PDA

View Full Version : rackgear, voordelen en nadelen?



Brother John
20 augustus 2009, 16:32
Hoi ik ben nieuw hier, ik speel nu over een buizencombotje met een Boss ME50
Ik zou graag wat meer willen weten over Rack Gear, wat zijn de voordelen.

Ik vind het er altijd wel mooi uitzien met veel lampjes enzo.

hole
20 augustus 2009, 16:49
Hoi John

Welkom in de wondere wereld van Rackgear. Once you've had rack, you'll never go back.

D'r is echt ZOVEEL te vertellen over alle verschillende apparatuur, dat het ondoenlijk is om alles te bespreken.

Het voornaamste voordeel voor mij: flexibiliteit : je kunt zelf mixen en matchen met je spullen. De mogelijkheden zijn onbeperkt (helaas is het budget van de meesten dat niet)

Natuurlijk zijn al die lampjes ook cool. :seriousf:

Nadeel:
-een racksysteem kan enorm gecompliceerd zijn, zeker als je e.e.a. gaat aansturen met switchers, loopers, midi en weet ik allemaal wat.
- (meestal) Duur!

Maar: wij helpen je graag. Hoe gerichter je vraag, hoe beter we kunnen helpen.

Yek1
20 augustus 2009, 17:30
Rack gear: NOOIT aan beginnen!

Het kost veel tijd, al je geld en je bent ineens de hele dag aan het chatten met gasten met rare namen zoals Hole en Liquid Metal en zo, waar je nooit meer vanaf komt.

Gewoon een lekkere M13 van Line 6 tussen je versterker en gitaar, en klaar is kees. Rock and roll! :punk:

:sssh:

Brother John
20 augustus 2009, 17:57
Ik wil eigenlijk het volgende:

- een rack tuner, met die lampjes die zo heen en weer gaan
- een clean rack stereo pre-amp met veel headroom voor boosten.
- een rack stereo delay / chorus
- een rack eindtrap 2x 50 watt el34
- 2 x marshall 1960 a kasten, deze zet ik dan aan weerszijde van mijn kamer voor optimaal stereo geluid.

verder wil ik een Emma reezafratzitz distortion pedaal en een MI audio boost n' buff

en nu? waar te beginnen?

hole
20 augustus 2009, 18:10
en nu? waar te beginnen?

Spullen kopen :seriousf:

was aan dit bericht begonnen, maar staat iemand aan de deur, later volgt meer

Edit:
Zo daar zijn we weer

- Tuner : check. Weinig spannend. Korg is veelgebruikt
- Preamp: de meeste preamps hebben meerdere kanalen, dus niet alleen clean. Erg veel te krijgen. Oriënteren dus. Als je geen midi preamp hebt, zul je een switcher moeten kopen om via midi aan te sturenLet op de meeste preamps zijn mono. . Stereo wordt het vaak pas bij de
- Rack delay/chorus. Veelgebruikte MultiFX: G-major(2), Gforce, Rocktron intellifex of intelliverb. Googlen maar..elke heeft zijn voordeel of zijn nadeel
- Eindtrap: stereo eindtrap dus. ook weer veel van te krijgen. VHT 2/50/2 alom geprezen en een van de betere
- Cabinets: ben ik niet zo in thuis.

Om de pedalen te kunnen schakelen kun je een looper overwegen. Veelgebruikt zijn de Voodoo labs GCX en de axess GRX. Om alles aan te sturen met midi ook nog een MIDI-controller, bv Ground control pro of de Behringer FCB1010 (voor het geld geen betere)

Mijn tip: probeer zoveel mogelijk te luisteren, spelen, youtube te luisteren (hoewel dat niet altijd representatief is) etc etc. Rackgear is niet bij elke muziekboer te krijgen, da's lastig. Veel tweedehands te krijgen.

Bovenstaande is uit te breiden met zoveel je wilt: meerdere rackFX, mixers. Je kunt mono, stereo, wet/dry, of wet/dry/wet.

WOW RACKS ZIJN GAAF!!!

hole
20 augustus 2009, 18:37
ratelratel
Hahaha...zegt de grootste rackgearmalloot van GN :seriousf:

ateng
20 augustus 2009, 21:39
Ik wil eigenlijk het volgende:

- een rack tuner, met die lampjes die zo heen en weer gaan
- een clean rack stereo pre-amp met veel headroom voor boosten.
- een rack stereo delay / chorus
- een rack eindtrap 2x 50 watt el34
- 2 x marshall 1960 a kasten, deze zet ik dan aan weerszijde van mijn kamer voor optimaal stereo geluid.

verder wil ik een Emma reezafratzitz distortion pedaal en een MI audio boost n' buff

en nu? waar te beginnen?

2x Marshall 1960 kasten! Hmmmmm in je kamer :)

Liquid_Metal
20 augustus 2009, 22:12
2x Marshall 1960 kasten! Hmmmmm in je kamer :)

lol da's inderdaad wel wat overdreven en waarschijnlijk ook flink te hard. Ik heb 1 2x12 en da's al VEEEEL te veel. Ik zou ook best 2 Mesa Rectifier cabs willen hoor, maar dat heb ik (afgezien van de prijs) gewoon niet nodig.

Chiel
20 augustus 2009, 23:59
Ik vind het er altijd wel mooi uitzien met veel lampjes enzo.
Koop dan een Ambilight, of wellicht twee voor stereo.

Nocki
21 augustus 2009, 03:21
2 Marshall cabs gaan in principe zachter kwa gevoel en leveren minder overlast dan 2 1x12 cabs.

Ik heb over de jaren verschillende combinaties gehad maar gek genoeg had ik de beste sounds kwa mezelf horen met een laag volume met meerdere 4x12 cabs op het podium.

Ook was het spelen thuis een stuk makkelijker met 2 4x12 cabs dan met een 1x12... Dan stond de buurvrouw toch eerder op de stoep...

Racks zijn erg leuk. begin eens met te kijken welke sound je wilt uit je preamp. op die manier weet je al snel welk merk en hoeveel kanalen... je wordt hier op het forum waarschijnlijk snel genoeg gek gemaakt met al dat moois!

Yek1
21 augustus 2009, 10:42
Koop dan een Ambilight, of wellicht twee voor stereo.

He he :-))

peter_heijnen
22 augustus 2009, 18:56
Je kunt ipv een rack ook met een laptop het podium op, dit systeem (http://shop.rightthing.nl/index.php?main_page=index&cPath=15&zenid=3c9478e15cdc4553491559f47ffa572b) kleurt automatisch mee met je beeldscherm. :)