PDA

View Full Version : Sound als in Revolution



tostiapparaat
20 augustus 2009, 11:02
Hallo mensen, ik heb even een vraagje hier:???:
Ik wil graag zo'n geluid krijgen, als in de intro van het liedje Revolution van the Beatles.
Mijn vraag is, hoe kan ik dat geluid krijgen?

Extra informatie: Ik heb een stratocaster van Caliber, en een Volcano PL-10 versterker, waarbij alleen bas en treble kan worden veranderd, en overdrive alleen aan of uit kan.

Alvast bedankt:)

almarvk
20 augustus 2009, 11:13
Pfoe. Waarschijnlijk iets met een goede gitaar en goede versterker...

aaronstonebeat
20 augustus 2009, 11:23
Hier (http://en.wikipedia.org/wiki/Revolution_(song)) lees ik dat het de gitaar van John Lennon was (die kaalgeschuurde epi?) die in een mengpaneel overstuurd werd.

tostiapparaat
20 augustus 2009, 11:31
dus om die sound te krijgen heb ik zo'n distortion panel nodig?

TIMBER
20 augustus 2009, 11:34
Ja.. en zijn gitaar.. zijn amp.. en zijn speltechniek..;)

aaronstonebeat
20 augustus 2009, 11:35
Ik denk dat je flink moet experimenteren. Indertijd begonnen effectpedalen pas op te komen. De Beatles lieten vaak op hun verzoek dingen bouwen en ze probeerden in de studio heel veel uit om aparte geluiden te krijgen.

tostiapparaat
20 augustus 2009, 11:47
en hoeveel kost zo'n effectenpedaal dan ongeveer?
want momenteel heb ik niet zo veel geld, en ik ben nog te jong voor een baantje..

EuroCinema
20 augustus 2009, 11:51
Hier (http://en.wikipedia.org/wiki/Revolution_(song)) lees ik dat het de gitaar van John Lennon was (die kaalgeschuurde epi?) die in een mengpaneel overstuurd werd.

Toen ik 15 was plugde ik mijn gitaar altijd rechtstreeks in mijn stereo-installatie en de transistoroverdrive die ik dan kreeg klonk inderdaad precies zo. Vroege gabber had dat trouwens ook, die tafeloversturing.

Aan de topic starter: een Boss DS-1 pedaal komt heel erg in die richting. En als je de toon dichtdraait, kun je er ook nog aardige rocksounds uithalen. Sowieso moet een DS-1 eigenlijk ieders eerste pedaaltje zijn (jeugdsentiment).

iWishmaster
20 augustus 2009, 11:51
Ga naar de winkel en vraag naar het goedkoopste distortion of overdrive pedaal dat ze hebben. Ga daar dan lekker mee prutsen thuis. Precies dat geluid krijg je toch niet, maar het is een begin en distortion komt wel vaker van pas (en da's een understatement).

tostiapparaat
20 augustus 2009, 11:54
okee, bedankt mensen:hippie:



ps. ik wist dat je nooit precies het zelfde geluid kunt krijgen, maar hooguit een geluid wat erop lijkt, en daar doelde ik ook op

guitarkid
20 augustus 2009, 12:00
en hoeveel kost zo'n effectenpedaal dan ongeveer?
want momenteel heb ik niet zo veel geld, en ik ben nog te jong voor een baantje..

Aaronstonebeat heeft het goed:
Uit de "Complete Beatles recording-sessions": Phil McDonald, tape-operator bij
de 11 juli 1968 sessie (ik vertaal het maar even): "John wilde dat geluid, een echt overstuurd geluid. De gitaren gingen rechtstreeks naar het mengpaneel, iets wat technisch nou niet bepaald gewoonte was. Ik draaide de gain volledig open and dat veroorzaakte het "fuzz"-geluid. Gelukkig merkten de andere technici het niet, want misbruik van de apparatuur werd niet op prijs gesteld".
Voor Beatle-liefhebbers (ik o.a. dus) een klassiek verhaal. Sowieso is dit boek fantastisch om te lezen.


Ja.. en zijn gitaar.. zijn amp.. en zijn speltechniek..;)

Geen amp aan te pas gekomen, dus...! ;)

Ik denk dat wanneer je een (goedkoop) distortion-pedaal rechtstreeks op de mengtafel aansluit, je aardig in de buurt komt. Wat je n.l. niet wil is dat er een speaker aan te pas komt! :) Beetje experimenteren met de hoeveelheid distortion en voila...! Als je het via je gitaar-versterker wilt proberen: gewoon vooral veel hoog er in draaien...

Succes, C.