PDA

View Full Version : Bas gitaar stemmen



OmarM
19 augustus 2009, 20:21
Hallo

Ik heb zojuist mijn basset in ontvangst genomen van de postbode en natuurlijk uitgepakt. Helemaal prima alleen ik heb wat moeite om mijn bas te stemmen. Ik heb dat namelijk nog nooit gedaan, er zit wel een stemapparaat bij mijn set maar dat lukt ook niet helemaal. Er staat iets met hertz ('Hz' staat er) wat je van 435 t/m 445 kan instellen. En nog iets met 'FLAT' waar je maarliefst vier 'b' achter kan zetten. Wat is nou de goede stand? Ook heb ik hem een keer goed gekregen maar hij zegt dan steeds bij de E en de A snaar 'HC' i.p.v 4E.

Wie zou mij kunnen helpen?
Bedankt!

S9koen1F
19 augustus 2009, 22:31
Ok ik probeer het zo goed mogelijk uit te leggen!

Van Dik naar Dun horen je snaren E A D G te zijn.

Nu sla je de dikste snaar aan( de E dus) en nu geeft hij met een pijltje aan hoeveel je ernaast zit, dus hij gaat iets naar links of rechts van het midden.
Nu draai je een klein beetje aan je stemmechaniek (moet je ff kijken welke kant hij opgaat) totdat het pijltje precies in het midden zit.

Doe dit met de andere snaren en je hebt een gestemde bas.

Ik hoop dat je het zo begrijpt, veel plezier met bassen!

Ps. die Hz staat als het goed is gewoon op 440 daar zou ik hem ook op laten staan.

Troy
19 augustus 2009, 23:32
Die Flat-toets dient ervoor om de gitaar een halve toon lager te stemmen. Dan stem je ze in Eb, Ab, Db, Gb in plaats van E, A, D, G Die 'b' staat dan niet voor een B-noot maar geeft gewoon aan dat je de noten een halve toon lager speelt. Ik zou voorlopig proberen normale stemming aan te houden en van die 'flat'-toets afblijven.

Stemmen doe je ook best op 440hz

S9koen1F
20 augustus 2009, 21:44
O ja met die mollen was ik nog vergeten ;)

Mathidal
18 september 2009, 22:53
Je kunt op meerdere manieren stemmen, en je kunt hem ook anders stemmen (zorgt voor andere speelstijlen).

Ik speel geen bas, maar ik herinner me wel dat mijn leerkracht voor gitaar altijd mijn gitaar stemde. Omdat ik het beu was om altijd van haar afhankelijk te zijn, kocht ik een stemkastje (korg ga), kun je gitaar en bass mee stemmen.
Gebruik ik nu trouwens nog altijd frequent.

Later kocht ik een stemvork, (maar da's enkel voor gitaar goed) en probeerde zo te stemmen, maar later kwam ik erachter dat de intonatie niet perfect zat, dus deze methode niet werkt.

Maar als je vaak een snaar stemt en de rest op gehoor doet, zijn je oren getraind.

Algemene regel: de toonhoogte is gelijk aan de vijfde fret van de dikkere snaar eronder.
Behalve bij gitaar heb je een uitzondering tussen de b en de g, dat is 4 halve tonen.

Die hertz slaan nergens op, zelfs de laagste klank van mijn stem (en ik ben baszanger) krijgt die 400 er niet af. :dontgeti:

elendaeril
19 september 2009, 00:51
Later kocht ik een stemvork, (maar da's enkel voor gitaar goed) en probeerde zo te stemmen, maar later kwam ik erachter dat de intonatie niet perfect zat, dus deze methode niet werkt. Een stemvork is (over het algemeen) enkel geschikt als je de absolute toon A440 wilt hebben. Die is dus enkel geschikt voor het bepalen van die toon, niet voor het stemmen van je instrument, tenzij je op gehoor kunt stemmen vanaf de A-snaar omhoog én omlaag.
Die hertz slaan nergens op, zelfs de laagste klank van mijn stem (en ik ben baszanger) krijgt die 400 er niet af. :dontgeti:Daar gaat het ook helemaal niet om. De aanduiding 440Hz is bedoeld voor de frequentie van de zogeheten absolute toon A. Die is in de hedendaagse afstemming exact 440Hz. (Op de gitaar dan, op de bas is die 220Hz want een octaaf lager.)

