PDA

View Full Version : Externe geluidkaart of mixer voor thuisstudio opname



Jeef4h
19 augustus 2009, 13:23
Hallo,

Ik heb een tijdje geleden een mixer gekocht maar die past niet echt bij mijn doeleinde meer. Dus ik ben opzoek naar een nieuwe (en een wat beter:hippie:) maar ik weet er vrij weinig vanaf dus ik hoop dat iemand hier me kan helpen.

Ik ben opzoek naar een externe geluidkaart of mixer met de volgende eigenschappen:
1. Een xlr mic ingang (het liefst 2 zelfs)
2. Een 6.3mm jack-plug voor een gitaar (ook hier het liefst 2)
3. (in het geval van mixer) Moet worden aangesloten op de pc
4. (ik weet niet of dat kan) Wat wordt opgenomen wil ik eigenlijk op meerdere (gesepareerde) sporen op de pc (zodat zang en gitaar enzo aparte sporen hebben)

Ik hoor het graag van iemand:hippie: Sorry voor de overlast:punk:
Jeef4h

Han S
19 augustus 2009, 13:49
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=122996

Staat boven bij de sticky's.

Jeef4h
19 augustus 2009, 14:28
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=122996

Staat boven bij de sticky's.

Ja die links heb ik gezien ja. En heb al een beetje gekeken.. maar de helft van die dingen zegt mij niets of weet ik niet of het wel kwaliteit heeft.. vandaar dat ik vraag of iemand voor mij iets ziet in deze eisen.... en dat punt 4 nog niet beantwoord..
Hier zijn de links uit die post waar ik denk dat ik moet kijken?
http://www.tweakheadz.com/audio_interface_usb2_comparison_chart.htm
http://www.thomann.de/nl/usb_audio_interfaces.html

firewire heb ik niet erbij gedaan omdat ik liever usb wil. Dus (zonder dat ik verwezen wordt naar links om het zelf allemaal uit te zoeken.. no offence Han S) kan iemand mij alsjeblieft een beetje helpen wegwijs te worden?

Thnx:hippie:

STW
20 augustus 2009, 05:43
wat punt 4 betreft: ja. je kunt, afhankelijk van het aantal ingangen op je geluidskaart, meerdere sporen simultaan opnemen. je kunt ook 1 voor 1 losse sporen opnemen.

het kwaliteitsverschil tussen vergelijkbare interfaces is niet dramatisch, duurder is natuurlijk meestal wel iets beter maar eigenlijk is het spul allemaal wel ok.

kijk dus vooral naar het aantal ingangen zou ik zeggen. en misschien vind je bepaalde software die er bijgeleverd wordt wel interessanter dan andere.

Jeef4h
20 augustus 2009, 21:29
Het aantal ingangen op de externe geluidskaart dan? Want hij zit gewoon op usb gekoppeld dan toch?

Anyway.. ik heb even gekeken en ik heb twee denk ik wel mooie interfaces gezien die voldoen aan mijn eisen:
http://www.thomann.de/nl/tascam_us122_l.htm
http://www.thomann.de/nl/alesis_io2.htm

Om de twee even beter te kunnen vergelijk heb ik alleen een paar vragen.
1. De eerste heeft maar 1 line die (high impendence) gitaar aankan. Betekent dat dat die dan juist gevoeliger is (door soort pre-amp ofzo?). En als je je gitaar eerst door een amp laat gaan kan die andere line dan alsnog voor een gitaar worden gebruikt? (dus 1 gaat direct en de andere via amp?)

2. De eerste kan tot 96kHz aan en de tweede maar tot 48kHz (wat volgens mij ook al redelijk hoog is) Hoe merkbaar is dat verschil of is dat verwaarloosbaar?

3. De eerst heeft '48-track professional recording software', neem aan dat ze software voor de pc erbij bedoelen?

4. Wat betekenen de volgende dingen?:
- high-end A/D and D/A conversion through integrated USB audio interface
- 1/4" TRS inserts on input channels
- 24bit S/PDIF I/O for digital recording

skabouter
21 augustus 2009, 13:36
Het aantal ingangen op de externe geluidskaart dan? Want hij zit gewoon op usb gekoppeld dan toch?

