PDA

View Full Version : Disco dilemma: welke chorus?



Nielsje
19 augustus 2009, 14:28
Jawel mensen, het is tentamentijd, dus is tijd om na te denken over de betere dingen in het leven!

De laatste tijd speel ik wat disco, en speel ik met de gedachte hier wat mee te doen in band verband.
Heerlijk lichte funky-disco-achtergrond-akoorden spelen gaat erg fijn met m'n nieuwe strat!
Maar, zoals iedereen weet, wordt er toch wel eens wat chorus gebruikt tijdens een disco plaat.

En dat is moeilijk. Zoals eerder is gebleken is chorus een effect wat louter door homo's gebruikt wordt.
Het is dan, net als cappuccino bestellen, een uitstekende manier om je geaardheid te tonen aan de omgeving.
Als ik dan even over deze kleine drempel heen stap (ik speel immers ook een strat, dan vraag je er sowieso al om), dan vraag ik me af:
Welke chorus dan?

Het eerste wat bij mij opkomt, is de EHX smallclone RI. Een heerlijk lekker dikke chorus, warm, vol, muzikaal (zoals laatst bij de mini-meet wel bleek, toen billenmaten Lex en Tristan een chorus vergelijk deden).
Maar, de chorus die ik vaak hoor in discoplaten klinkt helemaal niet zo lekker dik, vol, warm en muzikaal. Eerder kaal en plat.
Derhalve zou ik dan uitstekend af zijn met een boss chorusje o.i.d.

En daar ligt het dilemma: Ga ik voor een bruikbaar, vol, goed klinkend ding, of voor een kaal effect, wat wel weer beter past bij de muziek zelf?

Wat zouden de disco-dudes hier doen?
Graag hoor ik jullie mening.

EuroCinema
19 augustus 2009, 14:37
Ik ben tegenwoordig 100% verantwoord bezig (Crybaby met Fasel en verder direct de buizenamp in, mij pakken ze nergens meer op!) maar heb een schimmig verleden en een ongezonde Prince-fascinatie. Ik zeg: Boss of Ibanez en altijd combineren met een dynacomp of Boss compressor (ik heb het durven zeggen)! voor die lekker ploppende tikkende Zapp-sound. Overigens daag ik elke discohater uit om het op de gitaar te winnen van Nile Rodgers of Bruno Speight (SOS band). Beulen zijn die gasten!

Nielsje
19 augustus 2009, 14:39
Ik ben in het bezit (ik dus, niet Gio) van een Barber Tonepress, die ook prima af te stellen is 'met plop'. Tja, een iba, dat zou natuurlijk ook nog wel kunnen.

JeroenSchaaf
19 augustus 2009, 14:40
Qua Chorus heb ik de Visual Sound H2o, Ibanez cs9 en de Arion Sch-z gehad!

En die Arion vond ik het beste, lekker open in te stellen maar ook zeeeeer dik. Heb laatst een tweede erbij gekocht! Waarom? omdat het kon :D

Dirk_Hendrik
19 augustus 2009, 15:08
rabarberderbarber met homo's enzo.

Dat Gay aspect van chori heb ik nooit zo sterk ervaren. :???: Zijn Prince, Andy Summers, Speeddemon, en Stevie Wonder homo!? Daaim! :blast:

Maar dan,
fixeer niet teveel op dat platte versus volle. Houd er rekening mee dat je, op het moment dat je disco gaat spelen met een drummert er achter die z'n hihat disco gebruikt je een heleboel van dat volle, sprankelende, kwijt gaat zijn en je het geheel al als veel platter gaat ervaren.

Da's ook de reden dat ik m'n CE2 thuis best OK vind maar op de buhne een saai levenloos kreng (en em dus uittrap) en dus ga voor de veel lushier chori die nog wel een beetje overeind blijven.

