PDA

View Full Version : Welke pedaal voor meer variatie?



joskedentweede
20 augustus 2009, 16:14
Hey mensen,
Ik val jullie de laatste tijd wat vaak lastig, maar het is vakantie, m'n werk zit erop dus ik kan wat nadenken over gitaren.
Nu ik net een pedalboard ineen geknutseld heb wordt het eens tijd om na te denken over een nieuwe pedaal.
Ik zou graag m'n sound vervolledigen, ik wil wat meer mogelijkheden hebben.

Momenteel heb ik dit:

http://i72.photobucket.com/albums/i162/joskedentweede/DSC01631.jpg

Boss OS-2 - Hughes And Kettner Tube Factor - MXR Phase 90 - Vox Wha - Korg DT-A10

en speel ik over dit:

http://i72.photobucket.com/albums/i162/joskedentweede/BILD0223.jpg

Een Marshall JMP 100W superlead

Ik speel het meest met een Telecaster. Momenteel heb ik geen groep meer, dus ben ik een beetje op mezelf bezig wat ik precies zoek. Ik hou erg veel van moderne blues à la Black Box Revelation, Triggerfinger, John Mayer,... maar daarnaast ook van de oude blues zoals John Lee Hooker. Maar ik ben ook een grote fan van Led Zeppelin, Neil Young, Lynyrd Skynyrd enzoverder.
Ik heb wat in gedachten: de Hughes and Kettner en de Boss geven me vaak iets te veel scheur, zelfs op het minimum, ik heb vaak het gevoel dat als ik van clean naar lead ga het zeer plots is, ik wil dus een beetje een geluid tussenin...
Ik gebruik het baskanaal van mijn Marshall, dat geeft het cleane toch iets meer pit, maar toch is het verschil nog erg groot. Daarom dacht ik aan een Fulltone Fatboost. Is dat een goede optie? Of moet ik gewoon wat meer klooien met de pedalen? De kans is erg groot dat de OD-2 de deur uitvliegt.

Daarnaast had ik ook nog een optie om een Reverb te kopen, maar dan heb ik het overgangprobleem nog steeds...

Ik hoop dat er iemand tijd heeft om me verder te helpen, ik heb jammer genoeg niet genoeg verstand van pedalen.

Jonathan

oliver538
20 augustus 2009, 16:35
Hi Jonathan,

Mijn setup lijkt nogal op die van jou (Telecaster > paar losse effecten > JTM45), ik gebruik voor de lichtere Overdrives altijd een Tubescreamer... lijkt me zeker de moeite waard om eens uit te proberen!

iWishmaster
20 augustus 2009, 16:38
Een wat lichter geluid krijg je met een overdrive, waarbij de Tubescreamer (Ibanez TS-808 om precies te zijn) als de moeder aller overdrive's wordt beschouwd. Zeker proberen dus!

Als je naast drives variatie zoekt kun je denken aan modulatie-effecten als chorussen, delays, flangers, tremelo's ... De mogelijkheden zijn eindeloos.

joskedentweede
20 augustus 2009, 17:31
Hi Jonathan,

Mijn setup lijkt nogal op die van jou (Telecaster > paar losse effecten > JTM45), ik gebruik voor de lichtere Overdrives altijd een Tubescreamer... lijkt me zeker de moeite waard om eens uit te proberen!

Een wat lichter geluid krijg je met een overdrive, waarbij de Tubescreamer (Ibanez TS-808 om precies te zijn) als de moeder aller overdrive's wordt beschouwd. Zeker proberen dus!

Als je naast drives variatie zoekt kun je denken aan modulatie-effecten als chorussen, delays, flangers, tremelo's ... De mogelijkheden zijn eindeloos.

Ah, merci mannen, aan een tubescreamer had ik nog niet gedacht!
Maar kan ik dan koppig doen en toch nog voor een Fat Boost gaan, aangezien die ook een drive heeft? Of sla ik nu volledig de plank ms?

Felanovic
20 augustus 2009, 17:41
@ Joske off topic

Is dat een london city 4x15 inch cab onder jouw top? Zo jaa wat voor speakers zitten erin? Kben gewon nieuwsgierig.

ltr

joskedentweede
20 augustus 2009, 17:54
Het zijn inderdaad 4*15 inch speakers, maar nu moet ik zelf even denken welke er in zaten, want ik heb ze maar een keer gezien, toen ik nieuwsgierig was naar hoe die eruit zagen. Ik heb het opgeschreven wat ze waren, maar dat papier is kwijtgeraakt... Ik zal het nog eens moeten controleren.
Maar ik ben haast zeker dat het Celestion's zijn!