Anyway.. ik heb even gekeken en ik heb twee denk ik wel mooie interfaces gezien die voldoen aan mijn eisen:
http://www.thomann.de/nl/tascam_us122_l.htm
http://www.thomann.de/nl/alesis_io2.htm

Om de twee even beter te kunnen vergelijk heb ik alleen een paar vragen.
1. De eerste heeft maar 1 line die (high impendence) gitaar aankan. Betekent dat dat die dan juist gevoeliger is (door soort pre-amp ofzo?). En als je je gitaar eerst door een amp laat gaan kan die andere line dan alsnog voor een gitaar worden gebruikt? (dus 1 gaat direct en de andere via amp?)

2. De eerste kan tot 96kHz aan en de tweede maar tot 48kHz (wat volgens mij ook al redelijk hoog is) Hoe merkbaar is dat verschil of is dat verwaarloosbaar?

3. De eerst heeft '48-track professional recording software', neem aan dat ze software voor de pc erbij bedoelen?

4. Wat betekenen de volgende dingen?:
- high-end A/D and D/A conversion through integrated USB audio interface
- 1/4" TRS inserts on input channels
- 24bit S/PDIF I/O for digital recording

1: je gitaar direct in de mixer steken resulteerd in een zacht dun geluid met veel ruis. Gebruik hier een DI-box tussen. je kan hem idd ook nog via je amp laten gaan met een di-box.

2: weinig verschil, kzou me er niet op blindstaren!

3: ja ze bedoelen dan dat je in het host-programma 48 tracks kan stapelen....dat zou voldoende moeten zijn voor de meeste projectjes!

4: - A/D D/A is analoog/digitaal digitaal/analoog. het is de electronica die je signaal omzet (convert). Goede kwaliteit is belangrijk, maar de standaard is goed genoeg.
- TRS is een stereo plug (Tip/Ring/Sleeve), die geeft een gebalanceerd signaal, weinig ruis, hardere output.
- Digitale in/outs kan je gebruiken mits je randapparatuur ook digitale in/outs heeft. dat betekend dat de a/d/d/a conversie niet op de kaart geschiet, in maar in de randapparatuur.... maar verder wienig uit, al zal goede randapparatuur met ingebouwde a/d d/a conversie betere kwaliteit geven (maar dit is erg duur!)

Jeef4h
14 september 2009, 13:55
Oke, bedankt!

Nog even over de eerste vraag. Moet ik dus altijd een DI-box plaatsen tussen de gitaar en mijn audio interface? (in dat geval moet ik er dus een kopen) En was het nou ook mogelijk om een gitaar aan te sluiten op die niet-high-impendence line?


Anyway, ik heb uiteindelijk de Tascam US-144 gekocht. Deze heb ik afgelopen vrijdag ook al binnen gekregen:cooler: Helaas... kan ik er nog niet mee werken.. wat vooral komt denk ik omdat ik niet met cubase kan werken......

Ik had eerste een probleem met opnemen: Ik had me gitaar aangesloten op de high-impendence port en het signaal leek hard genoeg te zijn. Maar in cubase werd er heel zacht opgenomen. Nou denk ik dat dat dan komt omdat ik die DI-box niet ertussen nog heb gezet?

Het tweede probleem ben ik inmiddels wel wat wijzer over geworden maar heb ik nog niet op kunnen lossen. Bij de device setup moet je voor een bepaalde AISO driver kiezen. Nou heb ik een Full DirectX balalab driver geloof ik voor me gewone audiocard maar de Tascam heeft ook zijn eigen AISO-driver.

2 problemen hierbij:
- Als de Tascam AISO is geselecteerd dan is de driver van mijn audiocard niet meer actief. Dit betekend dat ik het geluid van de opname niet kan terugspelen via de boxen zonder te wisselen van driver. Is hier iets aan te doen?

