruimte in je versterker hebt, stop er iets langs in.

Ik heb zelf wel eens de korte veerunit van een (ja, transistor!) versterker omgewisseld voor een lange veerunit. Dat scheelde de wereld in geluidskwaliteit.

Geen idee hoe duur veren zijn, ik kan me voorstellen dat je er niet zomaar 'op papier' eentje uitkiest en dan maar hoopt dat het goed gaat.

Zelf heb ik wel eens prachtige veerunits uit oude afgedankte elektronische orgels gesloopt. Een echte Hammond veer, maar ook uit een defekt onogelijk jaren '60 Solina orgeltje een lange 'Gibbs U.S.A.' veerunit. Fan-tas-tisch ding :crazyhappy: .

Helaas heb ik er nu geen meer liggen. Maar ik zou zeggen... ga op rooftocht.

nico verduin
20 augustus 2009, 19:12
Onzin!

Ja, je kunt de veer vervangen. Je moet alleen wel gegevens van de huidige veer of de elektronica hebben en weten of dat ongeveer gaat matchen met de veer van je keuze.

Meestal (dus niet altijd) zijn de input en de output spoel in de veerunit verschillend. Meestal is de ingangsspoel relatief vrij laagohmig en de uitgangsspoel hoogohmig. We hebben het over impedantie, maar met een Ohmmetertje kun je vaak nog wel bepalen wat wat is als het er niet op staat.

Maar ik heb ook wel eens een veer gezien waar twee dezelfde spoelen in zaten, allebei hoogohmig.

De lengte van de veren of het aantal bepaalt niet het volume, wel de geluidskwaliteit!
Korte veren hebben vaak maar een korte galmtijd en klinken doorgaans ketserig / blikkerig. Als je de ruimte in je versterker hebt, stop er iets langs in.

Ik heb zelf wel eens de korte veerunit van een (ja, transistor!) versterker omgewisseld voor een lange veerunit. Dat scheelde de wereld in geluidskwaliteit.

Geen idee hoe duur veren zijn, ik kan me voorstellen dat je er niet zomaar 'op papier' eentje uitkiest en dan maar hoopt dat het goed gaat.

Zelf heb ik wel eens prachtige veerunits uit oude afgedankte elektronische orgels gesloopt. Een echte Hammond veer, maar ook uit een defekt onogelijk jaren '60 Solina orgeltje een lange 'Gibbs U.S.A.' veerunit. Fan-tas-tisch ding :crazyhappy: .

Helaas heb ik er nu geen meer liggen. Maar ik zou zeggen... ga op rooftocht.
Ik zou zeker bovenstaand advies volgen:seriousf::seriousf::seriousf::seriousf::ser iousf::seriousf::seriousf:

crapton
20 augustus 2009, 20:05
Dank voor de suggesties.

Ik heb geen enkel schema kunnen vinden op Internet, ook geen foto van de binnenzijde. Lastig dus... Heb ergens gezien dat de Statesman een hybride ontwerp is met deel solid state en deel buizen. Dus aansturing reverb zou heel goed solid state kunnen zijn - ik neem aan dat dat kritischer is.

Wel gevonden dat er al een Accutronics reverb inzit, zou een lange moeten zijn maar niet 'boxed', whatever that means. Ik kan het er in elk geval niet aan af horen, er is galm maar mijn cheapo Peavey Bandit had meer en beter.

Optie is die versterker openschroeven en kijken of er een modelnummer op die reverb zit, daarmee is vast een vergelijkbaar maar beter model op te snorren.

Overigens in diverse reviews commentaar gezien dat de reverb 'not impressive' was.

nico verduin
20 augustus 2009, 20:17
Vaak worden er eenvoudige opamps gebruikt om die reverbs aan te sturen. Die hebben gewoon veel minder power. Vandaar dat ik zei dat het waarschijnlijk zonde van het geld is. De Fender buizen reverbs (en die hebben vaak weer teveel van het goede) pompen gauw een wattje of 1 - 2 door die veren. Dus gewoon veel meer signaal...dus veel meer galm.

De opmerking van plant is niet te vergelijken. Je weet niet wat voor driver erin zat... Alleen transistor zegt niets.. Daarnaast waren die oude veren stukken beter als tegenwoordig. Alhoewel de laatste jaren de veren van Accutronics weer wat beter zijn geworden.

Dat de Peavey meer/beter had.. tja uiteindelijk komt het op de schakeling die gebruikt is. Kan er weinig over zeggen... Maar als je het nummer hebt, kunnen we wel meet enige zekerheid een verwachting uitspraak doen of het een Solid state of buizen reverb driver is.

nico verduin
20 augustus 2009, 20:28
Als dit de die versie is met 4 x EL84, dan is het vrijwel zeker solid state omdat:
- er zitten 2 12AX7 in
- je hebt 2 kanalen
- 1,5 triode buisjes voor 2 kanalen blijft er nog een halve triode buis over. En die is voor de phase splitter.

En meer buizen in de pre-amp heb je niet. Dus blijven de TL072 drivertjes over.

pooltje starten?

aad
20 augustus 2009, 20:34
Je zou natuurlijk kunnen overwegen om er een LM386 opamp als driver in te zetten. Heb je meteen de 1 watt waar Nico het over heeft. Inderdaad zie je veel van die solid state versterkers met een TL072 driver/recover achtig setje.
Dan heb je het toch over koptelefoonniveau.

crapton
20 augustus 2009, 20:37
@Nico: ik denk dat je helemaal gelijk hebt... ik ga er dus maar ff niet aan zitten prutsen.

@ Add: moet ik toch een schema hebben en print en voeding enz, dus dat is niet zo makkelijk. Tenminste ik neem aan dat er niet een pin-equivalente op-amp is met meer power? Of is dat die LM386? Ik dacht dat die een andere vorm had?

In elk geval bedankt voor de suggesties...

aad
20 augustus 2009, 21:29
Ja die LM386 is idd anders. Maar je zou de SHO ervoor kunnen gebruiken. Die is op de LM386 gebaseerd. (Super Hard On).
Daar kun je gewoon een kitje voor kopen en als voeding kun je 9volt adapter gebruiken.