En btw: zo heb ik er 2 :cooler:

Frusciante
20 augustus 2009, 18:24
mijn setup heeft ook wel wat overeenkosmten ( strat, pedalen, jtm45, 4 x 12 greenbacks)
ik gebruik 2 pedalen voor medium overdrive: een ts9 (origineel, maar ik hoor zodra mijn drummer begint te meppen geen verschil meer met een reissue) en een OD3. voor srv, mayer achtige blues is de OD3 ongelofelijk goed. kennelijk werkt ie perfect met mijn strat en de jtm. in hoeverre de od3 en de od2 op elkaar lijken weet ik niet. een ts9 gebruik ik voor de rock en roll sound (ac/dc triggerfinger achtige dingen etc). lijkt me zeker het proberen waard.

btw ik neem aan dat je je jmp niet ver kan opendraaien of gebruik je een powersoak ? merk dat pedalen flink reageren op je amp's volume. kan zijn dat een ts9 dan minder of juist beter klinkt dan in mijn situatie.

iWishmaster
20 augustus 2009, 19:04
Ah, merci mannen, aan een tubescreamer had ik nog niet gedacht!
Maar kan ik dan koppig doen en toch nog voor een Fat Boost gaan, aangezien die ook een drive heeft? Of sla ik nu volledig de plank ms?

Er zijn honderden verschillende overdrives, vrijwel allemaal min of meer gebaseerd rond het idee van de eerste tubescreamer. De Fat Boost is een soort van 'clean boost': zie het maar als een 'extra lichte tussenstap' tussen niets en een overdrive. Kan ook een uitkomst bieden overigens: kwestie van testen.

Comfortably Daniel
20 augustus 2009, 19:09
Een TS is inderdaad een goeie optie, maar misschien is een openere drive wel meer je ding? Boss BD-2 (Keeley) misschien?

Ik zou ook eens naar een delay kijken. Daar kan je je sound erg mee verbreden mijns inziens. ;)

joskedentweede
20 augustus 2009, 19:35
Uhu, het gaat een hoop testwerk worden inderdaad, ik heb wel net ontdekt dat ik een budget van ongeveer 200 euro heb, dus het zal 1 pedaal worden en dan ga ik waarschijnlijk voor een overdrive omdat dat hetgene is dat ik op dit moment echt nog mis.
Ik hou jullie iig op de hoogte!

joskedentweede
20 augustus 2009, 19:43
mijn setup heeft ook wel wat overeenkosmten ( strat, pedalen, jtm45, 4 x 12 greenbacks)
ik gebruik 2 pedalen voor medium overdrive: een ts9 (origineel, maar ik hoor zodra mijn drummer begint te meppen geen verschil meer met een reissue) en een OD3. voor srv, mayer achtige blues is de OD3 ongelofelijk goed. kennelijk werkt ie perfect met mijn strat en de jtm. in hoeverre de od3 en de od2 op elkaar lijken weet ik niet. een ts9 gebruik ik voor de rock en roll sound (ac/dc triggerfinger achtige dingen etc). lijkt me zeker het proberen waard.

btw ik neem aan dat je je jmp niet ver kan opendraaien of gebruik je een powersoak ? merk dat pedalen flink reageren op je amp's volume. kan zijn dat een ts9 dan minder of juist beter klinkt dan in mijn situatie.

Ja, hier thuis is het nogal moeilijk mn JMP volledig open te draaien, ik ga zo luid het kan, maar je hebt natuurlijk een punt dat het anders gaat gaan wanneer ik een live optreden geef.
Ik heb verkeerd getypt dernet, ik heb een OS-2, geen OD-2.. Dat is toch een verschil, denk ik.
Het is een moeilijke keuze, een tubescreamer lijkt een logische keuze, maar dan weet ik niet welke van de andere pedalen ik moet bijhouden, de Boss of de H&K, want uiteindelijk dienen ze voor dit moment voor hetzelfde..

