PDA

View Full Version : Ontevreden met zelfbouw speakerkast



MVH Guitars
20 augustus 2009, 16:36
Ik heb een tijd geleden zelf een 1x12 speakerkast gebouwd. Na het ding maanden niet gebruikt te hebben en in die tijd alleen maar op een Marshall 4x12 te hebben gespeeld heb ik laatst weer eens de zelfbouw speakerkast gebruikt en ik vond het niks.

De Marshall (JCM900 1960A) klinkt strak terwijl mijn zelfbouw (heeft een Vintage 30) te 'losjes' klinkt, niet strak en het klinkt alsof de achterkant open is, terwijl ik toch echt een afgesloten kast heb gebouwd. Wat ik nog een van de vervelendste dingen vind is dat er teveel mids ('dozig' geluid) in het geluid zit wat ik er op geen enkele manier met de versterker regelknoppen uit kan halen.

Ik weet niet goed van wat voor materiaal ik precies de kast heb gebouwd. Ik ben gewoon naar de doe-het-zelf zaak gegaan om multiplex van gemiddelde kwaliteit (kostte me iets van 25 euro aan hout).

Nu had ik zo het idee: Zou het helpen om de binnenkant van de kast te bekleden met van dat isolatieschuim om het geluid te veranderen?
De speakerkast is van binnen en van buiten nog gewoon kaal multiplex.

muziekschuur
20 augustus 2009, 17:01
Maak de achterkant eens (gedeeltelijk) open.

fredjuh
21 augustus 2009, 16:49
En check goed of je kast echt luchtdicht is. Hoe dik is je multiplex? De verbindingen moeten ook allemaal muurvast zitten. foto's? Wat is het volume van je kast?

MVH Guitars
21 augustus 2009, 19:14
Als het goed is, istie toch wel redelijk luchtdicht voor zover dat mogelijk is. Verder is hij ook heel stevig gebouwd. Het multiplex is 15mm dik overal.

De achterkant gedeeltelijk open...zou dat wat zijn dan? Ik wou juist het geluid van een gesloten kast (zoals de Marshall dat ook heeft) en ik had een combo met open achterkant en dat klonk (ook met Vintage 30) net zo belabberd als deze zelfbouw kast.

fredjuh
21 augustus 2009, 20:37
probeer eerst gewoon de backplate eraf te schroeven en het geldt ook als je een solide geluid wil hebben dan moet je cab solide zijn. 15mm plex is trouwens prima. probeer ook wat foto's te posten en over het volume gesproken, als je gewoon even de binnenmaten meet en die vermenigvuldigt zeg dat al wat.

MVH Guitars
30 augustus 2009, 17:35
Ik heb vandaag foto's genomen en de maten opgenomen.
Ik heb ook zonder achterkant gespeeld, maar het klinkt nog steeds niet goed. Bijna geen verschil met als hij er wel op zit.

http://i154.photobucket.com/albums/s252/MVHRockbox/IMG_3420.jpg

http://i154.photobucket.com/albums/s252/MVHRockbox/IMG_3415.jpg

De binnenmaten in cm zijn:
Breedte: 54
Hoogte: 35
Diepte: 21,5
Inhoud geeft dan 40635 cm3.

erwin_ve
30 augustus 2009, 18:05
Zitten je + en - draadjes op de goede plaats?

MVH Guitars
30 augustus 2009, 18:17
Zitten je + en - draadjes op de goede plaats?

Als het goed is wel. Daar heb ik extra op gelet.

AART
30 augustus 2009, 18:19
Tolex op de kast en op de achterplaat helpt vaak bij het luchtdicht afklemmen van de achterkant, misschien mist dat en klemt de achterkant niet goed genoeg. En welke maten heb je gebruikt?

Hij lijkt namelijk erg groot (breed) voor een 1x12, dat betekend meer inhoud en dat kan het losse verklaren en misschien ook de dozigheid.

the sure thing
30 augustus 2009, 19:08
Als het goed is wel. Daar heb ik extra op gelet. BIj 1 speaker maakt dat helemaal niet uit (tenzij je de speaker icm andere speakers gebruikt).

Waarschijnlijk heb je de platen multiplex AAN elkaar gelijmd en heb je ze niet VERlijmd, dus heb je ze niet in elkaar laten steken (klemmen) maar gewoon met schroeven en houtlijm vastgemaakt?

nico verduin
30 augustus 2009, 19:22
BIj 1 speaker maakt dat helemaal niet uit (tenzij je de speaker icm andere speakers gebruikt).

Waarschijnlijk heb je de platen multiplex AAN elkaar gelijmd en heb je ze niet VERlijmd, dus heb je ze niet in elkaar laten steken (klemmen) maar gewoon met schroeven en houtlijm vastgemaakt?Volgens mij heeft 90% hier op het forum dat niet gedaan... en dit is de eerste keer dat ik het hoor. Kan zijn dat hij wat lek is, maar dat is gauw opgelost... ff kitten. En als ie te 'bonkerig' is, zooi glaswol langs de wanden doen....

MVH Guitars
30 augustus 2009, 20:18
De achterplaat zit er behoorlijk stevig in. Die krijg je er niet zomaar in of uit, dus dat zit wel goed.

De kast is zo breed omdat er eerst nog een versterkdeel (top) op moest. Die is nu verkocht. Nu past nog net de Marshall top er met zijn pootjes op (de zijkanten steken natuurlijk wel uit dan).