EuroCinema
19 augustus 2009, 15:10
:seriousf: + voor het woord chori!

zeppo
19 augustus 2009, 15:12
DH is vast klassiek geschoold, herken je meteen.

hole
19 augustus 2009, 15:26
Prince Homo?
Je bent nog in de ontkenningsfase?????

Geeft niet , hij ook!

(wel gave muziek natuurlijk)

Chris Winsemius
19 augustus 2009, 15:51
Die Small Clone heeft Tristan van mij te leen.

Lijkt mij 'n ok-je optie, die EH.

CE-1 is ULTIEM indien stereo gebruikt, CE-2 doet mij niet zo veel, Ibbi SC of CS 9 vind ik zelf dan toffer.

Schizo910 approved: Ibanez RC99, heb er zelf 1tje op zicht, transparanter dan de CE-1 maar toch 'n heerlijke "feel".

Als het kaal en plat moet klinken: ?, misschien 'n modernere Boss oid., MXR?

Nielsje
19 augustus 2009, 15:54
Tja,

die RC-neufneuf is een prachtig apparaat, maar wel érg groot en duur.
CE-1 is out of the question. Waar laat ik hem? Hij moet wel op m'n pedaltrain JR. passen :).

Chris Winsemius
19 augustus 2009, 15:55
Tja,

die RC-neufneuf is een prachtig apparaat, maar wel érg groot en duur.
CE-1 is out of the question. Waar laat ik hem? Hij moet wel op m'n pedaltrain JR. passen :).

Er past best wel 'n PTjunior onder! ;)

Als je wilt: je mag mijn CE-2 wel proberen.

Nielsje
19 augustus 2009, 16:00
Schappelijk aanbod!
Ga ik wel over mailen! :cheerup:

FruscianteFan
19 augustus 2009, 16:16
Dat Gay aspect van chori heb ik nooit zo sterk ervaren. :???: Zijn Prince, Andy Summers, Speeddemon, en Stevie Wonder homo!? Daaim! :blast:
Ik zie die link ook niet helemaal. Of eigenlijk helemaal niet. Cappuchino ok, maar chorus?

Rinze
19 augustus 2009, 16:19
Ik ben gek op cappucino en chorus :makeup:

the sure thing
19 augustus 2009, 16:37
Ha Nielsje, ik speel EXACT de muziek die je noemt (en ja, ik drink ook cappucino, maar dat gaat prima samen met hetero zijn) en mijn Retro-Sonic chorus staat al jarenlang op mijn pedalboard. Hij zit qua geluid tussen de CE-1 en de CE-2 in en klinkt super!

Tristan
19 augustus 2009, 16:42
Ah, Choruspedalen!
* zoekt in gear tekstdocumenten * :D

Ben zelf ook op zoek, deze staan nog op mijn lijst:
B.Y.O.C. Chorus
Electro Harmonix Small Clone
Ibanez RC99, BC9, FL9
Maxon CS550, PAC9, CS9 Pro
MXR Stereo Chorus
Voodoo Lab Analog Chorus

Small Clone blijft nog steeds lichtelijk favoriet vanwege de prijs en de functionaliteit, uit dit simpele apparaat krijg ik minstens drie vette chorus sounds:
diep en breed, depth hoog, rate laag
vibrato/leslie achtig, depth laag, rate hoog
kamfilter achtig, depth laag, rate laag (misschien ook wel tof voor disco!)

MXR Stereo Chorus is ook waanzinnig, qua echte chorus sound misschien nog wel gaver dan de Small Clone, maar de vibrato/leslie sounds vind ik minder en hij is ook een stuk duurder.

FL9 kan je ook nog checken, qua flanger niet zo sterk maar met de meeting kregen we er een aantal hele toffe en redelijk subtiele chorus sounds uit die misschien niet eens zouden misstaan in een disco setting.

Voodoo Lab Analog Chorus is wel een raar ding maar ook redelijk subtiel, leuk pedaal.

