PDA

View Full Version : Mills Acoustics 4x12 met 'afterburner' baffle



interessander
19 augustus 2009, 10:07
Ik kwam deze fabrikant van speakerkasten tegen via het Mesa forum, waar ze nogal bejubeld werden en ik ben benieuwd wat men hier van het idee en de werking van de zgn 'afterburner' baffle vindt!

http://millsacoustics.com/insideview.jpg


Quote van Mills waarbij 'these internal waves' slaat op standing waves:

"Our method of controlling these internal waves is based on a principle of "disrupting the timing of reflectivity" within the cab and scattering the remaining residual waves away from the speakers. As a result, our "AFTERBURNER BAFFLE" was born. It "neutralizes" the back panel in the same way that a chambered cab does without having to actually chamber the cab into smaller cubicles. It also acts as a diffuser, to scatter the remaining reflected waves. And you still get the rich open sound of a BIG cab without the deadening effects of batting/insulation"

De speakerkast ziet er in ieder geval zeer degelijk geconstrueerd uit, met ingelijmde profielen in de hoeken maar het grote verschil met de standaard 4x12 is natuurlijk de afterburner baffle.
Het ziet er simpel genoeg uit om eens te testen, wat zeggen de techneuten ervan?

linkje: http://www.millsacoustics.com

AART
19 augustus 2009, 11:07
rare geschroefde hoekprofielen trouwens rechtsonder (en in de rest waarschijnlijk ook). Ik vraag me af of zo'n stalen ding iets uithaalt op die plek.

Voor die afterburnerbaffle zou ik niet weten of het iets uitmaakt. Het ziet er redelijk simpel uit, maar kan misschien wel werken. Als er een berekening achter zit zou het wel voor elke kast en speaker moeten verschillen(lijkt me?), maar dat doen ze dan weer niet bij mills.

Mills is een beetje een hype de laatste tijd, afkomstig van HCAF. Je kan ze hier alleen niet of nauwelijks krijgen dus het is niet echt te testen of het de hype waard is.

Edit: beetje raar dat de baffle niet geklemd zit, er zit zo te zien alleen aan de voorkant een frame waar de baffle tegenaan geschroefd is, aan de achterkant niks.

interessander
19 augustus 2009, 11:26
Ik dacht dat er een stuk schuim achter de baffle zat waar deze mee geklemd wordt bij het dichtschroeven maar dat is moeilijk te zien. Ze verschillen inderdaad niet per speaker, dus het is niet zoals een Thiele kast echt puur op de speaker berekend.

Kim Wilson
19 augustus 2009, 11:43
Het lijkt mij dat dit systeem berekend is op de cab, en niet op de speaker. Het gaat om staande golven in de cab zelf, en IMO hebben die weinig met het type speaker te maken.

nico verduin
19 augustus 2009, 12:40
Ik vind het wel grappig hoe ze suggeren dat ze geen op water gebaseerde lijm gebruikt hebben omdat het niet goed is?.. Laat dat nu al een jaartje of 2 in Europa verboden zijn. Schijnt een stof in te zitten wat niet lekker voor de algehele gezondheid..... TAD moest het uit de handel halen toen. CEDIST verkoopt het nog (geloof ik) wel. En dat was toch prima lijm....

Verder... ach het zal vast een ander geluid produceren. Maar je zou al met meetapparatuur moeten gaan meten of het echt zo is. Uiteindelijk gaat het er om of de klant tevreden is... en bereid is ervoor te betalen.. En als het loopt... hebben ze het goed gedaan...

schwalbe
19 augustus 2009, 12:45
Deze techneut zegt:
het idee is gewoon dat ze een beetje bracen ipv een boel. Dus iets strakker maar niet dood.
En die waves waar ze het over hebben gaat over gewone reflecties; geen staande golven. Dit stukje bracing doet niet bijzonder veel tegen gewone reflecties; als je dat wil kan je beter de achterwand met vilt beplakken.
Maar goed; in vergelijking met een normale 412 kan deze constructie best een stuk beter klinken.

Chris Winsemius
19 augustus 2009, 12:46
Andere manier van akoestische filtering....

Testen: 1 cab met en 1 cab zonder dat systeem, klaar.