Misschien is de binnenkant isoleren dan wel de laatste goede optie.

AART
30 augustus 2009, 20:22
Het kan ook goed dat een andere speaker in die kast wel goed klinkt. Mesa heeft enkel V30's in de rectifier 1x12. In de andere 1x12 (waaronder de widebody) zitten meestal C90's (classic lead 80).

Isoleren kan helpen en dat kitten wat nico zegt ook. Lijmen en schroeven/deuvelen moet prima kunnen mits goed gedaan.

F*R*E*A*K
30 augustus 2009, 21:05
Naar het plaatje kijkend lijkt de baffle mij een beetje dik.

fredjuh
31 augustus 2009, 00:17
Ik denk dat je cab juist misschien te klein is! Ik zag dat commerciele V30 cab een stukje groter zijn. Probeer eens gewoon muziek erop te zetten met diepe bas en luister of je die diepe bas goed hoort of maar nauwelijks. Als je die bas maar nauwelijks hoort is waarschijnlijk je cab te klein en wordt je laag afgesneden, wat niet erg is, maar je krijgt een "boost" in je laag-mid.

AART
31 augustus 2009, 08:38
Ik denk dat je cab juist misschien te klein is! Ik zag dat commerciele V30 cab een stukje groter zijn. Probeer eens gewoon muziek erop te zetten met diepe bas en luister of je die diepe bas goed hoort of maar nauwelijks. Als je die bas maar nauwelijks hoort is waarschijnlijk je cab te klein en wordt je laag afgesneden, wat niet erg is, maar je krijgt een "boost" in je laag-mid.

Hij komt misschien inderdaad tekort, maar dan in de diepte. Breedte voegt weinig toe, maar de diepte bepaald veel qua bas. 21 centimeter is te weinig.

schwalbe
31 augustus 2009, 13:53
Wat je ook kan doen is er een basreflexpoort inzetten. De poort zorgt voor meer bas en voor een strakkere bas boven de afstemfrequentie (onder de afstemfrequentie verliest de kast juist alle controle, dus altijd lager dan 80 hertz afstemmen). De poort moet precies berekend worden, want anders krijg je ongelukken. Als je me de afmetingen van het cabinet even doet wil ik wel wat rekenen.

EDIT: ik zag dat de afmetingen er al stonden.
Even gerekend: lastig. kast is inderdaad te klein; zowel gesloten als basreflex.

fredjuh
31 augustus 2009, 19:03
Heb jij ergens de thiele-small parameters van de V30 gevonden dan? Ik niet, wel gezocht.

schwalbe
1 september 2009, 12:52
ook niet gevonden nee, maar de parameters van gitaarspeakers liggen nou ook weer niet zover uit elkaar dat je niet ongeveer kan schatten.

fredjuh
1 september 2009, 15:06
Ja ik had een paar speakertjes van eminence genomen die ongeveer hetzelfde karakter hebben.

Thijssie
1 september 2009, 15:19
http://www.thielesmall.com/

fredjuh
1 september 2009, 17:50
Daar staan niet meer gegevens hoor...
Maar k vind het toch raar want een V30 heeft een Fs van 70 Hz, daarmee zou je een belachelijk hoge Vas of Qts moeten hebben om het raar te laten klinken. (Qtc>1) Op papier dan...

j.augustus
1 september 2009, 21:03
BIj 1 speaker maakt dat helemaal niet uit (tenzij je de speaker icm andere speakers gebruikt).

Waarschijnlijk heb je de platen multiplex AAN elkaar gelijmd en heb je ze niet VERlijmd, dus heb je ze niet in elkaar laten steken (klemmen) maar gewoon met schroeven en houtlijm vastgemaakt?

Een goed resultaat krijg je alleen mar als je, finerjoints maakt en dan 6 mm verbindingen. ook moet je voor gitaar 15 mm extra verdicht Berkenplex nemen. Dit hebben ze niet bij zaken als Karwei en zo.

Als je een kast zo tegen elkaar aanlijmt krijg je nooit een strak resultaat.

De beste kasten zijn van Peavey, die 5150 kasten.Die zijn ongeveer 4 kilo zwaarder dan de rest van de fabrikanten. En dat hoor je. Al zijn hun speakers ruk.

Speakerkasten maken is een behoorlijk werkje. Al heb ik ook een x een kast gemaakt die heel goed klon en die was gemaakt van Stupid underlayement.

fredjuh
1 september 2009, 21:19
Ik ben net bezig met een speakerkast, en ik gebruik 18mm berkenplex van de karwei. Ik heb 50 6mm deuveltjes en 18mm lat voor het frame. Dat zou toch gewoon moeten lukken? Als de kopse kanten die je lijmt maar perfect gezaagd zijn en dat zijn ze. Of is het niet zo gemakkelijk?

j.augustus
3 september 2009, 18:22
Tuurlijk krijg je het wel in elkaar allen het laag wordt zo niet strak. Als je finger joints maakt met 1 cm om 1 cm gebruikt is het laag al onstrakker. Dus 6 mm is t best.

Wat je ook kunt doen is een baantje van 6 mm uitfreezen en 6 mm verdiept in de zijkant verlijmen. Dit is heel stevig en klinkt wel aardig. Is in 20 minuten gedaan met een frees. Mar tegen elkaar aanlijmen, al dan niet met deuvels, geeft geluidtechnisch geen goed resultaat.