PDA

View Full Version : instellen les paul hals



Freakoutus
19 augustus 2009, 15:32
Hallo allemaal,

ik ben bezig een bouwpakket les paul te bouwen. Nu wil ik kijken of de "angle" van de hals ten opzichte van de rest van de gitaar goed staat. Op welke manier kan ik dit bekijken?

greetings:punk:

wiegersma
19 augustus 2009, 15:35
handleiding van het bouwpakket lezen?

Freakoutus
19 augustus 2009, 15:37
als deze niet aanwezig is bij dit soort bouwpakketten? heb gezocht naar handleidingen, hier staan alleen dingen als het spuiten in.

wiegersma
19 augustus 2009, 15:39
ik geloof dat de hals 3 graden schuin staat op de body

misschien heb je hier iets aan?
http://www.mylespaul.com/forums/luthiers-corner/44792-neck-angle-pickup-plane.html

http://home.asparagine.net/ant/blog/?page_id=4

Freakoutus
19 augustus 2009, 15:40
dat weet ik, mijn vraag is dan als volgt: hoe kan ik dit meten?

Nielsje
19 augustus 2009, 15:44
Zwaaihaak en een gradenboog?

Freakoutus
19 augustus 2009, 15:44
en van welk punt naar welk punt moet ik dan gaan meten?

graag een stap voor stap instructie als dit niet te veel moeite is, ben helaas ook maar een leek:)

Nielsje
19 augustus 2009, 15:46
Ik bedenk me net dat het geheel afhankelijk is van je kit.
Als in: hoe is de halspocket gefreest? En de hals?

Nog nooit een LP bouwpakket gezien van dichtbij, maar ik gok dat je halspocket er onder een hoek instaat?

edit:
Ik zou eigenlijk helemaal niet beginnen met meten. Gewoon dat ding in elkaar steken, en dan kijken of je hem moet shimmen of niet.

Freakoutus
19 augustus 2009, 15:53
de pocket is inderdaad niet vlak.. voordat ik de hals ga monteren wil ik eerst zeker zijn van alles. Maar dat is niet meer dan logisch neem ik aan

Nielsje
19 augustus 2009, 15:55
Het is toch gewoon een geschroefde hals?
Dan kan je hem toch te pas en te onpas loshalen?
Doe ik ook gewoon met m'n strats hoor :D

Freakoutus
19 augustus 2009, 15:57
ja zou kunnen, maar wil zo min mogelijk er aan "prutsen" dus wil ik eerst weten hoe ik het op kan meten zodat ik eventueel nog aanpassingen kan treffen voor het schroeven.

Freakoutus
19 augustus 2009, 16:17
Iemand wie mij stap voor stap kan vertellen hoe ik dit "probleem" oplos?

Midwolda
19 augustus 2009, 17:53
Ik heb bij de Gamma een aluminium U-profieltje gehaald van 5x5 mm en een meter lang.
Als je die over de brug en de topkam legt heb je een aardig idee hoe de snaren zullen lopen.

barno
19 augustus 2009, 18:50
draai dat ding maar ineen. zou me verbazen als de neckangle niet zou kloppen, met zo'n prefab pocket. Een neckpocket uitfrezen onder angle is nl zowat het lastigste aan een gitaar bouwen. denk niet ze nog veel boxjes zouden verkopen mocht het zo zijn dat hun pocket niet klopt.

De vereiste hoek meet je door een lat te leggen van de topkam naar brugzadel. Als je die lengte (de mensuur, bij gibson 24,75 inch) uitzet tov een vlakke lijn, heb je de hoek. Dus twee variabelen: mensuur, brughoogte, één constante: waterpas oppervlak.

Freakoutus
19 augustus 2009, 19:33
oke, ik heb enorm veel info nu. Ik ga nu beginnen met assembleren. Bedankt voor jullie hulp!

lambertusjan
21 augustus 2009, 16:30
ik ken de lp niet zo goed, maar bij de geschroefde strats, teles etc gaat het heel eenvoudig.
hals erop, brug erop, 1 snaar opzetten
dan de zadels van de hals zodanig verstellen dat je boven fret 17 1.5 a 2mm ruimte hebt (of een actie die jezelf prettig vindt).
Lukt dat niet (te weinig of te veel ruimte) dan moet je de hals shimmen met een klein plaatje plastic, dan weer proberen.
dan kan je de andere snaren, zadesl conform afstellen.,
have fun