PDA

View Full Version : Jackson terug!



FruscianteFan
20 augustus 2009, 17:03
Een kleine vier maanden terug heb ik mijn Jackson Stealth naar Schreeven gebracht. Oorspronkelijk had ze een licensed floyd rose, humbucker, twee sc's, een tone en volumeknop. Na wat gestrip hier en daar, had ik alle elektronica eruit gesloopt en ik was een blokje van de FR kwijt, waardoor er nog maar 5 snaren op konden.

Bij Schreeven hebben we in goed overleg besloten er een vaste brug op te zetten, een P90 bij de brug, en die direct naar de output te leiden. Zou me om en nabij de €150 gaan kosten, misschien wat minder omdat hij van mij de toplocks en floyd rose wel mocht houden. Ik zei erbij dat ik er geen haast mee had. Immers, ik had de gitaar al jaren niet meer gebruikt (nouja, ik heb 'r pas 5,5 jaar) en ik heb nog 3 elektrische gitaren, precies genoeg voor live (main, backup+harder en lager gestemd).

Echter, het duurde maar en het duurde maar. De paar keer dat ik bij Schreeven kwam voor andere dingen, zei Jaap (coole man is het toch) dat-ie al bezig was, maar dat de bestelde brug op zich liet wachten.

Op een gegeven moment werd ik gebeld. De brug was binnen, maar dat ging niet werken. Wel had-ie nog een oude brug van een Ibanez liggen, ontworpen voor gitaren met uitsparing voor floyd rose. Nou, dat vond ik best. Toen duurde het nog wel ff. Maandag ging ik langs. De man was op vakantie, maar ik wilde even weten hoe ver de gitaar nou was. Zoals ze daar hing, kon ik alleen maar zien dat het dingen waren als snaren afknippen en backplate terugschroeven. Maar goed, ik zou wel tot donderdag wachten, want dan is Jaap terug van vakantie.

Ik had vandaag echt geen zin meer om te wachten op dat telefoontje. Ik heb vakantie, geen werk, en kan zoveel spelen als ik wil. Dus ik reed naar Schreeven.

Ik kreeg te horen dat de gitaar dit weekend wel af zou komen, want ze was bijna klaar. Alleen was er nog iets mis met de zadels, waardoor een paar snaren als sitar klonken. Na wat aandringen (en terecht, ik wachtte al bijna 4 maanden) zei hij of ik een uurtje kon wachten. Minder dan een uur later (in fact, ik kwam net terug van het wegzetten van de auto) was de gitaar af. Tsjah, jammer dat ik daarvoor moest aandringen, maar het zij zo.

Nog een leuke strap erbij gezocht (bloemen!), en afgerekend. Slechts €100, inclusief strap, omdat ik zolang had moeten wachten. Relaxed!

Ik weet het, foto's zijn verplicht. Maar mijn pa zit in Turkije en heeft zijn fototoestel mee. En mijn telefoon kan wel foto's maken, maar zonder de laptop van mijn pa kan ik die niet uploaden.

Dus, slechts een oude foto, van voor ik begon met modificeren van de Jackson:
http://i16.photobucket.com/albums/b43/erikharings/Jacksonclose-up-1.jpg

Gothra
20 augustus 2009, 17:07
Vet! Waarom geen nieuwe FR ipv een vaste brug??? Wel raar dat het zo lang op zich liet wachten, maarja.

Noctiis
20 augustus 2009, 17:20
Ik ben benieuwd hoe die geworden is! Goede herinneringen aan, heb er nog een CD mee opgenomen, hehe :-)

lindstrom
20 augustus 2009, 18:02
Hebben we het hier over Jaap Lagerweij? de jongen met de krullen?

Ik ken hem, heb hem van dichtbij zien ontwikkelen met zijn gitaarspel.

FruscianteFan
20 augustus 2009, 18:49
Vet! Waarom geen nieuwe FR ipv een vaste brug??? Wel raar dat het zo lang op zich liet wachten, maarja.
Het liet dus zo lang op zich wachten omdat de brug maar niet kwam.