Simpel gezegd is het als volgt:
A0 (bassnaar A) 220Hz
A1 (gitaarsnaar A, bassnaar A 12e fret) 440Hz
A2 (gitaarsnaar A 12e fret) 880Hz
etc.

De aanduiding en afstelling hiervan is vooral handig in de klassieke muziek. Kerkorgels bijvoorbeeld kunnen in frequentie-afstelling afwijken, vaak rond de 436Hz-438Hz, en vanwege de constructie van de pijpen, en veelal ook de kwetsbaarheid door ouderdom daarvan, is dat niet omhoog te schroeven naar 440Hz. Om dus met je gitaar (of een ander stembaar instrument) mee te kunnen spelen met het orgel zul je die dus op diens frequentie af moeten stemmen. Stel je dus je stemapparaat af op bijvoorbeeld 436Hz (Mijn Korg AW-1 kan dit ook), dan zal het apparaat automatisch aanduiden waar de geldende EADGBE posities zitten in dat frequentiebereik.

Mathidal
19 september 2009, 01:11
Stel je dus je stemapparaat af op bijvoorbeeld 436Hz (Mijn Korg AW-1 kan dit ook), dan zal het apparaat automatisch aanduiden waar de geldende EADGBE posities zitten in dat frequentiebereik.

Dit snap ik niet helemaal. Ik heb Korg GA, niet AW. ;) Links staat er 230 herts rechts 250 herts. Zes tipjes, middelpunt, zes stipjes. Ik snap dat niet tegoei. =) (weet je wat ik mis aan die stemmer? Een bevestiging als je juist zit...)

Over de abolute toon over 440 herts wist ik al trouwens, heb het eens tegen mijn stemkastje gehouden, die stond PERFECT op 440 herts! Maar in de praktijk stemt met die toon een snaar die twee octaven lager zit. Klinkt bijzonder voor leken, maar gewoon op die hoge zweving letten en je hebt het snel beet. :p

Ik wil mijn ganse gitaar zo stemmen, maar nylon snaren geven lastig harmonics af. En de intonatie is niet optimaal, dus dat gaat al helemaal niet.

elendaeril
19 september 2009, 02:02
Ik ga ervanuit dat je de Korg GA-30 bedoelt:
http://www.kreativmusicstore.de/images/KORG%20GA30.jpg
Dit stemapparaat is, in tegenstelling tot de Korg AW-1, niet omhoog of omlaag te stemmen in frequentie.

Het stemmen met dit apparaat werkt als volgt:
De gitaar al dan niet ingeplugd zal het scherm door het wijzertje tonen of je snaar te laag of te hoog afgesteld staat. Buiten dat zul je zien dat, als de snaar te laag staat, de rode LED bij het mol-teken brandt, en bij te hoog de rode LED bij het kruis-teken. De snaar is exact afgesteld als de groene LED brandt.

De aanduiding 430Hz aan linkerzijde en 450Hz aan rechterzijde duiden enkel de afwijking aan ten opzichte van de A-440Hz stemming, ongeacht welke snaar je stemt. De stipjes tussen 430Hz en 440Hz, en tussen 440Hz en 450Hz zijn stappen van 2Hz omhoog en omlaag. Wil je je gitaar dus in A-436Hz stemmen, dan moet je zorgen dat het wijzertje op 2 stipjes links van het centrum blijft staan. In dit geval negeer je de LED-lampjes...

Denk dat ik het zo wel enigszins compleet heb uitgelegd :cooler:

Mathidal
19 september 2009, 11:59
Het stemmen met dit apparaat werkt als volgt:
De gitaar al dan niet ingeplugd zal het scherm door het wijzertje tonen of je snaar te laag of te hoog afgesteld staat. Buiten dat zul je zien dat, als de snaar te laag staat, de rode LED bij het mol-teken brandt, en bij te hoog de rode LED bij het kruis-teken. De snaar is exact afgesteld als de groene LED brandt.

Denk je dat ik na twee jaar niet eens weet hoe ik mijn eigen gitaar moet stemmen? :strat:
In alle mogelijke stemmingen als het moet (maar dat is handiger met een chromatische stemmer, zoals die in mijn Boss ME-70).