Michael AE
19 augustus 2009, 16:44
Ik ben gek op cappucino en chorus :makeup:

En ook op mannenpap? :p

Ik ben het eens met D_H dat je live meestal een hoop dingen niet hoort, die je wel hoorde op je slaapkamer. Heel vervelend, want live schroef je niet even snel een andere chorus op je pedalboard. Ik heb meestal gewoon een aantal modulatiepedalen in het rack zitten en zet ze met CC's aan of uit. Zo kan ik ze live goed checken.

Anyways, mij is het opgevallen dat dunnere chorussen eigenlijk net zo vet kunnen klinken live. Mijn Arion heb ik relatief dun ingesteld, maar die prikt het beste. Ik weet niet of hij het ook goed doet voor disco, maar ik denk het haast wel.

the sure thing
19 augustus 2009, 18:19
Zoals eerder is gebleken is chorus een effect wat louter door homo's gebruikt wordt.
Het is dan, net als cappuccino bestellen, een uitstekende manier om je geaardheid te tonen aan de omgeving.

WAT voor kleur was je speakerkast ook alweer !?!?! :)

dml
19 augustus 2009, 18:22
Toevoegen aan het lijstje van Tristan:

Rocktron Tsunami.

zoon van Piet
19 augustus 2009, 19:10
wat een zwaar fout topic!

ik ben geen homo en bemoei me dus nergens mee..

maar de nicht van piet vroeg me door te geven dat chorus niet zo vaak gebruikt wodt alsje denkt. eerder een soort dubbeling, zonder of met nauwelijks modulatie. Meestal verkregen door doubletracken..
Maar mocht je echt met the vollage people op tour willen, zou ik me geen zorgen maken over dik - alles wordt dun, zoals D_H (mijn schat! ) zegt.
en helemaal als je overgaat tot het ware castratendom van het discotijdperk: een faseschakelaar op je gitaar!

dus.. vergeet alle nwe zooi en ga voor de ware kleine chorus: sc-9

Shaggy
19 augustus 2009, 19:11
net als surething heb ik ook een rr chorus, eerder voor de ballads en voor het vettere chorus swirl werk.

Voor funky disco shit gebruik ik een coolcat chorus, die dunt het geluid een fractie en vibed het lekker op, een bang 4 the bukker (slecht voor je lijn man, cappuchino :D )

Rinze
19 augustus 2009, 19:35
Ik dacht trouwens altijd dat in de disco de phaser veel populairder was dan de chorus :???:

schizo910
19 augustus 2009, 20:00
Ik ben in het bezit (ik dus, niet Gio) van een Barber Tonepress, die ook prima af te stellen is 'met plop'. Tja, een iba, dat zou natuurlijk ook nog wel kunnen.

Ik wilde hier hét antwoord geven dat antwoord zou geven op ál je vragen...

Maar dat doe ik nu lekke rniet! :sneaky:

zoon van Piet
19 augustus 2009, 20:45
Ik dacht trouwens altijd dat in de disco de phaser veel populairder was dan de chorus :???:

weer even de nicht van de zoon van Piet:

ja behoorlijk, zeker in de vroege disco. als je de opkomst van chorii (m.i. de correcte latijnse vervoeging) in ogenschouw neemt kan het niet anders. Weliswaar werden nieuwe vindingen snel verwerkt in muziek, ook in disco (neem bv de pioe pioe syndrums). Maar de eerste commercieel verkrijgbare chorus -de Boss Ce-1- werd geintroduceerd in 1976. Disco stond toen op haar hoogtepunt.

Maar vaak was de gitaar gedoubletracked of getripletracked, wat het chorusachtige effect geeft..

(overigens is het nichtje van de zoon van piet echt eh.. fan van melissa!)