- Ik krijg bij mijn audiocard AISOdriver wel playback van de opgenomen audio maar bij de Tascam (via de headphone channel) hoor ik alleen maar de metronoom en kan krijg ik geen playback. Even voor goede orde, ik heb al geprobeerd de monitor weer uit te zetten nadat ik had opgenomen. Maar ik hoor alleen nog steeds alleen maar de metronoom (krijg dus wel audio maar niet alles. Moet ik misschien iets veranderen in de VST-connections? Ik heb al alle ins en outs geprobeerd? maar welke zou ik in principe moeten hebbe, digitaal of analoog?



En als laatste wil ik nog even een klein vraagje stellen over die ins en outs bij cubase. Zijn de ins nou gewoon alle input channels op de Tascam en de outs alle output (waaronder naar de pc?) van de Tascam?... sorry,maar ik had vorige keer het idee dat het andersom was....


VEELL DANK!!!!:hippie:

Ries89
14 september 2009, 14:38
Zo te zien kan je je speakers gewoon op de line-out aansluiten. Eventueel in cubase je stereo kanaal naar de line-out routen.

Jeef4h
14 september 2009, 15:43
Zo te zien kan je je speakers gewoon op de line-out aansluiten. Eventueel in cubase je stereo kanaal naar de line-out routen.

Kan ik inderdaad wel even proberen. Maar dan alsnog zou ik ook via me headphone kanaal het moeten kunne horen, zeker omdat ik de ingebouwde metronome (in cubase) wel kan horen, maar het geluid van de opname niet?

Iemand?:dontgeti:

Ries89
14 september 2009, 17:06
Heb je het spoor in cubase wel naar een output gestuurd?

STW
14 september 2009, 17:26
http://www.tascam.com/products/us-144;9,15,70,19.html

lees die bovenste 3 documents eens door

Jeef4h
15 september 2009, 11:41
Het probleem met de phone heb ik inmiddels opgelost:hippie:
Er is nog een klein probleempje dat ik alleen niet kon terug vinden.....

Als ik opneem met me microfoon dan hakkelt/stotterd het geluid bij de playback.
Komt dit misschien omdat mijn pc niet krachtig genoeg is?
Ik heb een laptop met:
2.0 usb
1.7 GHz celeron processor
512 of 1 GB ram (weet even niet uit me hoofd).

Of zou het ergens anders aan liggen.
En nog een ander vraagje wat ik uit een eerdere post begreep, moet je nou altijd een DI-box hebben om je gitaar aan te kunnen sluiten? want dan moet ik er even een kopen^^ (dus ook voor de High-impendence "guitar-port" die erop zit?)

peace:hippie:

STW
15 september 2009, 13:53
volgens mij moet je je toch ff verdiepen in de documentatie van je tascam

dan kan je bijvoorbeeld lezen dat je helemaal geen di-box nodig hebt:
"2 analog line inputs (1 switchable to high impedance for use with guitars, basses, etc.)"

en hoe weet je dat je analoge uitgangen niet werken als je er geen versterker plus speakers op aangesloten hebt?

dan nog zou je idd iets moeten horen via je koptelefoon.. staan je phone-levels wel open?

in cubase zou je iig je tascam-asio drivers geselecteerd moeten hebben, en bij je audio-spoor je tascam in-en uitgang

nogmaals: lees die 3 documenten eens door, volgens mij staat daar alles in wat je moet weten

Jeef4h
15 september 2009, 18:07
volgens mij moet je je toch ff verdiepen in de documentatie van je tascam

dan kan je bijvoorbeeld lezen dat je helemaal geen di-box nodig hebt:
"2 analog line inputs (1 switchable to high impedance for use with guitars, basses, etc.)"

en hoe weet je dat je analoge uitgangen niet werken als je er geen versterker plus speakers op aangesloten hebt?

dan nog zou je idd iets moeten horen via je koptelefoon.. staan je phone-levels wel open?

in cubase zou je iig je tascam-asio drivers geselecteerd moeten hebben, en bij je audio-spoor je tascam in-en uitgang

nogmaals: lees die 3 documenten eens door, volgens mij staat daar alles in wat je moet weten

Je post was net iets eerder dan dat ik mijn oude kon editten. Maar goed, Het probleem met de phone heb ik inmiddels opgelost. Alleen als ik opneem met me microfoon dan hakkelt/stotterd het geluid bij de playback. Komt dit misschien omdat mijn pc niet krachtig genoeg is?
Ik heb een laptop met:
2.0 usb
1.7 GHz celeron processor
512 of 1 GB ram (weet even niet uit me hoofd).

