PDA

View Full Version : ENGL E570 volumes lead I/II



Henri H
20 augustus 2009, 11:00
M'n bandmaat heeft een ENGL E570 preamp gekocht.
Hij gebruikt 'm samen met een Mesa 20/20 eindtrap en een TC G-Major.
We hebben gisteren geëxperimenteerd en kwamen erachter dat het volume verschil tussen clean/crunch wel erg groot is in vergelijking met de beide lead kanalen.

De G-Major hebben we (uiteraard?) in de FX loop van de E570 gezet, op die manier kun je de FX eenvoudig bypassen en de basissounds instellen.

De kanaal-volumes van clean/crunch staan rond 3 à 4, terwijl op de lead-kanalen standje 1 al behoorlijk hard is.
de Mesa staat zo hard mogelijk, eigenlijk vol open, anders krijg je wel een erg dun geluid.

Is het normaal dat de lead-kanalen, in verhouding, zo hard gaan?

We hebben de boel als volgt aangesloten:

gitaar > E570 input (front) > E570 send > G-Major input > G-Major outputs (stereo) > E570 return (stereo) > E570 output (stereo) > Mesa input (stereo) > mesa 2x 8 Ohm output > Marshall 1936 kast (2 x 16 Ohm Celestion G12-65 (stereo))

hole
20 augustus 2009, 11:14
1. Is dat een
a) seriële
of
b)parallele loop?

2. indien 1a: worden er bij lead en clean verschillende patches op de G-Major gebruikt?
a) ja
b) nee

3. indien 2a: zijn de volumes in de beide patches zelfde ingesteld op de G-Major? (dus ook echt ALLE levels, zoals global in, global out, effect volume)
a) nee
b) ja

Indien 3a:
AHA!!!

indien 3b:
geen idee!

habberdoedas
20 augustus 2009, 11:16
Heel veel te vinden over dit probleem op dit forum. FF zoek funktie gebruiken. Anderzijds ff op de site van TC Electronics bij userforum G-Major. Ook daar veel info te vinden over de G-major. Check ook ff de levels in G-major (global level in / global level out / eff level etc.) Kijk ook ff in de G-major of de killdry funktie aan/uit staat? want je hebt het er over dat de G-major in de FX loop hangt van de Engl. Tis ff stoeien met de instell. maar dat gaat wel goed komen denk ik. Ook ff de Manual van de G-major goed door nemen. (is te downen bij TC site). Zelf heb ik ook de mesa 20/20 gebruik deze niet voluit maar half (12 uur), deze amp op vol volume blaast je de tent uit. (wel een lekkere sound hoor) suc6 ermee

Henri H
20 augustus 2009, 11:27
De E570 hebben we ingesteld met de FX loop uit, dus of de G-Major nu wel of geen volume-verschillen heeft in de afzonderlijke patches is niet aan de orde lijkt me?

De zoekfunctie leverde een review topic (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=40899) uit 2005 op zonder info hierover.

hole
20 augustus 2009, 11:37
De E570 hebben we ingesteld met de FX loop uit, dus of de G-Major nu wel of geen volume-verschillen heeft in de afzonderlijke patches is niet aan de orde lijkt me?


Als je bedoelt dat als je de FX loop uitzet het volume verschil blijft bestaan, dan ligt het in ieder geval niet aan de GM nee.

Dat kon ik echter niet uit je startpost halen ;)

Overigens is het (natuurlijk) wel normaal dat een gain kanaal (bij gelijke volume instellingen) harder gaat dan een clean kanaal. In dit geval wordt dat verschil nog eens groter doordat de poweramp vol open staat.

Probeer het eens met de poweramp op een lager (bv half) volume. Het verschil zou dan al (aanzienlijk) minder moeten zijn. Dan kun je het volume van de preamp iets omhoog gooien

Henri H
20 augustus 2009, 12:04
Ik had wel in m'n openings-post gezegd dat we de G-Major in de FX loop van de ENGL hadden gezet, zodat we voor het instellen van de basissounds eenvoudig de FXloop (de G-Major dus) konden bypassen.
Als je je basissounds instelt lijkt me dit de beste manier?!

Volume verschil tussen clean en lead op zich is wel normaal denk ik, maar dit is wel erg overdreven IMO.

Ik vond het geluid met de mesa vol open, er alleen maar beter op worden.
Uiteraard hebben we geprobeerd om hem half open, en zelfs op 3 à 4 te zetten, maar zo ver mogelijk open gaf het beste resultaat vonden wij.
Bovendien bleef het volume verschil tussen clean en lead gewoon aanwezig tijdens minder volume op de mesa.

sell
24 augustus 2009, 14:34
De e530 kent hetzelfde probleem. Met welk idee Engl dit zo gedaan heeft is mij een raadsel.Het enige wat ik kan verzinnen is dat lead 2 uitsluitend bedacht is voor solo partijen. Maar dan nog vind ik het volume daarvan erg hard tov lead 1.

Je zou met de eq van de g-major het volume wat terug kunnen brengen.