Mr.Bluesbreaker
19 augustus 2009, 20:49
Als je het over disco hebt: ik cover het soms, en voor de echte 70's vibe gebruik ik helemaal....niks! Veel lekkerder, tussenstand op je Les Paul en gewoon strak hakken.
Vooral met staccato slagjes werkt het live bij mij voor geen meter, wat je toevoegt (helemaal in grote bezettingen) wordt 99% blubber lijkt het wel. Voor studioklussen inderdaad dubbelen.

In smeuige breakdowns vind ik het dan wel weer lekker om een phaser aan te zetten, als je wat langere akkoorden kunt spelen. Op een of andere manier vind ik vaak de chorus/phaser gewoon bij de toetsen (/rhodes) horen en niet op gitaar in disco.

Sinner
19 augustus 2009, 22:21
Volgens mij moet je de CE-3 hebben. Ik heb ooit in een grijs verleden toen ik nog op de Muziekschool zat een zangeres moeten begeleiden die iets retecommercieels deed van Gloria Estefan (I can't stay away from you) en heb toen tijdelijk mijn CE-2 geruild met de CE-3 van mijn lerares, omdat de CE-3 veel cheesier disco klonk.

EuroCinema
19 augustus 2009, 23:14
Als je het over disco hebt: ik cover het soms, en voor de echte 70's vibe gebruik ik helemaal....niks! Veel lekkerder, tussenstand op je Les Paul en gewoon strak hakken.
Vooral met staccato slagjes werkt het live bij mij voor geen meter, wat je toevoegt (helemaal in grote bezettingen) wordt 99% blubber lijkt het wel. Voor studioklussen inderdaad dubbelen.



Ik dacht trouwens altijd dat in de disco de phaser veel populairder was dan de chorus :???:


Volgens mij moet je de CE-3 hebben. Ik heb ooit in een grijs verleden toen ik nog op de Muziekschool zat een zangeres moeten begeleiden die iets retecommercieels deed van Gloria Estefan (I can't stay away from you) en heb toen tijdelijk mijn CE-2 geruild met de CE-3 van mijn lerares, omdat de CE-3 veel cheesier disco klonk.

Het is maar wat je disco noemt he... Het vroegere 70s werk op Sound of Philadelphia, MFSB tot en met Barry White, Love Unlimited, Salsoul Orchestra is inderdaad zoals Bluesbreaker zegt veelal gewoon clean, evenals veel Kool and the Gang, Fatback, BT Express. En los van de talkbox ook Zapp, al had Roger troutman wel altijd compressie aanstaan. Vroege Prince ging zelfs recht het mengpaneel in. Chic en SOS band is wel echt die chorus sound en latere PFunk, wat erg tegen disco aanzat was dan weer een phaserfeest.

I can´t stay away from you kan ik met de beste wil van de wereld niet tot de disco rekenen trouwens... gewoon 80s pop met inderdaad de bijbehorende cheesy chorus die je destijds ook op al die lelijke rockballads hoorde. Zal over 5 jaar ook wel weer hip zijn.

Luke-wannabe
19 augustus 2009, 23:21
Ik heb geen suggesties, maar even kudo's voor het meesterlijke topic!

Little Jay
20 augustus 2009, 09:47
Ik dacht trouwens altijd dat in de disco de phaser veel populairder was dan de chorus :???:

Yep!! Phaser nemen voor disco!

Kheb een Behringer Vintage Phaser:
http://thumbnail.image.rakuten.co.jp/@0_mall/key/cabinet/itemimg14/img46470856.jpg

Kwaliteit van de behuizing en knoppen: Kilo Utrecht Tango
True Bypass: nope, zelfs als 'ie uit staat sweept alles nog mee
Geluid: ooooohh yeaaaaahhhh!! Nile Rodgers descending from the Mothership!
Prijs: 3 tientjes! (tegenwoordig 4 tientjes geloof ik)
Looks: Priceless

:-)

Bram+
20 augustus 2009, 09:59
Misschien maar een 'echte' nemen dan, niet eens zoveel duurder:
http://www.barryrudolph.com/ingear/gear/graphics/smallstone.gif