In eerste instantie wilde ik de FR laten 'repareren'. Dat werd lastig, omdat per model FR de onderdelen net wat anders zijn ofzo. Toen opperde hij om er dan een nieuwe FR op te zetten, waarin ik toevoegde dat die dan gelijk vast gezet moest worden. Vervolgens hadden we zoiets, als we dan toch een nieuwe brug erop doen en die vastzetten, kunnen we beter meteen een vaste brug erop zetten.

Het geval wil namelijk, dat ik het nut niet of nauwelijks inzie van zwevende bruggen. Ik ga er soms mee zitten pielen, maar als ik serieus speel, vind ik vibrato's gewoon lelijk. Dus als ik dan toch de boel laat verbouwen, dan ga ik er geen vibrato op laten zetten.

Bovendien zijn FR's niet bepaald goedkoop ;)

@ Noctiis: het is en blijft een fijne gitaar. Alleen, nu heb ik er weer wat aan. Ik speel namelijk eigenlijk geen metal meer. Ik ging ermee naar Schreeven omdat ik het zonde vond van de gitaar om er niets meer mee te doen. Zeker omdat ik haar al had toegetakeld, en ze dus niet meer zoveel waard was - bovendien ben ik véél te sentimenteel om een gitaar te verkopen.

De intonatie is nog even een gedoe. Ik heb de actie namelijk nóg hoger gezet dan Jaap voor me had gedaan, waardoor de G-snaar überhaupt te ver naar voor staat om goed te intoneren. Maar dat zien we dan wel weer.

Het is echt een ongelofelijke gitaar nu. Ingeplugd in de Blues Junior, die nog steeds op de Jaguar staat afgesteld, subliem gewoon. Zachtjes met de vingers spelen klinkt heerlijk, bijna als een halselement dat net wat beter prikt. Zachtjes met plectrum klinkt gewoon, als een súperdikke Jaguar (of andere Fender-achtige). Hard, vingers of plectrum, is al flinke overdrive. Eddie Vedder stijl dus (clean en overdrive zonder pedaal of volumeknop).

@ lindstrom: ik weet niet wat zijn achternaam is, maar het is inderdaad een blonde krullebol. Werkt bij schreeven en is een coole gozer. Al helemaal toen ik met het idee kwam om dus een P90 in een Jackson te proppen. Ik kan altijd wel een goed praatje met hem houden.

lindstrom
20 augustus 2009, 19:00
@ lindstrom: ik weet niet wat zijn achternaam is, maar het is inderdaad een blonde krullebol. Werkt bij schreeven en is een coole gozer. Al helemaal toen ik met het idee kwam om dus een P90 in een Jackson te proppen. Ik kan altijd wel een goed praatje met hem houden.


dan hebben we het inderdaad over dezelfde Jaap.

Echt een goude gozer! als er iemand een topgozer is dan is hij het wel!

hole
20 augustus 2009, 19:07
Gave gitaar man!

..maar stiekum had ik gehoopt dat dit topic over Michael ging

Michael AE
21 augustus 2009, 02:18
Gaat dit topic niet over mij dan? :dontgeti:

FruscianteFan
21 augustus 2009, 10:45
Ik was me bewust van de link met MJ, maar had geen zin om moeilijk te doen :P

Na nog wat te hebben gespeeld, kan ik er meer over zeggen:

Ik begon de laatste tijd op mijn Jaguar de tone wat dicht te draaien, omdat ze anders nogal fel kan zijn. Zeker in vergelijking met de Les Paul. Gister heb ik haar toch weer wat helderder gemaakt, anders klinkt het nergens meer naar - in vergelijking met de Jackson. Die klinkt namelijk best fel.