Wat is het kiezen van pedalen toch moeilijk! :mad:

Comfortably Daniel
20 augustus 2009, 19:59
Als je dan toch één van je pedalen weg wilt doen, houd dan de H&K.
Probeer trouwens bij die H&K eens wat mildere instellingen. Hij kan namelijk meer dan alleen scheuren. ;)

joskedentweede
20 augustus 2009, 20:08
Als je dan toch één van je pedalen weg wilt doen, houd dan de H&K.
Probeer trouwens bij die H&K eens wat mildere instellingen. Hij kan namelijk meer dan alleen scheuren. ;)

Ja, ik ben er vandaag heel de dag mee beziggeweest en op het einde had ik echt een mooie black box revelation achtige klank.
Ik zou ze liever beide houden, maar dat zien we later wel.

Momenteel is dit de testlijst:
Boss BD-2
Ibanez TS-808
Ibanez TS-9

Dat wordt een fijne testnamiddag, nu nog de tijd vinden!

Comfortably Daniel
20 augustus 2009, 20:39
Voeg er dan nog maar wat aan toe...even een paar uit het blote hoofd :satisfie: Er zijn er zo veel...maar deze zijn ook makkelijk te vinden in de meeste shops.

MI Audio Blues Pro
Lovepedal COT50
Digitech Bad Monkey (Tube Screamer achtige)
T Rex Mudhoney
T Rex Möller
Fulltone OCD

joskedentweede
20 augustus 2009, 20:55
OK, dat wordt een zeer leuke testnamiddag :D

joskedentweede
21 augustus 2009, 17:08
Vandaag had ik tijd, sneller dan verwacht, dus ben ik maar naar de winkel gegaan met mn lijstje bij de hand.
In de winkel hadden ze maar 4 van de pedalen die ik in gedachte had, de Ibanez TS-808, Boss BD-2, T-Rex Mudhoney en een Fulltone OCD. Ik had slim kunnen zijn en zeggen, ik kijk wel verder (want persoonlijk was ik op zoek naar de MI Audio Blues Pro, maar die zijn in België niet gemakkelijk te vinden..)

Alles eens getest, eerst de T-Rex:
Onmiddelijk wist ik dat dit niet was wat ik zocht, de drive was veel te dun imo. Ik was op zoek naar een diepe, volle en warme overdrive, deze was onmiddelijk uitgesloten.
De Boss was in het begin veel beter dan de T-rex, toch al veel warmer, maar de drive zat er veel te nadrukkelijk op, daarnaast was deze aangesloten in een hele keten en je hoorde dat het signaal immens veranderde, het bewuste Boss-syndroom dat mijn Boss pedaal ook heeft.
De Ibanez deed zijn naam alle eer aan, de moeder der overdrives zoals hier gezegd, deed net wat ie moest doen en gaf een goede klank, maar het lag buiten mijn budget, en ik vond het de 50 euro meer niet waard. Het was een goede pedaal, drive volledig naar mijn zin, maar niet voor die prijs.
Als laatste kwam de verkoper af met de Fulltone, deze pedaal had ik sinds het begin al op het lijstje staan, het was de eerste overdrive pedaal die ik hoorde en had toen al redelijk wat indruk gemaakt, maar dit was de eerste keer dat ik hem in het echt hoorde. Het was meteen wat ik zocht! Warm, vol, diep, een mooi afgeronde drive. Ik wist meteen bij het spelen dat dit de pedaal was die het dichtst in de buurt kwam bij wat ik zou zoeken in de MI audio, en dat mooi binnen mijn budget! Ik heb meteen gezegd dat ik hem meenam en voor ik het wist had ik een nieuwe pedaal gekocht!

Thuis onmiddelijk aangesloten op mn JMP, wow! In de winkel kreeg ik een lichte overdrive die erg goed klonk, maar op de Marshall klonk hij nog veel lekkerder. Onmiddelijk wat beginnen prutsen aan de opstelling, want blijkbaar heeft het veel verschil als ik hem voor of achter mijn H&K zet, persoonlijk vind ik hem erachter beter, maar ik ben nog volop aan het testen!

Bedankt allemaal voor de hulp! Ik ben nu een blij man met een overdrive pedaal! Het enige jammere is dat de Reverb nog even moet wachten, maar zoals de man in de winkel zei: het is maar galm. Ik heb nu tenminste mijn basisgeluid vervolledigd!

Staon
21 augustus 2009, 17:55
Met een OCD zit je altijd goed =D. Van bijna boost naar muffe scheur, heerlijk.
Goeie keus !

Comfortably Daniel
21 augustus 2009, 20:48
Blij dat je een pedaal hebt kunnen vinden!
Inderdaad kan je met de OCD eigenlijk bijna niet fout gaan.