Chorus natuurlijk:
http://www.tamsta.lt/images/222620.jpg

Maar ik ga binnenkort denk ik voor het moederschip:
http://www.alfred-christensen.dk/images/PolyChorus3.jpg

Speeddemon
20 augustus 2009, 14:30
Dat Gay aspect van chori heb ik nooit zo sterk ervaren. :???: Zijn Prince, Andy Summers, Speeddemon, en Stevie Wonder homo!? Daaim! :blast:

Niet echt het rijtje waar mijn summiere 80's metal clean-chorusgebruik in thuis hoort, zou ik zeggen. :soinnocent: :sssh:

;)

Dirk_Hendrik
20 augustus 2009, 14:40
niet echt het rijtje waar mijn summiere 80's metal clean-chorusgebruik in thuis hoort, zou ik zeggen. :soinnocent: :sssh:

;)


hap!!!!!!!!

Nielsje
20 augustus 2009, 14:43
Dat Gay aspect van chori heb ik nooit zo sterk ervaren. :???: Zijn Prince, Andy Summers, Speeddemon, en Stevie Wonder homo!? Daaim! :blast:

hap!!!!!! ;)

Ach, dat gedoe met chorus en homo's. Beetje inside joke.
Moet je maar wat vaker op meetings verschijnen Barend :D

Maar allen al bedankt voor de tips e.d. Een vette phaser heb ik al (smallstone).
Eerst maar eens kijken hoe die ermee wegkomt binnen band verband.

Speeddemon
20 augustus 2009, 14:47
hap!!!!!!!!

Hap schmap. Je zag m'n smileys tog?! Jeweetzelf. :stop:

showband
21 oktober 2010, 10:35
disco?
strat in tegenfase halselement.
colorsound wah.
dynacomp of drieknops boss compressor.
phase 90 of small stone phaser.
eventueel een boss chorusje of tremolo
en gaaaaan.

disco hitparadetijd loopt +/- tussen 1974 ("rock your baby" McCray) en 1984 ("disco sucks" acties)
de eerste helft (1974 - 1978 ) is dus nog best vol met phasers en relatief veel humbuckers op buizenbakken.

De tweede helft (1979 - 1984) werdt het langzaam transistors, chorus, en dunnere strats. Maar dat kwam inderdaad door nile rodgers en chic die pas in 1977 hun eerste hits kregen. In 1980 waren die oppermachtig (stock aitken en waterman achtig) met o.a. Sheila & B. Devotion, Sister Sledge, Diana Ross enz. Maar een flink deel van de disco catalogus is dan al opgenomen!

Vergis je niet, de hoogtij van de disco is ingeluid door "Saturday Night Fever" en dan praat je over 1978. dat wat hetzelfde jaar dat de "Disco Demolition Night" gehouden werdt. En gelijktijdig is de punk ook op zijn hoogtepunt. Voor disco is de combinatie van "mainstream ipv hip zijn" en een toenemende "georganiseerde afkeer" die de mainstream altijd ontmoet, maakt dat het veld veranderd. Trendsetters gaan andere muziek maken met TR808 (1981) linndrum (1982) en synths. new wave en ska bijvoorbeeld.
Dinosaurussen gaan juist disco maken. Kiss, rollin stones, queen, rod steward, diana ross, david bowie enz. Waarmee de credibility nog meer daalt maar de sound veranderd.
The commodores, kool and the gang, EW&F gaan van soul/funk naar hun grootste hits, en worden daarom nog steeds als discobands gezien.

Na 1984 hoorde je alleen nog een sound die echt geen disco meer te noemen is.

the sure thing
21 oktober 2010, 10:44
Oops! Zinloos een oud topic bumpen? Dat wordt straf! :soinnocent:

EuroCinema
21 oktober 2010, 11:05
Helemaal geen zinloze bump maar een mooie post die misschien een eigen onderwerp in een ander subforum waard is. Heel veel gitaristen gooien disco, funk en soul op 1 hoop en denken dat ze er zijn met een beetje druk aanslaan op een strat met een compressor erbij.