Dat is ook waardoor het zo verleidelijk is om zonder effecten te spelen. Als ik écht hard speel, dan wordt ze ontzettend fel. Echter, bij een versterker die toch al op een flinke rand staat (met de Jag een klein randje, de P90 is wat heter), resulteert dat in meer gain. En tone! Een paar keer heb ik gister mijn overdrive pedaal aangezet, alleen maar om de boel wat te temmen.

Het geen vervanger van de Jaguar. Ik ben nog steeds verliefd op de Jaguar, haar hals en haar geluid (zeker het halselement en hals+brug in serie). Ik moet zelfs zeggen dat de Jackson me wat tegenvalt qua bespeelbaarheid. Die hals is wel lekker (doch erg dun), maar door de gigantische frets soleer ik niet zo lekker. Ik druk eigenlijk gewoon te hard. Maar goed, ik mag best hard werken voor die instant tone. Echt. Dat klinkt.

En tsjah, het woord zal toch moeten vallen: one-trick pony. Een gitaar, slechts een element bij de brug dat zonder poespas naar de uitgang gaat. Ik mis het niet, maar het heeft wel wat karaktertrekjes. Je moet een stuk zorgzuldiger zijn met hoe je speelt. Op andere gitaren is het verschil tussen rammen en hard rammen meestal verwaarloosbaar. Hier blijft het maar doorgaan. Normaal gesproken ram ik op een gegeven moment alleen nog maar omdat ik me gewoon helemaal laat gaan, maar voor de sound heeft het nauwelijks functie. Maar nee, hoe harder, hoe meer.

Natuurlijk, dit is mijn roes. De wittebroodsweken met mijn minnares. Het zal vast nog wel minder worden, en de Jaguar blijft mijn belangrijkste gitaar. Wel denk ik dat ik misschien ga overwegen daar nieuwe pups in te zetten, want ze klinken niet zo levendig als de P90 (is als het goed is de Seymour Duncan SP90-1). Maar dat zien we over een tijdje wel weer. Want ik ben nog steeds ook verliefd op haar geluid.

edit: ik heb trouwens zitten rekenen. Als ik namelijk online dat element, graphtech brugzadels en een strap had gekocht, was ik een stuk meer dan €100 kwijt geweest. Bizar eigenlijk.

Voor degene die geïnteresseerd is: ik heb een demo'tje gemaakt. Een cover van John Frusciante, en wat gepiel ervoor en erna. Het is geen voorbeeld van hoe goed ik speel, want ik moet nog heel erg wennen aan de feel van deze gitaar. Na het nummer pak ik trouwens een plectrum.
Oh, en ik ben me heel erg bewust van het feit dat ik geen goede zanger ben. Ik vind mijn zang hier zelfs nog enorm meevallen. Maar goed, het gaat om de gitaar.
http://www.megaupload.com/?d=KUNBJH7T

FruscianteFan
25 augustus 2009, 15:10
Ik heb inmiddels, om alles wat praktischer en meer compatibel met de Jaguar te maken, een mastervolume gemonteerd en de output gezet waar vroeger de tone zat.

Foto's!

http://i16.photobucket.com/albums/b43/erikharings/IMG_2815.jpg

http://i16.photobucket.com/albums/b43/erikharings/IMG_2814.jpg

http://i16.photobucket.com/albums/b43/erikharings/IMG_2816.jpg

interessander
25 augustus 2009, 15:33
Op de een of andere manier doet hij me aan de ESP page hamilton signature denken, komt vooral door de frezing bij de brug.

http://www.monocase.com/images/Players/f_PageHamilton-3.jpg

Quicksilver
25 augustus 2009, 15:54
Op de een of andere manier doet hij me aan de ESP page hamilton signature denken, komt vooral door de frezing bij de brug.

http://www.monocase.com/images/Players/f_PageHamilton-3.jpg

Ik heb me altijd afgevraagd: kun je elke pickup nou op die manier schuin laten plaatsen of zijn het speciale pickups? En heeft het nou echt een andere sound want het lijkt mij hetzelfde :???: