PDA

View Full Version : Roalnd Cube pedaal



Riesje77
20 augustus 2009, 08:52
Hallo Luitjes,

Jullie kunnen mij vast wel helpen.
Heb een Roland Cube 20x.
Nu zoek ik een pedaal om te kunnen switchen tussen JC Clean en Clean.
Er zijn verschillende opties op de markt. De aangerade Boss Serie, maar deze hebben nadelen. De FS-5U moet met de voet ingedrukt blijven en de FS-5L moet je 2 maal indrukken om te switchen.
Na lang gegoogled te hebben kan ik eigenlijk niets verder vinden, behalve de Behringer AB200 en een Korg pedaal…..

Heeft iemand ervaring of enig idee wat ik zou kunnen gebruiken????

Thx

joskedentweede
20 augustus 2009, 08:59
Geen ervaring, maar ik heb snel wat gegoogeld, de Boss FL-6 is ook een optie.
Het enige nadeel is dat je een stereokabel nodig hebt. Hij kost rond de 60 euro's.

Riesje77
20 augustus 2009, 09:01
Hmm probleem is dat dit een samenvoeging van de FS-5U en de FS-5L is en dus het twee maal trappen probleem blijft :(

joskedentweede
20 augustus 2009, 09:04
Ja, dat is waar, maar het is volgens velen de enige goede oplossing.

Maar misschien heeft er hier iemand meer ervaring mee, die je beter kan helpen.

iWishmaster
20 augustus 2009, 09:13
Je hebt een zogenaamde 'momentary switch' nodig.
Dit topic staat er vol mee:
http://www.gitaarnet.nl/forum/archive/index.php/t-87656.html

dacrow
20 augustus 2009, 13:14
Hallo Luitjes,

Jullie kunnen mij vast wel helpen.
Heb een Roland Cube 20x.
Nu zoek ik een pedaal om te kunnen switchen tussen JC Clean en Clean.
Er zijn verschillende opties op de markt. De aangerade Boss Serie, maar deze hebben nadelen. De FS-5U moet met de voet ingedrukt blijven en de FS-5L moet je 2 maal indrukken om te switchen.
Na lang gegoogled te hebben kan ik eigenlijk niets verder vinden, behalve de Behringer AB200 en een Korg pedaal…..

Heeft iemand ervaring of enig idee wat ik zou kunnen gebruiken????

Thx

Dit is het enige juiste antwoord:

Je hebt twee FS-5U pedalen nodig, een om te switchen clean/lead, een om te switchen tussen effects on/off.

Aangesloten met een Roland PCS-31
2 X mono naar stereo kabel.

De tip schakelt clean/lead en de ring de effecten.

De Fs-5U is een momentary switch dwz zolang je het induwt geeft het pedaal contact.

Riesje77
21 augustus 2009, 13:15
Dit is het enige juiste antwoord:

Je hebt twee FS-5U pedalen nodig, een om te switchen clean/lead, een om te switchen tussen effects on/off.

Aangesloten met een Roland PCS-31
2 X mono naar stereo kabel.

De tip schakelt clean/lead en de ring de effecten.

De Fs-5U is een momentary switch dwz zolang je het induwt geeft het pedaal contact.

En dus 2 pedalen ingetrapt houden?
Dat is dus net niet wat ik wil......

Ik denk dat ik maar voor de Boss FS-6 ga, dan maar twee keer trappen....
Wel vreemd dat hier geen oplossing voor is.....

@Wishmaster
Deze post heb ik wel 10 keer doorgelezen maar ik lees daar geen antwoord uit???

iWishmaster
21 augustus 2009, 13:54
Momentary switch betekend niet dat je hem ingedrukt moet houden! Je hebt gewoon de FS-5U nodig.

Je Cube schakelt met een PULS, niet een constant signaal. Signaal ziet er zo uit:

_________|------|____________________________|-----|______
_________A------B____________________________C-----D______
A is de opgaande flank (het indrukken) en B de neergaande flank (het loslaten). De cube krijgt een puls en wisselt van kanaal
C is de tweede keer indrukken, D de 2e keer loslaten. De cube wisselt weer terug.

Een 'normale' schakelaar doet dit:

_________|-------------------------------------|________
_________A-------------------------------------B________
A is de eerste keer indrukken EN loslaten (signaal blijft hoog). B is de tweede keer indrukken EN loslaten (signaal blijft weer laag). Het resultaat: je cube schakelt. Zie ook dat de puls veel langer is, aangezien de vertraging van je voet erbij zit.

Edit: de eerste hit op google zegt hetzelfde:
http://www.google.nl/search?source=ig&hl=nl&rlz=&q=roland+cube+footswitch&meta=lr%3D&aq=0&oq=roland+cube+foot

Riesje77
21 augustus 2009, 15:01
Bedankt voor dit super antwoord maar om heel eerlijk te zijn is het me niet helemaal duidelijk :soinnocent:

Volgens mij ben ik op zoek naar je tweede voorbeeld.....
ik wil een pedaal waarop ik een keer kan trappen en dan mijn geluid van Normaal naar bijv. Distortion wisselt. Dan wederom intrappen en hij wisselt terug naar Normaal.

Het mooiste natuurlijk 2 pedalen waarin de eerste het bovengeschreven doet en de de tweede idem alleen dat hij dan SFX aan en uit schakelt....

Dus de Boss FS-6???

(ben erg groentje, speel pas sind 6 maanden gitaar)

iWishmaster
21 augustus 2009, 15:04
Dacrow gaf het juiste antwoord al. Je hebt 2 switches nodig, beide met een momentary switch, ofwel 2x FS-5U en een mono-stereo jack verloopstuk. Je hoeft dit pedaal niet in te houden om op je distortion kanaal te blijven. Gewoon 1x drukken is voldoende. Voor effecten geldt precies hetzelfde.

Riesje77
21 augustus 2009, 15:07
ok....
wel vreemd dat overal op internet staat dat je de FS-5U ingedrukt moet houden....
zo verwarrend :???:

kan ik dan ook eerst één zo'n pedaal kopen met zo'n mono-stereo stekker en kijken of het werkt?
kan dan daarna altijd nog die andere aanlsuiten voor SFX toch?

iWishmaster
21 augustus 2009, 15:36
ok....
wel vreemd dat overal op internet staat dat je de FS-5U ingedrukt moet houden....
zo verwarrend :???:

kan ik dan ook eerst één zo'n pedaal kopen met zo'n mono-stereo stekker en kijken of het werkt?
kan dan daarna altijd nog die andere aanlsuiten voor SFX toch?

Dat ingedrukt houden geldt niet voor de Cube, alleen voor de meeste andere versterkers.

Eerst 1 kopen kan, dan heb je zelfs niet eens een mono-stereo stekker nodig.

Riesje77
21 augustus 2009, 15:39
ok, dat is allemaal goed nieuws, thx wishmaster.....