Ik zou aan showbands verhaal nog willen toevoegen dat de huisband van het Sound of Philadelphia label (MFSB) en het Barry White's Love Unlimited Orchestra (dat een fikse overlap had met MFSB) tegen het midden van de 70s de overgang van funk naar disco heeft voorbereid. Daar zitten ook heerlijke gitaarpartiijen op, zonnige octaafjes en snelle korte wahtjes.

Mitch
21 oktober 2010, 13:12
De zoektocht van Niels is inmiddels besloten met een BC9. Ik twijfel inderdaad of dit niet naar een ander subforum gekopieerd kan worden, maar ik weet het zo gauw niet. Leuke verhandeling en opsomming, maar de relevantie met het topic ontgaat me volledig :listen:

Speeddemon
23 oktober 2010, 11:08
disco?
strat in tegenfase halselement.
colorsound wah.
dynacomp of drieknops boss compressor.
phase 90 of small stone phaser.
eventueel een boss chorusje of tremolo
en gaaaaan.

Fuckin' hell, deze jongen SNAPT HET! :ok:

Ik heb het spul allemaal staan (de small stone dan niet) en weet dus hoe goed het klinkt voor disco. Ik heb alleen nooit m'n 70's Colorsound meegenomen naar gigs vanwege de waarde/niet-snelle-vervangbaarheid van het ding. Ik gebruikte hiervoor een Tech 21 Killerwail in de 'extended' stand. Al was de 'deep' stand voor studio-werk mogelijk nog fijner, maar in band-verband live kwam je wat minder goed door de mix. Ik ging er i.i.g. wel bijna automatisch Blaxploitation-filmmuziek van spelen. :soul:

Die compressor-tip is ook één van de waardevolste; en waarom? Omdat de Boss CS-2 (dé 3 knops Boss comp die hij bedoelt) net zoals de Dynacomp DIE sound heeft. Een Ross comp (en clones) heeft het al minder, vind ik (er zit toch degelijk een verschil in met de Dynacomp, hoezeer ze electronisch ook op elkaar lijken). Een Ibanez CP9, MXR Limiter (de grote rode) of een DOD 280 hebben die sound al he-le-maal niet (te clean, geen funky 'quack').

@Niels; die BC9 is een prima keus verder. Niet zo metallic qua klank als een CS9; ik vind hem zelf alleen soms té aanwezig en niet zo makkelijk mild af te stellen als een CE-2.

vulvasonic
23 oktober 2010, 12:17
Ik mis mijn CE-2. :(

Maar ik mis wel meer oude pedaaltjes. GAS is a gas!

Dirk_Hendrik
23 oktober 2010, 14:33
Dacht ik ook op een avond vlak voor ik naar een repetitie vertrok. CE2 mee dus. Conclusie. Veel en veel te stijve chorus waar in de bandmix van het hele lushy choruskarakter niets overbleef. Terug naar de BC9 dus. Die doet het wel.

wireman
24 oktober 2010, 01:50
Ik probeer echt om er minder over door te gaan.. maar toch komt ie dan weer voorbij...
De vintage Electric Mistress non-deluxe.. Daar kan je ook echt vette chorus like sounds uit halen.. hoe 70's wil je het hebben?

EuroCinema
24 oktober 2010, 10:03
Overigens ben ik best benieuwd naar de live-setups van Roger Troutman, Sugarfoot Bonner, Nile Ridgers, George Johnson, Bruno Speight etc in de mid-late 70s. Ik vermoed dat die live toch wat minder effecten gebruikten dan in de studio... was net voor de tijd van de grote rigs en zo, toch?
Want zoals hierboven al even aangehaald: zo'n sound met chorus en compressie etc is vaak toch meer geschikt voor opnames dan voor een grote liveband.