Of zou het ergens anders aan liggen?

:hippie:

STW
16 september 2009, 00:43
512/1000mb ram is niet heel veel..
het zou aan de buffersize kunnen liggen, als je die vergroot is het misschien opgelost (Dan heb je wel iets meer latency met opnemen. zelf wissel ik het wel eens, zo laag mogelijk bij opnemen en wat hoger bij afspelen)

Fenderwim
16 september 2009, 14:40
Oke, bedankt!

Nog even over de eerste vraag. Moet ik dus altijd een DI-box plaatsen tussen de gitaar en mijn audio interface? (in dat geval moet ik er dus een kopen) En was het nou ook mogelijk om een gitaar aan te sluiten op die niet-high-impendence line?


Anyway, ik heb uiteindelijk de Tascam US-144 gekocht. Deze heb ik afgelopen vrijdag ook al binnen gekregen:cooler: Helaas... kan ik er nog niet mee werken.. wat vooral komt denk ik omdat ik niet met cubase kan werken......

Ik had eerste een probleem met opnemen: Ik had me gitaar aangesloten op de high-impendence port en het signaal leek hard genoeg te zijn. Maar in cubase werd er heel zacht opgenomen. Nou denk ik dat dat dan komt omdat ik die DI-box niet ertussen nog heb gezet?

Het tweede probleem ben ik inmiddels wel wat wijzer over geworden maar heb ik nog niet op kunnen lossen. Bij de device setup moet je voor een bepaalde AISO driver kiezen. Nou heb ik een Full DirectX balalab driver geloof ik voor me gewone audiocard maar de Tascam heeft ook zijn eigen AISO-driver.

2 problemen hierbij:
- Als de Tascam AISO is geselecteerd dan is de driver van mijn audiocard niet meer actief. Dit betekend dat ik het geluid van de opname niet kan terugspelen via de boxen zonder te wisselen van driver. Is hier iets aan te doen?

- Ik krijg bij mijn audiocard AISOdriver wel playback van de opgenomen audio maar bij de Tascam (via de headphone channel) hoor ik alleen maar de metronoom en kan krijg ik geen playback. Even voor goede orde, ik heb al geprobeerd de monitor weer uit te zetten nadat ik had opgenomen. Maar ik hoor alleen nog steeds alleen maar de metronoom (krijg dus wel audio maar niet alles. Moet ik misschien iets veranderen in de VST-connections? Ik heb al alle ins en outs geprobeerd? maar welke zou ik in principe moeten hebbe, digitaal of analoog?



En als laatste wil ik nog even een klein vraagje stellen over die ins en outs bij cubase. Zijn de ins nou gewoon alle input channels op de Tascam en de outs alle output (waaronder naar de pc?) van de Tascam?... sorry,maar ik had vorige keer het idee dat het andersom was....


VEELL DANK!!!!:hippie:

Je hebt geen DI box nodig als je een audio interface gebruikt!

Je moet de drivers van je tascam gebruiken.

In Cubase moet je als input en output channels die van tascam kiezen.

Als je geen geluid hebt dan staat er ergens iets uit of verkeerd.

Kijk op mijn site en daar staat onder de nederlandse gitaar club een cursus Cubase voor beginners, waar dit onderwerp uitvoerig behandelt wordt.

Het is altijd even ingewikkeld om dit allemaal goed te zetten, maar daarna werkt alles probleemloos.

Als het niet lukt stuur dan een beschrijving hoe je alles hebt aangesloten en screendumps van Device setup.

Groeten

Wim

Baker
16 september 2009, 15:03
Je hebt geen DI box nodig als je een audio interface gebruikt!

Klopt, en al helemaal niet als er ook nog eens een speciale gitaar input (of schakelaar) op zit. Zoals bij de Tascam us 144