Maar gezien ik waarschijnlijk nooit met een kerkorgel kan meespelen, moet ik me niet druk maken over die paar hertz. Ik vroeg me dit eerder af:

Als je de lage A-snaar stemt (110 hertz), zijn die tussenstapjes dan nog twee hertz af van 110 hertz of van het ultieme 120 hertz.

BTW: weet jij hoe je een stemvork met een elektrische gitaar gebruikt? Of versterken kunt?

NoobjeNrZoveel
19 september 2009, 19:31
BTW: weet jij hoe je een stemvork met een elektrische gitaar gebruikt? Of versterken kunt?

Probeer eens de stemvork boven een pick-up te houden, evenwijdig aan de snaren.

Mathidal
19 september 2009, 19:47
Probeer eens de stemvork boven een pick-up te houden, evenwijdig aan de snaren.

Normaal wordt hij dan door de pick-up aangetrokken en zo'n klap is slecht voor een spoelelement. :p

Edit: het werkt, ik doe het nu naast de snaren, maar buiten het bereik van de magneten. :strat:

elendaeril
20 september 2009, 10:35
Denk je dat ik na twee jaar niet eens weet hoe ik mijn eigen gitaar moet stemmen? :strat:
In alle mogelijke stemmingen als het moet (maar dat is handiger met een chromatische stemmer, zoals die in mijn Boss ME-70).
Die uitleg was ook meer bedoeld voor de topicstarter, OmarM, maar ik heb dat vergeten te duiden denk ik.


Maar gezien ik waarschijnlijk nooit met een kerkorgel kan meespelen, moet ik me niet druk maken over die paar hertz. Ik vroeg me dit eerder af:

Als je de lage A-snaar stemt (110 hertz), zijn die tussenstapjes dan nog twee hertz af van 110 hertz of van het ultieme 120 hertz. Aangezien de frequentie in waarde gehalveerd is lijkt het mij zelf dan ook logisch dat de tussenstappen gehalveerd zijn, maar of de waarden 430 en 450 dan ook halveren naar 215 en 225, en 107 en 112, dat durf ik niet te zeggen...

Mcgryphon
20 september 2009, 15:46
Ik zie dat hier 440 hz voor een gitaarsnaar A wordt genoemt, en voor bassnaar A 12e fret, maar als je dat doet ga je een geknapte snaar in je oog krijgen. De A op een gitaar is 110 hz en op een bas 55.

transponerende instrumenten ;)

elendaeril
21 september 2009, 01:03
Dan heb ik inderdaad te hoog gerekend, dank voor de correctie :)

Mathidal
22 september 2009, 23:42
Men gaat vaak uit van de ultieme frequentie uit, maar men vergeet vaak dat er andere stemmingen zijn.

Zijn er geen alternatieve stemvorken/stemfluitjes verkrijgbaar om bijvoorbeeld een do te stemmen? (ik denk dan een een dropped C bij de lage E-snaar)
Dat is al iets wat lang in mijn hoofd rondspookt. :)

elendaeril
23 september 2009, 14:26
Om een do te stemmen? De definitie van do ligt niet vast. Eerder zou ik zelf denken aan een heel arsenaal aan stemvorken op toon, zodat je elke toon kan stemmen...

Al hgou ik het zelf dan toch bij m'n korg AW-1 ;)

Mathidal
23 september 2009, 15:33
Om een do te stemmen? De definitie van do ligt niet vast. Eerder zou ik zelf denken aan een heel arsenaal aan stemvorken op toon, zodat je elke toon kan stemmen...

Al hgou ik het zelf dan toch bij m'n korg AW-1 ;)

Ik heb ook een stemkastje hoor, maar dat is niet mijn idee van op gehoor stemmen.

Wel wil ik beginnende gitaristen/basgitaristen willen aanraden om de eerste maanden voor elke oefensessie hun instrument te stemmen.
Zo krijg je een idee hoe het moet klinken, maar ik raak daarop uitgekeken en zoek naar andere stemmingen.

Ik kan wel naar een D stemmen als ik een flageolet speel op de 12de fret van de E-snaar en vergelijk met de gestemde D-snaar. :D

Da's veel eenvoudiger dan steeds lomp je kastje pakken en een half uur draaien voor je goed zit. x)

elendaeril
23 september 2009, 15:50
Uberhaupt voor elke sessie stemmen, maak het een vaste gewoonte.